Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 listopada 2022 r., sygn. II OSK 781/22

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Leszek Kiermaszek Sędziowie sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) sędzia del. WSA Mirosław Gdesz po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. sp. z o.o. z siedzibą w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 7 października 2021 r. sygn. akt VII SA/Wa 1670/21 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie z dnia 29 grudnia 2020 r. nr KOC/4307/Ar/20 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie; 2. odstępuje od zasądzenia kosztów postępowania kasacyjnego w całości.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 7 października 2021 r., VII SA/Wa 1670/21, Wojewódzki Sąd Administracyjny (powoływany dalej jako: WSA) w Warszawie w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] z/s w W. (Stowarzyszenie) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie ("SKO" lub Kolegium") z 29 grudnia 2020 r., nr KOC/4307/Ar/20, w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy, w pkt 1. uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji, w pkt 2. zasądził zwrot kosztów postępowania sądowego od organu na rzecz Stowarzyszenia. Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Jak wynika z ustaleń sądu wojewódzkiego, 20 czerwca 2017 r. G. sp. z o.o. z/s w W. (inwestor) wystąpiła z wnioskiem o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego w zabudowie śródmiejskiej uzupełniającej z garażem podziemnym i infrastrukturą towarzyszącą, zlokalizowanej przy ul. [...], na działce nr ew. [...] oraz części działki nr ew. [...], w obrębie [...] w Dzielnicy [...].

Jak dalej w wyroku VII SA/Wa 1670/21 wskazano Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie (RDOŚ), po rozpatrzeniu wniosku Zarządu Dzielnicy [...] w sprawie uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy dla powyższej inwestycji, postanowieniem z 15 czerwca 2018 r., znak: WPN-III.612.1089.2018.MS, umorzył w całości swoje postępowanie uzgodnieniowe z uwagi na jego bezprzedmiotowość. W uzasadnieniu tego postanowienia wskazano, że teren, na którym planowana jest inwestycja znajduje się poza obszarowymi formami ochrony przyrody. Realizacja inwestycji odbywać się będzie w sąsiedztwie pomnika przyrody, obiektu poddanego ochronie w 1997 r. jako aleja, dla którego obowiązującym aktem prawnym jest uchwała Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 9 lipca 2015 r. nr XIV/295/2015 w sprawie pomników przyrody położonych na terenie Dzielnicy Śródmieście (Dz. Urz. Woj. Maz. 2015, poz. 6699, "uchwała nr XIV/295/2015"), załącznik nr 1 do uchwały, lp. 42. Dla pomnika przyrody obowiązuje szereg zakazów, wynikających z ww. uchwały, w zakresie określonym w art. 40 ust. 1, art. 45 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Uop), stanowiących instrumenty prawne dla ochrony wartości będących przyczyną ustanowienia tej formy ochrony przyrody. Pomniki ochrony przyrody są obiektami stanowiącymi formy ochrony indywidualnej. Zdaniem organu, oznacza to, że ochronie nie podlega obszar, na którym pomniki przyrody się znajdują, a właśnie te obiekty jako takie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00