Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 25 października 2022 r., sygn. III SA/Lu 224/20

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Sędziowie: Sędzia WSA Robert Hałabis (sprawozdawca) Sędzia WSA Anna Strzelec po rozpoznaniu w Wydziale III w dniu 25 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w postępowaniu uproszczonym sprawy ze skargi J. P.-K. na czynność Wójta Gminy N. D. z dnia [...] lutego 2022 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu kosztów dowozu do szkoły niepełnosprawnego ucznia w roku szkolnym 2017/2018 I. stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności; II. zasądza od Wójta Gminy N. D. na rzecz J. P.-K. kwotę 200 zł (dwieście złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Skarżąca J. P. we wniosku z dnia 3 stycznia 2020 r., który wpłynął do organu w dniu 14 stycznia 2020 r., zwróciła się do Wójta Gminy [...] o zwrot kosztów dowozu syna N. K. K. z miejsca zamieszkania w T. , gmina [...] do Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. [...] w Lublinie, w roku szkolnym 2017/2018. Do wniosku dołączyła orzeczenie nr [...]/2017 o potrzebie kształcenia specjalnego syna z dnia [...] czerwca 2017 r. oraz orzeczenie o niepełnosprawności z dnia [...] marca 2017 r. (nr [...]) wydane przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Lublinie.

Wójt Gminy [...] nie uwzględnił tego wniosku. W piśmie z dnia [...] lutego 2020 r. (nr [...]), powołując się na treść art. 39 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59, ze zm.) wyjaśnił, że w roku szkolnym 2017/2018 obowiązkiem gminy było zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, których kształcenie i wychowanie odbywa się na podstawie art. 127 ustawy, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej, a uczniom z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją, z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – także do najbliższej szkoły ponadpodstawowej, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 21 rok życia, albo zwrot kosztów przejazdu takiego ucznia oraz jego opiekuna do szkoły lub ośrodka na zasadach określonych w umowie zawartej między wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) a rodzicami, jeżeli dowożenie i opiekę zapewniają rodzice. Gmina spełniała wówczas ten obowiązek. Organ podkreślił, że obowiązek zapewnienia bezpłatnego dowozu dzieci do szkoły ma charakter stricte publicznoprawny, a w związku z tym wymaga od podmiotu będącego jego adresatem podjęcia aktywności zmierzającej do jego realizacji. Natomiast na rodzicach ciąży obowiązek (uprawnienie) ubiegania się o zwrot tych kosztów. W niniejszej sprawie rodzice ucznia nie skorzystali z prawa do żądania zwrotu kosztów dowozu ich dziecka do szkoły, a zatem uznał, że obowiązek zwrotu nie powstał.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00