Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 października 2022 r., sygn. II SA/Kr 417/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Jacek Bursa Sędziowie: WSA Magda Froncisz WSA Mirosław Bator (spr.) po rozpoznaniu w dniu 25 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A. K. na decyzję Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia 20 stycznia 2022 r. nr 15/2022 znak: WOB.7721.541.2021.JKUR w przedmiocie nakazu rozbiórki 1/ uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; 2/ zasądza od Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie na rzecz A. K. kwotę 500 (pięćset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania

Uzasadnienie

Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie – powiat grodzki decyzją z dnia 30 września 2021 r. nr 1193/2021 działając na art. 51 ust. 1 pkt 1 oraz art. 80 ust. 2 pkt 1, art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 07.07.1994 r. Prawo budowlane oraz art. 104 K.p.a. nałożył na A. K. - właściciela i inwestora wolnostojącego budynku gospodarczego w konstrukcji drewnianej na działce nr [...] obr. [...] P. przy ul. [...] w Krakowie, rozbiórkę wolnostojącego budynku gospodarczego w konstrukcji drewnianej zlokalizowanego na działce nr [...] obr. [...] P. przy ul. [...] w Krakowie, zrealizowanego w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w przepisach, tj. usytuowanego w strefie kontrolowanej gazociągu wysokiego ciśnienia DN400 PN63 "Śledziejowice- Skawina", w sposób niezgodny z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie. W uzasadnieniu organ wskazał, że w związku z wniesieniem pisma O.S.A. z dnia 20.08.2020 r. w sprawie kontroli prawidłowości "zlokalizowania obiektów budowlanych pod kątem spełnienia przepisów techniczno-budowlanych i bezpieczeństwa — dotyczy obiektów w strefie kontrolowanej gazociągów wysokiego ciśnienia ", w tym znajdującego się na terenie nieruchomości przy ul. [...] w Krakowie, działka nr [...] obr. [...] P. "domku letniskowego", Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Krakowie - Powiat Grodzki przeprowadził postępowanie wyjaśniające w ww. zakresie. Kwestie odległości obiektów budowlanych od gazociągu, w rym szerokości stref kontrolowanych reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie, zgodnie z którym obowiązująca szerokość strefy kontrolowanej gazociągu wysokiego ciśnienia DN400 relacji "Śledziejowice-Skawina" dla wolnostojących budynków niemieszkalnych (stodoły, szopy, garaże) w tym budynki gospodarcze wynosi 30,00 m (tj. 15,00 m po obydwu stronach). W dniu 28.07.2021 r. przeprowadzono czynności kontrolne w ww. zakresie, przy udziale właściciela nieruchomości A. K. oraz przedstawicieli O.S.A.. Jak ustalono, na działce nr [...] obr. 91 Podgórze przy ul. [...] w Krakowie zlokalizowany jest budynek mieszkalny jednorodzinny, od którego północno-wschodniej strony znajdują się dwa wolnostojące budynki w konstrukcji drewnianej z dachami dwuspadowymi (w kolejności usytuowania: budynek nr la i budynek nr l b - wg zapisu w protokole z kontroli). Budynki wykorzystywane do prowadzenia działalności pszczelarskiej, znajdują się w pobliżu pasieki składającej się z kilkunastu uli. Po dokonaniu lokalizacji przebiegu gazociągu (lokalizator RD8100) oraz pomiarów odległości ww. budynków od linii gazociągu wysokiego ciśnienia DN400 PN63 "Śledziejowice-Skawina" stwierdzono, że pierwszy z ww. budynków od strony budynku mieszkalnego (nr 1 a) usytuowany jest w odległości 13,00 m od ww. gazociągu, tj. poniżej normatywnej odległości 15,00 m i znajduje się w strefie kontrolowanej gazociągu, natomiast drugi z budynków (nr 1 b) znajduje się w odległości 15,70 m od ww. gazociągu, tj. znajduje się poza ww. strefą. Inwestor zgłosił do organu administracji architektoniczno-budowlanej zamiar wykonania robót budowlanych polegających na cyt.: "Budowa z gotowych elementów drewnianych czterech budynków gospodarczych parterowych wolnostojących o pow. Zabudowy 32,64m2 każdy. Budynki wykorzystywane będą w ramach istniejącego gospodarstwa rolnego." Wojewoda Małopolski, po rozpatrzeniu odwołania od decyzji Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 16.08.2016 r. wnoszącej sprzeciw wobec ww. zgłoszenia, decyzją z dnia 13.01.2017 r. uchylił zaskarżoną decyzję i orzekł o braku wniesienia sprzeciwu wobec ww. zgłoszenia. Inwestor w 2017 r. zrealizował dwa z czterech zamierzonych budynków, z których budynek (nr 4a) został wybudowany w strefie kontrolowanej gazociągu. Jak ustalono, na terenie przedmiotowej nieruchomości obowiązuje od dnia 09.09.2011 r. miejscowy planu zagospodarowania przestrzennego "Swoszowice- Wschód" (zatwierdzony Uchwałą Nr XXI/243/11 Rady Miasta Krakowa z dnia 6 lipca 2011 r., w zakresie którego na części terenu objętego jego zakresem uchwalono zmianę planu zatwierdzoną Uchwałą Nr LXXIX/1 182/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 10 lipca 2013 r. Wg ustaleń ww. mpzp "Swoszowice- Wschód" działka nr [...] obr. [...] P. zlokalizowana jest w większości obszaru działki na terenie o przeznaczeniu 12MN(S) – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej na obszarze potencjalnego zagrożenia jakości wód leczniczych oraz na obszarze spływu wód pierwszego poziomu wodonośnego do obszarów zasilania zbiornika wód leczniczych, a także na terenie o przeznaczeniu 27KDX - tereny wydzielonych ciągów pieszo-jezdnych i 2KDD - tereny ulic dojazdowych (klasy D). Ustalenia w zakresie przebiegającego przez działkę nr [...] gazociągu wysokiego ciśnienia 0 400 mm CN 6,3 MPa relacji "Sledziejowice- Skawina" zostały zawarte w § 12 ust. ust. 4 pkt 1 i 2 ww. mpzp "Swoszowice- Wschód", cyt.: 4. W zakresie przebudowy, rozbudowy i budowy systemu gazowniczego ustala się: 1/ Utrzymuje się przebieg istniejącego gazociągu wysokiego ciśnienia 0 400 mm CN 6,3 MPa relacji Śledziejowice-Skawina, 2) Dla gazociągu wysokiego ciśnienia 0 400 mm CN 6,3 MPa należy zachować następujące minimalne odległości po obu stronach od zewnętrznej krawędzi gazociągu od obiektów budowlanych: a/ 16,5 m dla budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego; b/ 15 m dla budynków mieszkalnych, c/ 15 m dla budynków gospodarczych, d/ 15 m dla parkingów dla samochodów, e/ 20 m dla zbiorników i rurociągów technologicznych w stałych stacjach paliw płynnych, " Wobec zgromadzonych w powyższej sprawie dokumentów, PINB w Krakowie – Powiat Grodzki wszczął z urzędu postępowanie administracyjne w sprawie budowy wolnostojącego budynku gospodarczego w konstrukcji drewnianej na działce nr [...] obr. [...] P. przy ul. [...] w Krakowie, zrealizowanego w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w przepisach tj. usytuowanego w strefie kontrolowanej gazociągu wysokiego ciśnienia DN400 PN63 "Sledziejowice- Skawina". Na podstawie obowiązujących przepisów ustawy Prawo budowlane, w przypadku budowy realizowanej w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w przepisach, organ nadzoru budowlanego przeprowadza postępowanie w trybie art. 50-51 ww. ustawy Prawo budowlane, którego celem jest doprowadzenie obiektu do takiego stanu, w którym obiekt będący przedmiotem postępowania doprowadzony zostaje do zgodności z prawem, w tym z obowiązującymi przepisami techniczno - budowlanymi, polskimi normami i sztuką budowlaną. W oparciu o powyższe ustalenia można stwierdzić, że inwestor wybudował jeden z dwóch wolnostojących budynków gospodarczych w konstrukcji drewnianej na działce nr [...] w odległości 13,00 m od linii gazociągu wysokiego ciśnienia DN400 "Śledziejowice - Skawina", w strefie kontrolowanej ww. gazociągu (minimalna odległość po obu stronach od zewnętrznej krawędzi ww. gazociągu dla budynków gospodarczych wynosi 15,00 m), tj. w sposób niezgodny z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie (Dz. U. z 2013 r. poz. 640), czyli w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w przepisach. W przedmiotowej sprawie zachodzą przesłanki określone w art. 50 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy Prawo budowlane. Zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy Prawo budowlane w przypadkach innych niż określone w art. 48 ust. 1 lub art. 49f organ nadzoru budowlanego -wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych wykonywanych: 1/ bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, 2/ w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska, lub 3/ na podstawie zgłoszenia z naruszeniem art. 29 ust. 1 i 3 lub 4/ w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji o pozwoleniu na budowę, projekcie zagospodarowania działki lub terenu, projekcie architektoniczno-budowlanym lub w przepisach. Zgodnie z art. 50 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ww. ustawy Prawo budowlane, PINB w Krakowie -Powiat Grodzki postanowieniem z dnia 19.08.2021 r. wstrzymał A. K. - właścicielowi nieruchomości i inwestorowi, roboty budowlane przy realizacji ww. wolnostojącego budynku gospodarczego w konstrukcji drewnianej oraz nałożył obowiązek wykonania niezbędnych zabezpieczeń w zakresie ww. obiektu. Z uwagi na fakt, że ww. roboty budowlane zostały zrealizowane niezgodnie z obowiązującymi przepisami ww. Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać sieci gazowe i ich usytuowanie zasadnym jest zastosowanie przepisu art. 51 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 7 ww. ustawy Prawo budowlane. Konstrukcja prawna ww. art. 51 ustawy Prawo budowlane skłania do stwierdzenia (poprzez analogię), iż organ nadzoru budowlanego rozpatrując sprawę w ww. trybie winien rozważyć w pierwszej kolejności czy istnieje możliwość doprowadzenia wykonanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem a następnie na podstawie art. 51 ust 1 pkt 2 ustawy Prawo budowlane wydać decyzję nakładającą obowiązek doprowadzenia wykonanych uprzednio robót budowlanych do stanu zgodnego z przepisami prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00