Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 4 października 2022 r., sygn. III SA/Lu 151/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jadwiga Pastusiak Sędziowie Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca) Sędzia WSA Iwona Tchórzewska Protokolant Starszy asystent sędziego Małgorzata Olejowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 4 października 2022 r. spraw ze skarg J. M. i Ł. Z. na akt Starosty B. z dnia [...] września 2021 r. nr [...] w przedmiocie wprowadzenia stałej organizacji ruchu I. stwierdza niezgodność z prawem zaskarżonego aktu w zakresie zatwierdzenia zmiany w istniejącym oznakowaniu polegającej na wprowadzeniu zakazu wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 20 ton; II. zasądza od Starosty B. na rzecz J. M. kwotę 797 zł (siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania; III. zasądza od Starosty B. na rzecz Ł. Z. kwotę 797 zł (siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych) z tytułu zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Zaskarżonym aktem z 30 września 2021 r., nr [...] Starosta Bialski zatwierdził projekt stałej organizacji ruchu drogi gminnej nr [...] – ulica W. w T.
Zmiana objęta projektem polegała między innymi na wprowadzeniu od skrzyżowania z ulicą O. zakazu wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 20 ton (znak B-5). Wprowadzenie zmiany uzasadniono wzmożonym ruchem ciągników siodłowych z naczepami i degradacją nawierzchni drogi.
Powyższy akt Starosty Bialskiego zaskarżyli odrębnymi skargami, wniesionymi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, J. M. i Ł. Z..
J. M. zarzucił aktowi naruszenie art. 10 ust. 12 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 450 z późn. zm.) w związku z § 5 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem z dnia 23 września 2003 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 784), poprzez zatwierdzenie projektu zmiany organizacji ruchu, w sytuacji, gdy opis techniczny zawierający charakterystykę ruchu na drodze ma charakter bardzo szczątkowy, niespełniający wymogów stawianych mu przez prawo i podane w nim zostały niepełne dane oraz nie zostały przeprowadzone odpowiednie badania techniczne.