Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Białymstoku z dnia 19 września 2023 r., sygn. II SA/Bk 441/23

Ruch drogowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Grzegorz Dudar, Sędziowie asesor sądowy WSA Marta Joanna Czubkowska (spr.) sędzia WSA Elżbieta Lemańska, Protokolant st. sekretarz sądowy Renata Kryńska, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 19 września 2023 r. sprawy ze skargi L. T. na akt Starosty Augustowskiego z dnia 6 września 2022 r. nr 43/2022 w przedmiocie zatwierdzenia projektu uzupełnienia stałej organizacji ruchu drogowego 1. stwierdza nieważność zaskarżonego aktu; 2. zasądza od Starosty Augustowskiego na rzecz skarżącego kwotę 200,00 (słownie dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skarżący – L.T. wniósł do sądu administracyjnego skargę na akt Starosty Augustowskiego z 6 września 2022 r. nr 43/2022 zatwierdzający projekt uzupełnienia stałej organizację ruchu drogowego na ul. [...] w Augustowie, stanowiącej drogę gminną nr [...], polegającą na oznakowaniu tej ulicy poprzez ustawienie znaku zakazu B-18, obejmującego zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony.

Skarżący zarzucił naruszenie:

1. pkt 3.2.19 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów na drogach oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drodze przewidującego, że znak B-18 stosuje się przed odcinkami dróg, których nośność jest niewystarczająca dla przejazdu pojazdów dopuszczonych do ruchu bez ograniczeń oraz w uzasadnionych przypadkach w związku z istnieniem przy drodze obiektów zabytkowych lub innych, dla których wstrząsy wynikające z ruchu ciężkich pojazdów są szkodliwe;

2. § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem, poprzez oparcie się na projekcie uzupełnienia stałej organizacji ruchu drogowego nie spełniającym wymaganych warunków, tj. sprowadzającym się wyłącznie do wskazania warunków technicznych jakim ma odpowiadać znak mający się - nie wiadomo czemu - pojawić, z opisem technicznym drogi ograniczającym się do podania jej szerokości, rodzaju nawierzchni i symbolu, nie zawierającym ani charakterystyki ruchu na drodze, ani geometrii drogi, nie odnoszącym się do niezbędności, słuszności i potrzeby ustawienia znaku;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00