Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 października 2022 r., sygn. II OSK 1554/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zofia Flasińska Sędziowie Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędzia del. WSA Mirosław Gdesz (spr.) po rozpoznaniu w dniu 4 października 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej E. sp. z o.o. z siedzibą w K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 21 stycznia 2021 r. sygn. akt II SA/Kr 1261/20 w sprawie ze skargi E. sp. z o.o. z siedzibą w K. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z dnia [...] września 2020 r. znak [...] w przedmiocie odmowy pozytywnego uzgodnienia projektu decyzji o warunkach zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 21 stycznia 2021 r. sygn. akt II SA/Kr 1261/20 oddalił skargę E. sp. z o.o. z siedzibą w K. (dalej skarżący) na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w T. z [...] września 2020 r. nr [...] utrzymujące w mocy postanowienie Starosty Powiatu w D. z [...] września 2020 r. nr [...] odmawiające pozytywnego uzgodnienia przedłożonego przez Burmistrza S. projektu decyzji o warunkach zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego pn: "Budowa instalacji wolnostojących paneli fotowoltaicznych "[...]" o mocy do 2MW wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr [...] obręb D., gm. S.".

Sąd I instancji stwierdził, że organy odmawiając uzgodnienia zasadnie powołały się na art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych leśnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1161 ze zm., dalej uogrl), zgodnie z którym ochrona gruntów rolnych polega na ograniczaniu przeznaczania ich na cele nierolnicze lub nieleśne. Organ przytoczył też ustalenia faktyczne, które uznał za istotne z punktu widzenia podejmowanego rozstrzygnięcia. Wskazał w szczególności, że przedmiotowa działka leży w terenie zwartego obszaru gruntów rolnych (tereny sąsiednie to także tereny rolne), a teren ten nie posiada zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze. W poprzednio obowiązującym planie miejscowym obszar ten przeznaczony był w całości pod uprawy polowe i ogrodnicze. W aktualnie obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego działka nr [...] znajduje się w terenach oznaczonych jako "RPP" - obszary rolniczej przestrzeni produkcyjnej z ograniczonym dopuszczeniem zabudowy zagrodowej. Na tym obszarze występują urządzenia melioracji wodnych (rów melioracyjny). W ocenie organu, inwestycja polegająca na realizacji farmy fotowoltaicznej (na całym terenie działki) spowoduje utratę przez przedmiotową działkę charakteru rolnego. Ponadto organ stwierdził, że w niniejszym przypadku nie zachodzą specjalne okoliczności przemawiające za dopuszczalnością zabudowy przemysłowej na gruntach rolnych. Zdaniem Sądu, konkluzja ta jest w pełni uzasadniona zarówno pod względem prawnym, jak i faktycznym. Organ wyjaśnił przy tym motywy rozstrzygnięcia w sposób czytelny i prawidłowy - nie doszło zatem do naruszenia art. 107 § 3, art. 126 i art. 11 ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, dalej Kpa).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00