Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 20 września 2022 r., sygn. II SA/Wr 182/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Adam Habuda, Asesor WSA Marta Pawłowska, Protokolant: Starszy sekretarz sądowy Anna Biłous po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 września 2022 r. sprawy ze skargi K. S. O. N. z/s w J. na decyzję D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] Nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie robót budowlanych polegających na wymianie dwóch wind osobowych I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od D. Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego na rzecz strony skarżącej kwotę 480 zł (słownie: czterysta osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z [...] (nr [...]), wydaną na podstawie art. 105 § 1 k.p.a. w związku z art. 50 ust. 1 pkt 1 i 4, art. 51 ust. 1 pkt 2 i art. 52 u.p.b., Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego Powiatu Grodzkiego J. (dalej organ I instancji) umorzył postępowanie administracyjne w sprawie robót budowlanych polegających na wymianie dwóch wind osobowych w istniejącym budynku wielorodzinnym zarządzanym przez Wspólnotę Mieszkaniową przy ul. [...] w J. W uzasadnieniu decyzji organ I instancji wskazał, że zakończone w taki sposób postępowanie prowadzone było w związku ze skargą K. z siedzibą w J., która domagała się doprowadzenia niewłaściwie użytkowanego budynku przy ul. [...] w J. do odpowiedniego stanu technicznego poprzez nakazanie usunięcia nieprawidłowości związanych z windą osobową znajdującą się w ww. nieruchomości. W dniu [...] organ przeprowadził kontrolę podczas której ustalił, że w budynku wielorodzinnym wykonano w pierwszym kwartale [...] roboty budowlane polegające na wymianie dwóch wind osobowych z pełnym wyposażeniem, przy braku wykonywania innych robót, które naruszałaby konstrukcję budynku. Organ ustalił przy tym, że wnętrze kabin windy wyposażono w szklany panel dyspozycji - dodatkowo pod numerami pięter zastosowano nakładki z oznaczeniem numeru piętra alfabetem Braille'a. Przycisk alarmowy włącza się automatycznie w przypadku awarii. Obie windy wyposażono w komunikację głosową. Na panelu zewnętrznym po prawej stronie windy na każdym piętrze znajduje się przycisk przyzywowy windy - bez nakładki z alfabetem Braille’a. Na podstawie dokonanych ustaleń organ wszczął postępowanie w sprawie robót budowlanych polegających na wymianie dwóch wind osobowych w istniejącym budynku wielorodzinnym. Organ zakwalifikował windy za urządzenie techniczne związane z budynkiem, stanowiącym jego część składową. Z kolei roboty budowlane polegające na wymianie części składowych budynku, bez naruszania konstrukcji żelbetowej zostały zakwalifikowane jako remont w rozumieniu art. 3 pkt 8 u.p.b., który stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 u.p.b. nie wymagał ani pozwolenia na budowę ani zgłoszenia. Jednocześnie organ wskazał, że brak wymogu uzyskania pozwolenia na budowę czy też dokonania zgłoszenia nie oznacza jednak braku możliwości dokonania kontroli wykonanych robót budowlanych w zakresie spełnienia przepisów wynikających z art. 5 u.p.b. Jednym z takich wymagań jest zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 u.p.b. zapewnienie warunków do korzystania z obiektów użyteczności publicznej i mieszkaniowego budownictwa wielorodzinnego przez osoby niepełnosprawne, o których mowa w art. 1 Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzonej w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., w tym osoby starsze. W art. 9 ust. 1 Konwencji wskazano, że Państwa Strony zobowiązują się do podjęcia odpowiednich środków w celu eliminacji przeszkód i barier w zakresie dostępności, w tym w ust. 1 pkt d wskazuje się na zapewnienie w ogólnodostępnych budynkach i innych obiektach oznakowania w alfabecie Braille’a oraz formach łatwych do czytania i zrozumienia. Wobec powyższego organ stwierdził, że w sporządzonych z uwzględnieniem Konwencji przepisach wykonawczych do ustawy prawo budowlane, tj. w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej w skrócie: r.w.t.), w rozdziale 9 pn. "Urządzenia dźwigowe", zostały określone parametry techniczno-użytkowe między innymi dla dźwigów w budynkach wielorodzinnych wysokich (o których mowa w § 54 ), lecz nie sprecyzowano szczegółowo wyposażenia kabiny dźwigu osobowego, w szczególności w określone rodzaje paneli dyspozycji. Jedynie w § 193 ust. 2a r.w.t. wskazano, że w kabinie dźwigu osobowego dostępnego dla osób niepełnosprawnych należy zastosować między innymi tablicę przyzywową z dodatkowym oznakowaniem dla osób niewidomych i informację głosową. Odnosząc przedstawioną regulację prawną do poczynionych w sprawie ustaleń faktycznych organ I instancji stwierdził, że budynek wielorodzinny przy ul. [...] jest własnością prywatną W. Nie jest zatem obiektem użyteczności publicznej. Żaden z dźwigów znajdujących się w tym budynku nie został wydzielony jako dźwig dla osób niepełnosprawnych. Stąd też organ I instancji przyjął w tym przypadku nie musza być stosowane wymagania wynikające z rozporządzenia. Niemniej jednak organ zauważył, że dotykowy panel sterujący w kabinie został wyposażony w nakładki z alfabetem Braille’a a windy wyposażono również w komunikację głosową. Przepisy techniczne nie zawierają innych wymagań co do wyposażenia tablic (paneli) w kabinach dźwigów ogólnodostępnych, a także wymagań co do zewnętrznych paneli dyspozycji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00