Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 14 września 2022 r., sygn. II SA/Ol 495/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas (spr.) sędzia WSA Ewa Osipuk Protokolant sekretarz sądowy Sylwia Chodorowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 września 2022 r. sprawy ze skargi B. P. i W. T. na decyzję Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z 19 maja 2022 r. Wojewoda Warmińsko-Mazurski (dalej jako: "organ II instancji", "organ odwoławczy"), w wyniku rozpatrzenia odwołania B. P. i W. T. (dalej jako: "skarżący"), utrzymał w mocy decyzję Starosty z 14 marca 2022 r., wydaną w trybie wznowienia postępowania, odmawiającą uchylenia decyzji nr [...] r. z 2 lutego 2021 r. zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej gminie B. pozwolenia na budowę obejmującego zmianę sposobu użytkowania budynku byłej hydroforni na dom pogrzebowy, na działkach nr [...], obręb B..

W uzasadnieniu organ II instancji wyjaśnił, że postępowanie wznowieniowe wszczęte zostało na wniosek skarżących, którzy domagali się uznania ich za strony postępowania. Wskazywali, że ich działka nr [...] graniczy z działką nr [...]

i znajduje się w obszarze oddziaływania inwestycji planowanej przez gminę. Zarzucali, że lokalizacja zakładu pogrzebowego narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i pogarsza warunki zdrowotno-sanitarne.

Organ odwoławczy zgodził się z organem I instancji, że skarżącym nie przysługiwał przymiot strony. Wyjaśniono, że budynek byłej hydroforni znajduje się na działce nr [...]. Natomiast sąsiednie działki będą zagospodarowane poprzez ich uporządkowanie, ogrodzenie terenu całej inwestycji oraz budowę parkingu na działce nr [...], który nie jest objęty wydanym pozwoleniem na budowę. Na działce nr [...], która graniczy z działką skarżących nr [...] nie wykonuje się żadnych robót budowlanych. Wskazano, że w istniejącym budynku byłej hydroforni planuje się pomieszczenie wystawiania trumien, pomieszczenie socjalne, szatnie, pomieszczenie gospodarcze i do dezynfekcji oraz pomieszczenie przygotowania i przechowywania ciał wraz z komorą chłodniczą mobilną. Podstawowe cele, jakie ma spełniać budynek domu pogrzebowego, to przygotowanie ciał przed pochówkiem, zapewnienie warunków do ich krótkotrwałego przechowywania oraz możliwość czuwania przy wystawionym w trumnie ciele w przygotowanym i przeznaczonym do tego pomieszczeniu. Teren na którym zlokalizowany jest istniejący budynek hydroforni objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonym uchwałą nr [...] Rady Gminy z dnia 20 października 2009 r. Oznaczony jest symbolem: 17U (U - tereny usługowe), o następujących ustaleniach: zachowuje się istniejące obiekty, ustala się możliwość ich przebudowy, rozbudowy, prowadzenie robót budowlanych i zmiany sposobu użytkowania. Organ odwoławczy wskazał, że w miejscowym planie nie ma odniesienia, że tereny usługowe, które graniczą z terenami zabudowy zagrodowej, powinny mieć funkcję uzupełniającą zabudowy mieszkaniowej. W planie miejscowym nie dokonano też żadnych ograniczeń czy też warunków, pod jakimi dopuszcza się działalność usługową. Świadczenie usług o tak specyficznym charakterze należy zaliczyć do usług komunalnych, tak więc planowana zmiana sposobu użytkowania budynku byłej hydroforni na dom pogrzebowy jest zgodna z miejscowym planem zagospodarowania terenu. Działalność związana z prowadzeniem domu pogrzebowego, w skład którego wchodzą sala przygotowań zwłok wraz z komorą chłodniczą oraz sala pożegnań, bez kremacji zwłok, nie zakłóci istniejącej funkcji zagrodowej oraz zamieszkania tego obszaru. Ponadto projektuje się wzdłuż całego ogrodzenia nasadzenie krzewów ozdobnych. W związku z powyższym budowa domu pogrzebowego mieści się w ramach działalności komunalnej niepowodującej uciążliwości dla terenu sąsiedniego. Organ odwoławczy wskazał, że z projektu budowlanego wynika, że planowana inwestycja nie będzie powodować żadnych ograniczeń na podstawie przepisów odrębnych, bowiem zachowane są dopuszczalne odległości inwestycji od granic działki, inwestycja nie będzie powodować zasłaniania ani zacieniania oraz spełnione są warunki przeciwpożarowe, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r. poz. 1065). Podano, że planowana zmiana użytkowania budynku istniejącej hydroforni na dom pogrzebowy uzyskała uzgodnienie z rzeczoznawcą do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz z rzeczoznawcą ds. sanitarno-higienicznych pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych. Organ odwoławczy podniósł również, że ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1947) w art. 5 ust. 2 stanowi, że na każdym cmentarzu powinien być dom przedpogrzebowy lub kostnica, które służą: do składania ciał osób zmarłych do czasu ich pochowania; do wykonywania oględzin zwłok ludzkich dla celów sądowo-lekarskich, sanitarnych oraz policyjnych; do wykonywania innych czynności związanych z chowaniem zwłok. Stwierdził, że brak regulacji prawnej dotyczącej usytuowania domu pogrzebowego poza terenem cmentarza nie wyklucza lokalizacji takiego obiektu w innym miejscu, lecz powinny być spełnione odpowiednie warunki, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. z 2011 r. Nr 75, poz. 405), a takie warunki spełnia przedmiotowy dom, skoro uzyskał odpowiednie uzgodnienia (wyrok NSA z 31 maja 2016 r. Sygn. akt II OSK 2318/14). Organ II instancji zauważył, że choć usytuowanie domu przedpogrzebowego poza cmentarzem jest dozwolone, to nie ma to żadnego powiązania z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r. w sprawie określenia, jakie tereny pod względem sanitarnym są odpowiednie na cmentarze (Dz. U. z 1959 r. nr 52, poz. 315), w którym określono minimalne odległości projektowanego budynku od granic istniejącego cmentarza, bowiem w przypadku cmentarza muszą być zachowane odpowiednie strefy ochronne z uwagi na grzebanie zmarłych w ziemi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00