Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.577.2023.1.RS

Obowiązek informacyjny gminy z tytułu świadczeń nieodpłatnych na rzecz mieszkańców, finansowanych z funduszu sołeckiego.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków informacyjnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 16 lutego 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach Państwa budżetu, od (...) r. funkcjonuje fundusz sołecki (...). Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r., poz. 301 ze zm.) środki z funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, (...). Rokrocznie przed uchwaleniem budżetu na kolejny rok w każdym sołectwie odbywają się zebrania mieszkańców danego sołectwa. Na zebraniach tych mieszkańcy decydują o przeznaczeniu środków na określone przedsięwzięcia.

Wśród przedsięwzięć znajdują się między innymi zakupy biletów do teatru czy kina dla chętnych mieszkańców. Ponadto w ramach integracji mieszkańców organizowane są wszelkiego rodzaju imprezy okolicznościowe np. z okazji Dnia Kobiet, Dnia Dziecka, Mikołajek. Częstą praktyką jest wręczanie upominków, prezentów lub paczek świątecznych uczestnikom poszczególnych wydarzeń (koszt upominków wynosi (...) zł).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Nie ma określonych kryteriów przyznawania biletów. Nie jest wyodrębniona żadna grupa osób, którym przysługuje prawo do skorzystania z biletów, mogą to zrobić wszyscy mieszkańcy sołectwa. O możliwości otrzymania biletu sołtys informuje poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w sołectwie.

Aby otrzymać bilet, mieszkaniec musi zgłosić chęć uczestnictwa sołtysowi, który wpisuje go na listę osób zainteresowanych skorzystaniem z przedsięwzięcia. Następnie sołtys dokonuje zakupu biletów dla tych osób w takiej liczbie, jaka wynika z listy.

Imprezy, o których mowa we wniosku, są w założeniu imprezami otwartymi, skierowanymi do ogółu mieszkańców, choć w niektórych przypadkach „ogół” oznacza skonkretyzowaną grupę odbiorców, np. dzieci i młodzież do 18 roku życia. Ponadto, aby otrzymać paczkę świąteczną, potencjalni uczestnicy muszą dokonać zgłoszenia (zapisu). Trudno powiedzieć, czy osoba, która pojawiłaby się na imprezie bez wcześniejszego zapisania na listę uczestników, otrzymałaby upominek, ponieważ nie mają Państwo wiedzy, czy taka sytuacja kiedykolwiek się zdarzyła. Zasadniczo paczki przygotowywane są dla takiej liczby osób, jaka jest na liście zgłoszeń. Dodatkowo, nie na wszystkie wydarzenia, podczas których wręczane są upominki, obowiązują wcześniejsze zapisy. Np. w przypadku Dnia Kobiet sołtysi nie tworzą list uczestników, a zakupione z funduszu sołeckiego podarunki to niezbyt kosztowne drobiazgi.

Kryteria rozdzielania prezentów są uzależnione od charakteru wydarzenia. W przypadku paczek świątecznych tym kryterium jest wiek uczestników – paczki przysługują mieszkańcom sołectwa w wieku 0-18 lat, natomiast podczas imprezy z okazji Dnia Kobiet – wyłącznie mieszkankom sołectwa.

Co do zasady, wszystkie wymienione przedsięwzięcia mają charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec może wziąć w nich udział. Jednakże poszczególne wydarzenia mogą być skierowane do konkretnej grupy odbiorców: zabawa mikołajkowa jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży z terenu sołectwa, impreza z okazji Dnia Kobiet – dla pań, itd. Mieszkańcy sołectwa spoza tych grup mogą w nich uczestniczyć, gdyż wstęp jest wolny dla wszystkich, jednakże nie otrzymają upominków, jeżeli nie znajdują się w grupie osób, do których skierowane jest wydarzenie. Ponadto, jak wskazano powyżej, w przypadku wręczania upominków świątecznych lub biletów do kina czy teatru tworzone są imienne listy osób, które zgłosiły chęć skorzystania z udziału w przedsięwzięciu.

Zarówno w przypadku imprez skierowanych do konkretnej grupy osób, jak i zakupu biletów do kina lub teatru wcześniej są tworzone imienne listy uczestników, którzy chcą otrzymać bilet lub upominek.

Pytanie

Czy w świetle powyższego bilety do kina, teatru oraz prezenty dla mieszkańców danego sołectwa stanowią przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym czy mają Państwo obowiązek wystawić z tego tytułu PIT-11?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, w świetle zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zakup biletów do kina, teatru oraz prezentów dla mieszkańców stanowi ich przychód, a tym samym mają Państwo obowiązek wystawić z tego tytułu PIT-11.

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o funduszu sołeckim, środki z funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy. Zaś katalog zadań własnych zawarty jest w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) Zadania własne obejmują między innymi sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

3)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;

4)gminnego budownictwa mieszkaniowego;

5)edukacji publicznej;

6)kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

7)kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;

8)targowisk i hal targowych;

9)zieleni gminnej i zadrzewień;

10)wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

11)promocji gminy;

12)współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Przedsięwzięcia realizowane w ramach funduszy sołeckich skierowane są do ogółu mieszkańców danego sołectwa, mają służyć poprawie warunków życia mieszkańców i zaspokajać ich potrzeby. W ocenie Wnioskodawcy, jeżeli przedsięwzięcia spełniają powyższe zasady, a przede wszystkim mieszczą się w katalogu zadań własnych i skierowane są do ogółu mieszkańców, w tym zakresie nie ma zastosowania ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwana dalej „UoPDF). Inaczej ma się sprawa w sytuacji, gdy za środki z funduszu sołeckiego kupowane są bilety do kina, teatru oraz prezenty, ponieważ kierowane są one do określonej grupy beneficjentów, tj. do możliwego do zidentyfikowania indywidualnego odbiorcy. Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy wartość zakupionych biletów czy prezentów stanowi przychód osób obdarowanych.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 UoPDF przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Stosownie do treści art. 20 ust. 1 UoPDF za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia należące do przychodów określonych w art. 12 - 14 i art. 17.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania „w szczególności”, co oznacza, że o przychodzie z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Zgodnie z ustawową definicją przychodu przekazanie określonej grupie mieszkańców biletów do kina czy teatru będzie przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń. W literaturze przedmiotu podnosi się, że „świadczenie nieodpłatne” to szczególnego rodzaju świadczenie, w przypadku którego otrzymujący odnosi określoną korzyść pod tytułem darmym, co oznacza, że nie świadczy nic w zamian. Świadczenie ma charakter nieodpłatny tylko wówczas, gdy otrzymujący w związku z wykonanym na jego rzecz nie świadczy niczego w zamian ani obecnie, ani też w przyszłości (zob. A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex 2009). Jak wynika z wyroku NSA z dnia 12 grudnia 2008 r. sygn. akt II FSK 1361/07 pojęcie nieodpłatnego świadczenia obejmuje nie tylko świadczenie w znaczeniu cywilnym, gdyż w jego zakres wchodzą wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub też te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar majątkowy czy finansowy.

W świetle powyższego zakup biletów do kina czy teatru, a także wręczanie upominków mieszkańcom stanowi przychód z innych źródeł. Tym samym Gmina jako płatnik ma obowiązek sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-11) o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu.

Jednocześnie podkreślić należy, że omówione wyżej zdarzenie nie znajduje się w katalogu zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego, zawartych w art. 21 UoPDF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie treścią ww. przepisu:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są inne źródła.

W świetle art. 20 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Stosownie zaś do treści art. 11 ust. 1 tej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychód należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno w postaci pieniężnej, jak i w postaci niepieniężnej, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Z art. 11 ust. 2 ww. ustawy wynika, że:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz. U. z 2014 r. poz. 301 ze zm.):

Rada gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz, podejmując uchwałę, w której wyraża zgodę albo nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu.

W myśl art. 2 ust. 6 ustawy o funduszu sołeckim:

Środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku, o którym mowa w art. 5, są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1-3 ustawy o funduszu soleckim:

Warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu jest złożenie do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) przez sołectwo wniosku.

Wniosek danego sołectwa uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.

Wniosek powinien zawierać wskazanie przedsięwzięć przewidzianych do realizacji na obszarze sołectwa w ramach środków określonych dla danego sołectwa na podstawie informacji, o której mowa w art. 3 ust. 2, wraz z oszacowaniem ich kosztów i uzasadnieniem.

Z opisu zdarzenia wynika, że w ramach Państwa budżetu, od (...) r. funkcjonuje fundusz sołecki podjęty uchwałą Rady Gminy w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie Gminy środków stanowiących fundusz sołecki. Rokrocznie przed uchwaleniem budżetu na kolejny rok w każdym sołectwie odbywają się zebrania mieszkańców danego sołectwa. Na zebraniach tych mieszkańcy decydują o przeznaczeniu środków na określone przedsięwzięcia. Wśród przedsięwzięć znajdują się między innymi zakupy biletów do teatru czy kina dla chętnych mieszkańców. Ponadto w ramach integracji mieszkańców organizowane są wszelkiego rodzaju imprezy okolicznościowe np. z okazji Dnia Kobiet, Dnia Dziecka, Mikołajek. Częstą praktyką jest wręczanie upominków, prezentów lub paczek świątecznych uczestnikom poszczególnych wydarzeń.

Nie ma określonych kryteriów przyznawania biletów. Nie jest wyodrębniona żadna grupa osób, którym przysługuje prawo do skorzystania z biletów, mogą to zrobić wszyscy mieszkańcy sołectwa. O możliwości otrzymania biletu sołtys informuje poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w sołectwie.

Aby otrzymać bilet, mieszkaniec musi zgłosić chęć uczestnictwa sołtysowi, który wpisuje go na listę osób zainteresowanych skorzystaniem z przedsięwzięcia. Następnie sołtys dokonuje zakupu biletów dla tych osób w takiej liczbie, jaka wynika z listy.

Imprezy, o których mowa we wniosku, są w założeniu imprezami otwartymi, skierowanymi do ogółu mieszkańców, choć w niektórych przypadkach „ogół” oznacza skonkretyzowaną grupę odbiorców, np. dzieci i młodzież do 18 roku życia. Ponadto, aby otrzymać paczkę świąteczną, potencjalni uczestnicy muszą dokonać zgłoszenia (zapisu). Trudno powiedzieć, czy osoba, która pojawiłaby się na imprezie bez wcześniejszego zapisania na listę uczestników, otrzymałaby upominek, ponieważ nie mają Państwo wiedzy, czy taka sytuacja kiedykolwiek się zdarzyła. Zasadniczo paczki przygotowywane są dla takiej liczby osób, jaka jest na liście zgłoszeń. Dodatkowo, nie na wszystkie wydarzenia, podczas których wręczane są upominki, obowiązują wcześniejsze zapisy. Np. w przypadku Dnia Kobiet sołtysi nie tworzą list uczestników, a zakupione z funduszu sołeckiego podarunki to niezbyt kosztowne drobiazgi.

Kryteria rozdzielania prezentów są uzależnione od charakteru wydarzenia. W przypadku paczek świątecznych tym kryterium jest wiek uczestników – paczki przysługują mieszkańcom sołectwa w wieku 0-18 lat, natomiast podczas imprezy z okazji Dnia Kobiet – wyłącznie mieszkankom sołectwa.

Co do zasady, wszystkie wymienione przedsięwzięcia mają charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec może wziąć w nich udział. Jednakże poszczególne wydarzenia mogą być skierowane do konkretnej grupy odbiorców: zabawa mikołajkowa jest przeznaczona dla dzieci i młodzieży z terenu sołectwa, impreza z okazji Dnia Kobiet – dla pań, itd. Mieszkańcy sołectwa spoza tych grup mogą w nich uczestniczyć, gdyż wstęp jest wolny dla wszystkich, jednakże nie otrzymają upominków, jeżeli nie znajdują się w grupie osób, do których skierowane jest wydarzenie. Ponadto, jak wskazano powyżej, w przypadku wręczania upominków świątecznych lub biletów do kina czy teatru tworzone są imienne listy osób, które zgłosiły chęć skorzystania z udziału w przedsięwzięciu.

Zarówno w przypadku imprez skierowanych do konkretnej grupy osób, jak i zakupu biletów do kina lub teatru wcześniej są tworzone imienne listy uczestników, którzy chcą otrzymać bilet lub upominek.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro realizacja przedsięwzięcia z funduszu sołeckiego wynikającego z decyzji podjętych na zebraniach mieszkańców, polegającego na możliwości skorzystania z biletów do teatru czy kina przez mieszkańców sołectwa następuje poprzez wywieszenie ogłoszenia na tablicy ogłoszeń w sołectwie, to w takim przypadku propozycja skierowana jest do wszystkich ww. mieszkańców, którzy mogą skorzystać z niej na tych samych zasadach. To z kolei oznacza, że nieodpłatne przekazanie biletów do teatru, kina nie stanowi przysporzenia i w konsekwencji po stronie mieszkańca sołectwa nie powstaje przychód. Nie jest wyodrębniona żadna grupa osób, którym przysługuje prawo do skorzystania z biletów, natomiast tworzenie list osób zainteresowanych w celu zakupu biletów dla tych osób w takiej liczbie, jaka wynika z listy, ma charakter wyłącznie techniczny i organizacyjny.

Odnosząc się do prezentów przekazywanych mieszkańcom sołectwa podczas imprez, również wskazali Państwo, że przedsięwzięcia te mają charakter powszechnie dostępny w tym znaczeniu, że każdy zainteresowany mieszkaniec może wziąć w nich udział. Z racji tego, że poszczególne wydarzenia są okolicznościowe, są kierowane do konkretnej grupy odbiorców, np. z okazji Mikołajek – do dzieci i młodzieży w wieku 0-18 lat, z okazji Dnia Kobiet – do wszystkich mieszkanek sołectwa. W tym przypadku także tworzone są imienne listy uczestników, jednak nie zmienia to faktu, że imprezy mają charakter powszechnie dostępny w związku z czym wartość otrzymanego prezentu nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 w powiązaniu z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji nie ciąży na Państwu obowiązek sporządzenia dla osób otrzymujących te świadczenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00