Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 23 stycznia 2024 r., sygn. II SA/Gl 1458/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Tomasz Dziuk (spr.), Sędziowie Asesor WSA Aneta Majowska, Sędzia WSA Krzysztof Nowak, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 23 stycznia 2024 r. sprawy ze skargi Gminy S. na decyzję Wojewody Śląskiego z dnia 7 lipca 2023 r. nr NWXIV.7581.2.19.2023 w przedmiocie odszkodowania za grunt przejęty pod drogę publiczną oddala skargę.

Uzasadnienie

Prawomocną decyzją z dnia 13 grudnia 2021 r. nr [...], Burmistrz Miasta S., działając między innymi na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (obecnie: t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 344 ze zm. – dalej zwanej u.g.n.) zatwierdził podział nieruchomości stanowiącej własność B. N. i K. N., położonej w O., oznaczonej jako działka nr 1 ([...]). W wyniku podziału powstała między innymi działka nr 2 o pow. 0,0342 ha, która, jak wynika z treści ww. decyzji, została - zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego sołectwa O., zatwierdzonym uchwałą Rady Miejskiej S. z [...] r. nr [...] - wydzielona pod drogę publiczną gminną i po uprawomocnieniu się decyzji podziałowej przeszła na własność Gminy S.

Starosta [...] decyzją z dnia 22 maja 2023 roku, nr [...], po rozpatrzeniu wniosku B. N. oraz M. N., D. N. i N. W. (dzieci zmarłego K. N. i B. N.) ustalił na rzecz wnioskodawców odszkodowanie za prawo własności nieruchomości ww. działki nr 2, objętej księgą wieczystą [...], w łącznej kwocie 18.900,00 zł, w tym 11.812,50 zł na rzecz B. N. (stosownie do przysługującego jej udziału 5/8 części) i po 2.362,50 zł na rzecz pozostałych wnioskodawców (udziały po 1/8 części) oraz zobowiązał Gminę S. do wypłaty ustalonego odszkodowania.

W odwołaniu od tej decyzji Gmina S. podniosła zarzuty naruszenia art. 77 § 1 i art. 80 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie: t.j. Dz.U. z 2023 roku, poz. 775 ze zm. – dalej zwanej k.p.a.) przez dopuszczenie dowodu w postaci operatu szacunkowego naruszającego zapisy § 26 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 21 września 2004 r. w sprawie wyceny nieruchomości i sporządzania operatu szacunkowego (obecnie: t.j. Dz.U. z 2021 roku, poz. 555 – dalej zwanego rozporządzeniem). W ocenie odwołującej operat ten został wykonany nieprawidłowo z powodu błędnego doboru nieruchomości podobnych oraz nieuzasadnionego powołania się na brak wystarczającej ilości transakcji na rynku lokalnym i przyjęcia do obliczeń nieruchomości z rynków bardzo odległych od Gminy S. (P., W., S.). Wskazano, że autor innego operatu sporządzonego w analogicznej sprawie (19 sierpnia 2022 r.) stwierdził, że transakcji tych występuje wystarczająca ilość. W tym opracowaniu przeanalizowane zostało 11 transakcji z rynku lokalnego, wskazując średnią cenę 33,26 zł/m2. Tymczasem w operacie przyjętym w niniejszej sprawie cena 1 m2 ustalona dla wysokości odszkodowania to 55,27 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00