Wyrok NSA z dnia 12 stycznia 2024 r., sygn. III FSK 317/23
Zakres znaczeniowy pojęcia 'przepisy o gospodarce nieruchomościami' zawarty w art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obejmuje wyłącznie nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego, nie zaś nieruchomości będące własnością spółek kapitałowych, nawet jeżeli ich jedynym udziałowcem są jednostki samorządu terytorialnego
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Stanisław Bogucki, Sędzia NSA Jacek Pruszyński, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 12 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej J. S. i Z. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. akt I SA/Op 296/22 w sprawie ze skargi J. S. i Z. S. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 12 lipca 2022 r., nr 1601-IOV-2.4104.19.2022 w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od J. S. i Z. S. na rzecz Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu kwotę 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
|III FSK 317/23 | |
| | |
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 23 listopada 2022 r., sygn. akt I SA/Op 296/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę J. S. i Z. S. (dalej jako: skarżący) na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z dnia 12 lipca 2022 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych.
Sąd pierwszej instancji w uzasadnieniu wskazał, że kontroli sądowej w rozpoznawanej sprawie została poddana decyzja Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Opolu z 12 lipca 2022 r., utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w N. z 4 marca 2022r., którą odmówiono skarżącym stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w kwocie 3.202,00 zł. Dodał, że w sprawie bezsporne jest, że podatek od czynności cywilnoprawnych w związku z zawartym przez skarżących aktem notarialnym z 30 grudnia 2021 r. został pobrany, a strony kwestionując zasadność pobrania tego podatku złożyły wniosek o stwierdzenia nadpłaty. Istota sporu sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy umowa sprzedaży lokalu mieszkalnego przez Z. Sp. z o.o. na rzecz skarżących, jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych, jak twierdzi organ podatkowy, czy też podatkowi temu nie podlega, w myśl art. 2 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. 2020 r., Nr 101, poz. 815, ze zm.; dalej: ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych lub u.p.c.c.), jak tego oczekują skarżący. Sąd pierwszej instancji podał, że w analizowanej sprawie Gmina w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości nie zleciła administrowania tą nieruchomością "Z." Sp. z o.o. Nieruchomość ta stanowiła wyłączną własność tej spółki. Natomiast gospodarowanie nieruchomościami spółek prawa handlowego nawet ze 100% udziałem samorządu nie jest regulowane ustawą o gospodarce nieruchomościami. Następnie WSA w Opolu stwierdził, że odniesienie w art. 2 pkt 1 lit. g) u.p.c.c. do przepisów o gospodarce nieruchomościami, do których w szczególności zalicza się ustawa o gospodarce nieruchomościami, obejmująca kwestie zarządzania majątkiem jednostek samorządu terytorialnego, a nie spółki z o.o., której mienia dotyczy zbycie lokalu mieszkalnego, powoduje, że czynność ta nie podlega zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych, nawet jeżeli cenę zbycia lokalu określono - w wyniku wewnętrznej uchwały Spółki - według zasad wynikających z ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami. Zdaniem WSA organy podatkowe nie dopuściły się błędnej wykładni i prawidłowo uznały, że czynności prawne z udziałem "Z." Sp. z o.o., podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych na zasadach ogólnych. Wyrok ten w całości dostępny jest na stronie internetowej http://orzeczenia.nsa.gov.pl (CBOSA).