Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 30 sierpnia 2022 r., sygn. II OSK 2793/19

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędziowie: sędzia NSA Robert Sawuła sędzia del. WSA Piotr Broda (spr.) po rozpoznaniu w dniu 30 sierpnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W. O. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 marca 2019 r. sygn. akt IV SA/Wa 2605/18 w sprawie ze skargi A. O. i W. O. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 26 lipca 2018 r. nr SKO.4000-883/2018 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 14 marca 2019 r., sygn. akt IV SA/Wa 2605/18 oddalił skargę A. O. i W. O. (dalej zwanych skarżącymi) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Siedlcach z dnia 26 lipca 2018 r., nr SKO.4000-883/2018 w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy.

Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.

Prezydent Miasta Siedlec decyzją z dnia 29 czerwca 2018 r. wskutek wniosku M. P. ustalił warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na rozbiórce istniejącego budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego i budowie samoobsługowej myjni samochodowej na działce nr [...] obr. [...] położonej w [...], przy ul. [...].

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Siedlcach, po rozpatrzeniu odwołania skarżących, decyzją z dnia 26 lipca 2018 r. utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

Motywując rozstrzygnięcie organ II instancji wskazał, że w sąsiedztwie terenu inwestycji znajdują się nieruchomości zabudowane zabudową tego rodzaju, która pozwala na ustalenie parametrów zabudowy dla projektowanej inwestycji. W obszarze objętym analizą występują nieruchomości zabudowane budynkami usługowymi - zarówno są to budynki samodzielne, jaki i usługi towarzyszące zabudowie mieszkaniowej oraz zabudowa przemysłowa. Występujące w obszarze analizowanym usługi to: działka nr [...] - hurtownia artykułów dziecięcych, działka nr [...] - sprzedaż wyrobów metalowych oraz sprzętu dodatkowego i wyposażenia hydraulicznego oraz grzejnego, działka nr [...] - sklep dla plastyków, oprawa obrazów, działka nr [...] - żłobek niepubliczny, działka nr [...] - market "[...]". Zdaniem organu odwoławczego budowa myjni samochodowej nie naruszy zasady kontynuacji funkcji na terenie o dominującej funkcji mieszkaniowej, gdyż stanowi jej uzupełnienie. Dalej podał, że nieprzekraczalną linię zabudowy ustalono: w odległości 3,0 m od granicy terenu inwestycji z ul. [...] oraz 7 m od granicy terenu inwestycji z ul. [...]. W analizowanym obszarze linie zabudowy charakteryzuje duże zróżnicowanie - przy ul. [...] linie zabudowy od około 2,3 m (budynek na nieruchomości nr [...]) do około 35,5 m (budynek gospodarczy na działce nr [...]). Tego typu zróżnicowanie linii zabudowy występuje również od strony ul. [...], gdzie odległość zabudowy od granicy pasa drogowego waha się w zakresie od 0,1 m (budynki biurowe na działce nr [...]) do około 71,7 m (budynek produkcyjny na działce nr [...]). W analizowanym obszarze występują nieruchomości o liniach zabudowy zbliżonej do wartości ustalonej w treści decyzji organu I instancji (działka nr [...] - położona w bezpośrednim sąsiedztwie terenu inwestycji od strony ul. [...], działki nr [...],[...],[...],[...] dostępne z ulicy [...]). Uznał zatem, że ustalone parametry linii zabudowy pozwolą na zachowanie ładu architektonicznego w tym zakresie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00