Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2022 r., sygn. II OSK 1832/19
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Wojciech Mazur Sędziowie Sędzia NSA Tomasz Zbrojewski (spr.) Sędzia del. NSA Jerzy Stankowski Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2022 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 stycznia 2019 r. sygn. akt II SA/Wa 928/18 w sprawie ze skargi D. K. na decyzję Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej z dnia 26 marca 2018 r. nr 47/2018 w przedmiocie odmowy zarejestrowania broni palnej do celów kolekcjonerskich 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę, 2. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego w całości.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 stycznia 2019 r., sygn. akt II SA/Wa 928/18, po rozpoznaniu skargi D. K. na decyzję Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej z dnia 26 marca 2018 r., nr 47/2018, w przedmiocie odmowy zarejestrowania broni palnej do celów kolekcjonerskich: 1) uchylił zaskarżoną decyzję; 2) zasądził od Komendanta Głównego Żandarmerii Wojskowej na rzecz skarżącego kwotę 200 złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok został podjęty w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
D. K. wnioskiem z dnia 14 października 2016 r. zwrócił się do Komendanta Oddziału Żandarmerii Wojskowej w [...] (Komendant Oddziału) o zarejestrowanie karabinu samopowtarzalnego PTRS - 41 kal. 14,5 mm nr SP885 – jako broni palnej myśliwskiej do celów kolekcjonerskich.
Komendant Oddziału decyzją z dnia 8 listopada 2016 r., nr 378/2016, na podstawie art. 13 ust. 3 w zw. z art. 10 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1839 ze zm.) oraz art. 104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2016 r. poz. 23 ze zm., zwana dalej: "k.p.a."), odmówił zarejestrowania ww. karabinu do celów kolekcjonerskich. Uzasadniając decyzję organ przywołał treść przepisów ustawy o broni i amunicji, jakie zastosował w sprawie, a nadto wskazał, iż dokonując klasyfikacji broni objętej wnioskiem wziął pod uwagę zapisy ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz.U. z 2018 r. poz. 2033 ze zm.) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz (Dz.U. z 2005 r. nr 61, poz. 548 ze zm.; zwane dalej: "rozporządzeniem"), a także zapisy Zbioru Zasad Etyki i Tradycji Łowieckiej, opracowane przez Polski Związek Łowiecki. Komendant Oddziału wskazał, iż rozporządzenie wymienia rodzaje broni z jakich mogą być wykonywane polowania, wynika z niego, że do wykonywania polowania oraz odstrzału zwierząt stanowiących nadzwyczajne zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka dopuszczona jest wyłącznie myśliwska broń palna, długa centralnego zapłonu, o lufach gwintowanych lub gładkich, z wyłączeniem broni czarnoprochowej, pistoletów i rewolwerów, z której po maksymalnym załadowaniu można oddać najwyżej sześć pojedynczych strzałów amunicją do polowania, a nadto, broń myśliwska o lufach gwintowanych musi być przeznaczona do strzelania amunicją myśliwską charakteryzującą się energią pocisku nie mniejszą niż 1000 J w odległości 100 m od wylotu lufy. W ocenie organu, karabin samopowtarzalny PTRS - 41 od samego początku produkowany był jako karabin przeciwpancerny, którego naboje zdolne były do przebijania pancerza grubości 35 mm z odległości 300 metrów. Przy jego użyciu nie są wykonywane żadne polowania.