Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 20 maja 2022 r., sygn. II SA/Kr 394/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Piotr Fronc (spr.) po rozpoznaniu w dniu 20 maja 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze sprzeciwu Firma A od decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] lutego 2022 r. znak: [...] w przedmiocie ustalenia warunków zabudowy oddala sprzeciw

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 21 lutego 2022 r. nr [...], po rozpatrzeniu odwołania W. O., uchylono decyzję Burmistrza [...] z dnia 11 stycznia 2022r., znak: [...] ustalającą warunki zabudowy dla inwestycji pn.: "Budowa farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą (obejmującą konstrukcje nośną pod panele fotowoltaiczne, panele (do 2500 szt.), kontenerową stacją transformatorowe - kontrolną, falowniki (inwertery), drogę wewnętrzną, miejsca postojowe, ogrodzenie), na części działek nr [...] i [...] w W. L., gm. R.".

Powyższa decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:

Opisaną powyżej decyzją z dnia 11 stycznia 2022 r. Burmistrz [...] ustalił na wniosek [...] Spółki z o.o. warunki zabudowy dla inwestycji w postaci farmy fotowoltaicznej o mocy do 1 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Od powyższej decyzji odwołanie złożyła W. O. będąca właścicielką zabudowanej nieruchomości sąsiadującej z terenem inwestycji, zarzucając, że planowana inwestycja zlokalizowana będzie w zbyt bliskiej odległości od jej domu.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze uchyliło zaskarżoną decyzję organu I instancji.

Organ odwoławczy powołał w uzasadnieniu adekwatne przepisy prawne, w szczególności art. 59 ust. 1 oraz art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r, poz. 741), zwanej dalej u.p.z.p.

Zdaniem organu odwoławczego nie miał racji Burmistrz stwierdzając, że w świetle art. 61 ust. 3 cyt. ustawy dla instalacji odnawialnego źródła energii nie stosuje się wymogów określonych w art. 61 ust. 1 pkt 1 i 2 u.p.z.p. (tj. wymogu "dobrego sąsiedztwa" oraz "dostępu do drogi publicznej"). Powołując się na orzecznictwo sądów administracyjnych wskazano, że art. 61 ust. 3 cyt. u.p.z.p. nie funkcjonuje i nie pozostaje w tym akcie prawnym wyłącznie w relacji do art. 61 ust 1 i ust. 2 lecz także do innych przepisów, w tym art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1. Oceniając ustawowe przesłanki lokalizacji systemów fotowoltaicznych należy też mieć na uwadze aktualnie obowiązujące przepisy art. 10 ust. 2a i art. 15 ust. 3 pkt 3a u.p.z.p., w których ustawodawca wprowadził odrębne unormowania dotyczące urządzeń wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii o mocy przekraczającej 500 kW.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00