Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 12 maja 2022 r., sygn. II SA/Ol 205/22
Dnia 12 maja 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędziowie sędzia WSA Marzenna Glabas sędzia WSA Bogusław Jażdżyk (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 12 maja 2022 roku sprawy ze skargi Gminy Białej Piskiej na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie powierzenia stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej I. uchyla zaskarżone rozstrzygnięcie nadzorcze; II. zasądza od organu na rzecz skarżącej kwotę 480 (czterysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Z przekazanych Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie akt sprawy wynika, że rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] Wojewoda Warmińsko-Mazurski stwierdził nieważność zarządzenia Burmistrza Miasta Białej Piskiej z dnia [...] w sprawie powierzenia J. G. stanowiska Dyrektora Szkoły Podstawowej.
Podniesiono, że wydanie kwestionowanego rozstrzygnięcia nadzorczego zostało poprzedzone stwierdzeniem nieważności zarządzenia Burmistrza Białej Piskiej z dnia [...] w sprawie powołania Komisji Konkursowej do przeprowadzenia konkursu na wolne stanowisko Dyrektora Szkoły Podstawowej (rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Warmińsko-Mazurskiego z dnia [...]).
Wojewoda wskazał, że eliminacja z obrotu prawnego ww. zarządzenia rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] stanowi podstawę do usunięcia wszystkich aktów i czynności będących konsekwencją niezgodnego z prawem i tym samym nieważnego aktu powołania komisji. Jednym z takich aktów jest zarządzenie organu wykonawczego gminy powierzającego stanowisko dyrektora osobie, której kandydaturę wyłoniła wadliwie powołana komisja konkursowa. Istnieje ścisły związek pomiędzy postępowaniem konkursowym, którego celem jest wybranie kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki, a upoważnieniem organu oraz uprawnieniem osoby wygrywającej konkurs do powierzenia jako kandydatowi wyłonionemu w drodze konkursu stanowiska dyrektora. Wedle bowiem przepisu art. 63 ust. 10 Prawa oświatowego, kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu, a kandydatowi nie można odmówić powierzenia stanowiska dyrektora. Jednakże przepis ten nie powinien być interpretowany w ten sposób, że niezależnie od skali nieprawidłowości w postępowaniu konkursowym, organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego władny jest do zastosowania art. 63 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe.