Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.681.2023.3.ASK
Wydatki poniesione przez Państwa na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Spółki związane z usunięciem kolizji, będą stanowiły dla Państwa koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Poniesione przez Państwa nakłady poczynione na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości bądź w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz nowo wybudowanych Urządzeń w ramach usuwania kolizji, które następnie zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz B., mają pośredni związek z prowadzoną przez Państwa działalnością. Tym samym, wydatki te stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania czy:
- Spółka będzie mogła zakwalifikować poniesione wydatki na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Spółki związane z usunięciem kolizji jako koszty uzyskania przychodów;
- wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji powinny być uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania poniesionych nakładów rzecz B.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie (…).
Spółka oferuje usługi w (…).
Spółka jest aktywnym podatnikiem VAT od 1993 roku.
Inwestycja
Wnioskodawca jest właścicielem działek budowlanych o nr ewid. 1, 2, 3, 4, 5 obręb (…) (dalej: „Nieruchomością”), położonych w miejscowości (…) gm. (…) (dalej: „Gmina”) na których obecnie realizuje inwestycję budowy serwerowni „(…)” (dalej: „Inwestycja”).
Warunkiem niezbędnym dla możliwości realizacji Inwestycji jest usunięcie kolizji z odcinkami sieci elektroenergetycznej, w tym wchodzącymi w ich skład urządzeniami elektroenergetycznymi, z uwagi na to, że ich lokalizacja uniemożliwia przeprowadzenie prac budowlanych związanych z Inwestycją. Przedmiotowe odcinki sieci elektroenergetycznej należą do B. Spółka Akcyjna z siedzibą w (…) (dalej: „B.”).
Ze względu na zainteresowanie Spółki, aby umożliwić budowę Inwestycji Spółka oraz B. zawarły w dniu 20 kwietnia 2023 r. umowę usunięcia kolizji określającą zasady dokonania zmiany lokalizacji urządzeń elektroenergetycznych B. (dalej: „Urządzenia” lub „Urządzenia elektroenergetyczne”), sposób usunięcia kolizji Urządzeń elektroenergetycznych B. z Inwestycją oraz zasady przeniesienia na B. nakładów poczynionych przez Wnioskodawcę na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości lub w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz wybudowanych urządzeń (dalej: „Umowa”).
Spółka wskazała możliwość zmiany lokalizacji Urządzeń w miejsce znajdujące się na działkach o nr ewid. 2, 3 oraz 5 obręb (…), które to położenie umożliwia realizację Inwestycji.
Zgodnie z Umową, Spółka zobowiązała się w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r., własnym kosztem i staraniem oraz na własne ryzyko usunąć kolizję Urządzeń, o której mowa w Umowie. Ponadto Spółka w uzgodnieniu z B. wykona łącznie następujące czynności:
(…)
Ponadto, Spółka zobowiązała się do przeniesienia na rzecz B. praw majątkowych do dokumentacji techniczno-prawnej na wszystkich polach eksploatacji wskazanych w Umowie. Dodatkowo, Spółka zagwarantowała i zobowiązała się, że w przypadku wystąpienia przez osobę trzecią z roszczeniami z tytułu autorskich praw majątkowych, zwolni B. od tych roszczeń lub naprawi poniesione przez niego szkody.
Mając na uwadze powyższe, w ramach Umowy, Spółka zobowiązała się do nieodpłatnego przekazania nakładów poczynionych na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości bądź w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz nowo wybudowanych Urządzeń w ramach usuwania kolizji. Z uwagi na to, że Urządzenia stanowią całość wraz z siecią elektroenergetyczną B., B. stanie się właścicielem powyższych nakładów na Urządzenia przebudowane, odtworzone w całości bądź w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz nowo wybudowanych Urządzeń z chwilą ich połączenia z siecią elektroenergetyczną B.
Na moment składania wniosku Spółka nie ponosi wydatków na nakłady poczynione na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości lub w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz wybudowanie Urządzeń.
Pytania
1.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywanych usług i towarów w związku z usunięciem kolizji?
2.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie B. nakładów poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z usunięciem kolizji będzie stanowiło czynność niepodlegającą opodatkowaniu VAT?
3.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że będzie mógł on zakwalifikować poniesione wydatki na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Wnioskodawcy związane z usunięciem kolizji jako koszty uzyskania przychodów?
4.Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji powinny być uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania poniesionych nakładów rzecz B.?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 3 i 4 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko w zakresie Pytania 3
Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mógł on zakwalifikować poniesione wydatki na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Wnioskodawcy związane z usunięciem kolizji jako koszty uzyskania przychodów.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 3
Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje przynależność wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.
Oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełniać następujące warunki:
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach Ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami (lub ukierunkowane na zachowanie albo zabezpieczeniem źródła przychodów), o ile zostały prawidłowo udokumentowane, z wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, powinien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.
Art. 16 Ustawy o CIT zawiera listę wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Każdy wydatek dający się zakwalifikować do którejkolwiek z pozycji wymienionej na tej liście nie może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Ustawodawca przewidział bowiem zamknięty katalog wydatków, które - mimo że wykazują związek z uzyskiwaniem przychodów, z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów - nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli więc dany rodzaj wydatków mieści się w katalogu wydatków zawartych w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT, ustawodawca z mocy prawa wyklucza możliwość ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji spełniać będą wszystkie opisane wyżej warunki, co pociąga za sobą możliwość ich ujęcia jako kosztów uzyskania przychodu. I tak, w szczególności, wydatki te:
1.będą poniesione przez Wnioskodawcę - zostaną bowiem pokryte z majątku Wnioskodawcy;
2.będą miały charakter definitywny - nie będą zwrócone Wnioskodawcy w jakiejkolwiek formie,
3.zostaną poniesione w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów - jak wskazano na wstępie, usunięcie kolizji jest niezbędne dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji;
4.będą poprawnie udokumentowane - Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentów księgowych (faktur, rachunków) oraz dokumentów im towarzyszącym (umów, protokołów odbioru, innych dowodów) potwierdzających fakt poniesienia wydatku i jego wysokości;
5.nie będą znajdowały się na liście wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 16 Ustawy o CIT.
Jak już podnoszono w zakresie pytania nr 1, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki związane z usunięciem kolizji będą ściśle związane z realizowaną przez niego Inwestycją - budową serwerowni „(…)” i jej późniejszą eksploatacją w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie telekomunikacji przewodowej, związanej z oprogramowaniem, zarządzaniem usługami informatycznymi, technologii informatycznych i komputerowych, a także w zakresie usług na rynku centrów przetwarzania danych. Brak usunięcia kolizji uniemożliwiłoby zrealizowanie Inwestycji, tym samym uniemożliwiając wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu przez Spółkę. Należy zatem stwierdzić, że wydatki, które Spółka ma zamiar ponieść w związku z usunięciem kolizji stanowiły będą koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodów.
Spółka zwraca uwagę, że na prawo do zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodu bez wpływu pozostaje okoliczność, że po usunięciu kolizji Spółka przekaże poniesione nakłady nieodpłatnie B. Należy zauważyć, że po ich przekazaniu w dalszym ciągu miały one związek z uzyskiwaniem przez Spółkę przychodów z tytułu świadczonych usług będących przedmiotem działalności Spółki, dla których świadczenia niezbędne jest zrealizowanie Inwestycji, a wydatki poniesione już przez Spółkę nie przestają być jej wydatkami.
Z uwagi na powyższe, wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji na warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach podatkowych, przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.717.2022.2.DD, w której stwierdzono: „Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 dotyczą z kolei ustalenia, czy Spółka będzie miała prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych z tytułu budowy Infrastruktury, która zostanie przekazana Podmiotom trzecim. Mając na względzie przedstawione uregulowania ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, zgodnie z którym w ramach realizacji Inwestycji (budowy budynków, a następnie ich sprzedaży bądź najmu/dzierżawy), Spółka będzie ponosiła także nakłady w zakresie budowy elementów infrastruktury technicznej niezbędnej do realizacji Inwestycji oraz dopuszczenia jej do użytkowania, takie jak: drogi lub skrzyżowania (lub przebudowa istniejących dróg lub skrzyżowań) (..) zaznaczyć należy, że wskazane w pytaniu oznaczonym we wniosku Nr 2 wydatki będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodu bowiem spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop, tj. przedmiotowe wydatki będą pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym z całokształtem działalności gospodarczej Spółki i osiąganymi przychodami z tej działalności”;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 kwietnia stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.100.2022.1.ŚS, w której uznano: „Wnioskodawca, jako inwestor planujący w dalszej perspektywie sprzedać budynki, lokale, udziały w infrastrukturze wewnętrznej oraz miejsca postojowe w Inwestycji, jest zainteresowany uzyskaniem jak najwyższej ceny z tytułu sprzedaży. Brak odpowiedniego połączenia z siecią dróg publicznych uniemożliwiałby korzystanie z Inwestycji, co w konsekwencji oznaczałoby znacznie niższą wartość rynkową i możliwy do uzyskania przychód. Wydatki Budowlane i Wydatki Na Nabycie Działek będą/zostały poniesione bezpośrednio przez Spółkę, a płatność zostanie/została zrealizowana ze środków finansowych Spółki. Wydatki Budowlane oraz Wydatki Na Nabycie Działek nie zostaną zwrócone Spółce w żadnej formie ani przez Gminę, ani przez inny podmiot. (...) Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami jakie Wnioskodawca poniósł na budowę wskazanej we wniosku infrastruktury drogowej oraz na nabycie gruntu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie mógł wskazane we wniosku wydatki budowlane oraz wydatki na nabycie działek zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej";
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.101.2021.4.PB, w której uznano: „Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie co do zasady istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami jakie Wnioskodawca będzie ponosił na budowę wskazanej we wniosku infrastruktury oraz na nabycie gruntu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W konsekwencji, co do zasady, Wnioskodawca będzie mógł wskazane we wniosku wydatki zaliczyć do kosztów podatkowych prowadzonej działalności gospodarczej, o ile nie zostaną one w istocie w jakikolwiek sposób zwrócone Wnioskodawcy’;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 września 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.288.2019.1.AZ w której wskazano, że „(..) poniesione wydatki na realizacje Infrastruktury Technicznej nie byłyby ponoszone gdyby nie realizacja tej konkretnej inwestycji, a także wydatki te nie znajdują się w grupie wydatków, o których mowa w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. Odnosząc powyższe do ww. przepisów prawa wskazać należy, że nakłady poniesione na budowę infrastruktury, pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z możliwością osiągania przychodów z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę, jak i zachowania źródła przychodów i jego zabezpieczenia. Tym samym, przedmiotowe wydatki spełniać będą przedstawione powyżej warunki i mogą Państwo zaliczyć je w ciężar kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Poniesienie tych wydatków spowoduje bowiem, że realizowany będzie Państwa cel gospodarczy, tj. uzyskanie przychodów z tytułu planowanej inwestycji.”
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca będzie mógł zakwalifikować poniesione wydatki na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Wnioskodawcy związane z usunięciem kolizji jako koszty uzyskania przychodu.
Stanowisko w zakresie Pytania 4
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji powinny być uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodu w momencie przekazania poniesionych nakładów rzecz B.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 4
Artykuł 15 ust. 4, 4b, 4c oraz 4d Ustawy o CIT wskazują, że koszty uzyskania przychodu można wyodrębnić na koszty bezpośrednie i inne niż bezpośrednie koszty związane z przychodami (dalej: „Koszty pośrednie”).
Za koszty bezpośrednie uznaje się te wydatki, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła i jednocześnie są one niezbędne dla osiągnięcia przychodu (tj. są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów). Koszty pośrednie zaś to te wydatki, których nie można uznać za koszty bezpośrednie, tj. nie można ich przypisać do konkretnego przychodu, ocenić stopnia ich wpływu na uzyskanie przychodu, ale są one ponoszone w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.
W analizowanym zdarzeniu przyszłym wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji dotyczyć będą pośrednio otrzymania zwrotu z Inwestycji bowiem dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji konieczne jest usunięcie wszelkich przeszkód, które mogłyby uniemożliwić realizację Inwestycji. Tym samym wydatki te należy, w ocenie Wnioskodawcy, uznać za Koszty pośrednie. Te zaś - zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 4d Ustawy o CIT - powinny być, co do zasady, potrącone w dacie ich poniesienia, tj. w momencie przekazania poniesionych nakładów związanych z usunięciem kolizji na rzecz B.
Tym samym, wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji powinny być uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodu w momencie przekazania poniesionych nakładów na rzecz B.
Wnioskodawca podkreśla, że jego stanowisko odnośnie momentu uznania kosztów uzyskania przychodu poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z usunięciem kolizji Wnioskodawca można uznać za poniesione w momencie przekazania poniesionych nakładów na rzecz B. znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych lub podobnych stanach faktycznych, przykładowo w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 lipca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.261.2023.3.KW/PP w której Podatnik stwierdził: „W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy wydatki poniesione na Inwestycję Drogową będą potrącalne dla Wnioskodawcy w momencie poniesienia, tj. zaksięgowania na jakimkolwiek koncie w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku) lub innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), jednak nie wcześniej niż w momencie podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego z Gminą”. Stanowisko podatnika zostało uznane za prawidłowe;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 kwietnia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-1.4010.100.2022.1.ŚS, w której uznano: „Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że poniesione przez Wnioskodawcę Wydatki Budowlane dotyczące infrastruktury drogowej oraz wydatki na nabycie gruntów, które następnie zostaną przekazane na rzecz Gminy, mają pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością (nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przez Spółkę przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania). Tym samym, przedmiotowe wydatki stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w dacie ich poniesienia, stosownie do treści art. 15 ust. 4d updop. W związku z powyższym momentem, w którym Wnioskodawca będzie uprawniony do ujęcia ww. wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie moment formalnego przekazania inwestycji Gminie, dopiero bowiem w tym momencie, koszty te mają charakter definitywny’;
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.530.2021.3.MZA w której organ uznał: „Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzać, że wydatki poniesione na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, która następnie zostanie przekazana nieodpłatnie Gminie mają pośredni związek z uzyskiwanymi przychodami Spółki. Zatem, z uwagi na okoliczność, iż przedmiotowe koszty nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania nie można powiązać ich w sposób bezpośredni z przychodami Spółki. Wobec powyższego, wydatki ponoszone przez Spółkę na budowę infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, w części w jakiej zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz Gminy stanowić będą pośrednie koszty uzyskania przychodów”.
Powyższe oznacza, że wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji powinny być uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodu w momencie przekazania poniesionych nakładów na rzecz B.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Konstrukcja tego przepisu daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ww. ustawy), pod warunkiem, że wykaże istnienie związku przyczynowego pomiędzy ich poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu. Dotyczy to zarówno takich wydatków, które bezpośrednio przekładają się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i tych, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione, jako zmierzające do ich osiągnięcia.
Aby zatem dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki, tj.:
- musi być poniesiony przez podatnika, czyli w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- musi być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- winien pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- musi być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- musi być właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Przesłankę celowości kosztu uważa się za spełnioną, gdy istnieje związek przyczynowy pomiędzy poniesieniem danego kosztu a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania. Nie ma przy tym znaczenia, czy dany wydatek przyniósł oczekiwany skutek w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła. Istotne jest, czy w momencie jego ponoszenia podatnik mógł - obiektywnie oceniając - oczekiwać takiego efektu.
Zatem, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, której celem jest osiągnięcie przychodów bądź zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Kierując się kryterium charakteru powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć, ustawodawca wyróżnia:
- koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, tj. takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów - w ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód (np. wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru handlowego);
- koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty pośrednie), tj. takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia - są to wydatki związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniające się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów, w przypadku których nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy (np. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną).
Innymi słowy - posługując się językowym znaczeniem - przez koszty bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpłynęło bezpośrednio na uzyskanie określonego przychodu.
Kosztami zaś innymi niż koszty bezpośrednio związane z przychodami są wszelkie inne koszty, w tym koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z jego funkcjonowaniem. W stosunku do tego rodzaju kosztów doszukiwanie się ich bezpośredniości w relacji z przychodami nie wchodzi w rachubę. Takie bowiem koszty, chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami, nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami.
Koszty te jednak są związane z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczyniają się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.
Natomiast regulacje dotyczące potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami zawarte zostały w art. 15 ust. 4, 4b i 4c ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Stosownie zaś do art. 15 ust. 4b ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
1) sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
2) złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Natomiast, art. 15 ust. 4d oraz art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, regulują zasady potrącalności kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.
Stosownie do treści art. 15 ust. 4d ustawy o CIT:
Koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W myśl art. 15 ust. 4e ustawy o CIT:
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
Jak wynika z wniosku prowadzą Państwo działalność w zakresie (…). Spółka oferuje usługi w (…). Spółka jest aktywnym podatnikiem VAT od 1993 roku. Są Państwo właścicielem działek budowlanych o nr ewid. 1, 2, 3, 4, 5 obręb (…), położonych w miejscowości (…) gm. (…) na których obecnie realizuje inwestycję budowy serwerowni „(…)”. Warunkiem niezbędnym dla możliwości realizacji Inwestycji jest usunięcie kolizji z odcinkami sieci elektroenergetycznej, w tym wchodzącymi w ich skład urządzeniami elektroenergetycznymi, z uwagi na to, że ich lokalizacja uniemożliwia przeprowadzenie prac budowlanych związanych z Inwestycją. Przedmiotowe odcinki sieci elektroenergetycznej należą do B. Spółka Akcyjna z siedzibą w (…). Ze względu na zainteresowanie Spółki, aby umożliwić budowę Inwestycji Spółka oraz B. zawarły w dniu 20 kwietnia 2023 r. umowę usunięcia kolizji określającą zasady dokonania zmiany lokalizacji urządzeń elektroenergetycznych B., sposób usunięcia kolizji Urządzeń elektroenergetycznych B. z Inwestycją oraz zasady przeniesienia na B. nakładów poczynionych przez Państwa na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości lub w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz wybudowanych urządzeń. Spółka wskazała możliwość zmiany lokalizacji Urządzeń w miejsce znajdujące się na działkach o nr ewid. 2, 3 oraz 5 obręb (…), które to położenie umożliwia realizację Inwestycji. Zgodnie z Umową, Spółka zobowiązała się w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r., własnym kosztem i staraniem oraz na własne ryzyko usunąć kolizję Urządzeń, o której mowa w Umowie. Ponadto, Spółka zobowiązała się do przeniesienia na rzecz B. praw majątkowych do dokumentacji techniczno-prawnej na wszystkich polach eksploatacji wskazanych w Umowie. Dodatkowo, Spółka zagwarantowała i zobowiązała się, że w przypadku wystąpienia przez osobę trzecią z roszczeniami z tytułu autorskich praw majątkowych, zwolni B. od tych roszczeń lub naprawi poniesione przez niego szkody. W ramach Umowy, Spółka zobowiązała się do nieodpłatnego przekazania nakładów poczynionych na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości bądź w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz nowo wybudowanych Urządzeń w ramach usuwania kolizji. Z uwagi na to, że Urządzenia stanowią całość wraz z siecią elektroenergetyczną B., B. stanie się właścicielem powyższych nakładów na Urządzenia przebudowane, odtworzone w całości bądź w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz nowo wybudowanych Urządzeń z chwilą ich połączenia z siecią elektroenergetyczną B. Na moment składania wniosku Spółka nie ponosi wydatków na nakłady poczynione na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości lub w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz wybudowanie Urządzeń.
Państwa wątpliwości budzi kwestia czy będą Państwo mogli zakwalifikować poniesione wydatki na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Spółki związane z usunięciem kolizji jako koszty uzyskania przychodów w momencie przekazania poniesionych nakładów na rzecz B.
Jak wynika z wniosku wydatki poniesione w związku z usunięciem kolizji:
1.zostaną pokryte z Państwa majątku;
2.będą miały charakter definitywny, nie zostaną Państwu zwrócone;
3.zostaną poniesione w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów - jak wskazano na wstępie, usunięcie kolizji jest niezbędne dla właściwego funkcjonowania oraz realizacji Inwestycji;
4.zostaną poprawnie udokumentowane - będą Państwo w posiadaniu dokumentów księgowych (faktur, rachunków) oraz dokumentów im towarzyszącym (umów, protokołów odbioru, innych dowodów) potwierdzających fakt poniesienia wydatku i jego wysokości;
5.nie będą znajdowały się na liście wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 16 Ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę powyższe, wydatki poniesione przez Państwa na przebudowę Urządzeń niestanowiących własności Spółki związane z usunięciem kolizji, będą stanowiły dla Państwa koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Poniesione przez Państwa nakłady poczynione na Urządzenia przebudowane, Urządzenia odtworzone w całości bądź w części z innych elementów niż pochodzące z demontażu oraz nowo wybudowanych Urządzeń w ramach usuwania kolizji, które następnie zostaną przekazane nieodpłatnie na rzecz B., mają pośredni związek z prowadzoną przez Państwa działalnością. Tym samym, wydatki te stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów potrącalne w momencie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. W związku z powyższym momentem, w którym będą Państwo uprawnieni do ujęcia ww. wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie moment przekazania poniesionych nakładów na rzecz B.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 i 4 w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right