Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 kwietnia 2022 r., sygn. II SA/Ol 57/22
Dnia 26 kwietnia 2022 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędziowie sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) sędzia WSA Beata Jezielska po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 26 kwietnia 2022 roku sprawy ze skargi A. H. na decyzję Wojewody z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę pomostu - oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 16 września 2021 r. Starosta O. (dalej: "Starosta", "organ pierwszej instancji") zatwierdził na wniosek Gminy S. (dalej: "Gmina"), projekt budowlany
i udzielił pozwolenia na budowę pomostu spacerowego dwuczęściowego na działce
[...] .
W uzasadnieniu stwierdził, że budowa pomostu nie stanowi inwestycji mogącej zawsze lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonej
w rozporządzeniu Rady Ministrów z 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), co oznacza, że nie wymaga uzyskania decyzji środowiskowej. Analiza wpływu na gospodarkę wodną została przeprowadzona w postępowaniu zakończonym decyzją Dyrektora Zarządu Zlewni
w E. Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z 3 listopada 2020 r., którą udzielono pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzenia wodnego na Jeziorze W.
Starosta podał, że pismem z 5 sierpnia 2021 r. właściciele działek [...] sprzeciwili się wszelkim działaniom zmierzającym do tworzenia jakiejkolwiek infrastruktury w bezpośrednim sąsiedztwie linii brzegowej lub w pasie ochronnym przy wodzie na całej długości linii brzegowej przylegającej bezpośrednio do ww. działek. Po przeanalizowaniu zebranego materiału dowodowego, w tym mapy do celów projektowych, posiadanego zasobu geodezyjnego i zdjęć dostarczonych przez strony postępowania, ocenił, że wybudowana przy linii brzegowej altana i ogrodzenie ww. nieruchomości aż do granicy działki stanowiącej Jezioro W., a nawet w niektórych miejscach przekraczające tą granicę, uniemożliwia dostęp do linii brzegowej, co jest niezgodne z przepisami ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2021 r., poz. 624), w tym z art. 232, który zakazuje grodzenia nieruchomości przyległych do publicznych śródlądowych wód powierzchniowych oraz do brzegu wód morskich i morza terytorialnego w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu, a także zakazywania lub uniemożliwiania przechodzenia przez ten obszar. Zauważył, że budowa pomostu przyczyni się do respektowania ww. przepisów przez właścicieli nieruchomości przyległych do jeziora.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right