Wyrok WSA w Warszawie z dnia 8 kwietnia 2022 r., sygn. I SA/Wa 3158/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Joanna Skiba, sędzia WSA Monika Sawa, asesor WSA Iwona Ścieszka (spr.), , , , , po rozpoznaniu w dniu 8 kwietnia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi [...] S.A. z siedzibą w [...] na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] października 2021 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. prawa własności nieruchomości oddala skargę.
Uzasadnienie
Prezydent Miasta [...] przedłożył Wojewodzie [...] (dalej: Wojewoda) dokumentację inwentaryzacyjną mienia ogólnonarodowego obejmującą nieruchomość położoną w [...] przy ul. [...] i ul. [...], oznaczoną w ewidencji gruntów jako działki: nr [...] o pow. [...] m2 i nr [...] o pow. [...] m2, w obrębie [...], uregulowaną w księdze wieczystej KW Nr [...], prowadzonej przez Sąd Rejonowy [...] w [...] - [...] Wydział Ksiąg Wieczystych, wnosząc jednocześnie o wydanie decyzji administracyjnej na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm., dalej: ustawa komunalizacyjna).
Wojewoda [...] decyzją z [...] grudnia 2019 r., na podstawie art. 18 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 i art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy komunalizacyjnej, odmówił stwierdzenia nieodpłatnego nabycia z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. przez Gminę Miasto [...] prawa własności powyższej nieruchomości Skarbu Państwa. Organ podkreślił, że nieruchomość ta przynależała do majątku [...], o czym świadczy wyciąg z księgi inwentarzowej środków trwałych z [...] lutego 1988 r. dla torów zasadniczych oraz archiwalny wypis z ewidencji gruntów na dzień 27 maja 1990 r. W ocenie Wojewody, [...] legitymowały się w dniu 27 maja 1990 r. prawem zarządu do tej nieruchomości, co wyklucza możliwość komunalizacji z mocy prawa. Zarząd do tej nieruchomości wynikał z ustawy, ze swej istoty bowiem [...] (podobnie jak [...], Telegraf i Telefon) było przedsiębiorstwem państwowym wykonującym zadania o charakterze ogólnokrajowym (art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy komunalizacyjnej).