Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.562.2023.2.GK
Zwrot podatku od towarów i usług z tytułu nabycia nowego środka transportu.
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 23 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu nabycia nowego środka transportu. Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 1 lutego 2024 r. (data wpływu 7 lutego 2024 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Zakupiła Pani w dniu (…) 2023 r., w polskim salonie, nowy środek transportu - samochód osobowy marki (…) za kwotę (…) zł netto (bez podatku od towarów i usług). Nie jest Pani płatnikiem podatku od towarów i usług, a ww. transakcji dokonała Pani jako konsument. Od wielu lat mieszka Pani zagranicą w (…) (Austria). Jest też Pani rezydentem podatkowym austriackim. Sprzedający jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Odebrała Pani samochód oraz wyjechała nim na kołach do Austrii, co uczyniła w ciągu 14 dni od dnia sprzedaży, tj. (…) 2023 r. Sprzedawca potraktował ww. transakcję jako dostawę towaru opodatkowaną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%. Po przyjeździe do Austrii została Pani zobowiązana do zapłaty podatku od towaru i usług na miejscu w Austrii zgodnie z pismem z dnia (…) 2023 r. w wysokości (…) euro, a tamtejsze organy podatkowe wskazały, że transakcja z (…) 2023 r. nie powinna podlegać podatkowi od towarów i usług w Polsce w stawce 23% jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W wyniku działań sprzedawcy powstała po Pani stronie szkoda.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie jest zarejestrowany do VAT-UE.
Sprzedaż samochodu będącego przedmiotem wniosku była udokumentowana umową i fakturą. Sprzedaż była opodatkowana stawką 23%. Będący przedmiotem opisu sprawy samochód w momencie nabycia przez Panią w Polsce spełniał definicję nowego środka transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Ponadto wskazała Pani, że w momencie nabycia przedmiotowego samochodu złożyła Pani sprzedawcy oświadczenie o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju, w sposób niezwłoczny - od razu po dokonanym nabyciu, tj. w terminie 14 od dnia nabycia.
Posiada Pani dokumenty potwierdzające wywóz samochodu z terytorium Polski i rejestrację samochodu na terytorium Austrii i były one przekazane sprzedawcy.
Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Czy transakcja z dnia (…) 2023 r. powinna być traktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru opodatkowana stawką 0% przy spełnieniu przez sprzedającego jako podatnika podatku od towarów i usług obciążających go warunków z art. 42 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym czy może Pani wystąpić o zwrot nienależnie zapłaconego podatku od towarów i usług, tj. z żądaniem zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia nowego środka transportu?
Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: uVAT), przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (dalej: WDT) rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 uVAT na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski (w tym Austrię) z zastrzeżeniem, że nabywcą, przy dostawie nowego środka transportowego, jest osoba działająca (zamieszkująca) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, tak jak w niniejszej sprawie.
Aby WDT było opodatkowane stawką 0% w podatku od towarów i usług muszą być spełnione określone warunki z art. 42 uVAT. Wewnątrzwspólnotową dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1)podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi. Jednak warunek ten nie dotyczy niniejszej sprawy gdyż nabywca jest konsumentem (por. art. 42 ust. 2 pkt. 1 uVAT);
2)podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - przesłanka obciążają podatnika:
3)podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE - przesłanka obciążająca podatnika.
Aby zastosować ww. stawkę 0% nie mogą też wystąpić negatywne przesłanki - także obciążające podatnika - a wymienione w art. 42 ust. 2 uVAT.
W związku z powyższym, gdyby sprzedawca nowego środka transportowego spełnił wszystkie przesłanki go obciążające, a szczegółowo opisane i wymienione w art. 42 uVAT, to w niniejszej sprawie winna być zastosowana do WDT stawka 0% w podatku od towarów i usług.
Zapłata przez Panią nienależnie pobranego podatku uzasadnia żądanie zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia nowego środka transportu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do treści art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.
Jak stanowi art. 2 pkt 10 lit. a ustawy :
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o nowych środkach transportu - rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów: pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.
Z powyższych przepisów wynika, że w odniesieniu do nowych środków transportu nawet w sytuacji gdy nabywcą tych środków jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i nabywająca nowy środek transportu do celów prywatnych po stronie sprzedającego zawsze mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy. W takim przypadku w kraju członkowskim, do którego nowy środek transportu jest przewożony nabywca jest zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, tj. odprowadzenia podatku należnego z tytułu tego nabycia. Ponieważ nabywca musi zapłacić podatek VAT należny od nabycia nowego środka transportu w innym kraju członkowskim niż kraj dostawy (Polska), nie mając możliwości odliczenia takiego podatku, to polski dostawca ma prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z przepisami ustawy o VAT, po spełnieniu zawartych w tych przepisach warunków.
Jak stanowi art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
W myśl z art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2) (uchylony)
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
4) (uchylony)
Na podstawie art. 42 ust. 5 ustawy:
W przypadku wywozu przez nabywcę nowych środków transportu bez użycia innego środka transportu (przewozowego) podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający dane umożliwiające prawidłową identyfikację podatnika dokonującego dostaw i nabywcy oraz nowego środka transportu, w szczególności:
1) dane dotyczące podatnika i nabywcy,
2) dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu,
3) datę dostawy,
4) podpisy podatnika i nabywcy,
5) oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy,
6) pouczenie nabywcy o skutkach niewywiązania się z obowiązku, o którym mowa w pkt 5
- zwany dalej „dokumentem wywozu”.
Powyższe oznacza, że jeżeli sprzedawca wie, że nabywca dokonuje zakupu w celu wywiezienia pojazdu poza terytorium kraju praktycznie zaraz po zakupie, to powinien zgromadzić potrzebną dokumentację umożliwiającą zastosowanie stawki 0%.
W myśl art. 42 ust. 6 ustawy:
Podatnik wystawia dokument wywozu w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu na rzecz nabywcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4.
Na mocy art. 42 ust. 16 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając:
1) konieczność odpowiedniego dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;
2) potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
3) potrzebę zapewnienia prawidłowej wymiany informacji dotyczących nowych środków transportu zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do powyższej delegacji, Minister Finansów w dniu 30 maja 2019 r. wydał rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentu potwierdzającego wywóz przez nabywcę nowego środka transportu z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium innego państwa członkowskiego (Dz. U. z 2019 r., poz. 1022) i określił wzór tego dokumentu, który stanowi załącznik do rozporządzenia. Dokument ten oznaczony jest jako VAT-22 i zawiera wszystkie pozycje wymienione w art. 42 ust. 5 ustawy, w tym oświadczenie nabywcy.
Stosownie do art. 42 ust. 8 ustawy:
W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 5 pkt 5, nabywca nowego środka transportu jest obowiązany pierwszego dnia po upływie tego terminu do zapłaty podatku od dokonanej na jego rzecz dostawy tego środka transportu.
Zgodnie z art. 42 ust. 9 ustawy:
Kwotę podatku zapłaconego zgodnie z ust. 8 zwraca się na wniosek nabywcy nowego środka transportu, w przypadku gdy nowy środek transportu zostanie wywieziony na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju i tam zostanie zarejestrowany, jeżeli podlega obowiązkowi rejestracji, przy czym nabywca ma obowiązek udowodnić na podstawie posiadanych dokumentów wywóz tego środka transportu i jego zarejestrowanie. Podatek zwraca urząd skarbowy, który pobrał ten podatek.
Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że wywóz z terytorium kraju nowego środka transportu w wyniku dostawy wewnątrzwspólnotowej może podlegać opodatkowaniu stawką 0%, pod warunkiem m.in. złożenia przez nabywcę oświadczenia, że dokona on wywozu nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy (sprzedaży ww. środka na jego rzecz).
Niewypełnienie tego warunku (brak wywozu w ww. terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy) powoduje obowiązek zapłaty przez nabywcę podatku VAT według podstawowej stawki. Przy czym, w takiej sytuacji zapłata dokonywana jest do organu podatkowego a nie do dostawcy środka transportu. Sprzedawca nowego środka transportu, w tym szczególnym przypadku zachowuje prawo do stosowania stawki preferencyjnej 0%. Oczywiście, co wymaga podkreślenia, przy spełnieniu obowiązków ciążących z mocy prawa na dostawcy, który wykazuje dokonanie transakcji WDT.
W przypadku, gdy nowy środek transportu zostanie wywieziony na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, tam zostanie zarejestrowany (jeżeli podlega obowiązkowi rejestracji) i nabywca udowodni, na podstawie posiadanych dokumentów wywóz tego środka transportu i jego zarejestrowanie, podatek zwraca urząd skarbowy, który go pobrał. Zatem, tylko w takim przypadku przysługuje nabywcy zwrot zapłaconego przez niego podatku na podstawie art. 42 ust. 9 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że nie jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie jest zarejestrowana do VAT-UE. W dniu (…) 2023 r., w polskim salonie zakupiła Pani nowy środek transportu - samochód osobowy marki (…) za kwotę (…) netto (bez podatku od towarów i usług). Ww. transakcji dokonała Pani jako konsument. Od wielu lat mieszka Pani w Austrii i jest austriackim rezydentem podatkowym. Sprzedający jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Będący przedmiotem opisu sprawy samochód w momencie nabycia przez Panią w Polsce spełniał definicję nowego środka transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 lit. a) ustawy o VAT. Odebrała Pani samochód oraz wyjechała nim bez użycia innego środka transportu do Austrii w ciągu 14 dni od dnia sprzedaży, tj. (…) 2023 r. W momencie nabycia przedmiotowego samochodu złożyła Pani sprzedawcy oświadczenie, o którym mowa w art. 42 ust. 5 pkt 5 ustawy, o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju, w sposób niezwłoczny - od razu po dokonanym nabyciu. Sprzedawca potraktował ww. transakcję jako dostawę towaru opodatkowaną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23% i udokumentował ją umową i fakturą ze stawką 23%. Posiadała Pani dokumenty potwierdzające wywóz samochodu z terytorium Polski i rejestrację samochodu na terytorium Austrii i były one przekazane sprzedawcy. Po przyjeździe do Austrii została Pani zobowiązana do zapłaty podatku VAT na miejscu w Austrii zgodnie z pismem z dnia (…) 2023 r. w wysokości (…) euro, a tamtejsze organy podatkowe wskazały, że transakcja z (…) 2023 r. nie powinna podlegać podatkowi od towarów i usług w Polsce w stawce 23%. W wyniku działań sprzedawcy powstała po Pani stronie szkoda.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pani wątpliwości dotyczą określenia czy transakcja z dnia (…) 2023 r. powinna być traktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towaru opodatkowana stawką 0%, przy spełnieniu przez sprzedającego jako podatnika obciążających go warunków z art. 42 ustawy o VAT oraz kwestii zwrotu zapłaconego podatku.
Istotną okolicznością w sprawie jest, że, jak Pani wskazuje, złożyła Pani sprzedawcy oświadczenie, o którym mowa w art. 42 ust. 5 pkt 5 ustawy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia jego nabycia, niezwłocznie po dokonanym nabyciu. Jeżeli więc sprzedawca wiedział, że dokonuje Pani zakupu w celu wywiezienia pojazdu do Austrii zaraz po nabyciu, to powinien był zgromadzić potrzebną dokumentację umożliwiającą zastosowanie stawki 0%.
Pomimo złożenia przez Panią oświadczenia, o którym mowa w art. 42 ust. 5 pkt 5 ustawy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju, sprzedawca na fakturze sprzedaży samochodu naliczył podatek VAT w wysokości 23%, a nie ze stawką 0%. Zatem podatek od towarów i usług nie został zapłacony przez Panią na podstawie art. 42 ust. 8 ustawy, do organu podatkowego, gdy minął termin 14 dni na wywóz nowego środka transportu od dnia dostawy lecz podatek został naliczony przez dokonującego dostawy samochodu na wystawionej fakturze na Pani rzecz ze stawką 23%. Powyższe spowodowało, że, w sytuacji braku wywozu pojazdu w ciągu 14 dni od daty jego nabycia zamknięta została droga do otrzymania od organu podatkowego zwrotu zapłaconego podatku (co miałoby ewentualnie miejsce, gdyby był on przez nabywcę uiszczony zgodnie z art. 42 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług). O taki zwrot nie można również starać się w trybie dyrektywy Rady 2008/9/WE z dnia 12 lutego 2008 r. określającej szczególne zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim (Dz. Urz. UE L 44 z 20.02.2008, s. 23, ze zm.).
Należy zaznaczyć, iż zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przepisy dotyczące podatku VAT nie mogą być stosowane w sposób, który podważałby jego neutralność stanowiącą podstawową zasadę wspólnego systemu podatku VAT.
Zatem, w opisanej przez Panią sytuacji, złożenie przez Panią oświadczenia o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju, o którym mowa w art. 42 ust. 5 pkt 5 ustawy spowodowało, że sprzedawca wiedział, że Pani dokona wywozu samochodu w terminie 14 dni od dnia jego nabycia i powinien był zgromadzić potrzebną dokumentację umożliwiającą zastosowanie stawki 0%. Tym samym przedmiotowa transakcja powinna być potraktowana przez dostawcę jako wewnątrzwspólnotowa dostawa nowego środka transportu ze stawką 0%. W konsekwencji możliwe jest skorygowanie przez sprzedawcę uprzednio wystawionej faktury ze stawką 23% na stawkę 0% i zwrot kwoty odpowiadającej pobranemu od Pani jako nabywcy nowego środka transportu polskiego podatku VAT.
W związku z powyższym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy zauważyć, że wydana interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla dostawcy samochodu a jedynie rozstrzyga o możliwości otrzymania przez Panią zwrotu zapłaconego podatku VAT uwzględnionego w cenie nabycia samochodu w sytuacji wystawienia przez dostawcę faktury korygującej.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right