Wyrok NSA z dnia 31 marca 2022 r., sygn. II GSK 225/22
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Andrzej Skoczylas (spr.) Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia del. WSA Grzegorz Wałejko po rozpoznaniu w dniu 31 marca 2022 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej Rady Miejskiej w Mielcu od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 9 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Rz 1348/21 w sprawie ze skargi Prokuratora Rejonowego w Mielcu na uchwałę Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 25 stycznia 2018 r. nr XLII/432/2018 w przedmiocie określenia zasad i trybu przyznawania i pozbawiania stypendiów sportowych oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie wyrokiem z dnia 9 grudnia 2021 r., sygn. akt II SA/Rz 1348/21, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Rejonowego w Mielcu na uchwałę Rady Miejskiej w Mielcu z dnia 25 stycznia 2018 r. w przedmiocie określenia zasad i trybu przyznawania i pozbawiania stypendiów sportowych, stwierdził nieważność § 2 pkt 1 Regulaminu w części obejmującej sformułowanie: "zrzeszonym w klubie sportowym mającym siedzibę na terenie miasta Mielca" i § 2 pkt 2 Regulaminu w części obejmującej sformułowanie: "zrzeszonemu w klubie sportowym mającym siedzibę na terenie miasta Mielca", a także § 6 ust. 2 Regulaminu stanowiącego załącznik do zaskarżonej uchwały.
Rada Miejska w Mielcu złożyła skargę kasacyjną od powyższego wyroku, zaskarżając orzeczenie w całości oraz wnosząc o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i oddalenie skargi.
Na podstawie art. 174 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; powoływanej dalej jako: p.p.s.a.) zaskarżonemu wyrokowi zarzucono naruszenie prawa materialnego, tj.:
1. art. 31 ust. 1 i 3 w zw. z art. 27 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463 ze zm.; powoływanej dalej jako: u.o.s.) oraz w zw. z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zm.; powoływanej dalej: jako u.s.g.) i art. 165 ust. 2 Konstytucji RP poprzez jego błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, iż ograniczenie kręgu osób uprawnionych do stypendium sportowego poprzez wprowadzenie wymogu zrzeszenia w klubie sportowym mającym siedzibę na terenie miasta narusza konstytucyjną zasadę równości wobec prawa i stanowi naruszenie art. 31 ust. 1 i 3 ustawy o sporcie, podczas gdy przepis ten nie jest skierowany do osób fizycznych i nie kreuje po ich stronie żadnego uprawnienia, ustanowienie stypendium sportowego nie jest obowiązkiem a uprawnieniem jednostki samorządu terytorialnego, a ogólny i szeroki zakres delegacji ustawowej przy uwzględnieniu konstytucyjnej zasady samodzielności gminy oraz wykonywania przez gminę zadań własnych we własnym imieniu i na własną, w tym finansową, odpowiedzialność pozwala na przyjęcie, że w ramach upoważnienia do określenia zasad przyznawania stypendium sportowego mieści się uprawnienie do wskazania jakie przesłanki musi spełniać osoba fizyczna aby otrzymać stypendium sportowe, w tym do zawężenia kręgu podmiotów uprawnionych do otrzymania stypendium sportowego do osób fizycznych osiągających określony wynik sportowy zrzeszonych w klubach sportowych mających siedzibę na terenie miasta;