Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 15 marca 2022 r., sygn. II SA/Lu 776/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Bogusław Wiśniewski (sprawozdawca) Asesor WSA Marcin Małek po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 15 marca 2022 r. sprawy ze skargi M. S., H. S., R. S., I. W., T. S. i G. K. na decyzję Wojewody z dnia [...] sierpnia 2021 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] czerwca 2021 r. Prezydent Miasta L. zatwierdził projekt budowlany i udzielił A. R. pozwolenia na nadbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego wraz z instalacjami wewnętrznymi: wodociągową, kanalizacji sanitarnej, c.o., elektryczną na działce nr ewid.[...] przy ul. [...] w L.. W uzasadnieniu podjętego rozstrzygnięcia organ podał, że działka będąca przedmiotem inwestycji zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego miasta Lublin - część VIA, zatwierdzonego uchwała Nr 1018/XXXIX/2014 Rady Miasta Lublin z dnia 13 marca 2014r. ( opubl. w Dz. Urzędowym Województwa Lubelskiego z dnia 22 kwietnia 2014r. poz. 1697 ) leży w terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Sam projekt budowlany został sporządzony przez osoby uprawnione w okresie ważności zaświadczeń z izb samorządu zawodowego, które złożyły oświadczenie o sporządzeniu projektu zgodnie z przepisami i zasadami wiedzy technicznej. Projekt jest kompletny, wykony zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego ( Dz.U. U z 2012r. poz. 462 ). Po rozpoznaniu odwołania M. S., T. S., H. S., R. S., I. W., G. K. i J. S., współwłaścicieli sąsiedniej nieruchomości Wojewoda decyzję organu I instancji utrzymał w mocy. Organ zwrócił uwagę, że uprawnienia kontrolne organu administracji architektoniczno-budowlanej ograniczają się wyłącznie do sprawdzenia zgodności projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska, w szczególności określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, natomiast sprawdzanie zgodności z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, zostało ograniczone do projektu zagospodarowania działki. Organy administracji architektoniczno-budowlanej nie mają również prawa ani też obowiązku dokonywania weryfikacji wyliczeń przez projektanta, który ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie projektu budowlanego. W aktualnym stanie prawnym brak bowiem przepisów prawnych, które obligowałyby organy administracji do podejmowania czynności sprawdzających w tym zakresie. Merytoryczna kontrola projektu budowlanego dokonywana przez organ nie jest uzasadniona. Zdaniem organu nadbudowa budynku mieszkalnego wraz z instalacjami wewnętrznymi wypełnia dyspozycję § 12 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2019 poz. 1065) zgodnie z którym w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, uwzględniając przepisy odrębne oraz przepisy § 13, 19, 23, 36, 40, 60 i 271-273 dopuszcza się nadbudowę budynku istniejącego, usytuowanego w odległości mniejszej niż określona w ust. 1 od granicy tej działki budowlanej, o nie więcej niż jedną kondygnację, przy czym w nadbudowanej ścianie, zlokalizowanej w odległości mniejszej niż 4 m od granicy, nie może być okien i drzwi. Projektowane zamierzenie budowlane nie pozbawi sąsiednich działek możliwości korzystania z wody, kanalizacji, energii elektrycznej i cieplnej oraz środków łączności, dopływu światła dziennego do pomieszczeń na pobyt ludzi, ochrony przed uciążliwościami, ochrony przed zanieczyszczeniem powietrza, wody oraz gleby. Planowana inwestycja w ocenie organu wojewódzkiego nie uniemożliwi odwołującym także prawidłowego zagospodarowania ich działki. Odnosząc się do kwestii przyłącza gazowego i wewnętrznej instalacji gazowej w budynku, organ wskazał, że nie jest objęta zakresem wniosku inwestora. Ponadto zgodnie z definicją obiektu budowlanego o jakim mowa w art. 3 ust.1 ustawy Prawo budowlane przyłącze nie jest częścią składową budynku. W obowiązującym stanie prawnym przyłącza nie muszą być zatem objęte decyzją o pozwoleniu na budowę zasadniczego obiektu, gdyż nie są jego częścią składową, a realizujący je inwestor może zdecydować, jak to zrobić. To w interesie inwestora jednak leży, aby do momentu odbioru zapewnić dostawy mediów. Wniosek objęty niniejszym rozstrzygnięciem dotyczy instalacji: wodociągowej, kanalizacji sanitarnej, c.o., elektrycznej. Tym samym zarzut dotyczący niekompletności projektu budowlanego w powyższym zakresie należy uznać za niezasadny.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00