Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 marca 2022 r., sygn. II SA/Wa 3198/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Marcinkowska (spr.), Sędzia WSA Danuta Kania, Sędzia WSA Joanna Kube, po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 11 marca 2022 r. sprawy ze skargi Miasta i Gminy [...] na postanowienie Ministra Edukacji i Nauki z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...] w przedmiocie opinii o zamiarze likwidacji szkoły 1) uchyla zaskarżone postanowienie; 2) zasądza od Ministra Edukacji i Nauki na rzecz Miasta i Gminy [...] kwotę 580 (pięćset osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Minister Edukacji i Nauki postanowieniem z dnia [...] czerwca 2021 r. nr [...], wydanym na podstawie art. 138 § 1 pkt 2 w związku z art. 144 K.p.a. oraz art. 89 ust. 3 i 4 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 poz. 910 z późn. zm.) utrzymał w mocy postanowienie [...] Kuratora Oświaty z dnia [...] marca 2021 r. nr [...], negatywnie opiniujące zamiar likwidacji Szkoły Podstawowej nr [...] im. [...] w D. wraz ze Szkołą Filialną w S. z dniem [...] sierpnia 2021 r.
Powyższe postanowienia zostały wydane w następującym stanie faktycznym i prawnym.
W dniu [...] lutego 2021 r. Rada Miejska w D. podjęła uchwałę nr [...] w sprawie zamiaru likwidacji Szkoły Podstawowej nr [...] im. [...] w D. (zwanej dalej Szkołą nr [...] w D. lub likwidowaną szkołą) wraz z podporządkowaną jej organizacyjnie Szkołą Filialną w S. (zwaną dalej filią) z dniem [...] sierpnia 2021 r. W uzasadnieniu uchwały, jako miejsce kontynuacji nauki przez uczniów likwidowanej szkoły wyznaczono oddaloną o 500 m Szkołę Podstawową nr [...] im. [...] w D. (zwaną dalej Szkołą nr [...] w D.), zaś uczniom filii w S. – funkcjonującą w tym samym budynku Szkołę Podstawową w S. (zwaną dalej szkołą w S.). Ponadto zadeklarowała, że uczniowie ze zlikwidowanej szkoły, bez względu na odległość, będą dowożeni transportem organizowanym przez Miasto i Gminę D.. Z uzasadnienia uchwały wynika, że obwód Szkoły nr [...] w D. zostanie włączony do obwodu Szkoły nr [...] w D.. Argumentując zamiar likwidacji szkoły Rada Miejska wskazała na znaczny spadek liczby uczniów w Szkole nr [...] w D. spowodowany wyborem Szkoły nr [...] w D., która to, w przeciwieństwie do likwidowanej szkoły, dysponuje bogatą i nowoczesną bazą lokalowo-dydaktyczną, posiada małoliczne klasy i możliwość świadczenia wszechstronnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W ocenie Rady Miejskiej, mała liczba uczniów w likwidowanej szkole (18 uczniów w Szkole nr [...] w D. oraz brak uczniów w filii w S.) nie rokuje możliwości utrzymania tak małej szkoły w sytuacji, gdy gmina musi bilansować wydatki bieżące z dochodami bieżącymi, co zmusza ją do racjonalnego gospodarowania budżetem. Rada Miejska podała, że brak uczniów w filii w S. spowodowany jest utworzeniem szkoły w S. (samodzielna o pełnej strukturze organizacyjnej) i zapisywaniem dzieci od 1 września 2020 r. do nowo utworzonej szkoły. Zdaniem Rady Miejskiej, mała liczba uczniów w oddziałach Szkoły nr [...] w D. nie gwarantuje możliwości zapewnienia uczniom optymalnych warunków do nauki i rozwoju. Rada Miejska wskazała na korzyści wynikające z przeniesienia uczniów ze Szkoły nr [...] w D. do Szkoły nr [...] w D.. Ponadto Rada Miejska podała, że gdyby doszło do planowanej likwidacji, to w budynku Szkoły nr [...] w D. zostanie utworzony Gminny [...].