Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. III OSK 3041/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk po rozpoznaniu w dniu 20 grudnia 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej M. S. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 13 czerwca 2023 r. sygn. akt II SA/Wa 2295/22 odrzucającego skargę M. S. na uchwałę Rady Gminy Prażmów z dnia 24 marca 2011 r. nr V/27/11 w przedmiocie utworzenia Gminnego Przedszkola w Nowym Prażmowie postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z 13 czerwca 2023 r. sygn. akt II SA/Wa 2295/22, na podstawie art. 58 § 1 pkt 5a ustawy z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej zwanej p.p.s.a.) odrzucił skargę M. S. na uchwałę Rady Gminy Prażmów z 24 marca 2011 r. nr V/27/11 w przedmiocie utworzenia Gminnego Przedszkola w Nowym Prażmowie (pkt 1) oraz zwrócił skarżącemu z kasy WSA w Warszawie uiszczony wpis od skargi (pkt 2).

W uzasadnieniu postanowienia Sąd wskazał, że skarga podlegała odrzuceniu z uwagi na niewykazanie naruszenia interesu prawnego. Przedmiotem skargi jest uchwała nie tylko niebędąca aktem prawa miejscowego, ale i w ocenie Sądu I instancji nieingerująca w sytuację prawną skarżącego prowadzącego przedszkole prywatne. Wprawdzie skarżący trafnie wywodzi, że ogólnie koszty funkcjonowania przedszkola publicznego mogły determinować wysokość subwencji oświatowej, jaką mógł on uzyskiwać prowadząc przedszkole, jednakże prawodawca nie przewidział żadnych instytucji prawnych, przy których wykorzystaniu osoby prowadzące przedszkola niepubliczne mogłyby wpływać na reguły funkcjonowania tych publicznych. Zdaniem Sądu I instancji nie sposób przyjąć, aby osoby prowadzące przedszkola niepubliczne były szczególnie uprawnione do kwestionowania wszelkich rozstrzygnięć organów gminy, wpływających na koszty funkcjonowania prowadzonych przez nią przedszkoli publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00