Wyrok NSA z dnia 11 stycznia 2024 r., sygn. II OKW 21/24
Zgodnie z art. 417 § 2 i art. 419 § 2 pkt 1 i 2 kodeksu wyborczego, w procesie tworzenia okręgów wyborczych, kierując się zasadą jednolitej normy przedstawicielstwa, niezbędne jest uwzględnienie struktury administracyjnej gminy, w szczególności jednostek pomocniczych, z poszanowaniem ich integralności oraz zapewnienie reprezentacji adekwatnej do liczby mieszkańców.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Miron (spr.) Sędziowie: sędzia NSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz sędzia del. WSA Anna Szymańska po rozpoznaniu w dniu 11 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi Grupy Wyborców Gminy Krobia na postanowienie Komisarza Wyborczego w Lesznie z dnia 3 stycznia 2024 r. nr 1/2024 w sprawie podziału Gminy Krobia na okręgi wyborcze, ustalenia ich granic, numerów oraz liczby radnych wybieranych w każdym okręgu oddala skargę.
Uzasadnienie
Zaskarżonym postanowieniem z dnia 3 stycznia 2024 r. nr 1/2024 Komisarz Wyborczy w Lesznie (dalej: Komisarz Wyborczy), działając na podstawie art. 419 § 2 w związku z art. 419 § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz.U. z 2023 r., poz. 2408; dalej: Kodeks wyborczy), dokonał podziału Gminy Krobia na okręgi wyborcze, ustalił ich granice, numery oraz liczbę radnych wybieranych w każdym okręgu.
W dniu 8 stycznia 2024 r. (w ustawowym terminie) Grupa Wyborców Gminy Krobia wniosła skargę na powyższe postanowienie. Skarżący wnieśli o uchylenie zaskarżonego postanowienia.
Jak wynika z całokształtu treści skargi, skarżący nie zgadzają się ze zmianą w podziale okręgu wyborczego nr 7, polegającą na odłączeniu z tego okręgu sołectwa Karzec. Spowodowało to zmianę reprezentacji sołectwa Pudliszki z 3 radnych do 2 radnych. Dotychczas sołectwo Pudliszki było podzielone na 3 okręgi wyborcze – nr 6, 7, 8, przy czym okręg nr 7 składał się z części sołectwa Pudliszki i całego sołectwa Karzec. W ocenie skarżących dokonany zaskarżonym postanowieniem podział Gminy Krobia na okręgi wyborcze narusza zasady zawarte w Kodeksie wyborczym. Podnieśli, że z przepisów Kodeksu wyborczego, w szczególności z art. 417, art. 418 i art. 419 Kodeksu wyborczego nie wynika zasada, iż nie powinno się tworzyć okręgów wyborczych składających się z jednostki pomocniczej gminy i części innej jednostki pomocniczej gminy. Podniesiono, że nowy podział wprowadza większy rozrzut w przedstawicielstwie niż wynikający z dotychczasowego podziału. Za utrzymaniem dotychczasowego podziału okręgów przemawiają, zdaniem skarżących, spójność terytorialna dotychczasowych okręgów, aspekt komunikacyjny, więzi społeczne, a także brak oparcia w dotychczasowej tradycji wyborczej.