Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.511.2023.1.AS

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p., kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania klubu sportowego który ponosi wydatki w związku z funkcjonowaniem drużyn sportowych, takich jak I Drużyny Piłki Nożnej opisanego Klubu Y S.A., jeśli część wynagrodzenia sponsorskiego za wykonanie świadczeń promocyjnych zostanie przeznaczone przez Klub na wydatki związane z funkcjonowaniem i występami I Drużyny Piłki Nożnej w rozgrywkach zawodowej ligi piłkarskiej m.in. na wynagrodzenia kadry i zawodników oraz dodatkowe premie za utrzymanie lub awans I Drużyny Piłki Nożnej, prowadzonej przez Sponsorowanego do najwyższej klasy rozgrywkowej. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p., kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubu sportowego, w zakresie poniesionych wydatków na wynagrodzenie sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem w Klubie Akademii Sportu. Czy wydatki ponoszone na sponsoring w ramach zawartej umowy sponsoringowej i wydatkowane przez Klub na finansowanie organizowania rozgrywek meczowych (zawodów sportowych), które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p. Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust.1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p., dające prawo do skorzystania z ulgi, czy też równocześnie muszą zostać spełnione przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p. Czy w sytuacji, kiedy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3 uznane będzie za nieprawidłowe, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z powyższej ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków w części kosztów poniesionych na działalność sportową, stanowiących wynagrodzenie sponsorskie określone w umowie sponsoringowej i przekazane Klubowi, jeżeli Wnioskodawca wyłączy z ogólnej kwoty przekazanej klubowi część kwoty wprost wskazanej przez Sponsorowanego (Klub) jako wydatek poniesiony na finansowanie imprezy sportowej będącą masową imprezą sportową.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p., kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania klubu sportowego, który ponosi wydatki w związku z funkcjonowaniem drużyn sportowych, takich jak I Drużyny Piłki Nożnej opisanego Klubu Y, jeśli część wynagrodzenia sponsorskiego za wykonanie świadczeń promocyjnych zostanie przeznaczone przez Klub na wydatki związane z funkcjonowaniem i występami I Drużyny Piłki Nożnej w rozgrywkach zawodowej ligi piłkarskiej, m.in. na wynagrodzenia kadry i zawodników oraz dodatkowe premie za utrzymanie lub awans I Drużyny Piłki Nożnej, prowadzonej przez Sponsorowanego do najwyższej klasy rozgrywkowej;

- czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p., kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubu sportowego, w zakresie poniesionych wydatków na wynagrodzenie sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem w Klubie Akademii Sportu;

- czy wydatki ponoszone na sponsoring, w ramach zawartej umowy sponsoringowej i wydatkowane przez Klub na finansowanie organizowania rozgrywek meczowych (zawodów sportowych), które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p. Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p. dające prawo do skorzystania z ulgi, czy też równocześnie muszą zostać spełnione przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p.;

- czy w sytuacji, kiedy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3 uznane będzie za nieprawidłowe, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z powyższej ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków w części kosztów poniesionych na działalność sportową, stanowiących wynagrodzenie sponsorskie określone w umowie sponsoringowej i przekazane Klubowi, jeżeli Wnioskodawca wyłączy z ogólnej kwoty przekazanej klubowi część kwoty wprost wskazanej przez Sponsorowanego (Klub) jako wydatek poniesiony na finansowanie imprezy sportowej, będącą masową imprezą sportową.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawcą jest X S.A. z siedzibą w (…) (zwana dalej: „Spółką", „Wnioskodawcą" lub „Sponsorem"). Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na (…). Spółka jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka zawiera umowy o sponsorowanie z podmiotami będącymi klubami sportowymi (dalej: „Klub" lub „Kluby") w rozumieniu Ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2010 r. nr 127, poz.857) (dalej: „Ustawy o sporcie”) i działającymi na podstawie tej ustawy. Przedmiotem niniejszego wniosku są Kluby sportowe w rozumieniu art. 28 ust.1 Ustawy o sporcie. Spółka bierze pod uwagę tylko te umowy zawarte z klubami, co do których posiada informację, że są to kluby, o których mowa w art. 28 ust.1 Ustawy o sporcie, tj., nie działają w celu osiągnięcia zysku, przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysków do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.

Kluby, o których mowa w niniejszym wniosku, prowadzą działalność w zakresie sportu a niektóre również działalność gospodarczą, przy czym jeżeli klub przedłoży Spółce oświadczenie, że nie działa w celu osiągnięcia zysku, przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznacza zysków do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników to Spółka uważa, że działalność gospodarcza danego Klubu jest prowadzona w celu finansowania działalności w zakresie sportu. Kluby, z którymi zawierane są umowy o sponsorowanie, działają w formie spółek akcyjnych, spółek z o.o. lub stowarzyszeń. Wnioskodawca (Spółka) zawiera z Klubami sportowymi umowy o sponsorowanie (dalej też: „umowy”) na czas określony na analogicznych, lub w znacznej części zbliżonych do siebie warunkach, w zakresie sponsorowania Klubów w związku z ich działalnością sportową, funkcjonowaniem drużyn i sekcji sportowych, takich jak drużyna żużlowa, drużyn i sekcji piłki nożnej, piłki siatkowej i udziału tych drużyn w rozgrywkach ligowych oraz pucharowych.

W zawartych umowach Spółka zobowiązuje się wypłacać na rzecz Klubu sportowego określone wynagrodzenie na wsparcie działalności sportowej, w zakresie działania, występów i udziału drużyn w rozgrywkach sportowych, w zamian za prowadzenie działań promocyjnych na rzecz Sponsora.

Sponsor, w ramach wynagrodzenia przewidzianego w umowie, uzyskuje prawo do wykorzystania wizerunku zawodników rozgrywek w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w tym szczególnie w promocji i reklamie, w zestawieniu ze znakami towarowymi Sponsora – emblematami, tj. logo i logotyp Sponsora. Wizerunek zawodników wykorzystywany może być w związku z promocją i reklamą przedsiębiorstwa Sponsora i oferowanych przez niego produktów i usług w okresie obowiązywania umowy, a także po jej wygaśnięciu. Sponsorowany, w zamian za wynagrodzenie sponsorskie zobowiązany jest do wykonania na rzecz Sponsora, na warunkach określonych umową świadczeń z zakresu promocji Sponsora.

W ocenie Wnioskodawcy, na podstawie analiz ekwiwalentu marketingowego, wartość przekazanego wynagrodzenia sponsorskiego odpowiada wartości świadczeń wzajemnych ze strony sponsorowanego Klubu.

W standardowo zawieranych umowach Wnioskodawca zobowiązuje Sponsorowanego do przedstawienia Sponsorowi pisemnego sprawozdania z wykonywanych czynności i świadczeń określonych w umowie, które powinno zawierać co najmniej takie elementy jak:

1. Oświadczenie Sponsorowanego o zakresie zrealizowanych działań reklamowo-promocyjnych,

2. Opis wszystkich działań związanych z realizacją Umowy podjętych w danym okresie sprawozdawczym,

3. Zestawienie/opis działań Sponsorowanego,

4. Materiały potwierdzające realizację wszystkich postanowień Umowy w okresie sprawozdawczym,

5. Oświadczenie Sponsorowanego o przeznaczeniu wsparcia sponsorskiego przeznaczonego przez Sponsora na cel określony Umową

Zapisy te mają na celu zabezpieczenie należytego wykonania umowy przez Sponsorowanego.

Jak Wnioskodawca wskazał powyżej, rozpatrywane pod kątem ulgi sponsoringowej są kluby, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych, a zatem Wnioskodawca uważa, że środki wypłacane na rzecz Klubów przez Spółkę (Wnioskodawcę) stanowią środki finansowe, jakie kluby pozyskują na cele statutowe, a zatem środki te przekazywane są na działalność sportową.

Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawcę informacjami, środki finansowe wypłacane Klubom przez Spółkę (Wnioskodawcę) przeznaczone są m.in. na wynagrodzenie kadry szkoleniowej i zawodniczej, zakup sprzętu, organizację zawodów sportowych (meczów) u siebie (również takich, które stanowią imprezy masowe), na wynajem obiektów sportowych, koszty ochrony, ubezpieczenia, wyżywienia, cateringu, itp.

Jednym z takich Klubów sportowych, z jakim Wnioskodawca jako Sponsor zawarł w dniu 01 lutego 2022 r. umowę sponsoringową, jest Klub sportowy Y Spółka Akcyjna (…) (dalej zwanej jako: „Sponsorowanym", „Klubem Y") w zakresie występów I Drużyny Piłki Nożnej (Pierwszej Drużyny Piłki Nożnej) oraz funkcjonowania Akademii Sportu Y.

Y Spółka Akcyjna (…) jest członkiem Polskiego Związku Piłki Nożnej i uczestnikiem rozgrywek piłkarskich (…).

Szkolenie dzieci i młodzieży skupione jest natomiast wokół Akademii Sportu Y S.A. (dalej zwana: „ASY” lub „Akademią Sportu”), której proces szkolenia organizuje i wspiera powołana przez Sponsorowanego Fundacja Akademia Sportu Y.

Przedmiotem zawartej umowy sponsoringowej jest sponsorowanie przez Wnioskodawcę, jako Sponsora, działalności sportowej Sponsorowanego w zakresie działania i występów I Drużyny Piłki Nożnej oraz sekcji sportowych prowadzonych w ramach profesjonalnej, wyodrębnionej funkcjonalnie jednostki organizacyjnej, noszącej nazwę: „Akademia Sportu Y" (dalej: „ASY”, „Akademia Sportu”).

Spółka X S.A. zawiera umowy sponsoringowe, zgodne z obowiązującą w Spółce Strategią Działalności Sponsoringowej X S.A. na lata 2022-2024.

W zawartej umowie strony sformułowały w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. W zamian za sponsorowanie, Sponsorowany w okresie obowiązywania umowy, tj. od 01 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2024 r., wykonywać będzie na rzecz Sponsora świadczenia o charakterze promocyjnym, w tym w szczególności związane z:

 a) udziałem I Drużyny Piłki Nożnej w rozgrywkach polskiej, zawodowej ligi piłkarskiej oraz innych rozgrywkach organizowanych przez Polski Związek Piłki Nożnej, (…) Związek Piłki Nożnej, a także w ewentualnych rozgrywkach organizowanych przez UEFA, w których będą uczestniczyć Drużyny Piłki Nożnej prowadzone przez Sponsorowanego,

 b) funkcjonowaniem Akademii Sportu Y, w ramach której prowadzone będą zajęcia dla dzieci i młodzieży we wskazanych przez Sponsorowanego dyscyplinach sportowych. Zawodnicy i uczestnicy ASY będą brać udział w zawodach krajowych (ewentualnie międzynarodowych), rozgrywanych w ramach uprawnionej dyscypliny sportu.

W okresie obowiązywania umowy, tj. do 31 grudnia 2024 r. Sponsor w ramach wynagrodzenia uzyskuje prawo do wykorzystania wizerunku Zawodników w prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, w tym szczególnie w promocji i reklamie, w zestawieniu ze znakami towarowymi Sponsora/emblematami - przez które rozumie się logo i logotyp Sponsora. Wizerunek Zawodników wykorzystywany może być w związku z promocją i reklamą przedsiębiorstwa Sponsora i oferowanych przez niego produktów i usług.

W związku ze sponsorowaniem sekcji sportowych prowadzonych w ramach ASY, Sponsorowany zobowiązany jest do aktywnego prowadzenia Akademii Sportu Y poprzez realizację misji ASY, realizację założeń funkcjonowania, w tym: naboru i selekcji uczestników, zasad finansowania, systemu szkoleń, ilości i rodzaju drużyn piłki nożnej oraz pozostałych sekcji, zapewnienie kadry trenerskiej, przygotowanie programu promocyjno-informacyjnego (w tym kampanii informacyjnej w szkołach i innych instytucjach, reklamy medialnej, eventów medialnych itd., zapewnienie wymaganego sprzętu, obiektów koniecznych do prowadzenia ASY (w tym ewentualnej odzieży sportowej), przygotowanie harmonogramów zajęć treningowych, meczów oraz turniejów, aktywne prowadzeniu ASY, w ramach której prowadzone będą zajęcia dla dzieci i młodzieży, poprzez zlecenie powołanej przez klub Fundacji Akademii Sportu Y, prowadzenia zajęć szkolenia sportowego oraz treningów dzieci i młodzieży zrzeszonej w Akademii Piłki Nożnej oraz innych sekcjach w ramach Akademii Sportu Y.

Zgodnie z zawartą umową, Sponsorowany w zamian za wynagrodzenie sponsorskie zobowiązany jest do wykonania na rzecz Sponsora świadczeń w zakresie promocji Sponsora, związanych ze sponsorowaniem działalności prowadzonej przez Sponsorowanego poprzez nadanie Sponsorowi tytuł Sponsora Strategicznego wraz z prawem do wykorzystania tych tytułów w prowadzonej przez Sponsora działalności promocyjnej, public relations i CSR (działania w zakresie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), możliwość wykorzystania wizerunku drużyn lub zawodników do celów promocyjnych, umieszczanie logotypu Sponsora na koszulkach meczowych wszystkich zawodników Klubu (w tym ASY), na odzieży sportowej, w tym strojach treningowych oraz wyjściowych oraz oficjalnych koszulkach wykorzystywanych przez wszystkich zawodników Klubu. Umieszczenie na stadionie oraz obiektach treningowych stałej ekspozycji w postaci banerów reklamowych, tablic reklamowych, flag z logotypem Sponsora oraz emisję poprzez system głośników na stadionie podczas każdego meczu spotów radiowych, umieszczanie reklamy wieloformatowej, po stronie na której znajdują się kamery telewizyjne podczas każdego meczu. Sponsorowany zobowiązany jest również m. in. do promowania Sponsora podczas organizowanych przez Klub eventów promocyjnych oraz akcji charytatywnych z udziałem zawodników Klubu, umieszczanie logotypu Sponsora na poligrafiach typu przygotowanych drukowanych materiałach promocyjnych, w związku z udziałem w rozgrywkach piłkarskich tj. plakatach, zaproszeniach, karnetach i biletach oraz promocję w Internecie i poprzez e-marketing, umieszczania logotypu Sponsora na autokarze, którym I drużyna Sponsorowanego podróżuje na oficjalne mecze wyjazdowe.

Za należyte wykonanie przez Sponsorowanego na rzecz Sponsora świadczeń promocyjnych określonych w umowie, Sponsor płaci Sponsorowanemu wynagrodzenie sponsorskie z podziałem łącznej ustalonej kwoty, w ratach i w określonych w umowie terminach i warunkach na:

 a) wynagrodzenie sponsorskie za wykonanie świadczeń promocyjnych związanych z funkcjonowaniem i występami I Drużyny Piłki Nożnej w rozgrywkach zawodowej ligi piłkarskiej oraz rozgrywkach o Puchar Polski,

 b) premię (dodatkowe roczne wynagrodzenie sponsorskie) za utrzymanie I Drużyny Piłki Nożnej Sponsorowanej w rozgrywkach Ekstraklasy lub awans na ten szczebel rozgrywkowy,

 c) wynagrodzenie sponsorskie za wykonanie świadczeń promocyjnych związanych z funkcjonowaniem ASY.

Za wykonane świadczenia promocyjne Wnioskodawca wypłaca Sponsorowanemu wynagrodzenie na podstawie wystawionych faktur. Dodatkowo w umowie Sponsorowany zobowiązany jest do przedstawienia Sponsorowi pisemnego sprawozdania z wykonanych czynności i świadczeń określonych w umowie wraz z oświadczeniem o realizacji umowy w zakresie działań reklamowo-promocyjnych oraz przeznaczeniu wsparcia sponsorskiego przekazanego przez Sponsora na cel określony umową, a w przypadku wynagrodzenia sponsorskiego za wykonanie świadczeń promocyjnych związanych z funkcjonowaniem Akademii Sportu do przeznaczenia wynagrodzenia sponsorskiego wyłącznie na pokrycie kosztów funkcjonowania Akademii.

Sponsorowany przedkłada Sponsorowi pisemne sprawozdanie finansowe dotyczące uzyskanych przychodów i poniesionych wydatków w każdym roku obowiązywania umowy.

Z przedstawionych przez Sponsorowanego sprawozdań i informacji wynika, że środki finansowe wypłacane Klubowi przez Sponsora w ramach zawartej i trwającej umowy sponsoringowej przeznaczane są m.in. na wynagrodzenia kadry szkoleniowej i zawodniczej oraz organizację zawodów sportowych również takich, które stanowią imprezy masowe, tj. organizacja meczów piłkarskich u siebie, w szczególności na:

1) koszty utrzymania I Drużyny Piłkarskiej m.in:

 a) wynagrodzenia oraz premie zawodników związanych z Klubem umowami B2B o profesjonalne uprawianie piłki nożnej, kadry szkoleniowej i nagrody za wygrany mecz, za udział w meczach,

 b) materiały gospodarcze i biurowe, za najem i dzierżawę, podgrzewanie płyty głównej, usługi informatyczne, nagrody za wyniki sportowe i premie, leki, odżywki i badania lekarskie, ubezpieczenia i opłaty do organizacji sportowych, wydatki związane z organizowaniem meczów u siebie, tj. oświetlenia i podgrzewania boiska, usługi ochrony i zabezpieczenia jak i meczów na wyjeździe związane z ponoszeniem kosztów usług transportowych, zakwaterowania, wyżywienia delegacji, kosztów obozów sportowych,

2) koszty ponoszone na Akademię Sportu, m.in:

 a) wynagrodzenia, inne świadczenia i nagrody,

 b) udział w meczach (wynajem transportu, wyżywienie),

 c) usługi szkolenia zawodników świadczone przez Fundację,

 d) organizacja meczów i turniejów u siebie i na wyjeździe (w tym m.in.: oświetlenie i podgrzewanie boisk, leki, odżywki, wynajem transportu, obsługa techniczna, wyżywienie zawodników, nagrody turniejowe itd.)

 e) zakup sprzętu sportowego.

Z informacji zawartych w sprawozdaniu wynika, że Klub Y ponosi wydatki na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 pkt 1-5 Ustawy o sporcie. Jak wynika z aktu założycielskiego Klubu, jest to podmiot działający w formie spółki akcyjnej, prowadzącej działalność w zakresie sportu oraz działalność gospodarczą, przy czym działalność gospodarcza jest prowadzona w celu finansowania działalności w zakresie sportu.

Ze Statutu Klubu wynika, że nie działa on w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych.

Dodatkowo na prośbę Wnioskodawcy, w celu ustalenia, czy Sponsorowany działa jako klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie Klub przedłożył Oświadczenie, że:

 1. Prowadząc działalność sportową w formie klubu sportowego nie działa w celu osiągnięcia zysku (zgodnie z zapisami Statutu Spółki) i w związku z powyższym może otrzymywać dotację celową z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 28 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1133) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku;

 2. Przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych, a wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega przeznaczeniu do podziału pomiędzy akcjonariuszy spółki i jej pracowników, zgodnie ze Statutem Spółki.

Sponsorowany i Sponsor mają siedzibę na terenie różnych gmin, ale na terenie tego samego województwa.

Zgodnie z przyjętą i obowiązującą w Spółce Strategią Działalności Sponsoringowej (zwanej dalej: „Strategią"), Spółka współpracuje z podmiotami prowadzącymi działalność sportową, społeczno-kulturalną, a także naukową, w oparciu o model współpracy sponsoringowej. Spółka może podpisywać umowy zarówno na pojedyncze sponsorowane wydarzenia, na jeden rok, jeden sezon lub na dłuższy okres.

Celem podejmowanych działań sponsoringowych, wedle obowiązującej Strategii, jest m.in.:

 1. propagowanie (upowszechnianie i wzmacnianie) marki Spółki, poprzez zwiększenie stopnia jej znajomości, rozpoznawalności i zasięgu oddziaływania,

 2. kształtowanie pozytywnego wizerunku Spółki, w szczególności w jej najbliższym otoczeniu geograficznym,

 3. budowanie wizerunku Spółki efektywnie wdrażającej ideę biznesu odpowiedzialnego społecznie (CSR), utrwalenie wizerunku Spółki jako podmiotu wrażliwego na potrzeby społeczne,

 4 podtrzymanie wybranych tradycji sportowych regionu, tym samym zaakcentowanie roli i wkładu Spółki w rozwój sportu (…),

 5. zaangażowanie młodzieży (w tym dzieci pracowników Spółki) w sport, dbanie o ich rozwój psychofizyczny poprzez możliwość uczestnictwa w zajęciach sportowych organizowanych przez sponsorowane przez Spółkę podmioty,

 6. dostarczenie pozytywnych wrażeń widzom i kibicom poprzez udostępnienie możliwości uczestnictwa we wspieranych imprezach i zawodach sportowych na wysokim poziomie merytorycznym i sportowym,

7. podtrzymanie wybranych tradycji sportowych regionu, tym samym zaakcentowanie roli i wkładu Spółki w rozwój sportu w regionie,

8. kontynuacja budowy wizerunku jako lidera branży (…) na rynku krajowym i europejskim,

9. dotarcie z przekazem do kluczowych interesariuszy Spółki, takich jak klienci, partnerzy biznesowi, akcjonariusze, inwestorzy, społeczność lokalna,

10. wzrost wartości marki Spółki poprzez realizację katalogu świadczeń reklamowych przez podmioty sponsorowane,

11. promocja nowych obszarów działalności Spółki.

Działalność sponsoringowa Wnioskodawcy wpisuje się więc również w politykę CSR (społeczną odpowiedzialność biznesu), albowiem działania te mają na celu budowanie pozytywnego odbioru w społeczeństwie i mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej, prowadzonej przez Klub Sponsorowanego.

Strategia sponsoringowa Spółki obejmuje sponsoring sportowy jako narzędzie oddziaływania Spółki na społeczności lokalne, poprzez pozyskanie poparcia szerszych grup społecznych. Spółka ma świadomość, iż kluby i wydarzenia sportowe pełnią rolę kluczowych elementów wzmacniających wspólnotowość, a związana z poszczególnymi przedsięwzięciami tradycja wzmacnia więzi społeczne. W ramach sponsoringu sportowego Spółka angażuje się w sport profesjonalny i sport amatorski.

Zgodnie z obowiązującą w Spółce Strategią:

- Sport amatorski - oznacza obszar obejmujący kluby sportowe oraz organizacje pozarządowe, które prowadzą zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych, których założeniem jest aktywność fizyczna podejmowana dla wypoczynku, rozrywki i odnowy sił psychofizycznych.

- Sport profesjonalny - oznacza obszar obejmujący kluby sportowe zorganizowane w formie spółek akcyjnych - uczestniczące w ligach zawodowych polskich związków sportowych oraz organizowane przez nie zawody międzynarodowe i krajowe (o randze Pucharu Polski lub wyższej), ligi sportowe w sportach drużynowych, Polskiego Komitetu Olimpijskiego oraz pojedynczych zawodników.

W obszarze sponsoringu sportowego Spółka podejmuje współpracę z wiodącymi klubami województwa (…).

Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę (Sponsora) na finansowanie umowy sponsoringu pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i mają charakter reklamowy i promocyjny. Zawarcie umowy sponsoringowej zwiększa rozpoznawalność marki przez potencjalnych klientów oraz może mieć wpływ na kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie klubu, czy też będzie wskazywała na jej zaangażowanie w lokalnej społeczności, w tym w rozwój jej kultury sportowej, co może mieć wpływ na zwiększenie konkurencyjności na rynku oraz przełożyć się na wzrost przychodów Spółki Sponsora. Budowanie marki Spółki i zwiększanie jej rozpoznawalności jest szczególnie istotne ze względu również na nową strategię rozwoju Spółki, która w związku ze zmianami na rynku globalnej oraz lokalnej struktury popytu i podaży (…) oraz mająca w planach utworzenie koncernu multisurowcowego o zdywersyfikowanej działalności szczególnie dba o zwiększenie swojej rozpoznawalności na rynku lokalnym oraz krajowym przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć, co może przyczynić się do zwiększenia potencjału sprzedażowego Spółki i osiągnięcie celów finansowych, a więc na zwiększenie przychodów.

Wydatki poniesione w związku z działalnością sportową klubów są poniesione ostatecznie przez Wnioskodawcę oraz nie zostały i nie zostaną mu w jakiejkolwiek formie zwrócone oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Ulga o której mowa w art.18ee Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.) (dalej: „u.p.d.o.p” ), pozwoli Wnioskodawcy odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów ponoszonych na finansowanie klubów sportowych, zgodnie z zawartymi umowami.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w stosunku do środków przekazanych w ramach umowy sponsoringu na rzecz Klubu wskazanego w opisie stanu faktycznego i innych umów zawieranych z Klubami w takim samym zakresie, może skorzystać z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p., kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania klubu sportowego który ponosi wydatki w związku z funkcjonowaniem drużyn sportowych, takich jak I Drużyny Piłki Nożnej opisanego Klubu Y S.A., jeśli część wynagrodzenia sponsorskiego za wykonanie świadczeń promocyjnych zostanie przeznaczone przez Klub na wydatki związane z funkcjonowaniem i występami I Drużyny Piłki Nożnej w rozgrywkach zawodowej ligi piłkarskiej m.in. na wynagrodzenia kadry i zawodników oraz dodatkowe premie za utrzymanie lub awans I Drużyny Piłki Nożnej, prowadzonej przez Sponsorowanego do najwyższej klasy rozgrywkowej?

2. Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., tj. czy jest uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 u.p.d.o.p., kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubu sportowego, w zakresie poniesionych wydatków na wynagrodzenie sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem w Klubie Akademii Sportu?

3. Czy wydatki ponoszone na sponsoring w ramach zawartej umowy sponsoringowej i wydatkowane przez Klub na finansowanie organizowania rozgrywek meczowych (zawodów sportowych), które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p. Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust.1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p., dające prawo do skorzystania z ulgi, czy też równocześnie muszą zostać spełnione przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p?

4. Czy w sytuacji, kiedy stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania numer 3 uznane będzie za nieprawidłowe, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z powyższej ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków w części kosztów poniesionych na działalność sportową, stanowiących wynagrodzenie sponsorskie określone w umowie sponsoringowej i przekazane Klubowi, jeżeli Wnioskodawca wyłączy z ogólnej kwoty przekazanej klubowi część kwoty wprost wskazanej przez Sponsorowanego (Klub) jako wydatek poniesiony na finansowanie imprezy sportowej będącą masową imprezą sportową?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki wynikające z umowy sponsoringowej (sponsoring właściwy), poniesione na działalność sportową sponsorowanego zarówno w zakresie działania i występów drużyn sportowych, takich jak I Drużyny Piłki Nożnej, tj. w zakresie pytania nr 1, a także w zakresie sekcji sportowych prowadzonych w ramach profesjonalnej, wyodrębnionej funkcjonalnie jednostki organizacyjnej tj. Akademii Sportu, tj. pytanie nr 2, w zamian za świadczenia o charakterze promocyjnym spełniają warunki zakwalifikowania tych kosztów do ulgi dla wspierających sport. Tym samym, Wnioskodawca w zakresie pytania nr 1 i pytania nr 2 będzie uprawniony do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w art. 18ee u.p.d.o.p.

W zakresie pytania nr 3 Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym wydatki ponoszone na sponsoring, w ramach zawartej umowy o sponsorowanie i wydatkowane przez Klub na finansowanie organizacji meczów (zawodów sportowych), które również stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p d.o.p. Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, zgodnie z art.18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p., dające prawo do skorzystania z ulgi bez łącznego spełnienia przesłanki wskazanej w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p., gdyż ustawodawca w art. 18ee ust. 1 pkt 2 wskazał rozłącznie rodzaje kosztów uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, jako koszty na finansowanie:

 1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

 2) stypendium sportowego;

 3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1466 i 1700).

W zakresie pytania nr 4 Wnioskodawca uważa, że jeżeli jego stanowisko w zakresie pytania nr 3, według organu interpretacyjnego, byłoby nieprawidłowe, wówczas Spółka będzie miała prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków w części poniesionych na działalność sportową, stanowiących wynagrodzenie sponsorskie określone w umowie sponsoringowej i przekazane Klubowi, jeżeli Wnioskodawca wyłączy z ogólnej kwoty przekazanej klubowi część kwoty wprost wskazanej przez Sponsorowanego (Klub) jako wydatek poniesiony na finansowanie imprezy sportowej będącą masową imprezą sportową.

Zgodnie z art. 18ee u.p.d.o.p., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową.

Jak wynika z powyższego, aby móc skorzystać z ulgi dla wspierających sport, wydatek poniesiony na promocję sportu, musi spełnić przesłanki umożliwiające zakwalifikowanie go u podatnika do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Tym samym, aby zakwalifikować dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy podatku dochodowego od osób prawnych, dany wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz nie może być wymieniony w art. 16 u.p.d.o.p.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Jedną z form promocji produktu lub marki firmy jest sponsoring. W praktyce sponsoring definiowany jest jako finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności. Uznawany jest on więc za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także popularyzować nazwę spółki na rynku. Polega na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. W sytuacji, kiedy umowa zawarta pomiędzy stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych.

W ocenie Wnioskodawcy, wartość przekazanego wynagrodzenia sponsorskiego odpowiada wartości świadczeń wzajemnych ze strony sponsorowanego Klubu. Biorąc natomiast pod uwagę, iż I Drużyna Piłkarska (czy też inne drużyny sportowe ze sponsorowanych klubów) występuje w rozgrywkach ekstraklasy o największym potencjale marketingowym i biznesowym, należy stwierdzić, iż przekaz medialny, w którym występuje marka Sponsora generuje wysoki ekwiwalent reklamowy.

Dzięki przedmiotowej umowie Wnioskodawca niewątpliwie zwiększy swoją rozpoznawalność na terenie lokalnym, jak również na poziomie krajowym, co w konsekwencji może przedłożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc na zwiększenie przychodów.

Przepis art. 16 u.p.d.o.p. nie odnosi się do kwestii sponsoringu właściwego, dlatego też można uznać wydatki na taki sponsoring za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem, że wydatki te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Jednym z celów podejmowanych działań sponsoringowych przez Wnioskodawcę jest propagowanie (upowszechnianie i wzmacnianie) marki Spółki poprzez zwiększenie stopnia jej znajomości, rozpoznawalności i zasięgu oddziaływania, dotarcie z przekazem do kluczowych interesariuszy Spółki, takich jak klienci, partnerzy biznesowi, akcjonariusze, inwestorzy, społeczność lokalna, kontynuacja budowy wizerunku Spółki jako lidera branży wydobywczej na rynku krajowym i europejskim, wzrost wartości marki Spółki poprzez realizację katalogu świadczeń reklamowych przez podmioty sponsorowane, promocja nowych obszarów działalności Spółki.

W ocenie Wnioskodawcy ma on prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatki z tytułu umowy sponsoringowej zawartej z Klubem (Sponsorowanym).

Dodatkowo, działalność sponsoringowa Wnioskodawcy stanowi element jego działań w ramach CSR, która zmierza do podejmowania działań na rzecz lokalnej społeczności poprzez popularyzację rywalizacji sportowej, umożliwiając jednocześnie wzmacnianie pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy. Strategiczna współpraca z Klubem sportowym to dowód na to, że Spółka jako motor napędowy regionu wspiera kluby o największym potencjale i zainteresowaniu kibiców, promując tym samym zdrowy styl życia. Wnioskodawca widzi we współpracy z klubami duży potencjał marketingowy oraz dzięki licznym medialnym relacjom z meczów i zawodów sportowych Wnioskodawca wzmacnia pozytywny wizerunek Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego, co wpłynie na zwiększenie rozpoznawalności na rynku, na poprawę efektywności prowadzonej działalności gospodarczej, zwiększenie jej konkurencyjności na rynku, co może wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki (Wnioskodawcy).

Zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p., za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na m.in. finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przesłanka wymieniona w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, dotycząca prowadzenia działalności na terenie danej gminy, pozostaje w tym przypadku bez znaczenia, ponieważ nie chodzi tutaj o dotację udzieloną przez jednostkę samorządu terytorialnego, ale o finansowanie podmiotu prywatnego.

Na prośbę Wnioskodawcy, Sponsorowany klub sportowy w celu ustalenia, czy działa jako klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (DZ.U. z 2022 r., poz.1599 ze zm.), przedłożył oświadczenie, że:

 1. prowadząc działalność sportową w formie klubu sportowego nie działa w celu osiągnięcia zysku (zgodnie z zapisami Statutu Spółki) i w związku z powyższym może otrzymywać dotację celową z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 28 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz.1133) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku;

 2. przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych, a wypracowany przez Spółkę zysk nie podlega przeznaczeniu do podziału pomiędzy akcjonariuszy spółki i jej pracowników, zgodnie ze Statutem Spółki.

Ponieważ w umowie nie zawarto wprost zapisu, że finansowanie przekazane przez Wnioskodawcę klubowi zostanie przeznaczone na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, w szczególności na:

1. realizację programów szkolenia sportowego,

2. zakup sprzętu sportowego,

3. pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4. pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5. sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub,

- Klub zobowiązany jest w umowie do przedstawienia Sponsorowi pisemnego sprawozdania z wykonanych czynności i świadczeń określonych w umowie.

Z przedłożonego pisemnie sprawozdania Klubu y wynika, że Sponsorowany ponosi wydatki w szczególności na:

1. koszty utrzymania I Drużyny Piłkarskiej, m.in. na:

 a) wynagrodzenia zawodników i nagrody za wygrany mecz, za udział w meczach, premie;

 b) materiały gospodarcze i biurowe, za najem i dzierżawę, podgrzewanie płyty głównej, usługi informatyczne, nagrody za wyniki sportowe i premie, leki, odżywki i badania lekarskie, ubezpieczenia i opłaty do organizacji sportowych, wydatki związane z organizowaniem meczów u siebie, tj. usługi ochrony i zabezpieczenia, jak i meczów na wyjeździe, związane z ponoszeniem kosztów usług transportowych, zakwaterowania, wyżywienia, delegacji, kosztów obozów sportowych;

2. koszty ponoszone na Akademię Sportu, m.in. na:

a) wynagrodzenia, inne świadczenia i nagrody,

b) udział w meczach,

c) usługi szkolenia zawodników przez Fundację,

d) organizacja i meczy i turniejów u siebie i na wyjeździe,

e) zakup sprzętu sportowego.

Przedkładane sprawozdania obejmujące między innymi informacje o sposobie wydatkowania każdej raty kwoty sponsorskiej umożliwiają Wnioskodawcy kontrolowanie sposobu wydatkowania kwoty sponsorskiej, przekazanej Sponsorowanemu przez Sponsora w ramach niniejszej umowy.

Sponsorowany Klub Sportowy pełni bardzo ważną rolę również w społeczeństwie lokalnym, stwarza bowiem warunki do uprawiania aktywności fizycznej dla młodych ludzi. Wraz z powołaną Fundacją prowadzi szkolenia sportowe zawodniczek i zawodników uczestniczących we współzawodnictwie sportowym. Umowa o sponsorowanie umożliwia realizację działań w zakresie szkolenia dzieci i młodzieży, w tym zabezpiecza finansowo działalność Akademii Sportu. Środki finansowe ze Spółki Wnioskodawcy pozwolą na planowanie działań organizacyjno-szkoleniowych w kolejnych latach, co jest bardzo istotne w długofalowym planowaniu procesu szkoleniowego. Klub uczestniczy w cyklu Programu Certyfikacji szkółek piłkarskich, prowadzonym przez Polski Związek Piłki Nożnej i jest jednym ze szkółek piłkarskich w Polsce, która posiada najwyższy Złoty Certyfikat, świadczący o najwyższych standardach w szkoleniu dzieci i młodzieży. Certyfikacja stawia przed klubem szereg wymagań, które muszą zostać spełnione, m.in.: zatrudnienie trenerów posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz licencje, dysponowanie bazą szkoleniową, sprzętem treningowym, a także fizjoterapeutą i lekarzem. Środki od Wnioskodawcy - Sponsora pozwalają na spełnienie wszystkich warunków.

Środki pieniężne przeznaczone przez Spółkę na rzecz Klubu pozwalają na inwestowanie w profesjonalnych trenerów, specjalistyczny sprzęt sportowy, podnoszą jakość uprawiania sportu, możliwość korzystania z różnych obiektów sportowych przez swoich członków. Niewątpliwie wszystkie te okoliczności wpływają na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków Klubu, a także zwiększają dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Klub. Jednocześnie wydatki te wpływają również na zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez dany Klub poprzez chęć kibicowania i uczestnictwa w rozgrywkach danego Klubu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie analizy przekazanego sprawozdania z realizacji danej umowy sponsoringu można uznać, że przekazane i wykorzystywane we wskazany przez Sponsorowanego w sprawozdaniu sposób środki finansowe zostały poniesione na realizację celu publicznego w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu poprzez ich przeznaczenie na pokrycie kosztów działalności klub sportowego w tym występów I Drużyny Piłki Nożnej oraz funkcjonowania Akademii Sportu, a zatem m.in. w celu realizacji programu szkolenia sportowego, zakupu sprzętu sportowego, pokrycia kosztów organizacji zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycia kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego, sfinansowanie wynagrodzenia kadry szkoleniowej wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p.

W odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Sponsorowanego na wynagrodzenia i utrzymanie profesjonalnych zawodników będących na umowach B2B, Wnioskodawca uważa, że mogą one zostać uznane za mieszczące się w dyspozycji art. 28 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, jako koszty uczestnictwa w zawodach.

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 2, dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:

1) realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

-jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej, prowadzonej przez ten klub.

Należy bowiem wskazać, że możliwość uczestnictwa w zawodach wymaga w pierwszej kolejności pozyskania zawodników, którzy wezmą udział w zawodach. Wynagrodzenie zawodnika zatrudnionego na podstawie umowy cywilnoprawnej B2B stanowi warunek jego przynależności do danego Klubu sportowego oraz jego udział w zawodach sportowych w ramach reprezentacji danego Klubu sportowego.

Ponadto art. 28 ust. 2 w zw. z art. 27 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie- wskazuje na określone cele „w szczególności", co oznacza, że jest to katalog otwarty, poprzez co ustawodawca dopuszcza również możliwość poniesienia wydatków innych niż wprost wskazanych w przytoczonym przepisie. A zatem ponoszone wydatki powinny przede wszystkim spełniać kryterium wydatków sprzyjających rozwojowi sportu oraz wpływać na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, lub zwiększyć dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Takie stanowisko w zbliżonym stanie faktycznym potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w:

1. interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2023 r., znak: 0115-KDIT3.4011.889.2022. 2.JS w której uznał, że w katalogu w ww. przepisie mieszczą się również wynagrodzenia dla zawodników z tytułu umów zawartych z klubem sportowym, w ramach których realizują swoje usługi sportowe na rzecz klubu sportowego, a więc w szczególności reprezentują go w zawodach sportowych. Finansowanie tych wynagrodzeń wpływa bowiem na poprawę warunków uprawiania sportu przez tych zawodników klubu sportowego;

2. interpretacji z dnia 8 maja 2023 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.84.2023.1.KM, gdzie potwierdził stanowisko Wnioskodawcy, że wydatki ponoszone przez Klub związane także z utrzymaniem zawodników takie kryterium spełniają, bowiem w przypadku Klubów sportowych ich rola sprowadza się do udziału w zawodach sportowych przez zawodników i osiąganiu możliwie najlepszych wyników w sferze danej dyscypliny sportowej, zaś nie jest to możliwe bez odpowiedniego przygotowania się zawodnika, zarówno w zakresie jego indywidualnych predyspozycji jak również w zakresie posiadania przez niego określonego sprzętu sportowego. Jednocześnie, wydatki te wpływają na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, bowiem dzięki ich poniesieniu zawodnicy stają się lepiej przygotowani do udziału w zawodach, które są kluczowym etapem rozwoju ich osiągnięć sportowych.

W zakresie pytania nr 3, zdaniem Wnioskodawcy, literalna wykładnia przepisów wskazuje jednoznacznie, że warunki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 1 -3 u.p.d.o.p należy odczytywać rozłącznie. Powyższe oznacza, że warunek dotyczący niespełniania przez imprezę sportową przesłanek do uznania jej za imprezę masową, dotyczy wyłącznie podmiotów innych niż wskazane w pkt 1 tegoż przepisu, a zatem podmiotów niebędących klubami sportowymi. Wówczas „zawody sportowe" organizowane przez klub sportowy nie powinny być jednoznacznie utożsamiane z „imprezą sportową", z uwagi na rozłączny charakter warunków przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz przykładowy charakter pierwszego z pojęć użytych w Ustawie o sporcie. Wnioskodawca stoi na stanowisku, że warunek dotyczący organizacji imprezy masowej powinien być traktowany rozłącznie.

Takie stanowisko potwierdził Dyrektor KIS w wydanej 1 czerwca 2023 r. interpretacji podatkowej znak: 0111-KDIB1-1.4010.172.2023.2.RH, w której wskazywano, że co do zasady zawody sportowe organizowane przez Kluby sportowe, w większości mają charakter właśnie imprez masowych, z uwagi na duże zainteresowanie lokalnej społeczności tego typu wydarzeniami a organizacja zawodów sportowych stanowi największy (obok wynagrodzeń kadry zawodniczej) wydatek klubów sportowych w ogóle. Ani Ustawa o sporcie, ani Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych, a także żadna inna ustawa należąca do polskiego porządku prawnego, nie zawiera bezpośrednio definicji imprezy sportowej i w takiej sytuacji można przyjąć, że pojęcie „zawodów sportowych" użyte w Ustawie o sporcie jest sformułowaniem o charakterze potocznym, biorąc pod uwagę użycie go przez ustawodawcę w kontekście wymienienia przykładowych przeznaczeń dotacji, natomiast definicja imprezy sportowej odnosi się do legalnej definicji masowej imprezy sportowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, również wykładnia celowościowa prowadzi zatem do wniosku, że sprzeczne z intencją ustawodawcy byłoby wyłączenie tej kategorii wydatku z tzw. ulgi na sport.

Tym samym, w świetle powyższego, zdaniem Spółki, możliwość odliczenia dodatkowych kosztów na gruncie ulgi przewidzianej w u.p.d.o.p., w zakresie wydatków ponoszonych przez kluby sportowe, uzależniona jest jedynie od warunków wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 1 u.p.d.o.p.

Zatem, wydatki ponoszone na finansowanie organizacji zawodów sportowych, które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust 1 Ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art 28 ust. 2 tej ustawy, jako organizowanie zawodów sportowych, bez konieczności równoczesnego spełnienia przestanek wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 3 u.p.d.o.p. i obniżyć podstawę do opodatkowania o 50% tych wydatków.

Odnosząc się do pytania 4 wniosku, to nawet, gdyby nie można było uznać wydatków poniesionych na finansowanie organizowania rozgrywek meczowych (zawodów sportowych), które stanowią imprezę masową, za wydatki poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust.1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art 28 ust. 2 tej ustawy dające prawo do skorzystania z ulgi, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorzystania z powyższej ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków, w części kosztów poniesionych na działalność sportową, stanowiących wynagrodzenie sponsorskie określone w umowie sponsoringowej i przekazane Klubowi, jeżeli Wnioskodawca (wyłączy z ogólnej kwoty przekazanej klubowi część kwoty wprost wskazanej przez Sponsorowanego (Klub) jako wydatek poniesiony na finansowanie imprezy sportowej, będącą masową imprezą sportową.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że w przedstawionym stanie faktycznym będzie przysługiwało mu prawo do skorzystania z ulgi na sponsoring, w zakresie kwot przekazanych w ramach zawieranych umów o sponsorowanie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytań oznaczonych Nr 1-3 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.

Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy w tym miejscu zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na źródła:

- z zysków kapitałowych oraz

- z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Wydzielając na gruncie ustawy o CIT odrębne źródło przychodów - z zysków kapitałowych - ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b ustawy o CIT.

Zasady kwalifikowania wydatków jako kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, musi spełnić następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy podkreślić, że koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Należy jednak mieć na uwadze zamknięty katalog wydatków, które nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, pomimo, że pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością i zostały przez niego poniesione w celu uzyskania przychodu.

Zgodnie z ugruntowanym poglądem, do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się między innymi koszty reklamy. Wydatki poniesione na reklamę, jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w pełnej wysokości mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem że wydatki te spełniają kryteria określone w art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa).

Wśród działań podejmowanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą, mających na celu kształtowanie popytu na oferowane przez nie towary, usługi bądź markę można wyróżnić sponsoring. Jest on definiowany, jako „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności” (Słownik wyrazów obcych PWN – wersja internetowa). Sponsorowanie może wiązać się z otrzymywaniem świadczeń wzajemnych od podmiotu sponsorowanego, bądź też mieć charakter jednostronny. Skutki podatkowe sponsoringu są uzależnione od treści tego stosunku prawnego. W tym miejscu należy zaznaczyć, że umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych – żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia wynikać będzie z reguły ogólnej zawartej w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1610 ze zm.), który zakłada swobodę umów w obrocie gospodarczym.

Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.

Umowa sponsoringu może przybrać formę tzw. sponsoringu właściwego (wzajemność świadczeń) lub sponsoringu niewłaściwego (który swoim charakterem zbliżony jest do darowizny, gdyż zawiera się w jednostronnym zobowiązaniu się sponsora do finansowania sponsorowanego).

Gdy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze reklamowym, można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on w istocie odpłatne nabycie usług reklamowych. Koszty sponsoringu właściwego stanowią wówczas w całości koszty uzyskania przychodów sponsora.

W przypadku, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego, poniesione przez niego wydatki mają charakter darowizny (tzw. sponsoring niewłaściwy). Wówczas należy mieć na względzie postanowienia art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Oznacza to w praktyce, że do kosztów mogą być zaliczone jedynie wydatki stanowiące ekwiwalent za uzyskany towar czy usługę. Możliwa jest również sytuacja, gdy umowa sponsoringu przewiduje co prawda obustronne świadczenia sponsora i sponsorowanego, jednak nie są one ekwiwalentne. Wydatki na sponsoring są wówczas kosztami uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części powinny być traktowane jak darowizna.

W związku z tym, że w przepisach brak jest regulacji odnoszących się do umowy sponsoringu koniecznym jest, aby strony sformułowały w umowie w sposób szczegółowy wzajemne prawa i obowiązki. Przede wszystkim przedmiotowa umowa musi być umową o świadczenie wzajemne tego typu, że sponsor zobowiąże się do finansowego lub rzeczowego wsparcia sponsorowanego, a sponsorowany zobowiąże się do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę (np. reklamowania nazwy sponsora, logo czy prowadzonej przez niego działalności). W szczególności istotne jest, aby w sposób jak najbardziej precyzyjny zostały określone wzajemne świadczenia stron oraz jeżeli jest to możliwe, wartość tych świadczeń. Należy bowiem zaznaczyć, że w przypadku tego typu umów występuje zasada ekwiwalentności świadczeń w odniesieniu do kosztów podatkowych. W konsekwencji, tylko takie ukształtowanie w umowie obowiązków sponsorowanego daje podatnikowi korzyści, które pozwalają stwierdzić związek przyczynowo – skutkowy z przychodem, a tym samym możliwość zaliczenia wydatku poniesionego na sponsoring do kosztów uzyskania przychodów w myśl ww. art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 2048, dalej: „ustawa o sporcie”):

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

W myśl art. 3 ustawy o sporcie:

1. Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2. Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Na mocy art. 2 pkt 42 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105 ze zm.) został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 18ee.

Zgodnie z art. 18ee ustawy o CIT:

 1. Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność:

1) sportową,

2) kulturalną w rozumieniu ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

3) wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę

przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

2. Za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie:

1) klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy;

2) stypendium sportowego;

3) imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz.U. z 2019 r., poz. 2171).

 3. Przez stypendium sportowe, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, rozumie się finansowane przez podatnika jednostronne, bezzwrotne świadczenie pieniężne, które jest przyznawane przez jednostki samorządu terytorialnego, ministra właściwego do spraw kultury fizycznej, organizacje pożytku publicznego lub kluby sportowe, za osiągnięcie określonego wyniku sportowego lub umożliwiające przygotowanie się do imprezy sportowej.

 8. Koszty, o których mowa w ust. 1, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

 9. Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty, o których mowa w ust. 1.

10. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

11. W przypadku skorzystania z odliczenia kosztów, o których mowa w ust. 1, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie:

Klub sportowy, działający na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego, niedziałający w celu osiągnięcia zysku, może otrzymywać dotację celową z budżetu tej jednostki na podstawie uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2, z zastosowaniem przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 869, z późn. zm.) w zakresie udzielania dotacji celowych dla podmiotów niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku.

Jak wynika z art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT:

Dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:

1) realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Należy wskazać, że zawarte w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oznacza, że koszt powinien być poniesiony na klub sportowy niedziałający w celu osiągnięcia zysku.

Ulga sponsoringowa (CSR: ang. Corporate Social Responsibility, społeczna odpowiedzialność biznesu) ma przynieść korzyści podmiotom działającym w określonym obszarze CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.

Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zatem uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu powiększają podatkowe koszty uzyskania przychodów.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że: wprowadzenie ulgi dla podatników wspierających działalność sportową jest propozycją nowej zachęty podatkowej, mającej na celu wsparcie określonych dziedzin życia społeczno-gospodarczego. W obecnym stanie prawnym, w podatku dochodowym w ogóle nie ma takiego rozwiązania. Wsparcie dedykowane jest podmiotom prowadzących działalność sportową, kulturalną oraz wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę.

Ulga jest skierowana do podatników PIT osiągających przychody z działalności gospodarczej, z której dochody opodatkowane na ogólnych zasadach według skali podatkowej lub według 19% stawki podatku. Ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej. Będzie polegała na możliwości odliczenia od podstawy obliczenia podatku 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na określone cele. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych kosztów do kosztów uzyskania przychodów, w tym również poprzez odpisy amortyzacyjne, uzyska prawo do dodatkowej preferencji w podatku dochodowym poprzez odliczenie od podstawy obliczenia podatku połowy poniesionych kosztów. Ulga w podatku dochodowym przyczyni się do tego, że sponsorowanie określonych działalności stanie się bardziej atrakcyjne (przedsiębiorcy będą bardziej zainteresowani np. współpracą z klubami sportowymi czy uczelniami), co pozwoli też pozyskać tym podmiotom (np. klubom sportowym) dodatkowe środki na prowadzoną działalność. Odliczeniu będą podlegały koszty, które nie zostały podatnikowi zwrócone w jakikolwiek sposób lub odliczone od dochodu. Ulga będzie odliczana w zeznaniu rocznym. W przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, które realizują cele określone w art. 28 ustawy o sporcie, tj. m.in. zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.

W ramach realizacji ulgi koszty mogą być poniesione również na imprezę sportową niebędącą masową imprezą sportową, o której mowa w ustawie o bezpieczeństwie imprez masowych.

Na podstawie art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, masową imprezą sportową jest impreza masowa mająca na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. (…)

Analogiczne rozwiązanie przewidziane zostało w przepisach ustawy CIT (Druk sejmowy Nr 1532).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zawierają Państwo umowy sponsoringowe z podmiotami będącymi klubami sportowymi, w rozumieniu art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie. Jednym z takich klubów sportowych jest wiodący klub sportowy regionu Y S.A., z którym zawarli Państwo umową sponsoringową w zakresie występów I Drużyny Piłki Nożnej oraz funkcjonowania Akademii Sportu Y. 

We wniosku wskazali Państwo, że umowa zawarta między Państwem a klubem sportowym przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych będziecie Państwo otrzymywać od klubu sportowego (podmiotu sponsorowanego) świadczenie ekwiwalentne. Rodzaj czynności czy usługi wykonywanej przez Klub w zamian za uzyskane środki pieniężne zawsze będzie związany z celem wypromowania Państwa wizerunku jako sponsora czy zwiększenie popularności Państwa Spółki. Zgodnie z zawartą umową Sponsorowany, w zamian za wynagrodzenie sponsorskie, zobowiązany jest do wykonania na Państwa rzecz świadczeń w zakresie promocji, związanych ze sponsorowaniem prowadzonej przez Państwa działalności m.in. poprzez nadanie Sponsorowi tytuł Sponsora Strategicznego wraz z prawem do wykorzystania tych tytułów w prowadzonej przez Sponsora działalności promocyjnej, public relations i CSR, możliwość wykorzystania wizerunku drużyn lub zawodników do celów promocyjnych, umieszczanie logotypu Sponsora na koszulkach meczowych wszystkich zawodników Klubu (w tym ASY), na odzieży sportowej, w tym strojach treningowych oraz wyjściowych oraz oficjalnych koszulkach wykorzystywanych przez wszystkich zawodników Klubu, umieszczenie na stadionie oraz obiektach treningowych stałej ekspozycji w postaci banerów reklamowych, tablic reklamowych, flag z logotypem Sponsora oraz emisję poprzez system głośników na stadionie podczas każdego meczu spotów radiowych, umieszczanie reklamy wieloformatowej po stronie na której znajdują się kamery telewizyjne podczas każdego meczu. Sponsorowany zobowiązany jest również m.in. do promowania Państwa podczas organizowanych przez Klub eventów promocyjnych oraz akcji charytatywnych z udziałem zawodników Klubu, umieszczanie Państwa logotypu na poligrafiach typu przygotowanych drukowanych materiałach promocyjnych w związku z udziałem w rozgrywkach piłkarskich, tj. plakatach, zaproszeniach, karnetach i biletach oraz promocję w Internecie i poprzez e-marketing, umieszczania Państwa logotypu na autokarze, którym I drużyna Sponsorowanego podróżuje na oficjalne mecze wyjazdowe. Wizerunek zawodników wykorzystywany może być w związku z promocją i reklamą Państwa przedsiębiorstwa i oferowanych przez Państwa produktów i usług w okresie obowiązywania umowy, a także po jej wygaśnięciu.

Klub sportowy każdorazowo wystawia Państwu stosowne faktury VAT za usługi sponsoringowe. Dodatkowo w umowie Sponsorowany zobowiązany jest do przedstawienia Państwu pisemnego sprawozdania z wykonanych czynności i świadczeń określonych w umowie wraz z oświadczeniem o realizacji umowy w zakresie działań reklamowo-promocyjnych oraz przeznaczeniu wsparcia sponsorskiego przekazanego przez Państwa na cel określony umową, a w przypadku wynagrodzenia sponsorskiego za wykonanie świadczeń promocyjnych związanych z funkcjonowaniem Akademii Sportu do przeznaczenia wynagrodzenia sponsorskiego wyłącznie na pokrycie kosztów funkcjonowania Akademii. Z informacji zawartych w sprawozdaniu wynika, że Klub Y ponosi wydatki na realizację celów wskazanych w art.28 ust. 2 pkt 1-5 ustawy o sporcie. Jak wynika z aktu założycielskiego Klubu, jest to podmiot działający w formie spółki akcyjnej, prowadzącej działalność w zakresie sportu oraz działalność gospodarczą, przy czym działalność gospodarcza jest prowadzona w celu finansowania działalności w zakresie sportu. Ze Statutu Klubu wynika, że nie działa on w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych.

Państwa działalność sponsoringowa wpisuje się również w politykę CSR (społeczną odpowiedzialność biznesu), albowiem działania te mają na celu budowanie pozytywnego odbioru w społeczeństwie i mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Klub Sponsorowanego. Zgodnie z przyjętą i obowiązującą w Spółce Strategią Działalności Sponsoringowej współpracują Państwo, w oparciu o model współpracy sponsoringowej, zarówno z podmiotami prowadzącymi działalność sportową, jak również z podmiotami prowadzącymi działalność społeczno-kulturalną, a także naukową. Podpisują Państwo umowy zarówno na pojedyncze sponsorowane wydarzenia, na jeden rok, jeden sezon lub na dłuższy okres.

Wydatki ponoszone przez Państwa, jako Sponsora na finansowanie umowy sponsoringu pozostają w związku z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i mają charakter reklamowy i promocyjny. Zawarcie umowy sponsoringowej zwiększa rozpoznawalność marki przez potencjalnych klientów oraz może mieć wpływ na kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie klubu, czy też będzie wskazywała na jej zaangażowanie w lokalnej społeczności, w tym w rozwój jej kultury sportowej, co może mieć wpływ na zwiększenie konkurencyjności na rynku oraz przełożyć się na wzrost przychodów Państwa Spółki. Budowanie marki Państwa Spółki i zwiększanie jej rozpoznawalności jest szczególnie istotne ze względu również na nową strategię rozwoju Spółki, która w związku ze zmianami na rynku globalnej oraz lokalnej struktury popytu i podaży (…) oraz mająca w planach utworzenie koncernu multisurowcowego o zdywersyfikowanej działalności, szczególnie dba o zwiększenie swojej rozpoznawalności na rynku lokalnym oraz krajowym przez potencjalnych klientów oraz kontakty biznesowe z innymi podmiotami zaangażowanymi w sponsorowanie tego rodzaju przedsięwzięć, co może przyczynić się do zwiększenia potencjału sprzedażowego Spółki i osiągnięcie celów finansowych, a więc na zwiększenie przychodów.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia:

- czy będą Państwo uprawnieni do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy są Państwo uprawnieni do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania klubu sportowego, który ponosi wydatki w związku z funkcjonowaniem drużyn sportowych, takich jak I Drużyny Piłki Nożnej opisanego Klubu Y S.A., jeśli część wynagrodzenia sponsorskiego za wykonanie świadczeń promocyjnych zostanie przeznaczone przez Klub na wydatki związane z funkcjonowaniem i występami I Drużyny Piłki Nożnej w rozgrywkach zawodowej ligi piłkarskiej, m.in. na wynagrodzenia kadry i zawodników oraz dodatkowe premie za utrzymanie lub awans I Drużyny Piłki Nożnej, prowadzonej przez Sponsorowanego do najwyższej klasy rozgrywkowej;

- czy będą Państwo uprawnieni do skorzystania z ulgi dla wspierających sport, o której mowa w przepisie art. 18ee ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy są Państwo uprawnieni do odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową w przypadku sponsorowania Klubu sportowego, w zakresie poniesionych wydatków na wynagrodzenie sponsorskie, przeznaczone na cele związane z funkcjonowaniem w Klubie Akademii Sportu;

- czy wydatki ponoszone na sponsoring, w ramach zawartej umowy sponsoringowej i wydatkowane przez Klub na finansowanie organizowania rozgrywek meczowych (zawodów sportowych), które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT mogą Państwo uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową, jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust.1 ustawy o sporcie na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT dające prawo do skorzystania z ulgi, czy też równocześnie muszą zostać spełnione przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT;

- czy w sytuacji, kiedy Państwa stanowisko w zakresie pytania numer 3 uznane będzie za nieprawidłowe, będą Państwo uprawnieni do skorzystania z powyższej ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków w części kosztów poniesionych na działalność sportową, stanowiących wynagrodzenie sponsorskie określone w umowie sponsoringowej i przekazane Klubowi, jeżeli wyłączą Państwo z ogólnej kwoty przekazanej klubowi część kwoty wprost wskazanej przez Sponsorowanego (Klub) jako wydatek poniesiony na finansowanie imprezy sportowej, będącą masową imprezą sportową.

Odnosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy stwierdzić należy, że koszty poniesione przez Państwa na podstawie zawartej umowy sponsoringowej, zgodnie z którą Wnioskodawca przekazuje klubowi sportowemu („Klub”) określoną kwotę, a w zamian za przekazane środki pieniężne Klub świadczy na rzecz Wnioskodawcy usługi promocyjne, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ustawy o CIT.

Niewątpliwie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę mają przełożenie na osiągnięcie przychodów Wnioskodawcy - jako wydatki na cele reklamowe, promocyjne. Jak wynika z opisu sprawy ponoszone przez Państwa Spółkę wydatki na promocję (reklamę) w ramach Umowy sponsoringu mają przyczyniać się m.in. do rozpowszechniania informacji na temat Spółki, do propagowania i wzmacniania marki Spółki poprzez zwiększenie stopnia jej znajomości, rozpoznawalności i zasięgu oddziaływania, kształtowania pozytywnego wizerunku Spółki, a także promowanie nowych obszarów działalności Spółki. Państwa Spółka uczestnicząc w sponsoringu sportu może być postrzegana, jako podmiot wspierający rozwój i promocję sportu.

Podkreślenia wymaga, że ww. wydatki stanowią świadczenie wzajemne, zatem w odniesieniu do poniesionych przez Spółkę wydatków, nie będzie mieć zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w cyt. art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Jednocześnie wydatki na pokrycie kosztów działalności klubu sportowego, jednakże wyłącznie w ramach zawartej przez Państwa Spółkę umowy sponsoringowej z klubem sportowym (w omawianym przypadku - Klub Y), zarówno w zakresie występów I Drużyny Piłki Nożnej oraz funkcjonowania Akademii Sportu Y, poniesione na realizacje programów szkolenia sportowego, zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych, meczów i turniejów (również takich, które stanowią imprezy masowe) oraz uczestnictwa w tych zawodach (m.in. wynagrodzenia kadry szkoleniowej i zawodniczej, leki, odżywki, obsługa techniczna, nagrody turniejowe i dodatkowe premie za utrzymanie lub awans I Drużyny Opiłki Nożnej do najwyższej klasy rozgrywkowej), kosztów meczów na wyjeździe (m.in. usługi transportowe, zakwaterowanie, wyżywienie, delegacje), pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych (m.in. najem i dzierżawa, oświetlenie i podgrzewanie boiska), usługi ochrony i zabezpieczenia zawodów sportowych, finansowanie stypendiów sportowych oraz kosztów obozów sportowych, o ile w istocie ponoszenie tych wydatków wpływa na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększa dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub - mogą stanowić koszty poniesione na działalność sportową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, a zatem uprawniają Państwa do skorzystania z ulgi sponsoringowej.

Podkreślić w tym miejscu należy, że działania Wnioskodawcy wskazane we wniosku wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, albowiem mają na celu budowanie pozytywnego obioru danego podmiotu w społeczeństwie i mogą przyczynić się do zwiększenia dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez Klub. Innymi słowy, koszty ponoszone przez Państwa Spółkę w zakresie zawartej umowy sponsoringowej kwalifikują się do obszaru działalności sportowej, o której mowa w art. 18ee ustawy o CIT.

Zgodnie art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 616).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przez masową imprezę sportową należy rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:

 a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,

 b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.

W tym miejscu należy ponownie wskazać na art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie, który także odwołuje się do organizacji zawodów sportowych, a zgodnie z którym dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:

1) realizację programów szkolenia sportowego,

2) zakup sprzętu sportowego,

3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,

4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,

5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej

-jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.

Organizowanie zawodów sportowych zostało zatem wprost wymienione w art. 28 ust. 2 ustawy o sporcie.

Literalna wykładnia przepisów wskazuje jednoznacznie, że warunki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 1-3 ustawy o CIT należy odczytywać rozłącznie. Powyższe oznacza, że warunek dotyczący niespełniania przez imprezę sportową przesłanek do uznania jej za imprezę masową dotyczy wyłącznie podmiotów innych niż wskazane w pkt 1 tegoż przepisu, a zatem podmiotów niebędących klubami sportowymi. Wówczas „zawody sportowe” organizowane przez klub sportowy nie powinny być jednoznacznie utożsamiane z „imprezą sportową”, z uwagi na rozłączny charakter warunków przewidzianych w ustawie o CIT oraz przykładowy charakter pierwszego z pojęć użytych w ustawie o sporcie.

Tym samym, w świetle powyższego, możliwość odliczenia dodatkowych kosztów na gruncie ulgi przewidzianej w ustawie o CIT, w zakresie wydatków ponoszonych przez klub sportowy, uzależniona jest jedynie od warunków wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem, wydatki ponoszone na sponsoring w ramach zawartej umowy sponsoringowej i wydatkowane przez Klub na finansowanie organizowania rozgrywek meczowych (zawodów sportowych), które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT, Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy, bez konieczności równoczesnego spełnienia przesłanek wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT i obniżyć podstawę do opodatkowania o 50% tych wydatków.

Tym samym uznać należy, że Państwa Spółka, z zastrzeżeniem, że osiąga przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych, może skorzystać z ulgi sponsoringowej unormowanej w art. 18ee ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-3 należy uznać za prawidłowe.

Zważywszy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 uznano za prawidłowe, bezprzedmiotowym jest odnoszenie się do pytania oznaczonego we wniosku nr 4 oraz dokonywanie w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy. Pytanie to ma bowiem charakter alternatywny, uzależniony od skutku nieprawidłowości stanowiska dotyczącego pytania oznaczonego we wniosku nr 3.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2023 r., poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00