Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 1 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.172.2023.2.RH
Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca będzie mieć prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego, o ile koszty te będą kosztami, o których mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, z tytułu wydatków jakie Spółka ponosi w ramach zawartych z Klubami Umów CSR oraz czy wydatki poniesione na CSR i wydatkowane przez Kluby na sfinansowanie wynagrodzenia kadry zawodniczej Klubu, Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie zgodnie z art. 18ee ustawy CIT, dające prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków, a także czy wydatki ponoszone na CSR i wydatkowane przez Kluby na finansowanie zawodów sportowych, które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT, Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie dające prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków, czy też równocześnie muszą one spełniać przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy Wnioskodawca będzie mieć prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego, o ile koszty te będą kosztami, o których mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, z tytułu wydatków jakie Spółka ponosi w ramach zawartych z Klubami Umów CSR,
- czy wydatki poniesione na CSR i wydatkowane przez Kluby na sfinansowanie wynagrodzenia kadry zawodniczej Klubu, Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie zgodnie z art. 18ee ustawy CIT, dające prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków,
- czy wydatki ponoszone na CSR i wydatkowane przez Kluby na finansowanie zawodów sportowych, które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT, Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie dające prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków, czy też równocześnie muszą one spełniać przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT.
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie pismem z 23 maja 2023 r., (data wpływu 23 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka (zwana dalej: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku CIT. Działalność Spółki prowadzona jest w formie spółki akcyjnej. (…)
Spółka wchodzi w skład Grupy kapitałowej (…), która jest największym producentem wysokiej jakości (…) w Unii Europejskiej i jednym z wiodących producentów (…). Produkcja i sprzedaż (…) oraz produkcja, sprzedaż (…) i (…) stanowią podstawową działalność Grupy (…).
Wnioskodawca w ramach swojej działalności realizuje strategię i działania w obszarze zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. CSR - Corporate Social Responsibility, dalej „CSR”), w tym poprzez wspieranie lokalnych inicjatyw. Spółka jest przekonana, że prosperowanie firmy w przyszłości jest naturalnie związane z siłą lokalnych społeczności oraz satysfakcją ludzi, którzy z nią pracują. Działania CSR kształtują pozytywny wizerunek Spółki, poprawiają stosunki ze społecznością i władzami lokalnymi, a także zwiększają lojalność konsumentów i interesariuszy. Spółka chce pracować na zaufanie lokalnych społeczności budując z nimi relacje poprzez inwestowanie w ich rozwój, zaangażowanie w projekty edukacyjne i szeroko rozumiane okazywanie zrozumienia dla wyzwań, jakie podejmują. Spółka w swoich działaniach kieruje się przede wszystkim następującymi wartościami: szacunek wobec człowieka, zdrowia i bezpieczeństwa, nieodnawialnych zasobów przyrody, środowiska naturalnego i społecznego, klienta, nauki, transparentności oraz uczciwości.
Spółka podejmuje działania CSR w szczególności w celu: wzrostu motywacji, dumy, zaangażowania pracowniczego; budowy akceptacji społecznej działalności Spółki; połączenie akceptowalnych społecznie akcji z działaniami propagującymi aktywność fizyczną i sportową rywalizację. Działania Spółki w ramach CSR skierowane są do pracowników (odpowiedzialny pracodawca dający poczucie dumy i utożsamianie się ze Spółką), dzieci i młodzieży z terenów, gdzie Spółka prowadzi działalność (Spółka zaangażowana z życie lokalnej społeczności promujący zdrowy, rodzinny i aktywny tryb życia), opinii publicznej (budowanie silnej marki jako przedsiębiorstwa promującego zdrowy tryb życia).
W związku z powyższym Spółka zawiera Umowy na świadczenie usług w ramach działań z zakresu CSR (dalej: „Umowy CSR”) z podmiotami będącymi klubami sportowymi (dalej: „Klub” lub „Kluby”), w rozumieniu Ustawy o sporcie i działającymi na podstawie tejże ustawy. Spółka zaznacza, że ilekroć w niniejszym wniosku będzie mowa o klubie sportowym, należy przez to rozumieć klub sportowy, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie.
Jak wynika z aktów założycielskich Klubów, są to podmioty działające w formie spółki akcyjnej, prowadzą one działalność w zakresie sportu oraz działalność gospodarczą, przy czym działalność gospodarcza jest prowadzona w celu finansowania działalności w zakresie sportu. Kluby nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
W ramach Umów CSR, Spółka zobowiązuje się wypłacić na rzecz Klubu określone wynagrodzenie, natomiast Klub zobowiązuje się do prowadzenia i realizacji regionalnych działań polegających m.in. na:
a) propagowaniu zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży,
b) prowadzeniu zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży,
c) prowadzenie bazy noclegowo-sportowej dla dzieci i młodzieży,
d) organizowanie turniejów i rozgrywek o randze lokalnej, wojewódzkiej oraz ogólnopolskiej,
e) edukację w zakresie współzawodnictwa sportowego w duchu Fair Play.
Podkreślenia wymaga także fakt, że potencjał Spółki i jej zdolność biznesową tworzą zarówno bezpośrednie relacje z otoczeniem zewnętrznym, w tym m.in. bieżąca współpraca z klientami, jak i relacje wewnątrz Spółki, które dają gwarancje współpracy z odpowiedzialnym i pewnym kontrahentem, dysponującym nie tylko zasobami o charakterze materialnym, ale również potencjałem ludzkim, na co niewątpliwie pozytywny wpływ ma działalność CSR nakierowana na rozwój i propagowanie zdrowego, rodzinnego i aktywnego trybu życia wśród dzieci i młodzieży oraz lokalnej społeczności.
Ponadto zaangażowanie Spółki w działalność o charakterze społecznym pozwala odpowiednio wcześnie zrozumieć zmieniające się oczekiwania społeczeństwa, w tym także konsumentów. Dlatego też działalność społeczna, która wymaga od Spółki podjęcia wysiłku w celu zrozumienia potrzeb społeczeństwa, może przełożyć się na lepsze prognozowanie przyszłych trendów konsumenckich i w ten sposób - poprzez podjęcie działań dostosowawczych (np. w zakresie strategii marketingowej) - poprawić efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększyć konkurencyjność Spółki.
Co więcej, zawarcie Umów CSR ma przede wszystkim wpłynąć na potencjalny wzrost przychodów Spółki i zwiększyć jej rozpoznawalność na rynku jako podmiotu posiadającego wizerunek firmy odpowiedzialnej społecznie, co wpływa na poprawę efektywności prowadzonej działalności gospodarczej oraz zwiększenie jej konkurencyjności na rynku.
Jak wskazano powyżej Wnioskodawca w ramach Umów CSR zobowiązany jest do wypłacania na rzecz Klubów wynagrodzenia, dzięki czemu Kluby pozyskują środki finansowe na cele statutowe. W Umowach CSR nie ma wprost wskazanego celu, na jaki powinny być przeznaczane środki finansowe wypłacane Klubom przez Spółkę, niemniej jak zostało już wyżej wskazane. Kluby nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych, a zatem środki te przekazywane są na działalność sportową.
Zgodnie z posiadanymi przez Wnioskodawcę informacjami, środki finansowe wypłacane Klubom przez Spółkę przeznaczane są m.in. na wynagrodzenia kadry szkoleniowej i zawodniczej, organizację zawodów sportowych, również takich, które stanowią imprezy masowe (są to koszty takie jak: wynajęcie obiektu sportowego, koszty ochrony, ubezpieczenie, noclegi, catering i wiele innych). Spółka podkreśla, iż wydatki z tytułu zawartych Umów CSR będą pozostawać w związku z prowadzoną przez nią działalnością gospodarczą, a także będą pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i będą poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu. Wyżej wymienione wydatki zostaną poniesione ostatecznie przez Spółkę oraz nie zostaną jej w jakikolwiek sposób zwrócone, a także nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Pytania
1. Czy Wnioskodawca będzie mieć prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego, o ile koszty te będą kosztami, o których mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, z tytułu wydatków jakie Spółka ponosi w ramach zawartych z Klubami Umów CSR?
2. Czy wydatki poniesione na CSR i wydatkowane przez Kluby na sfinansowanie wynagrodzenia kadry zawodniczej Klubu, Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie zgodnie z art. 18ee ustawy CIT, dające prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków?
3. Czy wydatki ponoszone na CSR i wydatkowane przez Kluby na finansowanie zawodów sportowych, które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT, Wnioskodawca może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie dające prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków, czy też równocześnie muszą one spełniać przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT?
W ocenie Wnioskodawcy:
1. Spółka będzie mieć prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”), kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego, o ile koszty te będą kosztami, o których mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT z tytułu wydatków jakie Spółka ponosi w ramach zawartych z Klubami Umów CSR.
2. Wydatki poniesione CSR i wydatkowane przez Kluby na sfinansowanie wynagrodzenia kadry zawodniczej Klubu, Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz, 1599 ze zm., dalej: „Ustawa o sporcie”) i dają prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków zgodnie z art. 18ee ustawy CIT.
3. Wydatki ponoszone CSR i wydatkowane przez Kluby na finansowanie zawodów sportowych, które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT, Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy dają prawo do skorzystania z ulgi i obniżenia podstawy opodatkowania o 50% tych wydatków, bez konieczności równoczesnego spełnienia przesłanek wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W myśl powyższego przepisu, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 Ustawy CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Oceniając pod kątem kwalifikacji podatkowej ponoszone przez Spółkę wydatki związane z zawartymi Umowami CSR istotne jest określenie ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. W przedstawionym stanie faktycznym związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez podatnika przychodu, nie jest możliwy do wskazania w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR). Pod pojęciem tym należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale oprócz tego zwiększenia inwestycji w zasoby ludzkie, ochronę środowiska oraz relacje z otoczeniem przedsiębiorstwa, czyli dobrowolne zaangażowanie się m.in. we wspieranie lokalnej społeczności. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej, poprzez poprawę wizerunku firmy w ich oczach.
W ocenie Wnioskodawcy, działania podejmowane w ramach zawartych Umów CSR w celu propagowania zdrowego stylu życia, edukacji oraz szkolenia dzieci i młodzieży w regionie w tym poprzez prowadzenie i realizację celów Akademii, wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Tego typu inicjatywy, jak wskazywano powyżej kształtują pozytywny wizerunek Spółki oraz poprawiają stosunki ze społecznością i władzami lokalnymi, a także zwiększają lojalność konsumentów. W związku z tym, działania podejmowane w tym zakresie przez Spółkę stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą, tzw. CSR i niewątpliwie wpływają pozytywnie na odbiór prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności przez różnego typu interesariuszy, co pośrednio wpływa na wielkość/zabezpieczenie uzyskiwanych przez Spółkę przychodów.
Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone w ramach zawartych z Klubami Umów CSR, spełniają warunki zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, co potwierdza między innymi Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 lipca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.20.2022.3.SG.
Niemniej jednak wątpliwości Spółki budzi możliwość stosowania na gruncie przedstawionego stanu faktycznego ulgi z art. 18ee ust. 1 pkt 1) Ustawy CIT, w związku z czym dalsze rozważania będą dotyczyć tegoż zagadnienia.
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1) Ustawy CIT, Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Natomiast zgodnie art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.
Jak wynika natomiast z art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, finansowanie klubu sportowego może być przeznaczone w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Zatem, w myśl powyższych przepisów, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych od podstawy opodatkowania 50% poniesionych wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wydatki te zostaną poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie w powiązaniu z realizacją celów wskazanych w art. 28 ust. 2 ww. ustawy.
Warto w tym miejscu wskazać, że także działania mające na celu promowanie marki mogą zostać uznane za finansowanie przedsięwzięć z zakresu działalności sportowej. Stanowisko takie zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 28 czerwca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.177.2022.2.SG.
Spółka pragnie wskazać, że wydatki ponoszone w związku z Umowami CSR wpływają na poprawę warunków uprawiania sportu oraz zwiększają dostępność lokalnej społeczności do działalności sportowej prowadzonej przez sponsorowane Kluby.
Kluby, inwestując w trenerów fachowców, ludzi odpowiedzialnych za obsługę obiektów sportowych, specjalistyczny sprzęt sportowy, szkolenia oraz podejmując nowe wyzwania, podnoszą jakość i się rozwijają. Zapewnienie m.in. nowoczesnego sprzętu, wykwalifikowanej kadry szkoleniowej, możliwości korzystania z różnych obiektów sportowych, uczestnictwo w zawodach - wszystkie te okoliczności w sposób niebudzący wątpliwości wpływają na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków Klubów. Umożliwiają im one podnoszenie sportowych umiejętności, utrzymywanie wysokiej formy, korzystanie z najnowszych sprzętów do treningu, trenowanie pod okiem fachowców, dostęp do najnowszych technik szkoleniowych.
Jednocześnie wydatki te wpływają również na zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez dany Klub. W sytuacji, w której dany Klub jest rozpoznawalny, uzyskuje coraz lepsze wyniki, wzrasta zainteresowanie społeczności lokalnej daną dyscypliną, co z kolei przekłada się na chęć kibicowania i uczestnictwa w rozgrywkach takiego Klubu, trenowania danej dyscypliny przez młodzież, identyfikowania się z zawodnikami i Klubem przez społeczność lokalną.
Co również istotne, Kluby, z którymi Spółka zawarła Umowy CSR spełniają przesłanki z art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie. Są to podmioty działające w formie spółki akcyjnej, prowadzą działalność w zakresie sportu oraz działalność gospodarczą, przy czym działalność gospodarcza jest prowadzona w celu finansowania działalności w zakresie sportu. Kluby nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariuszy i pracowników.
Zatem, w świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mieć prawo odliczenia od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 Ustawy CIT, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na finansowanie klubu sportowego w ramach zawartych Umów CSR, o ile koszty te będą poniesione na realizację celów, o których mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT w związku z art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy.
Jak wynika z art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie, do którego odwołuje się art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT, finansowanie klubu sportowego może być przeznaczone w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
- jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Należy podkreślić, że katalog celów wskazany w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie ma charakter otwarty, co oznacza, iż odliczeniu powinno podlegać także finansowanie innych przedsięwzięć z zakresu działalności sportowej. Głównym warunkiem jest jednakże, aby przedmiotowy wydatek wpłynął na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację lub zwiększył dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub. Tym samym ustawa nie ogranicza wydatków przeznaczonych bezpośrednio na wyżej wskazane cele.
Zdaniem Spółki, wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach zawartych Umów CSR, które następnie przez Kluby wydatkowane są na wynagrodzenia kadry zawodniczej spełniają przesłanki z art. 28 ust 2 Ustawy o sporcie (w zw. z art. 18ee ust. 2 Ustawy CIT), ponieważ spełniają wymóg wpływu na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego i zwiększą dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Należy bowiem zauważyć, że atrakcyjność kadry zawodniczej wpływa m.in. na rozpoznawalność Klubu czy zainteresowanie innych sponsorów, którzy mogliby zainwestować w dany Klub. Kluby natomiast, inwestując otrzymane środki w trenerów fachowców, ludzi odpowiedzialnych za obsługę obiektów sportowych, specjalistyczny sprzęt sportowy, szkolenia oraz podejmując nowe wyzwania, podnoszą jakość i się rozwijają. Zapewnienie m.in. nowoczesnego sprzętu, wykwalifikowanej kadry szkoleniowej, możliwości korzystania z różnych obiektów sportowych, uczestnictwo w zawodach - wszystkie te okoliczności w sposób niebudzący wątpliwości wpływają na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków Klubów. Umożliwiają im one podnoszenie sportowych umiejętności, utrzymywanie wysokiej formy, korzystanie z najnowszych sprzętów do treningu, trenowanie pod okiem fachowców, dostęp do najnowszych technik szkoleniowych.
Jednocześnie wydatki te wpływają również na zwiększenie dostępności społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez dany Klub. W sytuacji, w której dany Klub jest rozpoznawalny (poprzez renomę zawodników), uzyskuje coraz lepsze wyniki, wzrasta zainteresowanie społeczności lokalnej daną dyscypliną, co z kolei przekłada się na chęć kibicowania i uczestnictwa w rozgrywkach takiego Klubu, trenowania danej dyscypliny przez młodzież, identyfikowania się z zawodnikami i Klubem przez społeczność lokalną.
Spółka stoi na stanowisku, że wyniki osiągane przez Klub w znacznej mierze zależą od zawodników, którzy wchodzą w skład danej drużyny. Oczywiście kadra szkoleniowa, sprzęt sportowy, możliwości treningowe również mają ogromne znaczenie, niemniej jednak wielokrotnie to od poszczególnych zawodników zależą sukcesy danego Klubu. Zawodnicy ci mogą również niejako podnosić umiejętności sportowe pozostałych zawodników w Klubie, bowiem mając większe doświadczenie i często dłuższy staż w danym sporcie, mogą udzielać im cennych wskazówek i porad treningowych. Jednocześnie, w sytuacji gdy w Klubie gra znany w danym środowisku sportowym zawodnik podnosi to rangę danego meczu, a wielu kibiców przychodzi na mecz właśnie dla takiego zawodnika. Dodatkowo, jak zostało już wskazane w uzasadnieniu do pytania nr 1, w sytuacji, w której dany Klub jest rozpoznawalny, uzyskuje coraz lepsze wyniki, wzrasta zainteresowanie społeczności lokalnej daną dyscypliną, co z kolei przekłada się na chęć kibicowania i uczestnictwa w rozgrywkach takiego Klubu, trenowania danej dyscypliny przez młodzież, identyfikowania się z zawodnikami i Klubem przez społeczność lokalną.
Ponadto, na prawidłowość stanowiska Spółki wskazuje także wydana na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 lutego 2023 r., Znak: 0115-KDIT3.4011.889.2022.2.JS, w której to Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy zgodnie, z którym: „Pan jako wspólnik Spółki (poprzez wzgląd na art. 8 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), będzie miał prawo do skorzystania zgodnie z art. 26ha ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z możliwości odliczenia 50% kosztów (przy uwzględnieniu wysokości prawa do udziału w zysku w Spółce (udziału)) od podstawy opodatkowania poniesionych na sfinansowanie wydatków poniesionych z tytułu umowy sponsoringowej zawartej z Klubem w zakresie w jakim te wydatki zostały przeznaczone przez Klub na wypłatę wynagrodzeń na rzecz zawodników Klubu w ramach Kontraktów o profesjonalne uprawianie piłki nożnej zawartych przez Klub z zawodnikami”.
Zatem, w świetle powyższego, wydatki poniesione na sfinansowanie wynagrodzenia kadry zawodniczej Klubu, Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie i obniżyć podstawę do opodatkowania o 50% tych wydatków zgodnie z art. 18ee ustawy CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, jak zostało już wskazane w treści niniejszego wniosku, w ramach zawartych Umów CSR Spółka przeznacza środki finansowe na działalność lokalnych klubów sportowych, spełniających definicję z Ustawy o sporcie. Zatem z perspektywy sytuacji Spółki istotne są w szczególności warunki przewidziane w art. 18ee ust. 2 pkt 1) Ustawy CIT (tj. wydatki na działalność klubu sportowego), niemniej jednak Spółka powzięła wątpliwości, czy wydatki ponoszone przez kluby sportowe na organizację zawodów sportowych muszą równocześnie spełniać przesłanki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT (tj. finansowanie imprezy sportowej, niebędącej imprezą masową).
Zgodnie z art. 18ee ust. 1 pkt 1) Ustawy CIT, Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność sportową, przy czym kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Natomiast zgodnie art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową uznaje się koszty poniesione na finansowanie imprezy sportowej, niebędącej masową imprezą sportową, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1466 i 1700, winno być: t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 616 ze zm.; dalej: „Ustawa o bezpieczeństwie imprezach masowych”).
Zgodnie z art. 3 pkt 3 Ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, przez masową imprezę sportową należy rozumieć imprezę masową mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na:
a) stadionie lub w innym obiekcie niebędącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej - nie mniej niż 300,
b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000.
W tym miejscu należy również wskazać na art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie, który także odwołuje się do organizacji zawodów sportowych, a zgodnie z którym, dotacja, o której mowa w ust. 1, ma służyć realizacji celu publicznego, o którym mowa w art. 27 ust. 2, i może być przeznaczona w szczególności na:
1) realizację programów szkolenia sportowego,
3) pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach,
4) pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego,
5) sfinansowanie stypendiów sportowych i wynagrodzenia kadry szkoleniowej
-jeżeli wpłynie to na poprawę warunków uprawiania sportu przez członków klubu sportowego, który otrzyma dotację, lub zwiększy dostępność społeczności lokalnej do działalności sportowej prowadzonej przez ten klub.
Organizowanie zawodów sportowych zostało zatem wprost wymienione w art. 28 ust. 2 Ustawy o sporcie.
Zdaniem Spółki, literalna wykładnia przepisów wskazuje jednoznacznie, że warunki wskazane w art. 18ee ust. 2 pkt 1)-3) Ustawy CIT należy odczytywać rozłącznie. Powyższe oznacza, że warunek dotyczący niespełniania przez imprezę sportową przesłanek do uznania jej za imprezę masową dotyczy wyłącznie podmiotów innych niż wskazane w pkt 1) tegoż przepisu, a zatem podmiotów niebędących klubami sportowymi. Wówczas „zawody sportowe” organizowane przez klub sportowy nie powinny być jednoznacznie utożsamiane z „imprezą sportową”, z uwagi na rozłączny charakter warunków przewidzianych w Ustawie CIT oraz przykładowy charakter pierwszego z pojęć użytych w Ustawie o sporcie.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że biorąc pod uwagę zasady techniki prawodawczej (użycie w jednostce redakcyjnej przepisu średnika) oraz zasady prymatu wykładni językowej na gruncie przepisów podatkowych, warunek dotyczący organizacji imprezy masowej powinien być traktowany rozłącznie.
W tym miejscu, należy również zwrócić uwagę, że ani Ustawa o sporcie, ani Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych, a także żadna inna ustawa należąca do polskiego porządku prawnego, nie zawiera bezpośrednio definicji imprezy sportowej. W takiej sytuacji można przyjąć, że pojęcie „zawodów sportowych” użyte w Ustawie o sporcie jest sformułowaniem o charakterze potocznym, biorąc pod uwagę użycie go przez ustawodawcę w kontekście wymienienia przykładowych przeznaczeń dotacji, natomiast definicja imprezy sportowej odnosi się do legalnej definicji masowej imprezy sportowej.
Na marginesie zauważyć należy, że zawody sportowe organizowane przez Kluby sportowe, w większości mają charakter właśnie imprez masowych, z uwagi na duże zainteresowanie lokalnej społeczności tego typu wydarzeniami. Ponadto, organizacja zawodów sportowych stanowi największy (obok wynagrodzeń kadry zawodniczej) wydatek klubów sportowych w ogóle. Zdaniem Wnioskodawcy, również wykładnia celowościowa prowadzi zatem do wniosku, że sprzeczne z intencją ustawodawcy byłoby wyłączenie tej kategorii wydatku z tzw. ulgi na sport.
Tym samym, w świetle powyższego, zdaniem Spółki, możliwość odliczenia dodatkowych kosztów na gruncie ulgi przewidzianej w Ustawie CIT, w zakresie wydatków ponoszonych przez kluby sportowe, uzależniona jest jedynie od warunków wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 1 Ustawy CIT.
Zatem, wydatki ponoszone na finansowanie zawodów sportowych, które stanowią imprezę masową, o której mowa w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT, Spółka może uznać za koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność sportową jako koszty poniesione na finansowanie klubu sportowego, o którym mowa w art. 28 ust. 1 Ustawy o sporcie, na realizację celów wskazanych w art. 28 ust. 2 tej ustawy, bez konieczności równoczesnego spełnienia przesłanek wskazanych w art. 18ee ust. 2 pkt 3) Ustawy CIT i obniżyć podstawę do opodatkowania o 50% tych wydatków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym
interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right