Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.568.2023.4.EJ
Dotyczy m.in. kwestii ustalenia: - czy w ramach usługi Cash poolingu prowadzonej przez Bank, transfery sald pomiędzy rachunkami Uczestników a Rachunkiem Agenta, będą neutralne podatkowo, tj. nie będą skutkowały powstaniem po stronie Zainteresowanych ani przychodu ani kosztu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash poolingu, w ramach Umowy CPR zawartej z Bankiem, po stronie Zainteresowanych, nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń w rozumieniu w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy odsetki przysługujące/obciążające Uczestników w związku z realizacją usługi Cash poolingu będą stanowiły dla Zainteresowanych odpowiednio przychody podatkowe i koszty uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji, - czy uiszczane na rzecz Banku opłaty i prowizje określone w Umowie CPR będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowanych w dacie ich poniesienia stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - czy odsetki obciążające Uczestników w związku z uczestnictwem w usłudze Cash poolingu będą podlegały ograniczeniom wynikającym z art. 15c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a jednocześnie przychody z tytułu odsetek otrzymywanych w ramach Cash poolingu powinny być uwzględnione w kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, - czy w związku zawarciem i wykonywaniem Umowy CPR, na Zainteresowanych będzie spoczywał obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli transakcje pomiędzy Uczestnikami Systemu przekroczą w danym roku obrotowym wartości wskazane w art. 11k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie nie zostaną spełnione warunki wyłączające obowiązek sporządzenia dokumentacji, w tym w szczególności warunki, o których mowa w art. 11n ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
25 października 2023 r. wpłynął Państwa wspólny wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. kwestii ustalenia:
- czy w ramach usługi Cash poolingu prowadzonej przez Bank, transfery sald pomiędzy rachunkami Uczestników a Rachunkiem Agenta, będą neutralne podatkowo, tj. nie będą skutkowały powstaniem po stronie Zainteresowanych ani przychodu ani kosztu podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash poolingu, w ramach Umowy CPR zawartej z Bankiem, po stronie Zainteresowanych, nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń w rozumieniu w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy odsetki przysługujące/obciążające Uczestników w związku z realizacją usługi Cash poolingu będą stanowiły dla Zainteresowanych odpowiednio przychody podatkowe i koszty uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji,
- czy uiszczane na rzecz Banku opłaty i prowizje określone w Umowie CPR będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowanych w dacie ich poniesienia stosownie do art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
- czy odsetki obciążające Uczestników w związku z uczestnictwem w usłudze Cash poolingu będą podlegały ograniczeniom wynikającym z art. 15c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a jednocześnie przychody z tytułu odsetek otrzymywanych w ramach Cash poolingu powinny być uwzględnione w kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego,
- czy w związku zawarciem i wykonywaniem Umowy CPR, na Zainteresowanych będzie spoczywał obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeśli transakcje pomiędzy Uczestnikami Systemu przekroczą w danym roku obrotowym wartości wskazane w art. 11k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i jednocześnie nie zostaną spełnione warunki wyłączające obowiązek sporządzenia dokumentacji, w tym w szczególności warunki, o których mowa w art. 11n ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo pismem z 15 listopada 2023 r. (wpływ 22 listopada 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 stycznia 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1. Zainteresowany będący stroną postępowania:
(…)
2. Zainteresowani niebędący stroną postępowania (skorygowani w piśmie uzupełniającym):
1) (…)
2) (…)
3) (…)
4) (…)
5) (…)
6) (…)
7) (…)
8) (…)
9) (…)
10) (…)
11) (…)
12) (…)
13) (…)
14) (…)
15) (…)
16) (…)
17) (…)
18) (…)
19) (…)
20) (…)
21) (…)
22) (…)
23) (…)
24) (…)
25) (…)
26) (…)
27) (…)
- dalej łącznie: Zainteresowani, Uczestnicy Systemu, Uczestnicy.
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka (…) z siedzibą w (…), składająca wniosek jako Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej także jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) należy do Grupy Kapitałowej (…) (dalej: „(…)” lub „Grupa”) w ramach, której odpowiada za działalność operacyjną w zakresie realizacji kontraktów całego holdingu. Spółka jest posiadaczem budynku biurowego w (…) przy ul. (…), który jest siedzibą spółki oraz spółek wchodzących w skład (…). Spółka wynajmuje fabryki od spółek z Grupy, w których prowadzi produkcję betonowych elementów prefabrykowanych. Fabryki zlokalizowane (…), (…),(…) oraz w (…) pod (…). Spółka posiada także oddziały: w (…) oraz w (…) oraz zagraniczny zakład w (…).
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest „produkcja wyrobów budowlanych z betonu” (kod PKD: 23.61.Z). Oprócz głównego przedmiotu działalności Spółka wykonuje szereg czynności pomocniczych. Jedną z czynności pomocniczych wykonywanych przez Spółkę jest zapewnienie lub pozyskanie finansowania dla spółek z (…).(…) (jako Zainteresowany będący stroną postępowania) oraz spółki powiązane wchodzące w skład (…) wskazane we wniosku jako Zainteresowani nie będący stroną postępowania zamierzają wspólnie skorzystać z usługi cash poolingu rzeczywistego (dalej: „System CPR” lub „Cash pooling”). Uczestnictwo w Cash poolingu ma umożliwić Zainteresowanym usprawnienie zarządzania płynnością finansową, ograniczenie kosztów finansowania zewnętrznego i zapewnienie zwiększenia finansowania z wykorzystaniem środków własnych (…), co ma zwiększyć efektywność zarządzania środkami pieniężnymi dostępnymi w ramach (…).
Umowy o przystąpieniu do Systemu CPR zostaną podpisane przez Spółkę, która będzie pełnić rolę Agenta oraz pozostałe spółki z (…), które będą pełnić rolę Uczestników. Wskazali Państwo w tabeli ww. Spółki występujące w sprawie jako Zainteresowani niebędący stroną postępowania. Przy czym na etapie uzupełnienia, zmodyfikowali Państwo liczbę spółek – uczestników systemu – wskazując, że (…) połączyła się z (…).
Wszyscy Zainteresowani są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającymi w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). W ramach (…) następujące spółki prowadzą działalność za granicą za pośrednictwem oddziałów lub stałych palcówek stanowiących zagraniczny zakład w rozumieniu u.p.d.o.p. (i z tego tytułu podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w wymienionych krajach):
- (…) występujący jako Wnioskodawca posiada zagraniczny zakład w Szwecji, Danii oraz w Niemczech;
- (…) występujący jako Zainteresowany nie będący stroną postępowania posiada zagraniczny zakład w Niemczech.
Pozostałe pomioty nie posiadają zagranicznych zakładów lub stałych placówek za granicą.
W ramach (…) niemal wszystkie spółki są podmiotami zarejestrowanymi jako czynni podatnicy VAT, za wyjątkiem spółki (…).
W celu wdrożenia Systemu CPR Zainteresowani zamierzają zawrzeć z bankiem (…) (dalej jako: „Bank”), który jest podmiotem z siedzibą w Polsce umowę, na podstawie której Bank będzie świadczył Uczestnikom usługę Cash poolingu rzeczywistego (dalej: „Umowa CPR”). Bank jest podmiotem niepowiązanym z Zainteresowanymi w rozumieniu regulacji zawartych w art. 11a i nast. u.p.d.o.p. Bank jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce.
System CPR oferowany przez Bank funkcjonuje od wielu lat i jest stosowny przez grupy kapitałowe stanowiące klientów Banku. System CPR polega na zarządzaniu przez Bank fizycznymi przepływami środków finansowych pomiędzy rachunkami bankowymi klientów tej usługi, tj. Zainteresowanych, będących Uczestnikami Systemu CPR. Celem usługi świadczonej przez Bank jest zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi pomiędzy Uczestnikami poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
W ramach Systemu CPR, (…) będzie dodatkowo pełnić funkcję strony reprezentującej wszystkich Uczestników Cash poolingu przed Bankiem (tj. będzie pełnić funkcję Agenta), natomiast Pozostałe spółki z (…) będą wyłącznie Uczestnikami Systemu CPR. Agent zostanie upoważniony przez pozostałych Uczestników do reprezentowania ich we wszystkich sprawach związanych z Umową CPR, podpisywania aneksów do Umowy CPR. Funkcjonowanie Umowy CPR bazować będzie na prowadzonych przez Bank rachunkach bankowych Uczestników, którzy przystąpili do struktury Cash poolingu oraz rachunku Agenta, który będzie pełnił funkcję rachunku głównego uczestniczącego w transferach pieniężnych (dalej: „Rachunek Agenta”). Rachunek Agenta oraz rachunki pozostałych Uczestników Systemu CPR będą prowadzone odrębnie w polskich złotych (PLN) oraz odrębnie w EURO. Dla każdej z walut będą prowadzone odrębne rozliczenia (konsolidacja i dekonsolidacja sald).
W ramach Systemu CPR świadczona przez Bank usługa opiera się na mechanizmach prowadzących do konsolidacji sald rachunków Uczestników Systemu CPR oraz ich redystrybucji (dekonsolidacji). Mechanizm konsolidacji polega na ustaleniu przez Bank sald Rachunków wszystkich Uczestników Systemu CPR oraz dokonania transferu środków w celu wyzerowania sald Rachunków Uczestników (z wyłączeniem salda Rachunku Agenta).
Mechanizm redystrybucji (dekonsolidacji), będący mechanizmem odwrotnym do konsolidacji spowoduje, że każdego pierwszego dnia roboczego następującego po dniu roboczym, w którym dokonano konsolidacji sald na Rachunkach Uczestników Systemu CPR, Bank będzie dokonywał operacji mających na celu bezwzględne przywrócenie stanu sald na tych rachunkach występujących przed tym dniem roboczym, co będzie realizowane w sposób automatyczny na podstawie dyspozycji udzielonych Bankowi, zawartych w Umowie CPR.
W ramach Systemu CPR mechanizm konsolidacji i dekonsolidacji sald będzie miał zastosowanie odrębnie w ramach danej waluty (PLN albo EURO). W ramach Systemu CPR nie przewiduje konsolidacji i dekonsolidacji sald pomiędzy różnymi walutami.
Tytułem prawnym dla realizacji operacji będzie każdorazowo, zależnie od mechanizmu prawnego konsolidacji sald:
- spłata wierzytelności Agenta lub Uczestnika, którego saldo rachunku ma wartość dodatnią (dalej: „Uczestnik Dodatni”), ze skutkiem wstąpienia w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. w trybie art. 518 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm., dalej: „k.c.”) - w formie subrogacji ustawowej,
- dokonanie przez Bank przejęcia długów Agenta względem Uczestników Dodatnich w trybie art. 519 § 1 k.c.
Przedstawione operacje będą odbywać się w następujący sposób: Bank ustali saldo dla Agenta i każdego Uczestnika Systemu z osobna i w przypadku, gdy:
i. saldo rachunku Uczestnika Systemu niebędącego Agentem będzie miało wartość ujemną (dalej: „Uczestnik Ujemny”), Bank dokona transferu środków pieniężnych z Rachunku Agenta na rachunek tego Uczestnika Ujemnego, a w przypadku, gdy
ii. saldo Uczestnika Systemu niebędącego Agentem ma wartość dodatnią (Uczestnik Dodatni), Bank dokona transferu środków pieniężnych z rachunku tego Uczestnika Dodatniego na Rachunek Agenta - tak, aby saldo każdego z Uczestników Systemu niebędącego Agentem wynosiło zero.
Jeżeli przed dokonaniem opisanych wyżej czynności:
- będzie co najmniej jeden Uczestnik Dodatni niebędący Agentem i co najmniej jeden Uczestnik Ujemny niebędący Agentem to (i) Agent z wykorzystaniem własnych środków dostępnych na Rachunku Agenta spłaci Uczestników Ujemnych i przejmie od Banku wierzytelności w stosunku do nich, a (ii) Uczestnicy Dodatni spłacą do wysokości posiadanych środków istniejące zobowiązania Agenta wobec Banku i przejmą od Banku wierzytelności w stosunku do Agenta do wysokości dokonanej spłaty;
- każdy z Uczestników Systemu inny niż Agent będzie Uczestnikiem Dodatnim lub Uczestnikiem Systemu z saldem wynoszącym zero to Uczestnicy Dodatni będą spłacać do wysokości posiadanych środków istniejące zobowiązania Agenta wobec Banku i przejmować od Banku wierzytelności w stosunku do Agenta w wysokości dokonanej spłaty;
- każdy z Uczestników Systemu inny niż Agent będzie Uczestnikiem Ujemnym lub Uczestnikiem Systemu z saldem wynoszącym zero to Agent z wykorzystaniem własnych środków dostępnych na Rachunku Agenta będzie spłacać Uczestników Ujemnych i przejmować od Banku wierzytelności w stosunku do nich;
- każdy z Uczestników Systemu (włącznie z Agentem) będzie Uczestnikiem Dodatnim lub Uczestnikiem Systemu z saldem wynoszącym zero, to wówczas Agent przejmie długi Banku względem Uczestników Dodatnich.
Po dokonaniu przedstawionych wyżej operacji, w kolejnym dniu roboczym Bank dokona spłaty wszystkich zobowiązań występujących pomiędzy Uczestnikami Systemu i Agentem, a wynikających z podjęcia powyższych operacji.
Salda dostępne Uczestników Systemu będą wyznaczane z uwzględnieniem kwot limitów płynnościowych określonych w Umowie CPR. W ramach Umowy CPR Uczestnicy otrzymają dostęp do wspólnego Globalnego Limitu Płynności,) w tym Limitu Zbiorczego, który będą mogły wykorzystać w ramach przydzielonych poszczególnym Uczestnikom Limitów Dziennych (Sublimitów) i Limitów Wydatków z przeznaczeniem na finansowanie i kontrolę przepływów środków w ich bieżącej działalności, tj.:
- Globalnego Limitu Płynności - sumy sald Uczestników uwzględniającej środki dostępne z tytułu przyznanego na podstawie odrębnej umowy, kredytu w Rachunku Agenta,
- Limitu Zbiorczego - limitu przyznanego łącznie na wszystkich rachunkach Uczestników poza Rachunkiem Agenta,
- Limitu Dziennego (Sublimitu) - kwoty, do której dyspozycje Uczestników dotyczące ich rachunków będą mogły być przez Bank realizowane w przypadku braku wolnych środków w rachunku bankowym,
- Limitu Wydatków - kwoty ograniczającej sumę obciążeń na danym rachunku bankowym.
Zgodnie z treścią Umowy CPR, w ramach Systemu CPR rola Uczestników będzie polegała na udostępnianiu Bankowi swoich rachunków bankowych w celu umożliwienia Bankowi świadczenia usługi zarządzania płynnością finansową w przedstawionym wyżej zakresie. Jednocześnie, Uczestnikom Cash poolingu będą przysługiwały odsetki. W związku z tym, Bank na podstawie dyspozycji Uczestników dokona naliczenia odsetek należnych między Uczestnikami z tytułu wzajemnych zobowiązań powstałych wskutek zastosowania mechanizmu Cash poolingu. Wartość oprocentowania odsetek od wzajemnych zobowiązań ustalana będzie przez Agenta, indywidualnie dla każdego z Uczestników. Bank będzie dokonywał operacji naliczenia i rozliczenia odsetek od wzajemnych zobowiązań w okresach miesięcznych.
Ponadto, za czynności związane z udzielaniem i obsługą Limitu dziennego Bank będzie pobierał określone prowizje i opłaty (prowizje lub opłaty od kwoty limitu lub jego podwyższenia), a także pobierze prowizję przygotowawczą z tytułu zawarcia Umowy CPR oraz opłatę miesięczną za świadczenie usług przewidzianych Umową CPR.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Agent nie będzie otrzymywać od Banku lub pozostałych Uczestników jakiegokolwiek wynagrodzenia za czynności wykonywane na podstawie opisanej Umowy Cash Poolingu Rzeczywistego (np. prowizji, marży lub innej opłatę itp.); Usługa Cash Pooling Rzeczywistego jest produktem bankowym, którego celem jest efektywne wykorzystanie środków zgromadzonych na rachunkach bankowych grupy kapitałowej; Uczestnicy korzystają ze środków zgromadzonych na rachunkach włączonych do usługi; głównym celem usługi jest zmniejszenie kwoty finansowania bankowego; Bank pobiera opłaty bankowe od Agenta i pozostałych Uczestników za korzystanie z usługi; natomiast jedynym wynagrodzeniem Agenta i pozostałych Uczestników będą odsetki naliczane od faktycznie przekazywanych transferów; odsetki będą należne między Uczestnikami z tytułu wzajemnych zobowiązań powstałych wskutek zastosowania mechanizmu Cash poolingu.
Uczestnicy nie będą otrzymywać od pozostałych Uczestników jakiegokolwiek wynagrodzenia za czynności wykonywane na podstawie opisanej Umowy Cash Poolingu Rzeczywistego (np. prowizji, marży lub innej opłatę itp.); jedynym wynagrodzeniem będą odsetki na zasadach przestawionych w wyjaśnieniu Ad 1).
Uczestnicy nie przewidują zawierania dodatkowych umów regulujących odrębne świadczenia wykonywane pomiędzy Uczestnikami oraz nie przewidują otrzymywania „wynagrodzenia” od pozostałych Uczestników za takie odrębne świadczenia; cały proces realizowany jest automatycznie przez Bank w ramach Umowy Cash Poolingu Rzeczywistego.
Zgodnie z treścią Umowy CPR, w ramach Systemu CPR rola pozostałych Uczestników (za wyjątkiem Agenta) będzie polegała wyłącznie na udostępnianiu Bankowi swoich rachunków bankowych w celu umożliwienia Bankowi świadczenia usługi zarządzania płynnością finansową; Uczestnicy nie będą przejawiać innej aktywności (wykonywać innych czynności) i nie będą otrzymywać wynagrodzenia (np. prowizji lub innej opłaty); Jedyną formą wynagrodzenia są odsetki od wzajemnych zobowiązań, dla Uczestników dodatnich za przekazanie środków do wspólnej płynności; cały proces wykonywany jest automatycznie po zakończeniu dnia operacyjnego na rachunkach uczestników.
Pytania:
Czy w odniesieniu do planowanego zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanych, że:
1) w ramach usługi Cash poolingu prowadzonej przez Bank, transfery sald pomiędzy rachunkami Uczestników a Rachunkiem Agenta, będą neutralne podatkowo, tj. nie będą skutkowały powstaniem po stronie Zainteresowanych ani przychodu ani kosztu podatkowego na gruncie u.p.d.o.p.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
2) z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash poolingu, w ramach Umowy CPR zawartej z Bankiem, po stronie Zainteresowanych, nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń w rozumieniu w art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)
3) odsetki przysługujące/obciążające Uczestników w związku z realizacją usługi Cash poolingu będą stanowiły dla Zainteresowanych odpowiednio przychody podatkowe i koszty uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji? (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)
4) uiszczane na rzecz Banku opłaty i prowizje określone w Umowie CPR będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowanych w dacie ich poniesienia stosownie do art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)
5) odsetki obciążające Uczestników w związku z uczestnictwem w usłudze Cash poolingu będą podlegały ograniczeniom wynikającym z art. 15c u.p.d.o.p., a jednocześnie przychody z tytułu odsetek otrzymywanych w ramach Cash poolingu powinny być uwzględnione w kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego? (pytanie oznaczone we wniosku nr 7)
6) w związku zawarciem i wykonywaniem Umowy CPR, na Zainteresowanych będzie spoczywał obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1 u.p.d.o.p., jeśli transakcje pomiędzy Uczestnikami Systemu przekroczą w danym roku obrotowym wartości wskazane w art. 11k ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. i jednocześnie nie zostaną spełnione warunki wyłączające obowiązek sporządzenia dokumentacji, w tym w szczególności warunki, o których mowa w art. 11n u.p.d.o.p.? (pytanie oznaczone we wniosku nr 8)
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Zdaniem Zainteresowanych, w ramach usługi Cash poolingu prowadzonej przez Bank, transfery sald pomiędzy rachunkami Uczestników a Rachunkiem Agenta, będą neutralne podatkowo, tj. nie będą skutkowały powstaniem po stronie Zainteresowanych ani przychodu ani kosztu podatkowego na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „u.p.d.o.p.”).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 tej ustawy, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W interpretacjach organów podatkowych oraz orzecznictwie sądów administracyjnych (por. przykładowo - interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 marca 2018 r., znak: 0111-KDIB2-2.4010.34.2018.1.APA czy też wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 27 listopada 2003 r., sygn. akt III SA 3382/02, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 23 lutego 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 1461/10) oraz piśmiennictwie (por. przykładowo - W. Dmoch. Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz do art. 12, wyd. 8, System Informacji Prawnej Legalis 2020 r.; red. W. Modzelewski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz do art. 12, wyd. 8, Legalis 2020 r.) powszechnie akceptowane jest stanowisko, zgodnie, z którym ze względu na charakter podatku dochodowego przychód podlegający opodatkowaniu stanowić mogą jedynie świadczenia powodujące u podatnika definitywny przyrost majątku.
Kwestię kosztów uzyskania przychodów reguluje natomiast art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., zgodnie, z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Podobnie, jak w przypadku przychodów, o koszcie podatkowym można mówić w przypadku, gdy ma on charakter definitywny, tj. wpływa na trwałe uszczuplenie majątku podatnika (np. NSA stwierdził tak w wyroku z 10 września 2019 roku, sygn. akt II FSK 839/18). Trwałego charakteru nie mają z pewnością świadczenia zaliczkowe, podlegające późniejszym rozliczeniom, bądź świadczenia ze swojej istoty zwrotne.
Cash pooling stanowi formę zarządzania finansami stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Co do zasady sprowadza się do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku dla uczestników cash poolingu (zazwyczaj rachunek główny, rachunek agenta) i zarządzaniu saldami na rachunkach poszczególnych uczestników poprzez dokonywanie transferów za pośrednictwem rachunku wspólnego.
Na cele funkcjonowania oraz obsługi Systemu CPR Bank będzie obsługiwał rachunki poszczególnych Uczestników Systemu oraz rachunek (…), która będzie pełnić rolę Agenta. Bank dokonując technicznych operacji polegających na transferze środków z rachunku jednego Uczestnika na rzecz drugiego Uczestnika będzie korzystał z pośrednictwa Rachunku Agenta. Zatem rachunek ten, chociaż będzie należał do Agenta, to z technicznego punktu widzenia będzie stanowił rachunek służący celowi wspólnemu dla wszystkich Uczestników Systemu. Poprzez ten rachunek będą transferowane środki pomiędzy rachunkami poszczególnych Uczestników, mające na cele bilansowanie sald oraz zarządzanie środkami wszystkich Uczestników Cash poolingu.
Podstawową zaletą Cash poolingu jest możliwość koncentracji środków kilku podmiotów oraz kompensowania przejściowych nadwyżek wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Istotą umowy Cash poolingu nie jest jednak przenoszenie na własność biorącego określonej ilości pieniędzy i późniejszy ich zwrot, ale zarządzanie płynnością finansową poszczególnych podmiotów wchodzących w skład grupy.
Zarządzanie płynnością finansową podmiotów wchodzących w skład (…) będzie wyglądało w ten sposób, że każdorazowo po dniu, w którym dokonana będzie konsolidacja sald na rachunkach Uczestników Systemu, Bank będzie dokonywał operacji mających na celu odpowiednie przywrócenie stanu sald na tych rachunkach występujących przed dniem roboczym, w którym dokonano konsolidacji. Bank będzie dokonywał operacji automatycznie, na podstawie dyspozycji udzielonych w Umowie CPR. Co istotne, operacje te będą polegały jedynie na technicznym przesunięciu środków między rachunkami Uczestników i Rachunkiem agenta. W tym kontekście, należy zwrócić uwagę, że:
- Uczestnikowi, którego środki zostaną przeniesione na Rachunek Agenta, przysługiwać będzie wierzytelność do zwrotu przeniesionych środków, a
- środki przelewane z Rachunku Agenta na pokrycie salda ujemnego na rachunkach Uczestników nie będą stanowić definitywnego obciążenia, bowiem powstanie roszczenie wobec danego Uczestnika o zwrot przedmiotowych środków.
Z powyższego wynika, że faktycznie przekazane na Rachunek Agenta środki pozostaną środkami danego Uczestnika. Transfer tych środków na Rachunek Agenta nie będzie powodować obowiązku zaewidencjonowania tego transferu jako wydatkowania środków, lecz wyłącznie jako przesunięcia środków pieniężnych w obrębie własnego majątku, zaś otrzymany transfer środków z Rachunku Agenta nie jest równoznaczny z definitywnym otrzymaniem tych środków.
Na tej podstawie, w ocenie Zainteresowanych, transfery pomiędzy rachunkami Uczestników, niebędące odsetkami, nie będą miały charakteru ani definitywnego przysporzenia (w przypadku wyrównania ujemnego salda danego Uczestnika), ani definitywnego kosztu (w przypadku wykorzystania dodatniego salda danego Uczestnika do pokrycia ujemnego salda innego Uczestnika).
Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że dokonywane w ramach Systemu transfery środków pomiędzy rachunkami Uczestników z wykorzystaniem Rachunku Agenta nie będą powodować powstania przychodów ani kosztów podatkowych po stronie Uczestników. Środki otrzymane przez poszczególnych Uczestników Systemu nie powiększą ich aktywów w przypadku otrzymania środków ani nie uszczuplą ich aktywów, w przypadku wydatkowania środków. Nie wystąpi zatem żadne definitywne przysporzenie lub uszczuplenie majątkowe.
Tym samym, w ocenie Wnioskodawców, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w ramach usługi Cash poolingu prowadzonej przez Bank, transfery sald pomiędzy rachunkami Uczestników a Rachunkiem Agenta, będą neutralne podatkowo, tj. nie będą skutkowały powstaniem po stronie Wnioskodawców ani przychodu ani kosztu podatkowego na gruncie u.p.d.o.p.
W ocenie Zainteresowanych zaprezentowane stanowisko znajduje odzwierciedlenie w ugruntowanej i obszernej praktyce interpretacyjnej. Przykładowo, w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego oraz pytania wnioskodawcy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał takie stanowisko za prawidłowe w następujących interpretacjach indywidualnych:
- interpretacja indywidualna z 19 lutego 2020 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.544.2019.5.RK;
- interpretacja indywidualna z 7 listopada 2019 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.345.2019.2.ANK;
- interpretacja indywidualna z 26 lipca 2019 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.190.2019.2.EN;
- interpretacja indywidualna z 9 lipca 2019 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.194.2019.2.AM;
- interpretacja indywidualna z 23 października 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.336.2018.3.JC;
- interpretacja indywidualna z 28 sierpnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.318.2018.2.AG.
Ad 2
Zdaniem Zainteresowanych, z tytułu uczestnictwa w Systemie Cash poolingu, w ramach Umowy CPR zawartej z Bankiem, po stronie Zainteresowanych, nie powstanie przychód z tytułu nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p., przychód stanowi wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń.
W przepisach podatkowych nie ma wyjaśnienia, co należy rozumieć przez nieodpłatne świadczenia. Uznaje się, że podatkowe pojęcie „nieodpłatnego świadczenia” ma szerszy zakres niż w sensie cywilnym i obejmuje ono wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne w działalności osób prawnych, których:
- następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub
- skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku, mające konkretny wymiar majątkowy.
Przy czym nieodpłatne świadczenie ma miejsce wtedy, gdy świadczeniu jednego z podmiotów nie towarzyszy świadczenie drugostronne.
Natomiast pod pojęciem świadczenia częściowo odpłatnego należy rozumieć takie świadczenie, które podatnik otrzymuje za wartość niższą niż realna wartość otrzymanego świadczenia.
Wskazać należy, że w związku z uczestnictwem w Systemie CPR na podstawie Umowy CPR, Zainteresowani będą mogli uzyskać wyższe przychody w postaci odsetek lub ponosić niższe koszty działalności finansowej, niż te które ponosiliby korzystając samodzielnie z usług banku. Wynika to jednak z samej istoty cash poolingu, którego celem jest obniżanie kosztów działalności finansowej podatników i uzyskiwanie korzyści z nadwyżek kapitału.
W systemie cash poolingu przejściowe niedobory finansowe generowane przez poszczególne podmioty kompensowane są przejściowymi nadwyżkami generowanymi przez innych uczestników systemu. Powoduje to, że z jednej strony podmioty dysponujące nadwyżkami środków pieniężnych mogą osiągnąć wyższe przychody przez udostępnienie ich innym uczestnikom systemu cash poolingu, aniżeli w przypadku gdyby nadwyżki te pozostały niewykorzystane. Po drugie, podmioty posiadające przejściowe niedobory finansowe, ponoszą niższe koszty finansowania, gdyż uzyskanie środków pieniężnych w ramach cash poolingu jest tańsze, w porównaniu z pozyskaniem ich od instytucji finansowej.
Podkreślić również należy, że wysokość uzyskiwanych czy ponoszonych odsetek ustalana jest w istocie przez Bank, który organizuje System i świadczy usługi na rzecz Uczestników Systemu. Niższe koszty finansowe wynikają z faktu, że odsetki są naliczane przez Bank na zbilansowanych zobowiązaniach wszystkich Uczestników Systemu. Wskazane wyżej rozliczenie związane jest ze standardową usługą, którą oferuje Bank i nie jest praktyką, która odbiegałaby od sytuacji rynkowej.
Wobec powyższego, w wyniku uczestnictwa w Systemie Cash-poolingu, w ramach Umowy CPR zawartej z Bankiem, nie powstanie po stronie Zainteresowanych przychód z tytułu nieodpłatnych lub też częściowo odpłatnych świadczeń. Korzyść w postaci zwiększonych przychodów odsetkowych lub zmniejszenia kosztów działalności finansowej, znajduje uzasadnienie ekonomiczne i wynika z samej istoty systemu cash poolingu.
Powyższe stanowisko ma swoje potwierdzenie w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych (przykładowo, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 lutego 2020 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.550.2019.1.MS oraz interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 lutego 2020 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.639.2019.1.MK).
Ad 3
Zdaniem Zainteresowanych, odsetki przysługujące/obciążające Uczestników w związku z realizacją usługi Cash poolingu będą stanowiły dla Zainteresowanych odpowiednio przychody podatkowe i koszty uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 tej ustawy, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Zgodnie z art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 i 2 u.p.d.o.p., do przychodów nie zalicza się:
- pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów);
- kwot naliczonych, lecz nieotrzymanych odsetek od należności, w tym również od udzielonych pożyczek (kredytów).
Zgodnie z tymi regulacjami warunkiem zaliczenia odsetek do przychodów podatnika podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym jest ich faktyczne otrzymanie lub kapitalizacja. Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania ogólna zasada kwalifikowania, jako przychodów z działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu wszelkich przychodów należnych, niezależnie od ich rzeczywistego uzyskania.
Z kolei, za koszty podatkowe uznaje się zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 11 u.p.d.o.p. nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów:
- wydatków na spłatę pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów),
- naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów).
Powołane przepisy wskazują, że odsetki nie stanowią przychodów podlegających opodatkowaniu lub odpowiednio kosztów uzyskania przychodów, o ile nie są faktycznie otrzymane lub zapłacone.
W tym kontekście należy również zwrócić uwagę na fakt, iż skutkiem kapitalizacji odsetek jest odpowiednie zwiększenie wartości nominalnej kwoty zadłużenia o kwotę skapitalizowanych odsetek. W ten sposób, wierzyciel zyskuje korzyści ekonomiczne w postaci zwiększonej wartości nominalnej zadłużenia, która stanowi podstawę do przyszłych kalkulacji dotyczących kwoty odsetek. W momencie faktycznego zaspokojenia długu, dłużnik nie spłaca kwoty odsetek, lecz dokonuje spłaty długu, którego wartość została zwiększona w związku z kapitalizacją odsetek. Z powyższego wynika, iż kapitalizacja odsetek wywołuje analogiczne skutki, co ich faktyczna spłata. Konsekwentnie, a także biorąc pod uwagę literalne brzmienie przywołanych przepisów, odsetki stają się odpowiednio kosztem uzyskania przychodów lub przychodem podlegającym opodatkowaniu w momencie ich otrzymania/zapłaty, bądź też kapitalizacji.
Odnosząc powyższe uwagi do zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku należy wskazać, że Uczestnikom Cash poolingu będą przysługiwały odsetki. W związku z tym, Bank na podstawie dyspozycji Uczestników, będzie dokonywał operacji naliczenia i rozliczenia odsetek od wzajemnych zobowiązań powstałych wskutek zastosowania mechanizmu Cash poolingu.
W przeciwieństwie do transferów sald pomiędzy Uczestnikami, otrzymane lub zapłacone w powyższy sposób odsetki będą miały dla Uczestników charakter ostateczny, definitywny, tj. będą stanowiły definitywne przysporzenie lub definitywne uszczuplenie majątku danego Uczestnika w ramach Systemu CPR.
Na tej podstawie należy uznać, że od strony przychodowej, odsetki uzyskiwane w związku z transferami dokonywanymi w ramach Systemu CPR na podstawie Umowy CPR, jako przysporzenia o definitywnym charakterze, co do zasady powinny być zaliczane do przychodów Zainteresowanych podlegających opodatkowaniu CIT. Przy czym w oparciu o literalne brzmienie analizowanych przepisów, przychodami podatkowymi Zainteresowanych uzyskiwanymi w związku z tymi transferami będą wyłącznie odsetki otrzymywane od przekazywanych na Rachunek Agenta nadwyżek finansowych z rachunków Uczestników Dodatnich (sald dodatnich) lub odsetki skapitalizowane, powstałe na skutek tych transferów. Zatem odsetki te powinny być zaliczane do przychodów podatkowych Zainteresowanych z chwilą ich faktycznego otrzymania lub kapitalizacji.
Po stronie kosztowej, za możliwością uznania odsetek płaconych w ramach Systemu CPR przez Uczestników za koszty podatkowe zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. przemawiają w szczególności:
1. związek odsetek z przychodami - ze względu na to, że Umowa CPR zawierana jest w celu zapewnienia efektywnego zarządzania nadwyżkami i niedoborami środków w ramach (…), w ocenie Zainteresowanych z pewnością uznać można poniesione na jej podstawie wydatki (tj. odsetki) za służące uzyskaniu przychodu, zachowaniu lub zabezpieczeniu jego źródła. Odsetki, do poniesienia których Uczestnicy Systemu CPR będą zobowiązani na podstawie Umowy CPR, powinny więc zostać uznane za związane z ich przychodami;
2. definitywny charakter odsetek - zdaniem Zainteresowanych, wątpliwości nie budzi także definitywny charakter tych świadczeń oraz ich udokumentowanie (w postaci przelewu bankowego).
Jednocześnie, mając na uwadze literalne brzmienie analizowanych przepisów, kosztami uzyskania przychodów Zainteresowanych w związku z transferami dokonywanymi w ramach Umowy CPR będą wyłącznie odsetki faktycznie zapłacone przez Uczestników od otrzymywanych z Rachunku Agenta środków finansowych tytułem pokrycia salda ujemnego na rachunku Uczestnika Ujemnego lub odsetki skapitalizowane w związku z tymi transferami. Zatem w świetle art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 pkt 10 oraz art. 16 ust. 1 pkt 11 u.p.d.o.p., odsetki te powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów z chwilą zapłaty lub kapitalizacji.
Oznacza to, że faktycznie otrzymane lub zapłacone odsetki należy zaklasyfikować do przychodów lub kosztów podatkowych na zasadzie kasowej. Oznacza to, że odsetki, którymi Zainteresowani będą obciążani na podstawie Umowy CPR, stanowić będą dla nich koszty uzyskania przychodów dla celów CIT w momencie ich otrzymania, tj. obciążenia rachunku każdego z Zainteresowanych. Natomiast, otrzymane w ramach Cash poolingu odsetki będą stanowiły dla Zainteresowanych przychody podlegające opodatkowaniu CIT w momencie ich zapłaty, tj. uznania rachunku danego Zainteresowanego. Na tej podstawie, zdaniem Zainteresowanych, na gruncie ustawy o CIT prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym odsetki przysługujące/obciążające Uczestników w związku z realizacją usługi Cash poolingu będą stanowiły dla Zainteresowanych odpowiednio przychody podatkowe i koszty uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty lub kapitalizacji. Zainteresowani podkreślają, że powyższe stanowisko Zainteresowanych znajduje odzwierciedlenie w aktualnej i obszernej praktyce interpretacyjnej. Przykładowo, w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego i pytania wnioskodawcy, stanowisko takie zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2017 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.289.2017.1.JC, w której organ podatkowy potwierdził, iż „od strony ekonomicznej kapitalizacja odsetek jest więc operacją tożsamą z ich spłatą – w momencie kapitalizacji na dłużniku przestaje ciążyć obowiązek zapłaty naliczonych odsetek, natomiast wierzyciel uzyskuje uprawnienia do naliczenia odsetek od nowej, wyższej kwoty zobowiązania. Oznacza to, że za moment przeniesienia prawa do dysponowania odsetkami, należy traktować chwilę, w której dokonywana jest ich kapitalizacja”.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej także w następujących interpretacjach indywidualnych:
- interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2016 r., znak: 1462-IPPB5.4510.993.2016.1.JC;
- interpretacja indywidualna z 7 lipca 2017 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.95.2017.1.MM;
- interpretacja indywidualna z 30 czerwca 2017 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.96.2017.1.AK;
- interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.54.2018.4.JC;
- interpretacji indywidualnej z 19 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.53.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.51.2018.4.JS;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r. znak: 0114-KDIP2-1.4010.52.2018.4.JC;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.45.2018.3.KS;
- interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.50.2018.3.JS;
- interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.47.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.46.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.49.2018.4.JC;
- interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.48.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 12 marca 2019 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.543.2018.3.JC;
- interpretacji indywidualnej z 3 kwietnia 2019 r., znak: 0111-KDIB2-3.4010.417.2018.2.KK;
- interpretacji indywidualnej z 31 maja 2019 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.73.2019.3.JC;
- interpretacji indywidualnej z 9 lipca 2019 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.194.2019.2.AM;
- interpretacji indywidualnej z 24 lutego 2020 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.543.2019.5.AS;
- interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2020 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.134.2020.1.JC;
- interpretacji indywidualnej z 11 sierpnia 2020 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.223.2020.3.APO.
Ad 4
Zdaniem Zainteresowanych, uiszczane na rzecz Banku opłaty i prowizje określone w Umowie CPR będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowanych w dacie ich poniesienia stosownie do art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt podatkowy jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- poniesienie go przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku wydatek musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W świetle powyższego, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, działania podatników związane z tym wydatkiem muszą zmierzać w celu uzyskania przychodu, być na ten przychód ukierunkowane. Innymi słowy, nie tworzą kosztów uzyskania przychodów działania podejmowane w innym celu niż uzyskanie przychodu. Będą natomiast kosztem wydatki poniesione w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło przychody także w przyszłości. Kosztami uzyskania przychodów będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim. Zagadnienie momentu, w jakim wydatki mogą być uznane za koszt uzyskania przychodu, zostało uregulowane w przepisach art. 15 ust. 4-4e u.p.d.o.p.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p., koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
Natomiast art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p. stanowi, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
W myśl art. 15 ust. 4e u.p.d.o.p., za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. W świetle powyższego, koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. koszty „pośrednie”) to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale które są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Każdy z tych wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika, przy czym przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Oznacza to, że koszty pośrednie nie pozostają w bezpośrednim związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika, tj. brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Tym samym, jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z całokształtem prowadzonej działalności.
Odnosząc powyższe uwagi do zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku, należy w pierwszej kolejności zwrócić uwagę, że Uczestnicy, zawierając Umowę CPR, która ma na celu zwiększenie efektywności zarządzania środkami pieniężnymi, będą w związku z tym zobowiązani do ponoszenia na rzecz Banku kosztów opłat i prowizji związanych z realizacją ww. Umowy CPR.
Zdaniem Zainteresowanych, nie ulega wątpliwości, że opłaty na rzecz Banku określone w Umowie CPR związane z uruchomieniem oraz funkcjonowaniem Systemu CPR stanowić będą wydatki związane z ogółem uzyskiwanych przez Zainteresowanych przychodów. W obecnych realiach gospodarczych, efektywne osiąganie przychodów w przypadku funkcjonowania w ramach grupy podmiotów powiązanych, takiej jak (…), wymaga optymalnego zarządzania środkami finansowymi na poziomie różnych spółek prowadzących często wspólne i powiązane transakcje gospodarcze. Wdrożenie Cash poolingu w (…) ma zatem na celu zwiększenie efektywności codziennego zarządzania środkami pieniężnymi oraz umożliwienie korzystania ze wspólnej płynności finansowej całej (…)
Stąd też w ocenie Zainteresowanych, opłaty i prowizje określone w Umowie CPR, które będą pobierane przez Bank w związku z obsługą Systemu CPR przez ten Bank, będą spełniały ustawowe przesłanki uznania za koszt uzyskania przychodu (w szczególności będą poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów). Tym samym, w ocenie Zainteresowanych, opłaty i prowizje na rzecz Banku w związku z Umową CPR będą stanowić koszty uzyskania przychodów Wnioskodawców, zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p.
Odrębnym zagadnieniem jest moment, w którym koszty prowizji i opłat uiszczanych na rzecz Banku zgodnie z Umową CPR będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
W ocenie Zainteresowanych, koszty ww. prowizji i opłat będą powiązane z przychodami osiąganymi przez Zainteresowanych w sposób pośredni. Uczestnictwo w Systemie CPR związane jest z całokształtem działalności Zainteresowanych jako podatników, co w ich ocenie determinuje również charakter kosztów opłat i prowizji wynikających z Umowy CPR. Wydatki te będą pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą przez podmioty działające w ramach (…) i wpływać na ogół uzyskiwanych przez Zainteresowanych przychodów. Zatem z uwagi na fakt, że uczestnictwo Zainteresowanych w Cash poolingu będzie nakierowane ogólnie na zwiększenie efektywności zarządzania środkami pieniężnymi dostępnymi w (…), to w odniesieniu do przedmiotowych kosztów prowizji i opłat na rzecz Banku brak będzie faktycznej możliwości ich przypisania do konkretnych strumieni przychodów osiąganych przez Zainteresowanych.
Na tej podstawie, koszty opłat i prowizji na rzecz Banku w ramach Systemu CPR należy uznać za pośrednie koszty uzyskania przychodów (tj. koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami).
W konsekwencji, zdaniem Zainteresowanych, uiszczane na rzecz Banku opłaty i prowizje określone w Umowie CPR będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Zainteresowanych w momencie właściwym dla kosztów pośrednich, tj. w dacie ich poniesienia, zgodnie z art. 15 ust. 4d u.p.d.o.p.
Stanowisko Zainteresowanych w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 listopada 2014 r., znak: ILPB4/423-392/14-6/DS, w której organ uznając stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe wskazał, że „(...) Wnioskodawca ma prawo zaliczyć kwotę opłat pobieranych przez Bank (prowizja miesięczna, opłata pobierana na podstawie Umowy alokacji odsetek, ewentualnie inne opłaty związane z obsługą umów, gdyby takie miały obciążać Spółkę) do pośrednich kosztów uzyskania przychodów ”, a także w interpretacji z 11 sierpnia 2020 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.223.2020.3.APO.
Ad 5
Zdaniem Zainteresowanych, odsetki obciążające Uczestników w związku z uczestnictwem w usłudze Cash poolingu będą podlegały ograniczeniom wynikającym z art. 15c u.p.d.o.p., a jednocześnie przychody z tytułu odsetek otrzymywanych w ramach Cash poolingu powinny być uwzględnione w kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego.
Zgodnie z art. 15c ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodu koszty finansowania dłużnego w części, w jakiej nadwyżka kosztów finansowania dłużnego przewyższa 30 % wartość wyliczaną na podstawie algorytmu określonego w art. 15c ust. 1 u.p.d.o.p.
Zgodnie z art. 15c ust. 3 u.p.d.o.p. przez nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego rozumie się kwotę, o jaką poniesione przez podatnika koszty finansowania dłużnego, podlegające zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu w roku podatkowym, przewyższają uzyskane przez podatnika w tym roku podatkowym podlegające opodatkowaniu przychody o charakterze odsetkowym.
Z kolei koszty finansowania dłużnego są zdefiniowane w art. 15c ust. 12 u.p.d.o.p., jako wszelkiego rodzaju koszty związane z uzyskaniem od innych podmiotów, w tym od podmiotów niepowiązanych, środków finansowych i z korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, w tym skapitalizowane lub ujęte w wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych, niezależnie na rzecz, kogo zostały one poniesione.
Natomiast art. 15c ust. 13 u.p.d.o.p. wskazuje, że przez przychody o charakterze odsetkowym rozumie się przychody z tytułu odsetek, w tym odsetek skapitalizowanych, oraz inne przychody równoważne ekonomicznie odsetkom odpowiadające kosztom finansowania dłużnego.
W świetle przywołanych przepisów, ustawodawca stworzył szeroki katalog wydatków o charakterze finansowym (obejmujący w szczególności odsetki), który będzie podlegał ograniczeniom w zakresie możliwości zaliczania ich w ciężar kosztów podatkowych przez podatników.
Odnosząc powyższe uwagi do zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku należy wskazać, w związku z uczestnictwem w Cash poolingu, Uczestnicy Systemu CPR będą ponosić koszty o charakterze odsetkowym. W zamian za ponoszenie kosztów odsetkowych w ramach Systemu, Uczestnicy uzyskają dostęp i możliwość korzystania ze środków finansowych podmiotów z (…). będących Uczestnikami Systemu. Powyższe jest cechą charakterystyczną Systemu CPR, który z założenia służy gospodarowaniu wolnymi środkami finansowymi Uczestników i zawiera w sobie elementy zapewnienia finansowania poprzez Uczestników dysponujących nadwyżkami.
Zainteresowani zwracają ponadto uwagę, że z punktu widzenia definicji „kosztów finansowania dłużnego” wtórną sprawą jest ustalenie rzeczywistego charakteru źródła lub podmiotu, od którego następuje udostępnienie środków finansowych. Zatem fakt, że w ramach Systemu Uczestnik posiadający środki nie wie, w jakiej wysokości i przez którego Uczestnika zostaną one wykorzystane, podobnie jak Uczestnik, który posiada niedobory środków nie wie, środkami, którego podmiotu zostaną one zniwelowane, nie ma z puntu widzenia stosowania regulacji art. 15c u.p.d.o.p. żadnego znaczenia.
Podobnie wtórną kwestią jest brak skonkretyzowania drugiej strony transakcji, jak też jej przedmiotu, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie ujemnym, będzie Rachunek Agenta, na którym gromadzone są środki. Istotnym jest jedynie fakt, że w ramach Systemu CPR Zainteresowani efektywnie mają możliwość korzystania ze środków innych Uczestników, a koszt z tym związany pokrywać będą poprzez płacone odsetki.
W związku z powyższym, w oparciu o literalne brzmienie przepisów w zakresie kosztów finansowania dłużnego podlegających limitowaniu, należy uznać, że odsetki płacone przez Uczestników w ramach Systemu CPR powinny zostać uznane za koszt finansowania dłużnego w rozumieniu art. 15c ust. 12 u.p.d.o.p. Koszty tych odsetek będą bowiem związane z uzyskaniem środków finansowych od innych Uczestników Systemu CPR oraz z korzystaniem z tych środków.
Z kolei odnosząc się do odsetek otrzymywanych przez Uczestników Systemu CPR w związku z usługą Cash poolingu, należy wskazać, że w części, w jakiej Zainteresowani, jako Uczestnicy będą otrzymywać przychody z tytułu wypłat lub kapitalizacji odsetek uzyskanych w ramach Systemu CPR, przychody te powinny być również brane pod uwagę przy kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego, o której mowa w art. 15c ust. 3 u.p.d.o.p. Przychody te wpisują się bowiem w literalne brzmienie przepisów w zakresie definicji „nadwyżki kosztów finansowania dłużnego” oraz związanej z nią definicji „przychodów o charakterze odsetkowym”.
Tym samym, w ocenie Zainteresowanych, odsetki obciążające Uczestników w związku z uczestnictwem w usłudze Cash poolingu będą podlegały ograniczeniom wynikającym z art. 15c u.p.d.o.p., a jednocześnie przychody z tytułu odsetek otrzymywanych w ramach Cash poolingu powinny być uwzględnione w kalkulacji nadwyżki kosztów finansowania dłużnego.
Zainteresowani podkreślają, że powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w aktualnej i obszernej praktyce interpretacyjnej. Przykładowo, w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego i pytania Wnioskodawcy, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał takie stanowisko za prawidłowe w następujących interpretacjach indywidualnych:
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.145.2018.2.JS;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.127.2018.4.JC;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.151.2018.4.JC;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.133.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.130.2018.1.KS;
- interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.148.2018.1.JS;
- interpretacji indywidualnej z 23 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.139.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.159.2018.4.JC;
- interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.136.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 25 kwietnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.142.2018.4.JF;
- interpretacji indywidualnej z 23 sierpnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.387.2018.1.AM;
- interpretacji indywidualnej z 28 sierpnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.395.2018.1.AG;
- interpretacji indywidualnej z 29 sierpnia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.398.2018.1.AS;
- interpretacji indywidualnej z 22 października 2018 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.421.2018.1.SO;
- interpretacji indywidualnej z 30 listopada 2018 r., znak: 0111-KDIB2-3.4010.291.2018.3.KK;
- interpretacji indywidualnej z 12 marca 2019 r. znak: 0114-KDIP2-1.4010.543.2018.3.JC.
Ad 6
Zdaniem Zainteresowanych, w związku zawarciem i wykonywaniem Umowy CPR na Zainteresowanych będzie spoczywał obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11k ust. 1 u.p.d.o.p., jeśli transakcje pomiędzy Uczestnikami Systemu CPR przekroczą w danym roku obrotowym wartości wskazane w art. 11k ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. i jednocześnie nie zostaną spełnione warunki wyłączające obowiązek sporządzenia dokumentacji, w tym w szczególności warunki, o których mowa w art. 11n u.p.d.o.p.
Na podstawie art. 11k ust. 1 u.p.d.o.p. podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Z kolei stosownie do art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p., lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:
1) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji towarowej;
2) 10 000 000 zł - w przypadku transakcji finansowej;
3) 2 000 000 zł - w przypadku transakcji usługowej;
4) 2 000 000 zł - w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.
Przy czym transakcją kontrolowaną, o której mowa w art. 11k ust. 2 u.p.d.o.p., jest identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działanie o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań (art. 11a ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.p.).
W konsekwencji, powstanie obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych uzależnione jest w szczególności od wystąpienia pomiędzy podmiotami powiązanymi działań o charakterze gospodarczym. Pojęcie działań o charakterze gospodarczym w rozumieniu ww. przepisu należy natomiast rozumieć w kontekście do celu omawianej regulacji. Celem takim jest wykazanie, że transakcje z podmiotami powiązanymi zostały zawarte na warunkach rynkowych.
Art. 11k u.p.d.o.p. obejmuje zatem również sytuacje lub zachowania podmiotów powiązanych, które są nietypowe z punktu widzenia obrotu gospodarczego, celem ich porównania z sytuacjami lub zachowaniami niezależnych podmiotów. Działanie to wynika z zasady ceny rynkowej, w myśl której, transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi powinny odzwierciedlać warunki, jakie skłonne byłyby przyjąć podmioty niezależne.
Definicja transakcji kontrolowanej wprowadzona została do u.p.d.o.p. od 1 stycznia 2019 r., zastępując niedoprecyzowane określenie „transakcje oraz zdarzenia jednego rodzaju” obowiązujące do 31 grudnia 2018 r. Wprowadzenie nowej definicji miało na celu przede wszystkim objęcie nią wszelkich działań o charakterze handlowym, kapitałowym, finansowym i usługowym, a także takich czynności jak restrukturyzacja działalności, umowy o podziale kosztów, umowy spółki osobowej, umowy o współpracy oraz umowy Cash poolingu, czyli umowy o zarządzanie płynnością, które to do końca 2018 r. budziły wątpliwości interpretacyjne w zakresie uznania ich za transakcje lub zdarzenia (J. F. Mika, Ceny transferowe. Komentarz do rozporządzeń. Metody szacowania i analizy cen transferowych. Obowiązki sprawozdawcze. Schematy podatkowe MDR. Przykłady, Warszawa 2019).
Umowa Cash poolingu jest formą zarządzania finansami, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej. Umożliwia ona koncentrację środków pieniężnych uczestników systemu z ich jednostkowych rachunków na wspólnym rachunku grupy. Rachunek ten jest prowadzony przez tzw. pool leadera, czyli podmiot, który organizuje system i nim zarządza, przy czym może to być zarówno członek grupy jak i np. bank. System pozwala na zarządzanie zgromadzoną kwotę i wykorzystanie efektu skali. Przejściowe niedobory finansowe generowane przez poszczególne podmioty są kompensowane przejściowymi nadwyżkami generowanymi przez innych uczestników systemu. Zastosowanie Cash poolingu minimalizuje koszty działalności przez wykorzystanie własnych środków grupy.
Przepisy prawa cywilnego nie regulują umowy Cash poolingu, wobec czego umowę taką należy zaliczyć do tzw. umów nienazwanych. Ze względu jednak na jej charakter i cele którym służy, stwierdzić należy, że taka umowa nie jest umową pożyczki lub inną podobną umową mającą na celu udostępnienie pieniędzy. Z uwagi na fakt, że w ramach Cash poolingu dochodzi do udostępnienia środków pieniężnych między podmiotami z grupy oraz osiągania korzyści w postaci odsetek wypłacanych przez Bank za transakcję kontrolowaną należałoby uznać operacje wykonywane w ramach Systemu CPR polegające na:
- spłacie wierzytelności Uczestnika Dodatniego ze skutkiem wstąpienia w prawa zaspokojonego wierzyciela, tj. w trybie art. 518 § 1 pkt 3 k.c. - w formie subrogacji ustawowej,
- dokonanie przez Bank przejęcia długów Agenta względem Uczestników Dodatnich w trybie art. 519 § 1 k.c. albo
- zwrotny przelew wierzytelności na rzecz odpowiednio Banku lub Uczestnika Dodatniego (dekonsolidacja sald).
Z tych też względów, zdaniem Zainteresowanych, w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 11k ust. 1 u.p.d.o.p., a w konsekwencji Zainteresowani będą zobowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej, przy założeniu, iż wartość transakcji kontrolowanej, ustalona na podstawie dziennych zestawień sald, biorąc pod uwagę salda kapitału jakie podmiot otrzymał lub udostępnił w ramach transakcji kontrolowanej, przekroczy w roku obrotowym progi dokumentacyjne, o których mowa w art. 11k ust. 2 pkt 2 u.p.d.o.p. oraz nie zostaną spełnione warunki wyłączające obowiązek jej sporządzania, o których mowa w art. 11n u.p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nadmienić należy, że w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right