Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.377.2023.1.MPU

W zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT oraz zobowiązania do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 9 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie  możliwości korzystania ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT oraz zobowiązania do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5, wpłynął 12 października 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha (stan na (…) r.). Od początku korzysta Pan z uproszczonej formy rozliczania się w podatku od towarów i usług jako tzw. rolnik ryczałtowy (RR). Po namowach ze strony ARiMR (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) i innych organizacji rolniczych, aby zdywersyfikować działalność rolniczą (zwłaszcza przy uprawie tak słabych ziem, które Pan posiada) w (…) (…) roku zdecydował się Pan otworzyć działalność gospodarczą (rejestracji w CEIDG). Przedmiotem tej działalności gospodarczej jest świadczenie usług rolniczych, a głównym kodem PKD jest (…) działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

W tym samym okresie złożył Pan również zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), zaznaczając w części C. 1 pkt 33, co oznaczało rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Jednocześnie nie zaznaczył Pan w części C. 1 ani pkt. 32, ani również pkt. 34, mówiących o korzystaniu lub o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Po złożeniu ww. deklaracji VAT-R do momentu składania danego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie składał Pan druku aktualizacyjnego.

Przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opodatkowywał Pan podatkiem VAT i wystawiał Pan w związku z tym stosowne faktury. Natomiast przychody z produkcji rolnej były opodatkowane podatkiem zryczałtowanym poprzez wystawianie przez nabywców faktur RR.

Zakupiony do działalności gospodarczej sprzęt sporadycznie wykorzystywał Pan do pracy na swoim gospodarstwie rolnym, ponieważ posiada Pan również maszyny i urządzenia rolnicze, które nie zostały wprowadzone do środków trwałych przedmiotowej działalności. Są to m.in. (…) ciągniki, (…) przyczepy rolnicze, kombajn zbożowy, agregat i siewnik do nawozów.

W momencie składania przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prowadzona jest kontrola podatkowa przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) w zakresie rozliczenia z budżetem państwa za okres od (…) do (…).

Pytanie  

Czy aby w przyszłości korzystać ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT jest Pan zobowiązany do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, aby w przyszłości korzystać ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT jest Pan zobowiązany do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5, ponieważ sposób wypełnienia przez Pana formularza rejestracyjnego w (…) roku oznaczał rezygnację z prawa do korzystania z przedmiotowego zwolnienia. Uważa Pan, iż w związku z tym, że przy składaniu zgłoszenia rejestracyjnego w terminie oznaczonym w stanie faktycznym nie zaznaczył Pan w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2, że będzie Pan korzystał ze zwolnienia, a co więcej zaznaczył Pan pole mówiące o tym, że rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, to bez aktualizacji formularza VAT-R nie może Pan korzystać ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych (działalności rolniczej) z własnego gospodarstwa rolnego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W sprawie wykładni art. 43 ust. 1 pkt 3 niejednokrotnie wypowiadał się już również Najwyższy Sąd Administracyjny, który to w wyroku z dnia 10 października 2018 r., sygn. akt I FSK 1740/16 oraz z dnia 7 marca 2019 r., sygn. akt I FSK 584/17 wskazał, że zgodnie z powyższym przepisem: Zwalnia się od podatku: dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego. Z jego treści, z użycia spójnika „oraz” wynika, że zwolnienie od VAT dotyczy każdego z tych rodzajów działalności, o ile wykonywana jest przez rolnika ryczałtowego, którym, zgodnie z art. 2 pkt 19 jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze. Innymi słowy, każda dostawa rolnika ryczałtowego produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej podlega zwolnieniu podatkowemu oraz każda usługa rolnicza świadczona przez rolnika ryczałtowego podlega temu zwolnieniu. Zwolnienie to ma charakter niepodzielny, czyli rezygnacja z przedmiotowego zwolnienia może dotyczyć tylko jego całości, a nie części (wybieranej przez podatnika wybiórczo).

Co więcej, sprawie wpływu na zakres przedmiotowego zwolnienia podatkowego swoje stanowisko zajął również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku WSA w Białymstoku z 3.06.2022 r., I SA/Bk 127/22, LEX nr 3355542, w którym to WSA stwierdził, że rezygnacja ze zwolnienia od VAT (o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9) w zgłoszeniu VAT-R skutkuje rezygnacją ze zwolnienia całej działalności rolniczej, tj. dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (gospodarstwa rolnego) oraz świadczenia usług rolniczych.

Podsumowując, po dokonaniu analizy stanu faktycznego oraz przytoczonego powyżej orzecznictwa sądowego należy uznać, że aby Pan w przyszłości mógł skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, to jest Pan zobowiązany do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5, ponieważ przedmiotowe zwolnienia ma charakter niepodzielny, a rezygnacja ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT, w zgłoszeniu VAT-R skutkuje rezygnacją ze zwolnienia całej działalności rolniczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z art. 15 ust. 2 ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje wszczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy,

w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy,

przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Według art. 2 pkt 15 ustawy,

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,

zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy,

przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art.43 ust.1 pkt3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;

Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy,

przez produkty rolne rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128).

W myśl art. 2 pkt 21 ustawy,

przez usługi rolnicze – rozumie się:

a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),

b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),

c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),

d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).

Zgodnie z art. art. 2 pkt 16 ustawy,

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym - rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333),

za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa wart. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy,

rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust.1 pkt3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa wart. 96 ust.1 i2.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 5 ustawy,

podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy,

podmioty, o których mowa wart. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej wart. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust.3.

Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy,

W przypadku osób fizycznych, o których mowa wart. 15 ust.4 i5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Natomiast art. 96 ust. 3 ustawy,

podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy,

naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy,

podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. z 2017 r. poz. 869 i 2491 oraz z 2018 r. poz. 106, 650, 771 i 1629). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Z tych uregulowań bezwzględnie wynika, że rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT. Jednocześnie, przywołane przepisy, dają podatnikowi możliwość zmiany statusu, tj. rezygnacji ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych jak i powrotu do tego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pan rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne o powierzchni (…) ha (stan na (…) r.). Od początku korzysta Pan z uproszczonej formy rozliczania się w podatku od towarów i usług jako tzw. rolnik ryczałtowy (RR). Po namowach ze strony ARiMR (Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa) i innych organizacji rolniczych, aby zdywersyfikować działalność rolniczą (zwłaszcza przy uprawie tak słabych ziem, które Pan posiada) w (…) (…) roku zdecydował się Pan otworzyć działalność gospodarczą (rejestracji w CEIDG). Przedmiotem tej działalności gospodarczej jest świadczenie usług rolniczych, a głównym kodem PKD jest (…) działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną.

W tym samym okresie złożył Pan również zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług (VAT-R), zaznaczając w części C. 1 pkt 33, co oznaczało rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Jednocześnie nie zaznaczył Pan w części C. 1 ani pkt. 32, ani również pkt. 34, mówiących o korzystaniu lub o rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Po złożeniu ww. deklaracji VAT-R do momentu składania danego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie składał Pan druku aktualizacyjnego. Przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opodatkowywał Pan podatkiem VAT i wystawiał Pan w związku z tym stosowne faktury. Natomiast przychody z produkcji rolnej były opodatkowane podatkiem zryczałtowanym poprzez wystawianie przez nabywców faktur RR. Zakupiony do działalności gospodarczej sprzęt sporadycznie wykorzystywał Pan do pracy na swoim gospodarstwie rolnym, ponieważ posiada Pan również maszyny i urządzenia rolnicze, które nie zostały wprowadzone do środków trwałych przedmiotowej działalności. Są to m.in. (…) ciągniki, (…) przyczepy rolnicze, kombajn zbożowy, agregat i siewnik do nawozów.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii czy aby w przyszłości korzystać ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT jest Pan zobowiązany do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5.

Wskazać należy, że podatnicy, o których mowa w art. 43 ust. 3 ustawy, (czyli rolnicy ryczałtowi), którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy. Wynika z powyższego, że gdy rolnik ryczałtowy zrezygnuje ze zwolnienia od podatku to może być zwolniony ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3, ale dopiero po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia.

Kluczowe dla zrozumienia ww. przepisu oprócz okresu po upływie, którego rolnik ryczałtowy może powrócić do zwolnienia z podatku VAT są słowa „którzy zrezygnowali” wynika z nich, że cała inicjatywa w tym zakresie należy tylko i wyłącznie do rolnika ryczałtowego, to on musi zrezygnować (po spełnieniu oczywiście warunków wskazanych w ust. 3 art. 43 ustawy).

Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym art. 43 ust. 5 ustawy, obowiązuje pod warunkiem pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.

Zatem podatnik zgodnie z art. 96 ust. 12 ustawy, powinien w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać z ww. zwolnienia.

Uwzględniając zatem powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że aby w przyszłości mógł Pan korzystać ze zwolnienia ze sprzedaży płodów rolnych z własnego gospodarstwa rolnego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT jest Pan zobowiązany do zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o chęci skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 43 ust. 5 ustawy. Przy czym zwolnienie to będzie przysługiwało Panu począwszy od miesiąca (kwartału), przed początkiem którego złoży Pan zawiadomienie o tym fakcie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Pana pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności w niniejszej sprawie nie rozstrzygano kwestii możliwości posiadania równoczesnego statusu jako rolnik ryczałtowy i podatnik czynny VAT, ponieważ kwestia ta nie była przedmiotem wniosku (Pana pytania).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz.2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z2023r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00