Czy podatnik może obniżyć podstawę opodatkowania VAT w wyniku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji
PROBLEM
Y spółka z o.o. (podatnik VAT czynny) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie ochrony osób i mienia. Usługi te są świadczone głównie na podstawie stałych umów zawartych z kontrahentami instytucjonalnymi (firmy, spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe). Zawsze są dokumentowane fakturami - stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W ramach świadczenia usług zdarzają się przypadki zgłaszania przez klientów reklamacji dotyczących jakości tych usług.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia zgłoszonej przez klientów reklamacji spółka wystawia fakturę za dany miesiąc świadczenia usług z podstawą opodatkowania obniżoną o kwotę uznanej reklamacji za okres, za jaki wystawiana jest faktura. Jeśli reklamacja za dany okres rozpoznana zostanie już po wystawieniu faktury za ten okres, spółka wystawia fakturę korygującą, odpowiednio obniżającą podstawę opodatkowania. Czy prawidłowe jest postępowanie, jeśli w wyniku pozytywnego rozpoznania reklamacji dotyczącej jakości usługi świadczonej w danym okresie spółka dokona odpowiedniego obniżenia ceny za tę usługę, a tym samym obniżona zostanie podstawa opodatkowania VAT?