Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.695.2023.3.WS
Odliczenie kosztów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży - art. 26gb.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z transportem Produktu oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się danych targów, w tym opłaty za wynajem dźwigu i usługę dźwigową, transportem lotniczym oraz kosztami zakwaterowania osób biorących udział w targach niebędących pracownikami, wynagrodzeniami pracowników biorących udział w targach, hostess, które będą obsługiwać stoisko, i muzyka,
-prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 3 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 13 listopada 2023 r. (wpływ 13 listopada 2023 r.) oraz z 1 grudnia 2023 r. (wpływ 4 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki (...) (dalej: „Spółka”), w ramach której świadczone są usługi m.in. pod kodami PKD:
(…)
Spółka powstała z przekształcenia spółki cywilnej działającej pod firmą (…). Wpis przekształcenia do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego nastąpił w dniu (…). Udział w zyskach przypadających na Wnioskodawcę wynosi 11%.
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Spółka była i jest producentem (…). Całość procesu powstawania (…), odbywa się w ramach funkcjonowania Spółki. Celem Spółki jest ciągłe udoskonalanie (…) poprzez tworzenie nowych innowacyjnych modeli, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, usprawnianie procesów produkcyjnych oraz dbałość o najmniejsze nawet detale. Powyższe wymusza samodzielne prowadzenie prac, które pozwalają i pozwolą zdobyć przewagę konkurencyjną poprzez tworzenie nowych lub ulepszonych produktów. Wśród asortymentu produktowego Spółki można wyróżnić przede wszystkim (dalej: „Produkty”).
Produkty Spółki charakteryzuje najwyższa jakość (w produkcji stosuje jedynie komponenty od sprawdzonych dostawców), nowoczesne wzornictwo, szeroki asortyment, atrakcyjne ceny oraz terminowość dostaw. Spółka nieustannie pracuje nad wprowadzeniem nowych produktów na rynek oraz stale poszukuje nowych kanałów sprzedaży i rynków zbytu.
Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ponosi i zamierza ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów znajdujących się w ofercie sprzedażowej. Spółka przewiduje, że osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2022 r. względem roku 2021 oraz osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2023 r. względem 2021 r.
Spółka poszerza swoją ofertę sprzedażową, poprzez opracowywanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w ofercie.
Przychody osiągane z prowadzonych działań reklamowych mogą powodować zwiększenie przychodów ogółem lub zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub powodować osiągnięcie przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju lub na danym rynku.
Koszty związane z promowaniem Produktów
Produkty oferowane przez Spółkę są sprzedawane zarówno na rzecz konsumentów, jak i przedsiębiorców. W związku z powyższym Wnioskodawca ponosi szereg kosztów związanych z wprowadzeniem produktów na rynek. Spółka ponosi między innymi:
1.Koszty uczestnictwa w targach
Spółka uczestniczy w różnego rodzaju wydarzeniach branżowych na terenie całego świata. W trakcie targów, za pośrednictwem swojego stoiska targowego promowane oraz prezentowane są Produkty w celu zachęcenia potencjalnych nabywców do nawiązania współpracy. Każdorazowo celem Spółki jest przedstawienie całej gamy oferowanych produktów.
W związku z powyższym Spółka zmuszona jest do ponoszenia różnego rodzajów kosztów uczestnictwa w tego rodzaju wydarzeniach, tj.:
-kosztów związanych z opłatą za uczestnictwo w targach,
-kosztów wynajmu powierzchni pod stoisko z Produktami,
-kosztów związanych z projektowaniem oraz budową stoiska,
-kosztów usług związanych z obsługą stoiska i organizacją targów,
-kosztów transportu Produktu oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się danych targów,
-kosztów zakupu przestrzeni reklamowej oraz materiałów promocyjnych,
-kosztów wynagrodzeń hostess, które będą obsługiwać stoisko.
Najistotniejszym kosztem ponoszonym przez Spółkę stanowi koszt transportu Produktów na miejsce targów. Z uwagi na rozmiar i gabaryty Produktów możliwy jest tylko transport kołowy. W skład kosztów transportu wchodzą w szczególności świadczone przez podmioty zewnętrzne usługi wynajmu dźwigu oraz przewozu na miejsce targów. Przy transporcie personelu uczestniczącego w targach ponoszone są także koszty transportu lotniczego oraz koszty zakwaterowania osób biorących udział w targach.
2.Działania promocyjno-informacyjne
Spółka ponosi także szereg kosztów związanych z działaniami promocyjnymi. W szczególności ponoszone są koszty związane z:
-tworzeniem i utrzymaniem wielojęzycznej strony internetowej,
-pozycjonowaniem treści w wyszukiwarkach internetowych,
-reklamowaniem Produktów w Internecie,
-projektowaniem graficznym materiałów marketingowych,
-zakupem przestrzeni reklamowej,
-wydrukiem broszur i katalogów,
-przygotowaniem i publikacją zdjęć i filmów promocyjno-informacyjnych,
-organizacją testów (…) dla dziennikarzy branżowych.
3.Przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych
Tłumaczenie oraz opracowanie graficzne instrukcji i gwarancji, przygotowanie i tłumaczenie dokumentacji do rejestracji jednostki w danym kraju.
W piśmie z 13 listopada 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
Czy spółka jawna (dalej: Spółka), której jest Pan wspólnikiem, jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?
Spółka jawna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wszyscy wspólnicy Spółki podlegają opodatkowaniu jednolitą 19% stawką podatku dochodowego (tzw. podatkiem liniowym).
Czy był Pan wspólnikiem spółki cywilnej, która została przekształcona w Spółkę?
Tak, Wnioskodawca był wspólnikiem spółki cywilnej działającej pod firmą (…). Wpis przekształcenia do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego nastąpił w dniu (…). Udział Wnioskodawcy w spółce cywilnej wynosił 11%. W dniu (...)2022 r., po przekształceniu do spółki (…) , przystąpiło dwóch dodatkowych wspólników, udział Wnioskodawcy w zyskach od tego okresu wynosi 11%.
Jaka jest forma opodatkowania prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w formie Spółki?
Formą opodatkowania prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w formie Spółki jest jednolita 19% stawka podatku dochodowego (tzw. podatek liniowy).
W których latach poniósł Pan wydatki będące przedmiotem wniosku; jeśli wydatki te dotyczą roku 2022, to prosimy wskazać, czy ponosiła je Spółka, czy jeszcze spółka cywilna?
Wydatki będące przedmiotem Wniosku Wnioskodawca ponosił w latach 2022-2023 oraz zamierza je również dalej ponosić w latach kolejnych. Wydatki związane z ulgą na prowzrostową były ponoszone zarówno przez Spółkę, jak i spółkę cywilną przed jej przekształceniem.
Czy ponoszone przez Spółkę wydatki będące przedmiotem wniosku dotyczą jedynie sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę czy także wyrobów wyprodukowanych przez podmiot trzeci lub przy udziale podmiotu trzeciego?
Ponoszone przez Spółkę wydatki będące przedmiotem wniosku dotyczą jedynie sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę.
Co należy rozumieć pod pojęciem „kosztów usług związanych z obsługą stoiska”; prosimy wskazać, jakie to są konkretnie koszty?
W treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na stronie 4 w punkcie 1 Wnioskodawca wskazał, że ponosi „koszty usług związanych z obsługą stoiska i organizacją targów”. W ramach tej kategorii Wnioskodawca ponosi i zamierza ponosić w przyszłości koszty wszelkiego rodzaju usług związanych z uczestnictwem w targach. Bez poniesienia tych kosztów partycypacja Wnioskodawcy w tego typu wydarzeniach byłaby niemożliwa, poważnie utrudniona lub nieefektywna. Wnioskodawca nie rozdziela tych kategorii na usługi związane z obsługą stoiska i odrębnie usługi związane z organizacją targów. W ramach tej kategorii Wnioskodawca rozpatruje szereg poniesionych kosztów związanych ze świadczonymi przez osoby trzecie usługami związanymi z organizacją miejsca wystawowego.
Wnioskodawca ponosi i zamierza ponosić w latach kolejnych m.in. następujące koszty w ramach tej kategorii:
-Opłaty za wynajem dźwigu, usługa dźwigowa,
-Usługa transportowa,
-Usługa obsługi logistycznej podczas targów,
-Usługa zaprojektowania i wykonania naklejek,
-Usługa zaprojektowania i wykonania kubków, balonów, długopisów oraz toreb,
-Usługa obsługi eventu,
-Opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych,
-Koszty wykonania grafik na stoisko targowe,
-Koszty związane z opłatami za zużyte media na stoisku,
-Koszty sprzątania stoiska,
-Koszty noclegów pracowników delegowanych na targi,
-Koszty diet pracowników.
Wnioskodawca może w przyszłości ponosić również inne koszty usług związane z przedmiotową kategorią, które będą niezbędne do poniesienia w celu założonej przez Wnioskodawcę prezentacji swoich wyrobów na targach. Jednocześnie Wnioskodawca na cele ulgi prowzrostowej zamierza wykazywać jedynie te, które wpisują się w katalog kosztów kwalifikowanych ww. ulgi.
Co należy rozumieć pod pojęciem „kosztów usług związanych z organizacją targów”; prosimy wskazać, jakie to są konkretnie koszty?
Jak wskazano w punkcie 6 powyżej, w treści wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na stronie 4 w punkcie 1 Wnioskodawca wskazał, że ponosi „koszty usług związanych z obsługą stoiska i organizacją targów”. W ramach tej kategorii Wnioskodawca ponosi i zamierza ponosić w przyszłości koszty wszelkiego rodzaju usług związanych z uczestnictwem w targach. Bez poniesienia tych kosztów partycypacja Wnioskodawcy w tego typu wydarzeniach byłaby niemożliwa, poważnie utrudniona lub nieefektywna. Wnioskodawca nie rozdziela tych kategorii na usługi związane z obsługą stoiska i odrębnie usługi związane z organizacją targów. W ramach tej kategorii Wnioskodawca rozpatruje szereg poniesionych kosztów związanych ze świadczonymi przez osoby trzecie usługami związanymi z organizacją miejsca wystawowego.
Wnioskodawca ponosi i zamierza ponosić w latach kolejnych m.in. następujące koszty w ramach tej kategorii:
-Opłaty za wynajem dźwigu, usługa dźwigowa,
-Usługa transportowa,
-Usługa obsługi logistycznej podczas targów,
-Usługa zaprojektowania i wykonania naklejek,
-Usługa zaprojektowania i wykonania kubków, balonów, długopisów oraz toreb,
-Usługa obsługi eventu,
-Opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych,
-Koszty wykonania grafik na stoisko targowe,
-Koszty związane z opłatami za zużyte media na stoisku,
-Koszty sprzątania stoiska,
-Koszty noclegów pracowników delegowanych na targi,
-Koszty diet pracowników.
Wnioskodawca może w przyszłości ponosić również inne koszty usług związane z przedmiotową kategorią, które będą niezbędne do poniesienia w celu założonej przez Wnioskodawcę prezentacji swoich wyrobów na targach. Jednocześnie Wnioskodawca na cele ulgi prowzrostowej zamierza wykazywać jedynie te, które wpisują się w katalog kosztów kwalifikowanych ww. ulgi.
Co należy rozumieć pod pojęciem „kosztów zakupu przestrzeni reklamowej”, wymienionych w kategorii kosztów uczestnictwa w targach; czy chodzi o reklamę (baner itp.) w miejscu, gdzie odbywają się targi; czy jest to reklama Spółki czy konkretnego produktu; jakie to są konkretnie koszty?
Pod pojęciem „kosztów zakupu przestrzeni reklamowej” Wnioskodawca rozumie koszty zakupu przestrzeni reklamowej na wszelkich możliwych nośnikach, w tym również przestrzeni reklamowej w katalogach targowych, jak i komunikatów głosowych ogłaszanych podczas targów.
Przedmiotowy koszt ponoszony jest na reklamę zarówno w miejscu, gdzie odbywają się targi, jak i w materiałach publikowanych przez organizatora targów. Reklama ta ma charakter promocyjno-informacyjny i ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów Wnioskodawcy.
Co należy rozumieć pod pojęciem „kosztów zakupu materiałów promocyjnych”, wymienionych w kategorii kosztów uczestnictwa w targach; czy chodzi o materiały wytworzone przez organizatorów targów, czy Spółkę; czy dotyczą one Spółki czy konkretnego produktu Spółki?
Koszty zakupu materiałów promocyjnych stanowią koszty poniesione przez Wnioskodawcę na organizację miejsca wystawowego podczas uczestniczenia w wydarzeniach targowych. Poniesienie tych kosztów jest związane z promowaniem produktów wytwarzanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca ponosi te koszty w celu uatrakcyjnienia miejsca wystawowego i realizacji opracowanej strategii budowania marki wytwarzanych produktów. Ponadto z uwagi na charakterystykę wytwarzanych produktów (…) poniesienie przedmiotowych wydatków jest niezbędne w celu poprawnego wyeksponowania cech produktów (…). Poniesienie tych kosztów zmierza do zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
Wnioskodawca poniósł i zamierza ponosić również w przyszłości m.in. następujące koszty w ramach tej kategorii:
Koszty zakupu materiałów promocyjnych w postaci:
-naklejek,
-kubków,
-balonów,
-długopisów,
-toreb,
-roll-up’ów,
-leżaków,
-banerów.
Materiały promocyjne, na które poniesiono koszty w ramach tej kategorii, są wytwarzane przez podmioty trzecie. Koszty dotyczą organizacji miejsca wystawowego, na którym promowane są konkretne produkty Spółki, tj.(…).
Czy koszty poniesione na stworzenie wielojęzycznej strony internetowej dotyczą strony internetowej Spółki, czy strony internetowej konkretnego produktu wytworzonego przez Spółkę?
Wnioskodawca wskazuje, że koszty poniesione na stworzenie wielojęzycznej strony internetowej dotyczą strony internetowej Spółki, która promuje w odrębnych zakładkach konkretny produkt wytworzony przez Spółkę.
Wnioskodawca poniósł koszty na wytworzenie następującej strony internetowej (…). Wielojęzyczna wersja strony ma za zadanie przyczynić się do zwiększenia zasięgu promocyjno-informacyjnego na rynki inne niż Polska.
Informacje o charakterze promocyjno-informacyjnych umieszczane są na wielojęzycznej stronie internetowej, która stanowi źródło informacji o nowych produktach wytworzonych przez Spółkę i ma na celu zachęcenie zarówno polskich, jak i zagranicznych kontrahentów do zakupu.
Co należy rozumieć pod pojęciem „pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach internetowych”; prosimy wyjaśnić, na czym to polega i jakie konkretnie koszty zostały w związku z tym poniesione?
Pod pojęciem „pozycjonowanie treści w wyszukiwarkach internetowych” Wnioskodawca rozumie działania, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności serwisu w wyszukiwarce po wpisaniu do niej konkretnego słowa kluczowego. Użytkownicy szukają stron internetowych poprzez wpisanie haseł i fraz kluczowych w wyszukiwarkę (…). Pozycjonowanie sprawia, że strona lub sklep internetowy są łatwiejsze do znalezienia przez klientów zainteresowanych oferowanymi przez nie produktami lub usługami. Reasumując, pozycjonowanie polega m.in. na edycji zawartości strony www (wraz z edycją jej kodu źródłowego) w taki sposób, aby była ona przyjazna dla wyszukiwarek.
Miejsce w pierwszej 10 naturalnych wyników wyszukiwania w (…) zapewnia więcej odwiedzin witryny i większą rozpoznawalność zarówno marki, co przekłada się bezpośrednio na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów wytwarzanych przez Spółkę.
W tym zakresie Spółka poniosła i zamierza ponosić w przyszłości koszty usługi pozycjonowania treści w wyszukiwarce (…). W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza również korzystania z innych usług dotyczących pozycjonowania swoich treści w internecie.
Co należy rozumieć pod pojęciem „reklamowanie Produktów w Internecie”; prosimy wyjaśnić, na czym to polega, jak wygląda taka reklama i jakie konkretnie koszty zostały w związku z tym poniesione?
Wnioskodawca wskazuje, że przez pojęcie „reklamowanie Produktów w Internecie” rozumieć należy wszelkie podejmowane przez Spółkę działania, które mają charakter promocyjno-informacyjny w zakresie oferowanych produktów wytworzonych przez Spółkę, które opublikowane zostały w Internecie. Reklama produktów wytworzonych przez Spółkę odbywa się za pośrednictwem m.in. (…) poprzez posiadanie przez Spółkę strony internetowej, na której promowane są nowe produkty, poprzez pozycjonowanie strony i wyników dotyczących produktów Spółki w wyszukiwarkach internetowych, poprzez współpracę z (…), poprzez umieszczanie w Internecie promocyjnych filmów wideo.
Wszelkie powyższe działania mają przyczynić się do zwiększenia przychodów z tytułu sprzedaży produktów.
Co należy rozumieć pod pojęciem „projektowanie graficzne materiałów marketingowych”; prosimy wyjaśnić, jakie to są konkretnie materiały marketingowe, czy dotyczą one Spółki, czy konkretnego produktu – jakiego?
Pod pojęciem „projektowanie graficzne materiałów marketingowych” należy rozumieć usługi związane z przygotowaniem grafiki wytwarzanych przez Spółkę produktów. Usługi te są niezbędne w zakresie prowadzenia działań promocyjno-informacyjnych. Spółka wykorzystuje przygotowane grafiki do reklamowania produktów w Internecie, publikowania w social mediach, prezentowania w katalogach, oraz innych fizycznych i wirtualnych nośnikach.
Materiały dotyczą produktów wytwarzanych przez Spółkę. Dotychczas poniesiono przedmiotowe koszty na (…). W przyszłości Spółka będzie ponosiła koszty również z innymi nowymi produktami wytworzonymi przez Spółkę.
Czy wydatki na projektowanie graficzne materiałów marketingowych służą promocji produktów wytworzonych przez Spółkę, czy umieszczone jest na nich tylko logo Spółki?
Tak, wydatki na projektowanie graficzne materiałów marketingowych służą działaniom promocyjno-informacyjnym produktów wytworzonych przez Spółkę. Oprócz logo Spółki, materiały marketingowe zawierają także informacje dotyczące nowych produktów Spółki.
Co należy rozumieć pod pojęciem „zakup przestrzeni reklamowej”; czy dotyczy to działalności Spółki, czy konkretnego produktu – jakiego?
Koszty zakupu przestrzeni reklamowej są związane z działalnością promocyjno-informacyjną Wnioskodawcy. Pod pojęciem przestrzeni reklamowej Wnioskodawca rozumie każdą powierzchnię reklamową, na której zamieszona będzie reklama i informacja na temat produktów wytworzonych przez Spółkę. Przestrzeń reklamowa może znajdować się zarówno w wersji fizycznej, jak i wirtualnej. Poprzez zakup przestrzeni reklamowej Wnioskodawca rozumie wszelkie koszty i opłaty związane ze skorzystaniem z danego medium. Działalność promocyjno-informacyjna dotyczy w tym przypadku produktów oferowanych przez Spółkę. Koszty poniesione w ramach tej kategorii dotyczyły (…). W przyszłości Spółka będzie ponosiła koszty zakupu przestrzeni reklamowej związane także z innymi nowymi produktami wytworzonymi przez Spółkę.
Czy wydruk broszur i katalogów dotyczy działalności Spółki, czy konkretnego produktu – jakiego?
Wydruk broszur i katalogów jest działalnością promocyjno-informacyjną prowadzoną przez Spółkę. Istotą katalogu lub broszury jest zaprezentowanie specyfikacji konkretnego produktu wytworzonego przez Spółkę. W większości katalogów znajduje się również informacja dotycząca Spółki jako producenta (…). Każdy katalog dotyczy konkretnego produktu wytworzonego przez Spółkę. Koszty poniesione w ramach tej kategorii dotyczyły (…). W przyszłości Spółka będzie ponosiła koszty związane z wydrukiem broszur i katalogów, które będą dotyczyły innych nowych produktów wytworzonych przez Spółkę.
Czy przygotowanie i publikacja zdjęć i filmów promocyjno-informacyjnych dotyczy działalności Spółki, czy konkretnego produktu – jakiego?
Przygotowanie i publikacja zdjęć i filmów promocyjno-informacyjnych dotyczy produktów wytwarzanych przez Spółkę. Dotychczas stworzono zdjęcia i filmy dla każdego z wytwarzanych produktów, tj.(…).
Co należy rozumieć pod pojęciem „organizacja testów dla dziennikarzy branżowych”; na czym ona polega, jakie konkretnie koszty zostały w związku z tym poniesione?
Spółka umożliwia i będzie umożliwiała w przyszłości testowanie (…) przez dziennikarzy specjalizujących się w dziedzinie (…). Poprzez organizację testów Spółka rozumie nieodpłatne udostępnianie wytworzonych przez siebie produktów do testów. Celem tego udostepnienia jest prezentacja zalet produktów Wnioskodawcy i możliwość zapoznania się ekspertów branżowych z nowymi cechami i funkcjonalnościami produktu. Po przeprowadzonych testach dziennikarze branżowi tworzą artykuł, wideo lub inną formę przekazu opisującą produkty wytworzone przez Wnioskodawcę. Następnie takie testy, artykuły czy wideo są prezentowane w czasopismach branżowych lub na platformach social media – co bezpośrednio pełni rolę promocyjno-informacyjną i przyczynia się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży Spółki.
Koszty, jakie Spółka ponosiła w ramach tej kategorii, były także związane z publikacją artykułów sponsorowanych oraz koszty przygotowania (…) Spółka nie wyklucza ponoszenia innych wydatków związanych z organizacją testów (…) dla dziennikarzy branżowych w przyszłości.
Czy wydatki określone jako związane z tłumaczeniem oraz opracowaniem graficznym instrukcji i gwarancji, przygotowaniem i tłumaczeniem dokumentacji do rejestracji jednostki w danym kraju są związane z przygotowaniem dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji produktów oraz rejestracji znaków bądź są związane z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom; prosimy wskazać, czego dokładnie dotyczy „rejestracja jednostki” – jaka to jest rejestracja; czy wydatki te są niezbędne, żeby sprzedać produkt, uzyskać certyfikację, przystąpić do przetargu, złożyć ofertę itd.; prosimy o konkretną odpowiedź.
Przygotowanie tłumaczenia, opracowanie instrukcji i gwarancji, przygotowanie i tłumaczenie dokumentacji do rejestracji jednostki w danym kraju umożliwia sprzedaż produktów Wnioskodawcy, a zatem jest związane z dokumentacją umożliwiającą sprzedaż produktu. Bez posiadania powyższych dokumentów potencjalny nabywca (…) nie mógłby go zarejestrować.
Rejestracja jednostki to proces umożliwiający wpisanie (…)do oficjalnego rejestru (…) w danym kraju. Proces rejestracji w zależności od kraju rejestracji może się różnić.
Spółka ponosi koszty certyfikatu wydawanego przez (…), który to certyfikat jest związany z spełnieniem wymogów związanych ze (…). Bez uzyskania tego certyfikatu sprzedaż produktów wytwarzanych przez Spółkę byłaby znacznie ograniczona i utrudniona.
Jednocześnie Spółka nie wyklucza sprzedaży produktów na nowych rynkach, które mogą wymagać uzyskania określonych certyfikatów.
W ramach tej kategorii kosztów Wnioskodawca zalicza i zamierza zaliczać te wydatki, które są niezbędne do dopuszczenia produkowanych (…) do sprzedaży na danym rynku.
W którym roku Spółka osiągnie przychody „z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych”?
Wnioskodawca osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w ciągu dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów.
W którym roku Spółka osiągnie przychody „z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju lub na danym rynku”?
Wnioskodawca osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju lub na danym rynku w ciągu dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów.
W zakresie kosztów zwiększenia przychodów poniesionych w 2022 roku Wnioskodawca odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w (…) – produkty Wnioskodawcy nie były dotąd oferowane w tych krajach.
Jakie konkretnie „produkty dotychczas nieoferowane” wytwarza Spółka – czym one się charakteryzują?
W 2022 roku Spółka zakończyła prace nad (…) i w tym roku rozpoczęła sprzedaż nieoferowanego dotąd wytworzonego przez Spółkę produktu.
W 2021 roku Spółka zakończyła prace nad (…) i w tym roku rozpoczęła sprzedaż nieoferowanego dotychczas, wytworzonego przez Spółkę produktu.
Obie jednostki charakteryzują się świetną relacją oferowanej wartości do ceny, nadają się (…). Obie jednostki cechuje uniwersalność, można je oferować na dużo większych i chłonniejszych rynkach zachodnich.
Charakterystyka nowych produktów:
(…)
Kto wchodzi w skład „personelu uczestniczącego w targach” oraz „osób biorących udział w targach”, w szczególności czy są to pracownicy Spółki, Pan, pozostali wspólnicy Spółki?
W skład „personelu uczestniczącego w targach” oraz „osób biorących udział w targach” wchodzą:
a)pracownicy Spółki,
b)hostessy,
c)muzyk,
d)wspólnicy Spółki.
Czy Pan korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Nie, Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Czy sprzedaż produktów następowała/nastąpi na rzecz podmiotów powiązanych z Panem lub pozostałymi wspólnikami w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Sporadycznie Spółka nie wyklucza dokonywania sprzedaży produktów na rzecz innych wspólników Spółki. Natomiast Spółka nie będzie traktować takiej sprzedaży jako zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów.
Wnioskodawca i Spółka świadomi są przepisu art. 26gb ust. 3 który stanowi że: „przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT”. W tym kontekście za wzrost przychodów ze sprzedaży Spółka rozumie i rozumieć będzie wyłącznie sprzedaż produktów wytworzonych przez Spółkę do podmiotów niepowiązanych.
Czy wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku zalicza Pan do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej w formie Spółki?
Tak, Wnioskodawca zalicza wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku, tj. koszty wymienione w art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT, do kosztów uzyskania przychodów działalności prowadzonej w formie Spółki – w proporcji udziałów posiadanych przez Wnioskodawcę.
Czy koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały Spółce/Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały przez Pana odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?
Nie, Wnioskodawcy lub/i Spółce koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały/nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ponieważ wniosek dotyczy również zdarzeń przyszłych, prosimy o jednoznaczne wskazanie, czy opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu (na skutek wezwania) informacje/dane/warunki będą obowiązywać również w przyszłości.
Tak, opisane i wyeksponowane przez Wnioskodawcę we Wniosku i niniejszym uzupełnieniu informacje/dane/warunki będą obowiązywać także w przyszłości.
W piśmie z 4 grudnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:
Czy na wymienionych przez Pana artykułach oraz materiałach promocyjnych zakupionych w celu organizacji miejsca wystawowego oraz wymienionych w kategorii kosztów uczestnictwa w targach, tj. naklejkach, kubkach, balonach, długopisach, torbach, roll-up’ach, leżakach, umieszczone jest tylko logo Spółki, czy posiadają one jakiekolwiek oznaczenia produktu, który Spółka promuje (…)?
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 9 zawarte w wezwaniu Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 października 2023 r., wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach tej kategorii służą organizacji miejsca wystawowego zgodnie z koncepcją Wnioskodawcy. Ponosi on te koszty w celu uatrakcyjnienia miejsca wystawowego, na którym eksponowane są produkty przez niego wytwarzane. Promuje on tym samym sposób wykorzystania (…), wyposażając miejsce wystawowe w sposób, który zdaniem Wnioskodawcy wpływa na odbiór wytwarzanych przez niego produktów przez odwiedzających miejsce wystawowe.
Mając powyższe na uwadze, niektóre z powyższych kosztów posiadały lub będą posiadać zarówno logo producenta, jak i oznaczenia produktów, inne posiadały lub będą posiadać oznaczenia produktu.
W związku ze wskazaniem w odpowiedzi na pytanie nr 6 i nr 7 kosztów w postaci „usługi obsługi eventu” prosimy wskazać, co należy rozumieć pod określeniem eventu, kiedy on się odbywa i jakiego rodzaju koszty Spółka/Pan w związku z nim ponosi?
Treść pytania 6 i 7 dotyczyła kosztów związanych z uczestnictwem w targach, w tym organizacją miejsca wystawowego, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 punkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając powyższe na uwadze, pod pojęciem „eventu” należy rozumieć targi. Termin targów i koszty, które Wnioskodawca ponosi, są analogiczne, jak opisane w treści stanu faktycznego wniosku o wydanie interpretacji.
Jakie konkretnie koszty związane z organizacją miejsca wystawowego będzie Pan jeszcze ponosił; w odpowiedzi na pytanie nr 6 i nr 7 wskazał Pan bowiem, że: „Wnioskodawca może w przyszłości ponosić również inne koszty usług związane z przedmiotową kategorią, które będą niezbędne do poniesienia w celu założonej przez Wnioskodawcę prezentacji swoich wyrobów na targach”.
Wnioskodawca opisał koszty, które są przez niego obecnie ponoszone, oraz, które będą/mogą być ponoszone w przyszłości. Wnioskodawca wskazuje w treści wniosku również na potencjalne inne koszty, które w chwili sporządzenia niniejszej odpowiedzi nie są znane Wnioskodawcy, a które umożliwią organizację miejsca wystawowego według koncepcji Wnioskodawcy. Każdorazowo będą to koszty, które mieszczą się w pojęciu organizacji miejsca wystawowego, o których mowa w art. w art. 26gb ust. 7 punkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Czy poniesienie „kosztów zakupu przestrzeni reklamowej”, wymienionych w kategorii kosztów uczestnictwa w targach związane jest z reklamą Spółki, czy konkretnego produktu?
Wskazane koszty zakupu przestrzeni reklamowej zachęcają odwiedzających targi do odwiedzenia miejsca targowego, na którym wystawiane są produkty Wnioskodawcy. W związku z powyższym koszty te odnoszą się zawsze do konkretnych produktów wystawianych na targach.
W związku z wymienieniem w odpowiedzi na pytanie nr 23 muzyka – jako osoby biorącej udział w targach – prosimy wskazać, jaką rolę pełni ten muzyk?
Wnioskodawca, organizując miejsce wystawowe, korzysta z usług muzyka/konferansjera. Osoba ta jest odpowiedzialna za oprawę dźwiękową miejsca wystawowego oraz ogłaszanie informacji dotyczących wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę podczas targów, co ma na celu zachęcenie osób odwiedzających targi do odwiedzin miejsca wystawowego Wnioskodawcy.
Pytanie
Czy w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wydatki ponoszone przez Spółkę na promocję Produktów opisane w stanie faktycznym stanowią koszty kwalifikowane w świetle art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania PIT jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 26gb Ustawy o PIT – pod warunkiem spełnienia przez Spółkę pozostałych warunków zastosowania ulgi prowzrostowej określonej w art. 26gb Ustawy o PIT?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że koszty opisane w stanie faktycznym na promocję przedmiotowych produktów stanowią koszty kwalifikowane, o których mowa w art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT, a co za tym idzie Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do odliczenia ich do wysokości 1.000.000 zł, w przypadku spełnienia przesłanek przewidzianych w art. 26gb Ustawy o PIT.
Zdaniem Wnioskodawcy koszty związane z transportem produktów wytwarzanych we własnym zakresie (…) na miejsce targów branżowych stanowi koszt organizacji organizację miejsca wystawowego, gdyż bez poniesienia tych kosztów niemożliwa byłaby prezentacja oferty produktowej Wnioskodawcy – tym samym bezzasadne byłoby uczestniczenie w targach w charakterze wystawcy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych.
Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Jak czytamy w Uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej, „celem wprowadzanej ulgi jest umożliwienie podwójnego uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym kosztów związanych ze zwiększeniem przychodów ze sprzedaży produktów”.
Ulga prowzrostowa skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji) doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów. Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do Ustawy o PIT art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że „podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym”.
Zgodnie z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT „przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika”.
W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy „przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4”.
W myśl art. 26gb ust. 4 Ustawy o PIT „podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, pod warunkiem że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju”.
Stosownie do art. 26gb ust. 5 Ustawy o PIT „przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.
Zgodnie z art. 26gb ust. 6 tej ustawy „ w przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej”.
Zgodnie natomiast z art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT „za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1)uczestnictwa w targach poniesione na:
a)organizację miejsca wystawowego,
b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,
c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom”.
Zgodnie z art. 26gb ust. 8 Ustawy o PIT „podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów”.
Zgodnie z art. 26gb ust. 9 Ustawy o PIT „odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia”.
Zgodnie z art. 26gb ust. 10 Ustawy o PIT „koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym”.
Zgodnie zaś z art. 26gb ust. 11 Ustawy o PIT „przepis art. 26e ust. 10 stosuje się odpowiednio”.
Przełożenie powyższych przepisów na stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe Wnioskodawcy:
W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb Ustawy o PIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wskazać należy, że pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), w świetle którego „rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne”.
Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.
Wnioskodawca potwierdza, że produkty opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym stanowią „rzeczy wytworzone przez podatnika”, o których mowa w art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT. Spółka prowadzi w ten sposób działalność produkcyjną – nabywa określone materiały, z których mają powstać nowe produkty. W ten sposób powstaje produkt o właściwościach, których oczekuje klient – jest to równoznaczne z fizycznym wyprodukowaniem towaru. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT było objęcie przedmiotową ulgą produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.
Zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi. Oznacza to, ze katalog kosztów jest w tym kontekście katalogiem otwartym.
Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN – https://sjp.pwn.pl według stanu na 15 stycznia 2023 r. promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” według „Słownika języka polskiego” pod red. M. (...) (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na promowanie produktów za pomocą m.in. środków wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, tj.:
1)w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2023 r. znak: 0114-KDIP2-1.4010.190.2022.2.KW,
2)w interpretacji indywidualnej z 23 grudnia 2022 r. znak: 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR,
3)w interpretacji indywidualnej z 6 października 2022 r. znak: 0111-KDIB1- 1.4010.466.2022.2.SG, w której organ wyraził pogląd iż „(...) działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem, sieci Internet, tj. (...) – system reklamowy (...), poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner, zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną, podstronę produktową lub oddzielną stronę dedykowaną konkretnemu Urządzeniu) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7pkt 2 u.p.d.o.p.”,
4)w interpretacji indywidualnej z 30 czerwca 2022 r. znak: 0111-KDIB1-1.4010.188.2022.2.BS.
W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest on uprawniony do skorzystania z ulgi prowzrostowej opisanej w art. 26gb Ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
-nieprawidłowe – w odniesieniu do wydatków związanych z transportem Produktu oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się danych targów, w tym opłaty za wynajem dźwigu i usługę dźwigową, transportem lotniczym oraz kosztami zakwaterowania osób biorących udział w targach niebędących pracownikami, wynagrodzeniami pracowników biorących udział w targach, hostess, które będą obsługiwać stoisko, i muzyka,
-prawidłowe – w pozostałym zakresie.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju przez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem tej ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.
Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022 r. poz. 2647 ze zm.) art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że:
Podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
W myśl art. 26gb ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
Na podstawie art. 26gb ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.
Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Na mocy art. 26gb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 26gb ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
1) uczestnictwa w targach poniesione na:
a) organizację miejsca wystawowego,
b) zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika;
2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
W myśl art. 26gb ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Zgodnie z art. 26gb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Na podstawie art. 26gb ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ulga „na ekspansję” polega na możliwości dodatkowego odliczenia kosztów, które musi ponieść podatnik, aby rozszerzać swoje rynki zbytu, w tym zagraniczne. Wydatki na ekspansję mogą zostać odliczone – raz jako koszty uzyskania przychodów, drugi raz w ramach ulgi jako odliczenie od podstawy opodatkowania (podstawy obliczenia podatku) – przy czym dla celów ulgi do wysokości nie większej niż 1 mln zł (limit skorzystania z ulgi).
Uprawnionym do skorzystania z ulgi na ekspansję jest podatnik, który poniósł określone wydatki oraz gdy wydatki te w wyznaczonym okresie przyniosły wymierny efekt w postaci zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Katalog kosztów ponoszonych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uprawniający do ulgi ma charakter zamknięty.
Do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zaliczane są – zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 1, 2 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – koszty uczestnictwa w targach, koszty działań promocyjno-informacyjnych oraz koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
W odniesieniu zatem do kosztów uczestnictwa w targach stwierdzam, że może Pan odliczyć w ramach ulgi następujące koszty:
-związane z opłatą za uczestnictwo w targach,
-wynajmu powierzchni pod stoisko z Produktami,
-związane z projektowaniem oraz budową stoiska,
-usług związanych z obsługą stoiska i organizacją targów,
-zakupu przestrzeni reklamowej oraz materiałów promocyjnych,
-usługi obsługi logistycznej podczas targów,
-usługi zaprojektowania i wykonania naklejek,
-usługi zaprojektowania i wykonania kubków, balonów, długopisów oraz toreb, które będą posiadać zarówno logo producenta, jak i oznaczenia produktów lub oznaczenia produktu,
-usługi obsługi eventu, przez który należy rozumieć targi,
-opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych,
-wykonania grafik na stoisko targowe,
-związane z opłatami za zużyte media na stoisku,
-sprzątania stoiska,
-transportu lotniczego oraz koszty zakwaterowania Pana, jako podatnika, oraz pracowników biorących udział w targach (w tym koszty noclegów pracowników delegowanych na targi i koszty diet pracowników).
Natomiast nie może Pan odliczyć następujących kosztów:
-transportu Produktu oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się danych targów, w tym opłaty za wynajem dźwigu i usługę dźwigową,
-transportu lotniczego oraz koszty zakwaterowania osób biorących udział w targach niebędących pracownikami,
-wynagrodzeń pracowników biorących udział w targach, hostess, które będą obsługiwać stoisko, i muzyka.
Koszty transportu Produktu oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się danych targów, w tym opłaty za wynajem dźwigu i usługę dźwigową, nie uprawniają do skorzystania z odliczenia, ponieważ ustawodawca w przepisie wskazał konkretną kategorię kosztów podlegających odliczeniu, wśród których nie zostały wymienione koszty dotyczące transportu. Odliczeniu podlegają tylko koszty związane bezpośrednio z organizacją samego miejsca zlokalizowanego na terenie targów.
Podobnie nie uprawniają do skorzystania z odliczenia koszty transportu lotniczego oraz koszty zakwaterowania osób biorących udział w targach niebędących pracownikami, ponieważ ustawodawca w zakresie kosztów transportu i podróży do odliczenia przewidział jedynie koszty zakupu biletów lotniczych dla pracowników i podatnika.
Z kolei, w zakresie kosztów uczestnictwa w targach w odniesieniu do kosztów pracowniczych katalog wydatków uprawniających do odliczenia obejmuje jedynie koszty zakwaterowania i wyżywienia pracowników, zatem w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wymieniono kosztów wynagrodzeń pracowników i innych osób uczestniczących w targach, co uniemożliwia odliczenie takiej kategorii kosztów.
W odniesieniu natomiast do kosztów działań promocyjno-informacyjnych stwierdzam, co następuje.
Użycie w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.
Ustawodawca nie zdefiniował tego typu działań, lecz wskazał jedynie przykładowe rodzaje kosztów, które wchodzą w zakres tego przepisu.
W związku z brakiem definicji ustawowej „działań promocyjno-informacyjnych” należy się posłużyć definicją zawartą w słowniku języka polskiego.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ - promocja to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Pojęcie „reklama” - wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) - oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi. Z kolei, informacja - zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (https://sjp.pwn.pl)- to to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś.
Pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.
Zatem może Pan odliczyć w ramach ulgi poniesione przez Pana koszty związane z:
-tworzeniem i utrzymaniem wielojęzycznej strony internetowej,
-pozycjonowaniem treści w wyszukiwarkach internetowych,
-reklamowaniem Produktów w Internecie,
-projektowaniem graficznym materiałów marketingowych,
-zakupem przestrzeni reklamowej,
-wydrukiem broszur i katalogów,
-przygotowaniem i publikacją zdjęć i filmów promocyjno-informacyjnych,
-organizacją testów (…) dla dziennikarzy branżowych.
Z kolei, w odniesieniu do kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów wskazuję, że chodzi tu o każdy rodzaj dokumentacji, który umożliwia sprzedaż produktów. W przywołanym przepisie ustawodawca posłużył się sformułowaniem „w szczególności”, wskazując, jaka dokumentacja może być zaliczana do tej kategorii (np. dotycząca certyfikacji towarów lub rejestracji znaków towarowych). W konsekwencji do kosztów tych można zaliczyć koszty poniesione na każdy rodzaj dokumentu, który jest niezbędny, aby podatnik mógł rozpocząć sprzedaż produktów.
Zatem do kosztów przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów może Pan zaliczyć koszty tłumaczenia oraz opracowania graficznego instrukcji i gwarancji, przygotowania i tłumaczenia dokumentacji do rejestracji jednostki w danym kraju.
Do omówienia pozostaje zatem kwestia możliwości skorzystania przez Pana z ulgi na ekspansję w odniesieniu do wydatków uznanych powyżej za możliwe do odliczenia w ramach tej ulgi.
W opisie sprawy wskazał Pan, że:
1)nie korzysta Pan ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
2)wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku nie zostały/nie zostaną zwrócone Panu ani Spółce w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym,
3)wszystkie koszty będące przedmiotem wniosku zalicza Pan do kosztów uzyskania przychodów działalności prowadzonej w formie Spółki, w proporcji udziałów posiadanych przez Pana,
4)sprzedaż produktów będzie dokonywana na rzecz podmiotów niepowiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
5)Spółka przewiduje, że osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2022 roku względem 2021 roku oraz osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2023 roku względem 2021 roku; Spółka osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych oraz produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju lub na danym rynku w ciągu dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniosła koszty zwiększenia przychodów.
Jednocześnie w uzupełnieniu wniosku potwierdził Pan, że opisane i wyeksponowane we wniosku oraz uzupełnieniu informacje/dane/warunki będą obowiązywać także w przyszłości.
Zatem spełnia Pan przesłanki do skorzystania z ulgi na ekspansję, określonej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
W myśl natomiast art. 8 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:
1)rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;
2)ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.
Reasumując – może Pan skorzystać z ulgi na ekspansję, określonej w art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do następujących wydatków:
1)uczestnictwa w targach:
-związanych z opłatą za uczestnictwo w targach,
-wynajmu powierzchni pod stoisko z Produktami,
-związanych z projektowaniem oraz budową stoiska,
-usług związanych z obsługą stoiska i organizacją targów,
-zakupu przestrzeni reklamowej oraz materiałów promocyjnych,
-usługi obsługi logistycznej podczas targów,
-usługi zaprojektowania i wykonania naklejek,
-usługi zaprojektowania i wykonania kubków, balonów, długopisów oraz toreb, które będą posiadać zarówno logo producenta, jak i oznaczenia produktów lub oznaczenia produktu,
-usługi obsługi eventu, przez którynależy rozumieć targi,
-opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych,
-wykonania grafik na stoisko targowe,
-związanych z opłatami za zużyte media na stoisku,
-sprzątania stoiska,
-transportu lotniczego oraz koszty zakwaterowania Pana, jako podatnika, oraz pracowników biorących udział w targach (w tym koszty noclegów pracowników delegowanych na targi i koszty diet tych pracowników);
2)działań promocyjno-informacyjnych:
-tworzenia i utrzymania wielojęzycznej strony internetowej,
-pozycjonowania treści w wyszukiwarkach internetowych,
-reklamowania Produktów w Internecie,
-projektowania graficznego materiałów marketingowych,
-zakupu przestrzeni reklamowej,
-wydruku broszur i katalogów,
-przygotowania i publikacji zdjęć i filmów promocyjno-informacyjnych,
-organizacji testów (…) dla dziennikarzy branżowych;
3)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych:
-tłumaczenia oraz opracowania graficznego instrukcji i gwarancji, przygotowania i tłumaczenia dokumentacji do rejestracji jednostki w danym kraju.
Powyższa ulga nie obejmuje natomiast wydatków związanych z:
-transportem Produktu oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się danych targów, w tym opłaty za wynajem dźwigu i usługę dźwigową,
-transportem lotniczym oraz kosztami zakwaterowania osób biorących udział w targach niebędących pracownikami,
-wynagrodzeniami pracowników biorących udział w targach, hostess, które będą obsługiwać stoisko, i muzyka.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja odnosi się wyłącznie do wydatków wprost wymienionych w opisie sprawy.
Ponieważ w uzupełnieniu zawarł Pan następującą informację:
Wnioskodawca wskazuje w treści wniosku również na potencjalne inne koszty, które w chwili sporządzenia niniejszej odpowiedzi nie są znane Wnioskodawcy, a które umożliwią organizację miejsca wystawowego według koncepcji Wnioskodawcy. Każdorazowo będą to koszty, które mieszczą się w pojęciu organizacji miejsca wystawowego, o których mowa w art. w art. 26gb ust. 7 punkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
wskazuję, że interpretacja nie dotyczy tych potencjalnych innych kosztów, które nie zostały konkretnie wymienione w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right