Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.395.2023.2.KB

Możliwość zastosowania 3% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 47.00.31.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 13 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 listopada 2023 r. (data wpływu 6 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem VAT. Od dnia 12 stycznia 2021 r. Pani działalność jest zawieszona. Zamierza Pani wznowić jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie m.in. działalności związanej z oprogramowaniem, sprzedaży detalicznej oprogramowania prowadzonej w wyspecjalizowanych sklepach.

Zamierza Pani kupować oprogramowanie z Chin, z terenu Europejskiego Obszaru Gospodarczego, spoza niego oraz z Polski, a następnie sprzedawać je klientom na terenie Polski. Działalność gospodarcza będzie polegała na zakupie kluczy aktywacyjnych do programów wraz z fakturą, a następnie na dostarczeniu kluczy aktywacyjnych swoim klientom korzystając z sieci Internet za pośrednictwem poczty elektronicznej lub innych środków przekazu informacji uzgodnionych przez Sprzedającego i Kupującego.

Po otrzymaniu klucza aktywacyjnego od Pani klient pobierze zakupiony program z serwera producenta, a następnie dokona na swoim komputerze aktywacji programu za pomocą otrzymanego klucza aktywacyjnego. Nie będzie Pani produkowała oprogramowań, będzie jedynie ich dostawcą. Zamierza Pani kupować oprogramowania a następnie sprzedawać je z zyskiem klientom.

Nie będzie Pani dokonywać żadnych zmian w oprogramowaniach, będzie sprzedawać nabyte produkty w stanie nieprzetworzonym. Zakupione oprogramowania będą podlegać dalszemu zbyciu i trafią do ich nabywców w niezmienionej formie. W żaden sposób nie będzie Pani przekształcała oprogramowań, których sprzedaży będzie dokonywać, tj. nie dojdzie do podejmowania żadnych czynności, w wyniku których dochodziłoby do jakiejkolwiek ich zmiany, np. przekształcenia czy też powstania zupełnie nowego wyrobu. Oprogramowania będą sprzedawane w takiej formie, w jakiej zostały ówcześnie nabyte.

Zamierza Pani opodatkować działalność gospodarczą, którą będzie prowadzić, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 3%.

Uzupełnienie

Posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust.1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), w myśl którego osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Wskazała Pani, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dla celów rozliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, odrębnie za każdy rok będzie prowadzona ewidencja podatkowa wraz z wykazem środków trwałych oraz wartości niematerialnych oraz będą przechowywane wszystkie dowody zakupów i sprzedaży towarów. Ponadto, jako czynny podatnik VAT, zgodnie z art. 109 ust 3. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ww. ewidencja podatkowa dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług i sporządzenia informacji podsumowującej, będzie zawierała dane dotyczące: rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego z podziałem na stawki podatku; kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego, kontrahentów i dowodów sprzedaży i zakupów.

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złoży Pani w terminie umożliwiającym rozliczanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w 2024 r., tj. do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyska pierwszy przychód z działalności gospodarczej w danym roku podatkowym, a więc do 20 lutego 2024 r.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywane przez Panią czynności ponosić będzie wyłącznie Pani.

Będzie Pani ponosiła pełne ryzyko gospodarcze związane z działalnością gospodarczą.

Pani klientami, odbiorcami towarów będą konsumenci oraz przedsiębiorcy, a więc nabywcy oprogramowania. Dostawcami oprogramowania będą różni przedsiębiorcy z Europejskiego Obszaru Gospodarczego, UE w tym z Polski oraz spoza UE.

Według Pani rozumienia, działalność będzie spełniać warunki definicji działalności usługowej w zakresie handlu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z następujących powodów. Nabywa Pani towar w postaci klucza umożliwiającego aktywację oprogramowania, które to oprogramowanie można pobrać z serwerów producenta. Taki mechanizm przekazywania praw do programów jest na gruncie prawa UE traktowany jako sprzedaż, a program komputerowy jest towarem w kategoriach ekonomicznych.

W sprawie C-128/11 UsedSoft GmbH przeciwko Oracle International Corp., TSUE przyjął, że „wykładni art. 4 ust. 2 dyrektywy 2009/24 w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych należy dokonywać w taki sposób, iż prawo do rozpowszechniania kopii programu komputerowego zostaje wyczerpane, jeśli podmiot praw autorskich, który zezwolił, choćby i nieodpłatnie, na pobranie tej kopii z Internetu na nośnik danych, również przyznał, w zamian za zapłatę ceny mającej umożliwić mu uzyskanie wynagrodzenia odpowiadającego wartości gospodarczej kopii dzieła, którego jest on właścicielem, prawo do nieograniczonego w czasie korzystania z tej kopii. Pobranie kopii programu komputerowego i zawarcie związanej z nią umowy licencji na korzystanie są ze sobą nierozerwalnie powiązane. To pobranie kopii programu komputerowego jest bezprzedmiotowe, jeśli posiadacz tej kopii nie może z niej korzystać. Chcąc dokonać kwalifikacji prawnych tych dwóch transakcji, należy zatem je badać łącznie. Owe działania wiążą się z przeniesieniem prawa własności kopii danego programu komputerowego bowiem udostępnienie przez podmiot praw autorskich kopii jego programu komputerowego oraz zawarcie powiązanej z nią umowy licencji na korzystanie mają na celu umożliwienie trwałego korzystania z tej kopii przez jego klientów w zamian za zapłatę ceny mającej umożliwić podmiotowi praw autorskich uzyskanie wynagrodzenia odpowiadającego wartości gospodarczej kopii dzieła, którego jest on właścicielem. W tym względzie bez znaczenia jest to, czy ta kopia programu komputerowego została udostępniona klientowi przez podmiot praw autorskich w drodze pobrania jej z jego strony internetowej czy też za pomocą materialnego nośnika takiego jak CD-ROM czy DVD. Wykładni art. 4 ust. 2 oraz art. 5 ust. 1 dyrektywy 2009/24 w sprawie ochrony prawnej programów komputerowych należy dokonywać w ten sposób, iż w przypadku odsprzedaży licencji na korzystanie obejmującej odsprzedaż kopii programu komputerowego pobranej ze strony internetowej podmiotu praw autorskich, która to licencja została początkowo przyznana pierwszemu nabywcy przez ten podmiot praw autorskich na czas nieograniczony i w zamian za zapłatę ceny mającej mu umożliwić uzyskanie wynagrodzenia odpowiadającego wartości gospodarczej kopii jego dzieła, drugi nabywca tej licencji, podobnie jak każdy następny, mogą się powołać na przewidziane w art. 4 ust. 2 tej dyrektywy wyczerpanie prawa do rozpowszechniania i, co za tym idzie, mogą zostać uznani za uprawnionych nabywców kopii programu komputerowego w rozumieniu art. 5 ust. 1 tej dyrektywy i korzystać z przewidzianego w tym przepisie prawa do zwielokrotniania”.

Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2023 r., Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.94.2023.2.KS potwierdza, że przychody uzyskiwane przez podatnika z działalności polegającej na odsprzedaży oprogramowania w stanie nieprzetworzonym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Organ podkreślił, że wnioskodawca zajmuje się zakupem oprogramowania od dostawców na całym świecie, które następnie jest odsprzedawane klientom w stanie nieprzetworzonym, tj. takim stanie, w jakim zostało nabyte. W rezultacie usługi świadczone przez wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kwalifikują się jako działalność handlu opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazała Pani, że Pani działalność nie będzie polegała na pośrednictwie w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1) oraz nie będzie polegała na świadczeniu usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0).

Doprecyzowała Pani, że sprzedaż detaliczna oprogramowania prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, którą będzie Pani wykonywać w ramach działalności gospodarczej, sklasyfikowana jest pod pozycją PKWiU 47.00.31.0.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Nie prowadziła Pani działalności w formie spółki w 2023 r., w której suma przychodów wspólników spółki z tej działalności przekroczyła kwotę 2 000 000 euro.

W 2023 r. nie uzyskała Pani żadnego dochodu, ma Pani zawieszoną działalność, którą zamierza podjąć w styczniu 2024 r.

Oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów (przychodów).

Pytanie

Czy prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku zryczałtowanego w wysokości 3%, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do opisanej w zdarzeniu przyszłym odsprzedaży oprogramowania?

Pani stanowisko w sprawie

Opisane wyżej w treści wniosku czynności, które polegać będą na odsprzedaży nabytego oprogramowania powinny zostać zakwalifikowane, w Pani ocenie, jako działalność usługowa w zakresie handlu, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.), w związku z tym powinny podlegać opodatkowaniu stawką podatku zryczałtowanego od osiągniętych przychodów w wysokości 3%.

Wskazała Pani, że ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.) reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, w myśl art. 1 pkt 1 wyżej wskazanej ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pozarolniczą działalnością gospodarczą jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym, zgodnie z dyspozycją art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 2022r. poz. 2647 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Wskazała Pani, że w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostały określone przesłanki negatywne, które wykluczają możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W artykule tym zostały wskazane wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjowaniach, jednakże podkreśliła Pani, że żadna z przesłanek określonych w tym artykule nie zachodzi w stosunku do Pani.

Zgodnie z dyspozycją art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa w zakresie handlu – to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Przepisy ustawy o ryczałcie nie zawierają definicji pojęcia „przetwarzania”. Z tego względu należy sięgnąć do jego językowego znaczenia. Zgodnie z definicją słownikową, przetworzyć oznacza przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd, opracować zebrane dane, informacje itp., wykorzystując technikę komputerową (za: Internetowy Słownik Języka Polskiego PNW: https://sjp.pwn.pl/szukaj/ przetwarza%C4%87.html).

W wyroku z dnia 23 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 1104/11, LEX nr 1361233, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że „wytwarzaniem nowych wyrobów może być także przetwarzanie rzeczy wcześniej zakupionych w tym celu. Działalność handlowa to sprzedaż towarów w stanie nieprzetworzonym. Poddanie zakupionych towarów jakimś procesom, czynnościom, w wyniku czego zmieniają one swoje cechy, właściwości i powstaje wyrób nowy (mający nowe, niewystępujące wcześniej cechy), jest wytwarzaniem towarów”.

Tym samym, zawarte w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o ryczałcie sformułowanie „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym” powinno być, Pani zdaniem, rozumiane jako dokonywanie sprzedaży przy braku ingerencji w sprzedawany towar, tj. brak zmiany substancji, wyglądu, zawartości, treści itp.

Uważa Pani, że w opisanym zdarzeniu przyszłym oprogramowania pozostaną w stanie nieprzetworzonym, gdyż nie dokona Pani żadnej ingerencji w nabyte oprogramowania na poprzednim etapie obrotu, tj. nie będą podejmowane żadne czynności, wskutek których dochodziłoby do zmiany czy przekształcenia nabytych uprzednio oprogramowań, które zostaną odsprzedane w takiej samej formie, w jakiej zostały zakupione. W Pani opinii zasadnym jest stwierdzenie, że jeżeli nie podejmie Pani żadnych czynności, w wyniku których dochodziłoby do przetworzenia nabytych uprzednio oprogramowań, wówczas dla dalszej odsprzedaży powinny być traktowane jako produkty, które wpisują się w zakres definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym. Według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wyroby to surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części.

Wskazała Pani, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ww. ustawy.

Analizując powyższe stwierdziła Pani, że w wyniku przyszłej czynności kupowania a następnie odsprzedawania przez Panią nie dojdzie, w Pani ocenie, do przetworzenia towarów (oprogramowania), które będzie nabywać w ramach wznowienia działalności gospodarczej.

Zakupione towary przeznaczone do dalszej odsprzedaży będą traktowane jako towary handlowe – odpowiadające definicji wskazanej w art. 4 ust. 1 pkt 5 „lit.” ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z uwagi na powyższe przyszłe zdarzenie w postaci sprzedaży nabytego oprogramowania w stanie nieprzetworzonym, według Pani, należy zakwalifikować jako działalność usługową w zakresie handlu, dlatego też uzyskane w przyszłości z tego tytułu przychody powinny korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 3% stawki podatku, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o ryczałcie.

Podsumowując, przychody ze sprzedaży oprogramowań będą mogły być opodatkowane na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o ryczałcie według stawki podatku w wysokości 3% właściwej dla działalności usługowej w zakresie handlu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.prowadzenia aptek,

b.uchylona,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)uchylona,

d)uchylona,

e)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została określona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalności usługowej w zakresie handlu oznacza – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy) opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.

Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów” oznacza sprzedaż produktów (wyrobów) i towarów bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).

Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, to produkty (wyroby) i towary przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że będzie Pani prowadziła działalność gospodarczą od stycznia 2024 r. sklasyfikowaną w grupowaniu PKWiU 47.00.31.0 – Sprzedaż detaliczna komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania. Zamierza Pani kupować oprogramowanie z Chin, z terenu Europejskiego Obszaru Gospodarczego, spoza niego oraz z Polski, a następnie sprzedawać je klientom na terenie Polski. Działalność gospodarcza będzie polegała na zakupie kluczy aktywacyjnych do programów wraz z fakturą, a następnie na dostarczeniu kluczy aktywacyjnych swoim klientom korzystając z sieci Internet za pośrednictwem poczty elektronicznej lub innych środków przekazu informacji uzgodnionych przez Sprzedającego i Kupującego. Po otrzymaniu klucza aktywacyjnego od Pani, klient pobierze zakupiony program z serwera producenta a następnie dokona na swoim komputerze aktywacji programu za pomocą otrzymanego klucza aktywacyjnego. Nie będzie Pani produkowała oprogramowań, będzie jedynie ich dostawcą. Zamierza Pani kupować oprogramowania, a następnie sprzedawać je z zyskiem klientom. Nie będzie Pani dokonywać żadnych zmian w oprogramowaniach, będzie sprzedawać nabyte produkty w stanie nieprzetworzonym. Zakupione oprogramowania będą podlegać dalszemu zbyciu i trafią do ich nabywców w niezmienionej formie.

Zatem, jak wynika z wniosku, będzie zajmowała się Pani zakupem oprogramowania od dostawców z Chin, z terenu Europejskiego Obszaru Gospodarczego, spoza niego oraz z Polski, które następnie będzie odsprzedawane klientom w Polsce w stanie nieprzetworzonym, czyli takim stanie, w jakim zostało nabyte. Stąd sprzedaż uprzednio nabytego oprogramowania, bez dokonywania w nim żadnych zmian, należy potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując, przychody, które będzie Pani uzyskiwała z działalności polegającej na odsprzedaży oprogramowania w stanie nieprzetworzonym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem dotyczącym ustalenia stawki opodatkowania w zakresie opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 2383).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00