Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Camposa Sáncheza-Bordony przedstawiona w dniu 13 września 2018 r. Rhein-Sieg-Kreis i Rhenus Veniro GmbH & Co. KG przeciwko Verkehrsbetrieb Hüttebräucker GmbH i in., sygn. połączone C-266/17 i C-267/17

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 13 września 2018 r. (1)

Sprawy połączone C‑266/17 i C‑267/17

Rhein-Sieg-Kreis

przeciwko

Verkehrsbetrieb Hüttebräucker GmbH,

BVR Busverkehr Rheinland GmbH (C‑266/17),

przy udziale:

Regionalverkehr Köln GmbH

i

Rhenus Veniro GmbH & Co. KG

przeciwko

Kreis Heinsberg (C‑267/17),

przy udziale:

WestVerkehr GmbH

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Düsseldorf (wyższy sąd krajowy w Düsseldorfie, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne – Transport – Usługi publiczne w zakresie drogowego transportu pasażerskiego – Bezpośrednie udzielanie zamówień prowadzących do zawarcia umów o świadczenie usług publicznych: podmiot wewnętrzny – Przesłanki stosowania rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 – Kontrola analogiczna – Kolejne bezpośrednie udzielenie zamówienia przez podmiot wewnętrzny – Moment, w którym należy dokonać oceny spełnienia warunków bezpośredniego udzielenia zamówienia

1. 

U podstaw tych dwóch odesłań prejudycjalnych leżą zamówienia publiczne na usługi autobusowego transportu pasażerskiego, które zostały udzielone (lub są udzielane) bezpośrednio przez niemieckie organy lokalne ich „podmiotom wewnętrznym”. Sąd odsyłający podkreśla, że żadne z tych zamówień nie ma postaci koncesji na usługi transportowe.

2. 

Prywatne przedsiębiorstwa z tego sektora, stojąc w obliczu kurczenia się ich udziału w rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu udziałów w tym rynku przez przedsiębiorstwa publiczne lub wzroście ich udziałów, są zaniepokojone coraz powszechniejszym stosowaniem mechanizmu bezpośredniego udzielania zamówień, który to mechanizm pomija zasady wolnej konkurencji, faworyzując komunalne przedsiębiorstwa transportowe.

3. 

Przede wszystkim sąd odsyłający zmierza do ustalenia, czy bezpośrednie udzielenie zamówienia podmiotom wewnętrznym jest regulowane przez lex specialis, którym w tym przypadku byłby art. 5 rozporządzenia nr 1370/2007 (), przez ogólne dyrektywy dotyczące zamówień publicznych czy przez przepisy traktatu FUE. Zadane przez ów sąd pytania dotyczą również, poza tą podstawową wątpliwością, innych kwestii odnoszących się do relacji pomiędzy organami lokalnymi i ich podmiotami wewnętrznymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00