Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok Sądu (dziewiąta izba w składzie powiększonym) z dnia 15 września 2021 r. INC SpA i Consorzio Stabile Sis SCpA przeciwko Komisji Europejskiej., sygn. T-24/19

 WYROK SĄDU (dziewiąta izba w składzie powiększonym)

z dnia 15 września 2021 r. (*1)

Pomoc państwa – Autostrady włoskie – Przedłużenie koncesji w celu wykonania robót – Usługi w ogólnym interesie gospodarczym – Ograniczenie opłat za przejazd – Decyzja o niewnoszeniu zastrzeżeń – Artykuł 106 ust. 2 TFUE – Skargi wniesione przez konkurentów beneficjenta – Rezygnacja z planu przyznania pomocy przez państwo członkowskie – Plan, który nie może zostać wdrożony w formie, w jakiej został zatwierdzony – Stwierdzenie nieważności nieprzynoszące korzyści skarżącym – Utrata interesu prawnego – Umorzenie postępowania

W sprawie T‑24/19

INC SpA, z siedzibą w Turynie (Włochy),

Consorzio Stabile Sis SCpA, z siedzibą w Turynie,

które reprezentowali adwokaci H.-G. Kamann, F. Louis i G. Tzifa,

strona skarżąca,

przeciwko

Komisji Europejskiej, którą reprezentowali L. Haasbeek, D. Recchia i S. Noë, w charakterze pełnomocników,

strona pozwana,

mającej za przedmiot oparte na art. 263 TFUE żądanie stwierdzenia nieważności decyzji Komisji C(2018) 2435 final z dnia 27 kwietnia 2018 r. w sprawie pomocy państwa przyznanej do celów planu inwestycyjnego dotyczącego włoskich autostrad [sprawy SA.49335 (2017/N) i SA.49336 (2017/N)],

SĄD (dziewiąta izba w składzie powiększonym),

w składzie: M.J. Costeira, prezes, D. Gratsias (sprawozdawca), M. Kancheva, B. Berke i T. Perišin, sędziowie,

sekretarz: P. Cullen, administrator,

uwzględniając pisemny etap postępowania i po przeprowadzeniu rozprawy w dniu 24 listopada 2020 r.,

wydaje następujący

Wyrok

Okoliczności powstania sporu

1

Dwoma pismami z dnia 13 października 2017 r. władze włoskie zgłosiły Komisji Europejskiej szereg środków odnoszących się do planu inwestycyjnego dotyczącego autostrad włoskich.

2

Około 5800 km włoskich autostrad jest obecnie obsługiwane przez podmioty prywatne w ramach koncesji. Zgodnie z dotyczącymi ich umowami koncesjonariusze muszą wykonywać roboty lub świadczyć usługi związane z funkcjonowaniem autostrad. Koncesjonariusze ponoszą ryzyko związane z budową i funkcjonowaniem autostrad oraz muszą wywiązać się z szeregu zobowiązań związanych ze znaczeniem tego typu infrastruktury dla społeczeństwa. Ponadto mające zastosowanie ramy regulacyjne przewidują szereg systemów pobierania opłat mających na celu zapewnienie równowagi finansowej między przychodami z koncesji a kosztami inwestycji dokonanych przez koncesjonariuszy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00