Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego N. Emiliou przedstawiona w dniu 2 czerwca 2022 r. M.A., sygn. C-72/22 PPU

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NICHOLASA EMILIOU

przedstawiona w dniu 2 czerwca 2022 r. (1)

Sprawa C‑72/22 PPU

MA

przy udziale:

Valstybės sienos apsaugos tarnyba

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (najwyższy sąd administracyjny, Litwa)]

Odesłanie prejudycjalne – Kontrole graniczne, azyl i imigracja – Polityka azylowa – Prawo obywatela państwa trzeciego, który nielegalnie wjechał na terytorium państwa członkowskiego, do złożenia wniosku o udzielenie ochrony międzynarodowej w tym państwie – Tryby dostępu do procedur przyznawania tej ochrony – Dyrektywa 2013/32/UE – Artykuł 6 i art. 7 ust. 1 – Możliwość zatrzymania takiego wnioskodawcy wyłącznie z tego powodu, że nielegalnie przekroczył on granicę państwa – Dyrektywa 2013/33/UE – Artykuł 8 ust. 3 – Niezgodność – Artykuł 72 TFUE – Spoczywające na państwach członkowskich obowiązki dotyczące utrzymania porządku publicznego i ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego – Możliwość odstępstwa przez państwo członkowskie od przepisów dyrektyw 2013/32 i 2013/33 w przypadku masowego napływu migrantów na granicę tego państwa

I. Wprowadzenie

1.

W prawie międzynarodowym zawsze istniało pewne napięcie między, z jednej strony, prawem państw do sprawowania suwerennej kontroli nad wjazdem i pobytem cudzoziemców na ich terytorium a, z drugiej strony, prawem do ubiegania się o azyl przez tych spośród cudzoziemców (2), którzy obawiają się prześladowań w kraju, którego są obywatelami (3). Pierwsze z nich upoważnia te państwa do ścisłej kontroli przypadków przekraczania swoich granic – i podejmowania rygorystycznych środków w przypadku nielegalnego wjazdu – podczas gdy drugie nawołuje do tolerancji w tej dziedzinie.

2.

Napięcie to staje się szczególnie odczuwalne w sytuacjach, gdy na granicach dochodzi do tak zwanego „masowego napływu” obywateli państw trzecich. Zjawisko to w ciągu ostatnich dwudziestu lat nasiliło się w Europie w wyniku wojen i innych napięć w różnych częściach świata i sprawia, że kontrolowanie przedmiotowych granic staje się bardziej złożone. W rzeczywistości wielu z tych obywateli próbuje, a nawet udaje im się, nielegalnie przekroczyć granice. Takie niekontrolowane wjazdy są często same w sobie postrzegane przez dane państwa jako zagrożenie dla ich bezpieczeństwa wewnętrznego. Jednocześnie, jeżeli ci sami obywatele są wnioskującymi o azyl, z zasady muszą zostać wpuszczeni na terytorium takich państw i mieć możliwość przebywania na nim do czasu rozpatrzenia ich wniosku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00