Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 8 września 2022 r. Pesticide Action Network Europe ASBL i i n. przeciwko État belge., sygn. C-162/21

 OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 8 września 2022 r. (1)

Sprawa C‑162/21

Pesticide Action Network Europe i in.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil d’État (radę stanu, Belgia)]

Rolnictwo – Rynek wewnętrzny – Ochrona zdrowia – Rozporządzenie (WE) nr 1107/2009 – Środki ochrony roślin – Neonikotynoidy – Ochrona pszczół – Substancje czynne, których stosowanie zostało zakazane przez Komisję dla niektórych zastosowań – Artykuł 53 – Zezwolenie na wprowadzenie do obrotu udzielone przez państwo członkowskie w celu ograniczonego i kontrolowanego stosowania z powodu niebezpieczeństwa, któremu nie można zapobiec za pomocą innych rozsądnych działań – Proporcjonalność – Przypadki wyjątkowe

I. Wprowadzenie

1.

Stosowanie tak zwanych neonikotynoidów w środkach ochrony roślin wielokrotnie zajmowało Trybunał Sprawiedliwości. Z jednej strony te substancje czynne szczególnie dobrze nadają się do określonych zastosowań, z drugiej strony istnieją powody, by przyjąć, że są one szczególnie szkodliwe dla pszczół. Trybunał Sprawiedliwości zbadał zatem najpierw krajowy zakaz dotyczący tych substancji czynnych (2), a następnie poważne ograniczenia w ich stosowaniu nałożone przez Komisję (3). Na podstawie niniejszego wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym ma on po raz pierwszy wyjaśnić, w jakim zakresie państwo członkowskie może mimo wszystko odstąpić od tych ograniczeń w drodze tak zwanego zezwolenia nadzwyczajnego, aby zapobiec niebezpieczeństwu dla niektórych roślin uprawnych wynikającemu ze stosowania neonikotynoidów.

2.

Podstawę prawną takiego zezwolenia nadzwyczajnego stanowi art. 53 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ochrony roślin (). Przepis ten wymaga zbadania proporcjonalności, dlatego w niektórych przypadkach konieczne jest porównanie zagrożeń związanych ze stosowaniem środka ochrony roślin z korzyściami jego stosowania, co jest przedmiotem pytania prejudycjalnego. Pozostałe kwestie dotyczą możliwości zaprawiania nasion środkiem ochrony roślin, wprowadzania ich do obrotu i wysiewu, możliwości odstąpienia od ograniczeń wyraźnie ustanowionych przez Komisję przy zatwierdzaniu stosowania substancji czynnej oraz niezbędnego charakteru niebezpieczeństwa, któremu należy zapobiec za pomocą zezwolenia nadzwyczajnego. Odpowiedzi na te pytania jasno precyzują, że przy dokonywaniu oceny muszą być przestrzegane pewne granice.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00