Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Camposa Sáncheza-Bordony przedstawiona w dniu 24 listopada 2022 r. M.D. przeciwko Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság Budapesti és Pest Megyei Regionális Igazgatósága&, sygn. C-528/21

 OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 24 listopada 2022 r. (1)

Sprawa C‑528/21

M.D.

przeciwko

Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság Budapesti és Pest Megyei Regionális Igazgatósága

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Fővárosi Törvényszék (sąd dla miasta stołecznego Budapeszt, Węgry)]

Odesłanie prejudycjalne – Przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości – Granice, azyl i imigracja – Obywatel państwa trzeciego przebywający nielegalnie na terytorium państwa członkowskiego – Dyrektywa 2008/115/WE – Zakaz wjazdu i pobytu – Obywatel państwa trzeciego będący rodzicem małoletniego obywatela europejskiego – Zagrożenie dla porządku publicznego i bezpieczeństwa narodowego – Artykuł 25 konwencji wykonawczej do układu z Schengen – Obowiązek zasięgnięcia opinii – Rozporządzenie (WE) 1987/2006 – Wpis do celów odmowy wjazdu do strefy Schengen

1.

W ramach niniejszego odesłania prejudycjalnego powstaje między innymi pytanie, czy prawo Unii (w tym Kartę praw podstawowych Unii Europejskiej, zwana dalej „kartą praw podstawowych”) jest do pogodzenia z zakazem wjazdu i pobytu (2) na terytorium państwa członkowskiego nałożonym przez organy państwa członkowskiego na obywatela państwa trzeciego, przy czym, jak się wydaje, jego sytuacja osobista, w szczególności okoliczność, że jest on ojcem dziecka będącego obywatelem Unii, zamieszkałego w tym państwie, nie została poddana ocenie.

2.

W następstwie tego pytania pojawiają się dwie kwestie dotyczące:

Możliwości stosowania dyrektywy 2008/115/WE (3), w przypadku gdy obywatel państwa trzeciego znajduje się poza terytorium państwa członkowskiego w chwili, gdy jego organy wydały decyzję o zakazie wjazdu.

Proporcjonalności, która zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1987/2006 () warunkuje wprowadzanie do systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (zwanego dalej „SIS II”) „wpisów” dla celów odmowy zezwolenia na wjazd i pobyt.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00