Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.408.2023.1.ŁS

Obowiązki płatnika wynikające z zatrudnienia seniora, korzystającego z ulgi dla seniora po przekroczeniu przez niego kwoty zwolnienia.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania (ulga dla seniora). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Pracownik jest zatrudniony u Państwa na podstawie umowy o pracę od 1 października 2011 r. na stanowisku nauczyciela akademickiego. 22 lipca 2023 r. ukończył 65 lat (mężczyzna).

Z tytułu tego zatrudnienia podlega ubezpieczeniom społecznym zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. 2023 poz. 1230).

Pracownik z racji zajmowanego stanowiska ma zgodnie z przepisami ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce wynagrodzenie wypłacane z góry na pierwszy roboczy dzień miesiąca. Od początku roku kalendarzowego tj. od 1 stycznia 2023 r. do dnia ukończenia 65 roku życia uzyskiwał u Państwa dochody opodatkowane według skali podatkowej i uzyskuje je nadal.

Pracownik po uzyskaniu uprawnień emerytalnych nadal pozostaje w stosunku pracy i nie będzie pobierać emerytury ani żadnych świadczeń wymienionych w ustawach.

Po złożeniu Płatnikowi oświadczenia 24 lipca 2023 r. o spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) Płatnik zastosuje od najbliższej wypłaty wynagrodzenia (tj. od 1 sierpnia 2023 r.) zwolnienie z potrącania zaliczki na podatek dochodowy do limitu tj. kwoty 85 528 zł.

Pracownik w październiku 2023 r. przekroczy kwotę limitu 85 528 zł licząc jego przychody od dnia nabycia uprawnień czyli od dnia ukończenia 65 roku życia tj. 22 lipca 2023 r.

Pytania

1)W jaki sposób Płatnik powinien liczyć podatek po przekroczeniu kwoty zwolnienia, tj. przy obliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych?

2)Czy Płatnik ma uwzględnić do przychodu kwotę zwolnienia (85 528 zł) tj. różnica 120 000-85 528 x 12% a powyżej 120 000 zastosować w naliczeniach 32%?

3)Czy też ma nie uwzględniać kwoty zwolnienia 85 528 i naliczać od początku tj. od zera przychód, który będzie opodatkowany (od 0 do 120 000 x 12%)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, powinniście dokonać zatrudnionemu pracownikowi (nauczycielowi akademickiemu) niżej wymienionych naliczeń zaliczki na podatek dochodowy tj.:

za okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. naliczyć podatek według skali podatkowej (do 31 lipca 2023 r., gdyż nauczyciel miał już wypłatę z góry na 1 lipca 2023 r., a oświadczenie złożył dnia 24 lipca 2023 r.) a kolejną wypłatę ma dopiero 1 sierpnia 2023 r.,

następnie za okres od 1 sierpnia 2023 r. do 30 września 2023 r. – po uwzględnieniu złożonego przez pracującego seniora oświadczenia, że spełnia warunki do korzystania ze zwolnienia – nie naliczać w ogóle podatku. Przychód osiągnięty w tym czasie nie jest ujmowany do sumy przychodów w celu określenia wysokości progu podatkowego.

W miesiącu październiku 2023 r. następuje przekroczenie limitu 85 528 zł.

W Państwa ocenie, przy obliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych nie powinni Państwo uwzględniać kwoty przychodu zwolnionego z podatku tj. osiągniętego i wypłaconego za okres 1 sierpnia – 30 września 2023 r. do określenia wysokości progu podatkowego. Powinni Państwo brać pod uwagę tylko dochód podlegający opodatkowaniu, czyli z okresu 1 stycznia 2023 r. – 31 lipca 2023 r. oraz od października 2023 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłem przychodów są stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, otrzymane przez podatnika po ukończeniu 60. roku życia w przypadku kobiety i 65. roku życia w przypadku mężczyzny, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł pod warunkiem, że podatnik podlega z tytułu uzyskania tych przychodów ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz podatnik, mimo nabycia uprawnienia, nie otrzymuje:

a)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników,

b)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 520, 655 i 1115),

c)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. z 2022 r. poz. 1626 i 2476),

d)emerytury lub renty rodzinnej, o których mowa w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 504, 1504 i 2461),

e)świadczenia, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 4a,

f)uposażenia przysługującego w stanie spoczynku lub uposażenia rodzinnego, o których mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2020 r. poz. 2072, z 2021 r. poz. 1080 i 1236 oraz z 2022 r. poz. 655, 1259 i 1933),

g)świadczenia pieniężnego, o którym mowa w ustawie z dnia 8 lutego 2023 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym członkom rodziny funkcjonariuszy lub żołnierzy zawodowych, których śmierć nastąpiła w związku ze służbą albo podjęciem poza służbą czynności ratowania życia lub zdrowia ludzkiego albo mienia.

W myśl art. 21 ust. 39 ww. ustawy:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z art. 21 ust. 44 tej ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.

W ramach „Polskiego Ładu” wprowadzono przepisy dla osób, które pomimo osiągnięcia powszechnego wieku emerytalnego nadal pozostają aktywne zawodowo i nie pobierają świadczeń emerytalno-rentowych, zwane potocznie „ulgą dla pracujących seniorów”.

Ulga ta zapisana została w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uprawnionymi do korzystania z tego przywileju podatkowego są kobiety po ukończeniu 60. roku życia i mężczyźni po ukończeniu 65. roku życia pod warunkiem podlegania ubezpieczeniom społecznym z tytułu uzyskania objętych zwolnieniem przychodów.

Analizowany przepis przewiduje zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów osiągniętych przez te osoby ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy, z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy, z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (według skali podatkowej), art. 30c (tzw. podatek liniowy, w wysokości 19%) albo art. 30ca (opodatkowanie stawką 5%, ulga IP Box) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zwolnienie to jest limitowane – dotyczy bowiem przychodów w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.

Aby korzystać z omawianego zwolnienia, podatnik nie może również otrzymywać, mimo nabycia uprawnienia, świadczeń wymienionych enumeratywnie w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast, aby płatnik mógł stosować powyższe zwolnienie niezbędne jest złożenie stosownego oświadczenia, o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Skalę podatkową określa art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z jego brzmieniem:

Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według następującej skali podatkowej:

Podstawa obliczenia podatku w złotych

Podatek wynosi

Ponad

do

120 000

12% minus kwota zmniejszająca podatek 3 600 zł

120 000

10 800 zł + 32% nadwyżki ponad 120 000 zł

W myśl zaś art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zaliczki za miesiące od stycznia do grudnia wynoszą:

1)za miesiące, w których dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika nie przekroczył kwoty 120 000 zł - 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu;

2)za miesiąc, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku od danego płatnika przekroczył kwotę 120 000 zł - 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła tej kwoty, i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł;

3)za miesiące następujące po miesiącu, o którym mowa w pkt 2 - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu od danego płatnika.

Stosownie zaś do art. 38 ust. 1 komentowanej ustawy:

Płatnicy, o których mowa w art. 32-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji, o której mowa w ust. 1a.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnik składa płatnikowi na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki.

Ust. 5 ww. artykułu 31a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie lub wniosek mające wpływ na obliczanie zaliczki, płatnik uwzględnia to oświadczenie lub ten wniosek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał, a w przypadku płatnika, o którym mowa w art. 34 - najpóźniej od drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał.

Zgodnie z art. 31 ust. 6 cyt. ustawy:

Oświadczenie i wniosek mające wpływ na obliczenie zaliczki dotyczą również kolejnych lat podatkowych, chyba że odrębny przepis stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 31a ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Jeżeli podatnik złoży płatnikowi, o którym mowa w art. 32, art. 34 lub art. 41 ust. 1, oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152-154, płatnik oblicza zaliczkę z uwzględnieniem tych zwolnień, przy czym w oświadczeniu dotyczącym spełnienia warunków do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152, podatnik wskazuje również rok rozpoczęcia i zakończenia stosowania zwolnienia przez płatnika.

Przy czym, art. 31a ust. 9 komentowanej ustawy stanowi, że:

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 8, jest składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia i zawiera klauzulę o następującej treści: ,,Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Państwa pracownik jest zatrudniony na podstawie umowę o pracę od 1 października 2011 r. na stanowisku nauczyciela akademickiego i z tego tytułu podlega ubezpieczeniom społecznym zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych. Pracownik ten 22 lipca 2023 r. ukończył 65 lat (mężczyzna). Od początku roku kalendarzowego tj. od 1 stycznia 2023 r. do ukończenia 65 roku życia uzyskiwał u Państwa dochody opodatkowane według skali podatkowej i uzyskuje je nadal. Po uzyskaniu uprawnień emerytalnych nadal pozostaje w stosunku pracy i nie pobiera emerytury ani żadnych świadczeń wymienionych w ustawach. Po złożeniu Państwu oświadczenia 24 lipca 2023 r. o spełnieniu warunków do korzystania ze zwolnienia z podatku (art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) zastosują Państwo od najbliższej wypłaty wynagrodzenia (tj. od 1 sierpnia 2023 r.) zwolnienie z potrącania zaliczki na podatek dochodowy do limitu tj. kwoty 85 528 zł. Państwa pracownik w październiku 2023 r. przekroczy kwotę limitu 85 528 zł licząc jego przychody od dnia nabycia uprawnień czyli od dnia ukończenia 65 roku życia tj. 22 lipca 2023 r.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach ulgi dla pracujących seniorów nie może przekroczyć rocznie 85 528 zł. Po przekroczeniu rocznego limitu przychodów zwolnionych w ramach tej ulgi, nadwyżka przychodów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Do dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej ponad limit 85 528 zł ma zastosowanie kwota wolna od podatku w wysokości 30 tys. zł rocznie.

Tym samym, przy obliczaniu wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika należy pominąć przychody objęte powyższą ulgą. Nie mają one znaczenia przy ustalaniu, czy osiągnięty dochód przekroczył próg skali podatkowej – 120 000 zł, od którego płatnik rozpoczyna pobór zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych według wyższej stawki podatkowej – 32%. Należy uwzględnić wyłącznie przychody ze stosunku pracy, które podlegają opodatkowaniu.

Tym samym, zgodzić się z Państwem należy, że przy obliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych nie powinni Państwo jako płatnik uwzględniać kwoty przychodu zwolnionego, osiągniętego i wypłaconego za okres od 1 sierpnia 2023 r., do określenia wysokości progu podatkowego.

W konsekwencji, od uzyskanego przez pracownika w okresie od 1 stycznia 2023 r. do 31 lipca 2023 r. przychodu ze stosunku pracy powinni Państwo obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych – zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 32 ust. 1 i ust. 2 komentowanej ustawy – tj. w wysokości 12% dochodu uzyskanego w danym miesiącu za miesiące, w których dochód pracownika uzyskany od początku roku nie przekroczył kwoty 120 000 zł, natomiast za miesiąc, w którym dochód pracownika uzyskany od początku roku przekroczył kwotę 120 000 zł, w wysokości 12% od tej części dochodu uzyskanego w tym miesiącu, która nie przekroczyła ww. kwoty i 32% od nadwyżki ponad kwotę 120 000 zł. Z kolei za miesiące następujące, po miesiącu w którym dochód pracownika przekroczył kwotę 120 000 zł – 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu. Powyższe zasady wynikające z art. 32 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stosować kontynuując naliczanie zaliczek od dochodu pracownika podlegającego opodatkowaniu uzyskanego od października 2023 r.

Przy czym do określenia czy nastąpiło przekroczenie progu skali podatkowej – 120 000 zł, należy uwzględnić tylko uzyskane, począwszy od 1 stycznia 2023 r., dochody, które podlegają opodatkowaniu.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00