Interpretacja indywidualna z dnia 19 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.386.2023.2.ŁS
Obowiązki płatnika w kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania (ulga dla młodych), kwalifikacji uzyskiwanych przychodów do odpowiedniego źródła oraz kosztów uzyskania przychodów.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w kwestii zastosowania zwolnienia z opodatkowania (ulga dla młodych), kwalifikacji uzyskiwanych przychodów do odpowiedniego źródła oraz kosztów uzyskania przychodów. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 września 2023 r. (wpływ). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Są Państwo podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem przeważającej Państwa działalności jest „Pozostała działalność związana ze sportem”. Przedmiotem pozostałej Państwa działalności jest, między innymi, „Działalność obiektów sportowych”, „Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej", „Działalność klubów sportowych”, „Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych, nagrań dźwiękowych i muzycznych”.
W ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej, zawierają Państwo z osobami fizycznymi umowy o świadczenie usług, według przyjętego przez Państwa wzoru (dalej jako: „Umowa”). Osoby fizyczne, z którymi zawierana jest Umowa, nie wykonują usług, na podstawie tej Umowy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz składają Państwu oświadczenie, że wykonywane przez nich usługi na Państwa rzecz nie wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
W Umowie, osoba fizyczna, która podejmuje się wykonać usługi określone Umową na Państwa rzecz została nazwana Zleceniobiorcą.
Na podstawie Umowy, Zleceniobiorca zobowiązuje się do świadczenia usług związanych z udziałem w indywidualnych lub drużynowych zawodach sportowych, a także do udziału w promocjach i innych działaniach marketingowych Zleceniodawcy (zwanych dalej łącznie „Usługami”). Zleceniobiorca zobowiązuje się do udziału w meczach ligi:
a)A,
b)B,
c)C,
d)D,
e)E,
-na obiekcie Zleceniodawcy znajdującym się pod adresem: ul. X 7, (...).
Jedna z tych lig, w ramach których Zleceniobiorca zobowiązuje się wziąć udział w meczach, stanowi sport tradycyjny (np. E jest ligą (...)). Pozostałe ligi czyli liga A, B, C oraz D są ligami sportu elektronicznego (e-sportu).
Gry (elektroniczne komputerowe) rozgrywane przez Zleceniobiorców w tych ligach e-sportu na podstawie Umowy są grami wymagającymi nie tylko refleksu, ale przede wszystkim zaangażowania intelektualnego w zakresie strategii prowadzenia gry, planowania działań, oceny szans i sposobów postępowania konkurentów w celu wyboru najlepszej drogi prowadzącej do własnej wygranej.
Zgodnie z Umową, Zleceniobiorca ma prawo do otrzymywania od Państwa wszelkich informacji oraz wyposażonej Sali turniejowej, które są niezbędne do świadczenia Usługi na podstawie Umowy oraz do otrzymywania wynagrodzenia za świadczone Usługi na zasadach określonych w Umowie i załącznikach do Umowy, oraz w wysokości w nich przewidzianej. Na podstawie Umowy Zleceniobiorca zobowiązany jest:
a)świadczyć Usługi osobiście, z wysoką starannością, dbałością i umiejętnościami zawodowymi,
b)dbać o swoje zdrowie i prowadzić zdrowy tryb życia; nie stosować żadnych technik ani metod osiągania wyników sportowych, które są zabronione przez przepisy zawodów, nie stosować żadnych niedozwolonych środków, substancji ani metod polepszania wyników (doping),
c)ściśle przestrzegać przepisów gier sportowych oraz przepisów dotyczących udziału w zawodach sportowych i turniejach,
d)stale doskonalić swoje umiejętności, utrzymywać dobrą formę fizyczną, która pozwoli na świadczenie wysokiej jakości Usług na profesjonalnym poziomie,
e)okazać zaświadczenie od lekarza o możliwości uczestniczenia w turnieju,
f)w trakcie świadczenia Usługi przestrzegać zasad gry fair play, nie dopuszczać się nieuprzejmości, oszustwa, innych bezprawnych czynów w celu osiągnięcia wyniku w grze sportowej, nie ujawniać wyłącznych informacji o grze ani wykorzystywać ich w inny sposób, powstrzymywać się od wypełniania wszelkich bezprawnych decyzji czy poleceń stron trzecich dotyczących wyników gry sportowej, całkowicie odrzucać propozycje innych osób dotyczące przebiegu lub wyników gry sportowej,
g)brać udział we wszelkich kampaniach marketingowych i działaniach związanych z promocją (reklamą) i popularyzacją Państwa działalności (w tym w sesjach zdjęciowych i kręceniu filmów reklamowych) na warunkach uzgodnionych w Umowie.
Ponadto, Zleceniobiorca zobowiązuje się, że w okresie obowiązywania Umowy o świadczenie usług nie będzie rejestrował ani otwierał kont użytkowników, obstawiał żadnych wydarzeń ani turniejów organizowanych przez samych Państwa lub przez Państwa spółki stowarzyszone, stowarzyszenia lub ligi, pod żadnym Państwa znakiem towarowym w żadnym zakładzie bukmacherskim czy to w Polsce, czy też w żadnym innym kraju, samodzielnie lub za pośrednictwem stron trzecich, lub kont stron trzecich.
W Umowie, oświadczają Państwa, co Zleceniobiorca przyjmuje do wiadomości i akceptuje, że Umowa stanowi element Państwa przedsięwzięcia biznesowego, w ramach którego organizują Państwo imprezy sportowe oraz imprezy innego rodzaju, w których Zleceniobiorca będzie brał dobrowolnie udział w ramach Umowy, a które będą transmitowane lub retransmitowane przez Państwa kontrahentów, z wykorzystaniem jakichkolwiek środków technicznych lub organizacyjnych, w tym za pośrednictwem internetowych platform streamingowych. W związku z powyższym, realizacja przez Państwa ww. przedsięwzięcia biznesowego wymaga udostępniania danych osobowych Zleceniobiorcy Państwa kontrahentom. Państwo i Zleceniobiorca uzgodnili w Umowie, że wszystkie wyłączne prawa własności do własności intelektualnej, w tym m. in. do wyników Zleceniobiorcy, jego wizerunku i danych osobowych wykorzystywanych w trakcie świadczenia Usług na podstawie niniejszej Umowy, stanowią wyniki prac i są przenoszone przez Zleceniobiorcę na Państwa bezterminowo. Ponadto Zleceniobiorca wyraża w Umowie zgodę na wykorzystanie i rozpowszechnianie jego uwag, odpowiedzi na pytania oraz opinii w dowolny sposób, o ile nie jest to zabronione przez prawo, podczas publicznego wyświetlania, publicznego powiadamiania, publicznej demonstracji, reprodukcji i dystrybucji materiałów reklamowych i informacyjnych, programów telewizyjnych i innych z jego wizerunkiem, oraz nagrań wideo z jego udziałem, w tym, między innymi, wszelkich projektów reklamowych.
Umowa stanowiąca element Państwa przedsięwzięcia biznesowego, w ramach którego organizują Państwo imprezy sportowe oraz imprezy innego rodzaju, w których Zleceniobiorca będzie brał dobrowolnie udział pozwala Państwu na uzyskiwanie przez Państwa przychodów z tytułu transmitowania lub retransmitowania zawodów przez Państwa kontrahentów oraz z tytułu wyświetlania reklam.
Umowa staje się skuteczna z dniem jej podpisania i jest ważna w ciągu 3 miesięcy od podpisania, przy czym mogą Państwo rozwiązać Umowę przed terminem bez uprzedniego zawiadomienia Zleceniobiorcy w przypadkach niewykonywania lub nienależytego wykonywania przez Zleceniobiorcę obowiązków określonych postanowieniami Umowy a każda ze Stron Umowy może rozwiązać Umowę jednostronnie, powiadamiając o tym drugą stronę Umowy na piśmie, na co najmniej 30 dni kalendarzowych przed żądaną datą rozwiązania Umowy.
Wypłacając Zleceniobiorcy wynagrodzenie należne na podstawie Umowy, traktują Państwo to wynagrodzenie jako przychód Zleceniobiorcy z działalności wykonywanej osobiście z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: „Ustawa PIT”) i w związku z tym:
a)na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy PIT jako płatnik pobierają zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów, 12% stawkę podatku dochodowego od osób fizycznych,
b)na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 Ustawy PIT stosują, obliczając zaliczki na podatek dochodowy, 20% koszty uzyskania przychodu do wynagrodzenia wypłacanego na podstawie Umowy,
c)stosują, jako płatnik, zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy PIT odnośnie wypłat wynagrodzeń dla Zleceniobiorców, którzy nie mają ukończonych 26 lat, ponieważ zwolnienie to dotyczy przychodów z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy PIT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Umowy o świadczenie usług opisane we wniosku są zawarte na podstawie art. 750 Kodeksu cywilnego oraz nie są regulowane innymi przepisami. W konsekwencji wobec nich odpowiednio stosowane są przepisy Kodeksu cywilnego o zleceniu.
W ramach turnieju F zleceniobiorcy uczestniczą w wydarzeniu sportowym polegającym na współzawodnictwie w dziedzinie (...) w celu osiągnięcia wyniku sportowego, zdobycia punktów rankingowych (a w konsekwencji zajęcia wyższego miejsca w rankingu zawodników) oraz otrzymania premii za wygraną w turnieju.
W ramach lig opisanych we Wniosku, tj. A, B, C, D, Zleceniobiorcy uczestniczą w danym wydarzeniu polegającym na współzawodnictwie opartym na aktywności intelektualnej, zręcznościowej, manualnej. Celem tego współzawodnictwa w odniesieniu do poszczególnych Zleceniobiorców jest osiągnięcie wyniku sportowego, tj. wyjście do rundy play-off zawodów, a następnie zwycięstwo w turnieju, zdobycie punktów rankingowych (a w konsekwencji zajęcie wyższego miejsca w rankingu zawodników) oraz otrzymanie premii za wygraną.
W ramach współzawodnictwa opartego na aktywności intelektualnej w turniejach, o których mowa powyżej, Zleceniobiorcy biorą udział w turniejach esportowych (...) i (...) tj. grają sam na sam w odpowiednią grę komputerową. Są dwa rodzaje turniejów. Pierwszy rodzaj polega na rozgrywaniu gier towarzyskich w systemie kołowym (każdy z każdym). Drugi rodzaj turniejów to tzw. turnieje „G”, gdzie Zleceniobiorcy biorą udział w kwalifikacjach przez 2 tygodnie, a następnie najlepsi z nich rywalizują w fazie grupowej. Dwóch zwycięzców grup awansuje do fazy play-off, gdzie rywalizują ze zwycięzcami identycznych turniejów z U. i C. W takim przypadku gracze z różnych krajów biorą udział w rozgrywkach w miejscach znajdujących się w krajach, z których pochodzą (przykładowo Zleceniobiorcy z Polski biorą udział w turnieju znajdując się w Państwa studiu w Polsce).
Umowy zawierane ze Zleceniobiorcami regulują kwestię wynagrodzenia w ten sposób, że określają jego zryczałtowaną miesięczną wysokość netto. Zawarte ze Zleceniobiorcami umowy nie przewidują odrębnego wynagrodzenia za wykonywanie usług związanych z udziałem w indywidualnych lub drużynowych zawodach sportowych oraz oddzielnie za wykonywanie usług związanych z promocjami i innymi działaniami marketingowymi. Zgodnie z umowami, wynagrodzenie umowne jest należne Zleceniobiorcom za wykonanie wszelkiego rodzaju usług określonych w umowie (tj. udział w rozgrywkach oraz działania marketingowe).
Pytania
Czy postępują Państwo prawidłowo traktując wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy na podstawie Umowy, jako przychód Zleceniobiorcy z działalności wykonywanej osobiście z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, o którym mowa jest w art. 13 pkt 8 Ustawy PIT i w związku z tym:
a)na podstawie art. 41 ust. 1 Ustawy PIT jako płatnik prawidłowo pobierają zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów, 12% stawkę podatku dochodowego od osób fizycznych?
b)na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 Ustawy PIT prawidłowo stosują, obliczając zaliczki na podatek dochodowy, 20% koszty uzyskania przychodu do wynagrodzenia wypłacanego na podstawie Umowy?
c)prawidłowo stosują, jako płatnik, zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy PIT odnośnie wypłat wynagrodzeń dla Zleceniobiorców, którzy nie mają ukończonych 26 lat ponieważ zwolnienie to dotyczy przychodów z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, w art. 13 pkt 2 Ustawy PIT mowa jest o przychodach z uprawiania sportu.
Pojęcia „uprawianie” oraz „sport” nie mają swojej definicji w przepisach Ustawy PIT, dlatego ich znaczenie należy ustalić, na podstawie wykładni językowej (odnośnie znaczenia słowa „uprawiać") oraz na podstawie przepisów innej gałęzi prawa niż prawo podatkowe, mianowicie na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (odnośnie znaczenia słowa „sport”).
Słowo „uprawiać” oznacza: „zajmować się czymś; oddawać, poświęcać się czemuś” (M. Szymczak [red], Słownik Języka Polskiego PWN, Tom 3, Warszawa 1998 r., str. 658 ).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Ten przepis wskazuje zatem, podobnie jak wynik wykładni językowej pojęcia „sport”, że jest to przede wszystkim aktywność fizyczna.
Jednakże, w art. 2 ust. 1a tej ustawy następuje rozwinięcie definicji poprzez wskazanie, że za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.
Zatem „sport” w rozumieniu ustawy o sporcie to nie tylko aktywność fizyczna, ale również aktywność intelektualna, której celem jest osiągniecie wyniku sportowego.
Warto, dla wyjaśnienia pojęcia sport, a przede wszystkim dla ustalenia czy e-sport, czyli sport elektroniczny, jest sportem w rozumieniu ustawy dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie odwołać się do uzasadnienia „Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu dokumentów organów bezpieczeństwa z lat 1944 -1990 oraz treści tych dokumentów” (druk nr 1410, Sejm VIII kadencji), na podstawie którego uchwalono zmiany w ustawie dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie w zakresie dodania w art. 2 nowego ustępu 1a:
„[...] Projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie (dalej: „projekt”) rozszerza definicję sportu o aktywność intelektualną. Obowiązujące aktualnie uregulowanie skupia się wyłącznie na aktywności fizycznej. Uwzględnienie w tej kategorii takich sportów, jak szachy, warcaby, czy brydż sportowy do tej pory mogło budzić wątpliwości. Proponowana zmiana wyjaśni tę kwestię. Ponadto rozszerzenie definicji sportu o aktywność intelektualną umożliwi uwzględnienie w regulacji cieszących się dużą popularnością kategorii sportów elektronicznych (e-sport). [...] Zasadność powyższego rozwiązania wynika z faktu, że nie tylko aktywność fizyczna sprzyja umacnianiu więzi społecznych czy budowaniu własnej wartości. Angażowanie aktywności umysłowej poprzez grę w brydża sportowego, warcaby, czy szachy, a także sporty elektroniczne stwarza możliwość rozwoju intelektualnego, wzmacnia relacje społeczne, sprzyja socjalizacji uczestników, dodaje pewności siebie. Skutki aktywności intelektualnej w aspekcie społecznym są zatem podobne do uprawiania aktywności fizycznej. Należy również mieć na względzie, że profesjonalne podejście do gry w szachy, warcaby, brydża sportowego, a także sporty elektroniczne wymaga od uczestników uprawiania aktywności fizycznej. Ponadto gry w szachy, warcaby, brydża sportowego oraz sporty elektroniczne wyrabiają szybkość reakcji oraz rozwijają strategiczne myślenie. [...] Od ponad 20 lat na arenie międzynarodowej intensywnie rozwijają się sporty elektroniczne. Na całym świecie funkcjonują międzynarodowe i krajowe federacje m.in.: (...). Prognozuje się, że w 2019 roku, e-sport będzie mieć na całym świecie ok. 345 mln fanów. Podsumowując, planowana zmiana definicji sportu nie jest odejściem od dotychczasowej polityki popularyzacji aktywności fizycznej, ale stanowi jej doprecyzowanie.”
Podsumowując, uprawianie sportu może być rozumiane jako aktywność polegająca nie tylko na ćwiczeniach i grach mających przede wszystkim na celu podnoszenie i nabywanie sprawności fizycznej, ale również na grach opartych na aktywności intelektualnej w tym grach elektronicznych.
Powstaje jednak pytanie czy usługi jakie Zleceniobiorca zobowiązuje się wykonać na Państwa rzecz na podstawie Umowy można uznać za uprawianie sportu, w rozumieniu art. 13 pkt 2 Ustawy o PIT, nawet jeśli, jak wskazano powyżej, sportem jest nie tylko aktywność polegająca na ćwiczeniach i grach mających przede wszystkim na celu podnoszenie i nabywanie sprawności fizycznej, ale również aktywność polegająca na grach opartych na aktywności intelektualnej w tym grach elektronicznych.
Państwa Zdaniem odpowiedź na to pytanie jest negatywna z następujących powodów:
1) Nie są Państwo klubem sportowym i nie organizują Państwo zawodów wyłącznie w celu umożliwienia rywalizacji sportowej Zleceniobiorców. Umowa stanowi Państwa element przedsięwzięcia biznesowego, w ramach którego organizują Państwo imprezy sportowe oraz imprezy innego rodzaju, które będą transmitowane lub retransmitowane przez Państwa kontrahentów, z wykorzystaniem jakichkolwiek środków technicznych lub organizacyjnych, w tym za pośrednictwem internetowych platform streamingowych,
2) Zleceniobiorca wyraża w Umowie zgodę na wykorzystanie i rozpowszechnianie jego uwag, odpowiedzi na pytania oraz opinii w dowolny sposób, o ile nie jest to zabronione przez prawo, podczas publicznego wyświetlania, publicznego powiadamiania, publicznej demonstracji, reprodukcji i dystrybucji materiałów reklamowych i informacyjnych, programów telewizyjnych i innych z jego wizerunkiem, oraz nagrań wideo z jego udziałem, w tym, między innymi, wszelkich projektów reklamowych,
3) Zleceniobiorcy zobowiązują się na podstawie Umowy nie tylko do świadczenia usług związanych z udziałem w indywidualnych lub drużynowych zawodach sportowych, w tym w ramach e-sportu, ale również zobowiązują się do udziału w Państwa promocjach i innych działaniach marketingowych,
4) Zleceniobiorcy zobowiązują się na podstawie Umowy brać udział we wszelkich kampaniach marketingowych i działaniach związanych z promocją (reklamą) i popularyzacją Państwa działalności (w tym w sesjach zdjęciowych i kręceniu filmów reklamowych) na warunkach uzgodnionych w Umowie.
W związku z powyższym zakres usług jakie Zleceniobiorcy wykonują na Państwa rzecz są szersze od uprawiania sportu i wykraczają poza ten zakres. Z perspektywy Państwa działalności gospodarczej organizowanie zawodów sportowych (w tym w zakresie e-sportu) nie jest celem w samym sobie, zawody te są elementem Państwa przedsięwzięcia biznesowego i pozwalają na uzyskiwanie przez Państwa przychodów z tytułu transmitowania lub retransmitowania zawodów przez Państwa kontrahentów oraz z tytułu wyświetlania reklam. Zleceniobiorcy świadcząc usługi na Państwa rzecz umożliwiają Państwu prowadzenie takiej działalności biznesowej i zobowiązują się do brania udziału we wszelkich kampaniach marketingowych i działaniach związanych z promocją (reklamą) i popularyzacją Państwa działalności (w tym w sesjach zdjęciowych i kręceniu filmów reklamowych). Tym samym Zleceniobiorców należy uznać za osoby wykonujące usługi na podstawie umowy zlecenia a konsekwencji za osoby uzyskujące przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście, o której mowa jest w art. 13 pkt 8 Ustawy PIT - przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia uzyskiwane wyłącznie od osoby prawnej.
W związku z powyższym, Państwa zdaniem, postępują Państwo prawidłowo traktując wynagrodzenie należne Zleceniobiorcy na podstawie Umowy, jako przychód Zleceniobiorcy z działalności wykonywanej osobiście z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, o którym mowa jest w art. 13 pkt 8 ustawy PIT i w związku z tym:
a) na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy PIT jako płatnik prawidłowo pobierają Państwo zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów, 12% stawkę podatku dochodowego od osób fizycznych,
b) na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy PIT prawidłowo stosują, obliczając zaliczki na podatek dochodowy, 20% koszty uzyskania przychodu do wynagrodzenia wypłacanego na podstawie Umowy,
c) prawidłowo stosują, jako płatnik, zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 Ustawy PIT odnośnie wypłat wynagrodzeń dla Zleceniobiorców, którzy nie mają ukończonych 26 lat ponieważ zwolnienie to dotyczy przychodów z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 Ustawy PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z jego treścią:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z uregulowań zawartych w powołanym art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkie dochody z wyjątkiem tych, które ustawodawca enumeratywnie wymienił jako zwolnione od podatku oraz od których zaniechał poboru podatku.
Jednocześnie wskazać należy, że w art. 21 powołanej ustawy, ustawodawca sformułował katalog zwolnień podatkowych. Przepis ten, jako stanowiący odstępstwo od zasady równości opodatkowania, powinien być w pierwszej kolejności interpretowany według reguł wykładni językowej, gramatycznej.
Jak stanowi art. 84 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.) wyrażający zasadę powszechności opodatkowania:
Każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie.
Norma ta zawiera regułę, w myśl której w przypadku zaistnienia stanów określonych w ustawie podmioty objęte zakresem opodatkowania są zobowiązane do poniesienia ciężaru podatkowego. Norma wynikająca z art. 84 Konstytucji RP stanowi również dyrektywę interpretacyjną tekstu prawnego nakazującą traktować opodatkowanie jako zasadę, natomiast wszelkie przywileje w postaci zwolnień, ulg lub wyłączeń podatkowych jako wyjątek od tej zasady, a tym samym jako odstępstwo od normy konstytucyjnej. Tak rozumiana zasada powszechności opodatkowania wywodzona z przepisów Konstytucji zakazuje w szczególności domniemania istnienia przywileju podatkowego. Zastosowanie jakiegokolwiek przywileju winno wprost wynikać z przepisów ustawy podatkowej.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są przychody:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz.U. z 2018 r. poz. 1244),
d)z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
e)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
–otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
Analiza treści powyższego zwolnienia podatkowego prowadzi do wniosku, że zwolnienie to nie ma charakteru jedynie podmiotowego, ale ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Podmiotowy, bowiem jest adresowane do podatników podatku dochodowego, którzy nie ukończyli 26 roku życia.
Przedmiotowy, bo nie wszystkie przychody osiągnięte przez wskazanych metrykalnie podatników mogą korzystać z tego zwolnienia – dotyczy ono bowiem jedynie przychodów enumeratywnie wymienionych w cytowanym art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Możliwość zastosowania tego zwolnienia ustawodawca uzależnił zatem od łącznego spełnienia wszystkich przesłanek wytyczonych analizowanym przepisem – zarówno tej podmiotowej, jak i tej przedmiotowej. Są to warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia.
Jak podano na stronie 1 uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, wprowadzającej analizowany przepis (druk sejmowy VIII kadencji nr 3551, Warszawa, 25 czerwca 2019 r.):
„Projekt ustawy stanowi realizację zapowiedzi zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie likwidacji podatku PIT dla młodych do ukończenia 26 roku życia. Celem tych zmian jest obniżenie obciążeń fiskalnych młodych osób, które wykonują pracę na podstawie stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego, stosunku pracy nakładczej lub umów zlecenia zawartej z firmą. Jest to pierwszy krok w kierunku zmniejszenia klina podatkowego. Zmniejszenie obciążeń pozwoli młodym ludziom łatwiej rozpocząć pracę i równocześnie da możliwość powrotu na rynek pracy osobom pracującym w szarej strefie. Przyczyni się to do poprawy współczynnika aktywności zawodowej osób młodych oraz spadku bezrobocia wśród tej grupy wiekowej (…)”. Jednocześnie na stronie 5 tego uzasadnienia wyjaśniono, że: „Tak ukształtowany zakres podmiotowy i przedmiotowy zwolnienia wynika z celu, który ma być zrealizowany. Jak wskazano na wstępie, celem tym ma być aktywizacja zawodowa osób młodych poprzez ułatwienie im wejścia na rynek pracy. Stąd zwolnienie od podatku adresowane jest do podatników do 26 roku życia, czyli starszych o rok od osób, które co do zasady kończą naukę i podejmują stałą pracę (vide art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy PIT). Jednocześnie nie chodzi o każdy rodzaj pracy zarobkowej, a wyłącznie wykonywanej w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, pracy nakładczej, służby oraz umowy zlecenia zawartej z firmą, będących najpopularniejszymi formami zatrudnienia organizowanymi przez zatrudniającego”.
Ustawodawca na zasadzie zamkniętej listy wskazał wprost źródła przychodów objętych zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do żadnych innych źródeł przychodów, nawet bardzo podobnych, zwolnienie zastosowania mieć zatem nie może, co jest zresztą zgodne z przywołanym wyżej uzasadnieniem wprowadzenia omawianego unormowania, a także z samą racjonalnością ustawodawcy, definiującego co należy rozumieć przez poszczególne źródła przychodów. Gdyby wola ustawodawcy była inna, wskazałby to w przepisie, jak to uczynił np. w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, gdzie wymienione rodzaje przychodów opatrzył klauzulą „w szczególności”, na skutek czego oprócz wprost wymienionych przychodów, dopuścił jeszcze inne, niewymienione wprost.
Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zawiera art. 10 ust. 1 powołanej ustawy. W myśl pkt 2 tego artykułu, do źródeł przychodów zalicza się działalność wykonywaną osobiście.
Stosownie do treści art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się: przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
c)przedsiębiorstwa w spadku
– z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Ponadto, wśród przychodów z działalności wykonywanej osobiście w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienione są także:
przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, przychody z tytułu udziału w badaniach i eksperymentach prowadzonych przez podmioty tworzące system szkolnictwa wyższego i nauki, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.
Z przepisów art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika wprost, że ww. zwolnienie (tzw. ulga dla młodych) dotyczy przychodów z umów zleceń, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, natomiast nie będzie miało zastosowania do przychodów z uprawiania sportu, o których mowa w przepisie art. 13 pkt 2 cytowanej ustawy.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „uprawianie sportu”. Zasady uprawiania i organizowania sportu, określa ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1599 ze zm.).
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 tej ustawy:
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.
Natomiast, w myśl art. 2 ust. 1a ustawy o sporcie:
Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.
Z uzasadnienia do projektu ustawy o zmianie ustawy o sporcie oraz ustawy o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów, wprowadzającej ww. przepis art. 2 ust. 1a (druk sejmowy VIII kadencji nr 1410, Warszawa, 16 marca 2017 r.) wynika, że:
(…) Projekt ustawy o zmianie ustawy o sporcie (dalej: „projekt”) rozszerza definicję sportu o aktywność intelektualną. Obowiązujące aktualnie uregulowanie skupia się wyłącznie na aktywności fizycznej. Uwzględnienie w tej kategorii takich sportów, jak szachy, warcaby, czy brydż sportowy do tej pory mogło budzić wątpliwości. Proponowana zmiana wyjaśni tę kwestię. Ponadto rozszerzenie definicji sportu o aktywność intelektualną umożliwi uwzględnienie w regulacji cieszących się dużą popularnością kategorii sportów elektronicznych (e-sport). (…)
(…) Zasadność powyższego rozwiązania wynika z faktu, że nie tylko aktywność fizyczna sprzyja umacnianiu więzi społecznych czy budowaniu własnej wartości. Angażowanie aktywności umysłowej poprzez grę w brydża sportowego, warcaby, czy szachy, a także sporty elektroniczne stwarza możliwość rozwoju intelektualnego, wzmacnia relacje społeczne, sprzyja socjalizacji uczestników, dodaje pewności siebie. Skutki aktywności intelektualnej w aspekcie społecznym są zatem podobne do uprawiania aktywności fizycznej. Należy również mieć na względzie, że profesjonalne podejście do gry w szachy, warcaby, brydża sportowego, a także sporty elektroniczne wymaga od uczestników uprawiania aktywności fizycznej. Ponadto gry w szachy, warcaby, brydża sportowego oraz sporty elektroniczne wyrabiają szybkość reakcji oraz rozwijają strategiczne myślenie. (…)
(…) Od ponad 20 lat na arenie międzynarodowej intensywnie rozwijają się sporty elektroniczne. Na całym świecie funkcjonują międzynarodowe i krajowe federacje m.in.: (...). Prognozuje się, że w 2019 roku, e-sport będzie mieć na całym świecie ok. 345 mln fanów. (…)
(…) Podsumowując, planowana zmiana definicji sportu nie jest odejściem od dotychczasowej polityki popularyzacji aktywności fizycznej, ale stanowi jej doprecyzowanie. (…)
Wobec tego sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach oraz również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego.
Jednocześnie o kwalifikacji do danego źródła przychodu przesądza treść danej umowy, a nie forma zobowiązania stosunku prawnego (umowa o dzieło, czy umowa zlecenia). Gdy przedmiotem umowy jest uprawianie sportu to przychody z tego tytułu zalicza się do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy, bez względu na podmiot, z którym zawarta została umowa, jak i moment jej zawarcia.
Wyjaśniamy przy tym, że umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, którą regulują przepisy art. 734-751 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.).
Zgodnie z art. 734 § 1 ustawy Kodeks cywilny:
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
Stosownie do art. 735 § 1 ww. Kodeksu:
Jeżeli ani z umowy, ani z okoliczności nie wynika, że przyjmujący zlecenie zobowiązał się wykonać je bez wynagrodzenia, za wykonanie zlecenia należy się wynagrodzenie.
Przyjmujący zlecenie może bez uprzedniej zgody dającego zlecenie odstąpić od wskazanego przez niego sposobu wykonania zlecenia, jeżeli nie ma możności uzyskania jego zgody, a zachodzi uzasadniony powód do przypuszczenia, że dający zlecenie zgodziłby się na zmianę, gdyby wiedział o istniejącym stanie rzeczy – art. 737 Kodeksu cywilnego.
Na podstawie art. 738 § 1 ww. Kodeksu:
Przyjmujący zlecenie może powierzyć wykonanie zlecenia osobie trzeciej tylko wtedy, gdy to wynika z umowy lub ze zwyczaju albo gdy jest do tego zmuszony przez okoliczności. W wypadku takim obowiązany jest zawiadomić niezwłocznie dającego zlecenie o osobie i o miejscu zamieszkania swego zastępcy i w razie zawiadomienia odpowiedzialny jest tylko za brak należytej staranności w wyborze zastępcy.
W myśl art. 750 Kodeksu cywilnego:
Do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności należy dokonać kwalifikacji osiąganych – przez osoby z którymi zawierane są umowy o świadczenie usług opisanych we wniosku – przychodów do odpowiedniego rodzaju przychodów z działalności wykonywanej osobiście wskazanych w art. 13 ustawy o podatku do chodowym od osób fizycznych.
Wobec wskazania przez ustawodawcę w pkt 2 artykułu 13 ww. ustawy wprost m. in. przychodów z uprawiania sportu, jako rodzaju przychodów z działalności wykonywanej osobiście, nie można zgodzić się z Państwem, że postępują Państwo prawidłowo traktując uzyskiwane przez te osoby – na podstawie zawartych ww. umów – wynagrodzenia jako przychody z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych.
Jak wynika z treści wniosku, w ramach zawartych umów na podstawie art. 750 Kodeksu cywilnego osoby te zobowiązane są do świadczenia usług związanych z udziałem w indywidualnych lub drużynowych zawodach sportowych, a także do udziału w promocjach i innych działaniach marketingowych. Osoby te uczestniczą w wydarzeniach sportowych polegających na:
– współzawodnictwie w dziedzinie (...) (liga E) w celu osiągnięcia wyniku sportowego, zdobycia punktów rankingowych (a w konsekwencji zajęcia wyższego miejsca w rankingu zawodników) oraz otrzymania premii za wygraną w turnieju,
– współzawodnictwie opartym na aktywności intelektualnej, zręcznościowej i manualnej w ramach lig, tj. A, B, C, D, gdzie celem tego współzawodnictwa w odniesieniu do poszczególnych Zleceniobiorców jest osiągnięcia wyniku sportowego, tj. wyjście do rundy play-off zawodów, a następnie zwycięstwo w turnieju, zdobycie punktów rankingowych (a w konsekwencji zajęcie wyższego miejsca w rankingu zawodników) oraz otrzymanie premii za wygraną. Przy czym gry (elektroniczne komputerowe) rozgrywane przez Zleceniobiorców w tych ligach e-sportu na podstawie umowy są grami wymagającymi nie tylko refleksu, ale przede wszystkim zaangażowania intelektualnego w zakresie strategii prowadzenia gry, planowania działań, oceny szans i sposobów postępowania konkurentów w celu wyboru najlepszej drogi prowadzącej do własnej wygranej.
Na podstawie zawieranych umów osoby te zobowiązane są także m. in. do:
– świadczenia usługi osobiście, z wysoką starannością, dbałością i umiejętnościami zawodowymi,
– dbania o swoje zdrowie i prowadzenia zdrowego trybu życia; nie stosowania żadnych technik ani metod osiągania wyników sportowych, które są zabronione przez przepisy zawodów, nie stosowania żadnych niedozwolonych środków, substancji ani metod polepszania wyników (doping),
– ścisłego przestrzegania przepisów gier sportowych oraz przepisów dotyczących udziału w zawodach sportowych i turniejach,
– stałego doskonalenia swoich umiejętności, utrzymywania dobrej formy fizycznej, która pozwoli na świadczenie wysokiej jakości usług na profesjonalnym poziomie,
– przestrzegania zasad gry fair play, nie dopuszczania się nieuprzejmości, oszustwa, innych bezprawnych czynów w celu osiągnięcia wyniku w grze sportowej, nie ujawniania wyłącznych informacji o grze ani wykorzystywania ich w inny sposób, powstrzymywania się od wypełniania wszelkich bezprawnych decyzji czy poleceń stron trzecich dotyczących wyników gry sportowej, całkowitego odrzucania propozycji innych osób dotyczących przebiegu lub wyników gry sportowej.
Ponadto, osoby fizyczne, z którymi zawierana jest umowa, nie wykonują usług, na podstawie tych umów, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz składają Państwu oświadczenie, że wykonywane przez nich usługi na Państwa rzecz nie wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej.
Przedstawione powyższej okoliczności wskazują zatem, że osoby, z którymi zawierane są umowy o świadczenie usług związanych z udziałem w indywidualnych lub drużynowych zawodach sportowych, a także z udziałem w promocjach i innych działaniach marketingowych, uzyskują wynagrodzenie za uprawianie sportu (w tym e-sportu).
Tym samym uzyskiwane przez te osoby przychody stanowią przychody, które należy kwalifikować do przychodów z uprawiania sportu, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z tym, do uzyskanych ww. przychodów, kwalifikowanych do przychodów wskazanych w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powoduje, że na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy. W myśl bowiem tego przepisu:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zatem, w opisanym stanie faktycznym, ciążą na Państwu obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Tym samym zgodzić się z Państwem należy, że powinni Państwo pobierać zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanych świadczeń najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 (tj. stawkę podatku 12%).
Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że:
Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4-6 i 8 - w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
są Państwo uprawnieni obliczając zaliczki na podatek dochodowy do stosowania 20% kosztów uzyskania przychodów.
Podsumowując, przychody uzyskiwane przez osoby, o których mowa we wniosku, należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym przychody te, nie mogą korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto, są Państwo – jako podmiot dokonujący wypłat ww. przychodów – zobowiązani, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do pobierania zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu z zastosowaniem – na podstawie art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy – 20% kosztów uzyskania przychodu.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać w części za nieprawidłowe oraz w części za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.