Kontrola podwykonawców w zakresie bhp
O ile wiele lat temu z podwykonawców korzystano przeważnie w branży budowlanej, o tyle obecnie coraz więcej przedsiębiorstw korzysta z usług outsourcingowych: przy rozliczaniu (np. w ramach usług księgowych), tworzeniu i prowadzeniu dokumentacji (np. kadrowych), przy utrzymaniu nieruchomości – związanych nawet z drobnymi naprawami instalacji elektrycznych, hydraulicznych, utrzymaniu i serwisowaniu maszyn i urządzeń, czy usług informatycznych. Czasem zdarza się, że niektóre procesy pracy (w tym np. produkcji) są całkowicie wyodrębnione ze struktury danego przedsiębiorstwa i powierzane pracownikom zewnętrznego podmiotu. A to dlatego, że – w ocenie kadry zarządzającej – tak jest zwyczajnie taniej, wygodniej czy po prostu z innego względu korzystniej. Przedmiotem niniejszego artykułu nie jest analiza tych powodów, natomiast są nią kwestie prawne związane z pracą w tym samym miejscu pracowników różnych pracodawców, bo to właśnie w takich przypadkach najczęściej dochodzi do różnego rodzaju kolizji – chociażby ze względu na często odmienne kultury organizacyjne w danych zakładach pracy – które mogą mieć lub faktycznie mają wpływ na bezpieczeństwo wszystkich osób przebywających na terenie danego zakładu. Na co zatem warto zwrócić szczególną uwagę?
Stosownie do postanowień art. 208 § 1 Kodeksu pracy (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465; dalej: k.p.), jeżeli w tym samym miejscu jednocześnie wykonują pracę pracownicy zatrudnieni przez różnych pracodawców, pracodawcy ci mają obowiązek:
1) współpracować ze sobą,
2) wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników zatrudnionych w tym samym miejscu,
3) ustalić zasady współdziałania uwzględniające sposoby postępowania w przypadku wystąpienia zagrożeń dla zdrowia lub życia pracowników,
4) informować siebie nawzajem oraz pracowników lub ich przedstawicieli o działaniach w zakresie zapobiegania zagrożeniom zawodowym występującym podczas wykonywanych przez nich prac.