Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.346.2023.2.GK
Rozpoznania importu usług w związku z nabyciem przez Panią usługi transportu wywozowego i transportu powrotnego (przeprawy promowej) od Spółki holenderskiej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 sierpnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 27 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania importu usług w związku z nabyciem przez Panią usługi transportu wywozowego i transportu powrotnego (przeprawy promowej) od Spółki holenderskiej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 października 2023 r. (wpływ 6 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pani przedsiębiorcą produkującym, skupującym i dystrybuującym warzywa. Jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce oraz czynnym podatnikiem VAT UE. Warzywa są przedmiotem międzynarodowych dostaw zarówno na terenie Unii Europejskiej, jak i poza Unią. W głównej mierze dokonuje Pani dostaw warzyw poza Unię Europejską do Wielkiej Brytanii. Dostawy towarów związane z eksportem są dokonywane własnym transportem. Jednakże ze względów na konieczność przekroczenia granicy Unii Europejskiej (...) eksportując towar, korzysta Pani z promów obsługiwanych przez A. Z tego tytułu otrzymuje Pani faktury VAT od przewoźnika jakim jest A.
Faktury za transporty wywozowe są wystawiane z zerową stawką VAT i ujęte jako revers charge, natomiast faktury powrotnego transportu są wystawiane jako exempt (zwolnione) z podatku VAT bez ujęcia revers charge.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że świadczący usługi transportowe przeprawy promowej A. jest podatnikiem mającym siedzibę działalności gospodarczej w Holandii. Spółka A. jest podatnikiem nie posiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Transport wywozowy towarów odbywa się na terytorium następujących krajów: Polska jako kraj wywozowy, Niemcy i Holandia jako tranzyt oraz Wielka Brytania jako kraj docelowy. Zaś transport powrotny ma miejsce na terytorium następujących krajów: Wielka Brytania jako kraj rozpoczęcia transportu, dalej Holandia i Niemcy jako kraje tranzytowe oraz Polska jako kraj powrotu towaru.
Pytanie
Czy Pani dokonująca eksportu warzyw poza Unię Europejską - otrzymane faktury potwierdzające transport wywożonych towarów poza UE ujętych jako 0% VAT revers charge, jak i faktury transportu powrotnego ujęte jako exempt (zwolnione) z VAT - ma obowiązek traktować jako import usług w rozumieniu art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
W zakreślonym we wniosku stanie faktycznym nabywa Pani usługi transportowe od A. Skoro świadczącym usługi jest czynny podmiot podatku VAT legitymujący się numerem identyfikacyjnym w Holandii, a nabywającym jest czynny podatnik podatku VAT w Polsce - to dla nabywającego jest konieczność identyfikacji tzw. importu usług. O powyższym świadczy treść art. 28b ustawy VAT określającym miejsce świadczenia usług. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Skoro opisany w stanie faktycznym przypadek nie ma zastosowania w wyjątkach ujętych w ww. przepisie prawa zwłaszcza w art. 28f ust. 1 i 1a, to tym samym oznacza, że miejscem opodatkowania importu usług będzie Polska - gdyż usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy:
Przez państwo członkowskie rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
Na mocy art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...).
W myśl art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 2 pkt 9 ustawy:
Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce oraz czynnym podatnikiem VAT UE. W głównej mierze dokonuje Pani dostaw warzyw poza Unię Europejską do Wielkiej Brytanii. Dostawy towarów związane z eksportem są dokonywane własnym transportem. Jednakże ze względów na konieczność przekroczenia granicy Unii Europejskiej (...) eksportując towar, korzysta Pani z promów obsługiwanych przez A. Świadczący usługi transportowe przeprawy promowej A. jest podatnikiem mającym siedzibę działalności gospodarczej w Holandii. Spółka A. jest podatnikiem nie posiadającym siedziby gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Pani z tytułu świadczonej usługi otrzymuje od przewoźnika jakim jest A. faktury VAT. Faktury za transporty wywozowe są wystawiane z zerową stawką VAT i ujęte jako revers charge, natomiast faktury powrotnego transportu są wystawiane jako exempt (zwolnione) z podatku VAT bez ujęcia revers charge. Transport wywozowy towarów odbywa się na terytorium następujących krajów: Polska jako kraj wywozowy, Niemcy i Holandia jako tranzyt oraz Wielka Brytania jako kraj docelowy. Zaś transport powrotny ma miejsce na terytorium następujących krajów: Wielka Brytania jako kraj rozpoczęcia transportu, dalej Holandia i Niemcy jako kraje tranzytowe oraz Polska jako kraj powrotu towaru.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pani wątpliwości dotyczą określenia czy świadczone na Pani rzecz usługi transportu związane z wywozem towarów poza UE jak i usługi transportu powrotnego ma Pani traktować jako import usług w rozumieniu art. 28b ustawy o VAT.
W pierwszej kolejności w przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.
Stosownie do art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego są świadczone te usługi, a w przypadku braku takiej siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, jeżeli transport ten jest wykonywany w całości poza terytorium Unii Europejskiej, jest terytorium znajdujące się poza terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Przechodząc do Pani wątpliwości należy wskazać, że nabywane przez Panią usługi transportu wywozowego i transportu powrotnego przeprawy promowej (...) nie odbywają się w całości poza terytorium Unii Europejskiej, zatem warunek zawarty w ww. przepisie art. 28f ust. 1a pkt 1 ustawy nie jest spełniony. Zastosowanie znajdzie wówczas zasada ogólna wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy. Tym samym miejscem świadczenia usług transportu wywozowego i transportu powrotnego przeprawy promowej, niewykonywanych w całości poza terytorium Unii Europejskiej jest - stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy – miejsce, w którym posiada Pani siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium kraju. W konsekwencji nabywając usługi transportu wywozowego i transportu powrotnego przeprawy promowej od holenderskiej Spółki A., która nie posiada siedziby działalności oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, działa Pani jako podatnik w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tym samym, w związku z nabyciem usług transportu wywozowego towarów i transportu powrotnego (przeprawy promowej) od holenderskiej Spółki A. jest Pani zobowiązana, do rozpoznania importu usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium kraju.
Tym samym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Pani ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right