Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.737.2023.3.EC
W zakresie skutków podatkowych otrzymania Premii w programie motywacyjnym.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 31 lipca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania premii od spółki holenderskiej.
Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 września 2023 r. (data wpływu 28 września 2023 r.) oraz pismami z 2 października 2023 r. (data wpływu 2 października 2023 r.) i z 3 października 2023 (data wpływu 3 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych („PIT”).
W dniu 11 maja 2021 r. zawarł Pan ze spółką mającą siedzibę w Holandii („Spółka Holenderska”) umowę dotyczącą programu motywacyjnego („Program Motywacyjny”).
Program Motywacyjny uprawnia Pana do otrzymania od Spółki Holenderskiej premii pieniężnej („Premia”) pod warunkiem, że:
a) Spółka Holenderska dokona zbycia całości lub części udziałów w posiadanych przez nią spółkach zależnych;
b) suma wpływów otrzymanych przez Spółkę Holenderską na skutek zbycia udziałów przekroczy daną wartość; oraz
c) będzie Pan pełnił funkcję członka rady nadzorczej w wybranych spółkach zależnych Spółki Holenderskiej przez określony w Programie Motywacyjnym czas.
W przypadku spełnienia warunków wynikających z Programu Motywacyjnego Spółka Holenderska, za pośrednictwem powiązanej z nią polskiej spółki, wypłaci Premię na Pana rzecz.
Obecnie, osiąga Pan przychody na podstawie dwóch umów o współpracy, jakie zostały zawarte z powiązanymi ze Spółką Holenderską spółkami z siedzibą w Polsce („Spółki Córki”).
Począwszy od dnia 1 kwietnia 2023 r. prowadzi Pan bowiem jednoosobową działalność gospodarczą koncentrującą się wokół doradztwa gospodarczego oznaczonego w Polskiej Klasyfikacji Działalności kodem 70.22.Z (tj. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).
Ponadto, jest Pan także zatrudniony na podstawie umów o pracę z dwiema innymi Spółkami Córkami (spółkami z siedzibą w Polsce powiązanymi ze Spółką Holenderską).
Jednocześnie, nie pełni Pan już funkcji członka rady nadzorczej w spółkach należących do Spółki Holenderskiej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Podsumowując przedstawione zdarzenie przyszłe:
a) W dniu 11 maja 2021 r. zawarł Pan ze spółką mającą siedzibę w Holandii („Spółka Holenderska”) umowę dotyczącą programu motywacyjnego („Program Motywacyjny”).
b) Przedmiotowa Umowa dotycząca programu motywacyjnego została zawarta z Panem H.M. zamieszkałym pod adresem: ul. (…), (…).
c) Przedmiotowa Umowa dotycząca programu motywacyjnego nie ma związku z prowadzoną indywidualnie działalnością gospodarczą pod firmą (…) (70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).
d) Uzyskał Pan prawo do otrzymania określonych świadczeń pieniężnych od Spółki Holenderskiej w przypadku spełnienia warunków przewidzianych w Programie Motywacyjnym.
e) Program Motywacyjny uprawnia Pana do otrzymania od Spółki Holenderskiej premii pieniężnej („Premia”) pod warunkiem, że:
- Spółka Holenderska dokona zbycia całości lub części udziałów w posiadanych przez nią spółkach zależnych;
- suma wpływów otrzymanych przez Spółkę Holenderską na skutek zbycia udziałów przekroczy daną wartość; oraz
- będzie Pan pełnił funkcję członka rady nadzorczej w wybranych spółkach zależnych Spółki Holenderskiej przez określony w Programie Motywacyjnym czas.
f) W przypadku spełnienia warunków wynikających z Programu Motywacyjnego Spółka Holenderska, za pośrednictwem powiązanej z nią polskiej spółki, wypłaci Premię na rzecz Wnioskodawcy.
g) Premia została przyznawana w celu zwiększenia Pana motywacji przez Holenderską Spółkę, z którą Wnioskodawca nie pozostaje ani nie pozostawał w stosunku pracy ani w żadnym innym stosunku zobowiązaniowym;
h) Premia nie będzie stanowiła elementu umowy o pracę, umowy o współpracy ani żadnego innego stosunku zobowiązaniowego łączących Wnioskodawcę i spółki z siedzibą w Polsce;
i) przyznanie Premii nie będzie wynikało z dokumentów wewnętrznych obowiązujących w „Spółkach Córkach” (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania);
j) nie jest częścią oraz nie będzie miała wpływu na wysokość Pana wynagrodzenia otrzymywanego od „Spółek Córek”; oraz
k) żadna inna spółka z wyjątkiem Spółki Holenderskiej nie miała wpływu na przyznanie Premii na Pana rzecz.
Odpowiedzi na zadane pytania:
1) Nazwa spółki holenderskiej spółka A.
A oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
2) W dniu 11 maja 2021 r. zawarł Pan ze spółką mającą siedzibę w Holandii umowę cywilnoprawną dotyczącą programu motywacyjnego.
Spółka Holenderska jest odpowiedzialna za wdrożenie Programu Motywacyjnego (osoby reprezentujące Spółkę zgodnie z odpisem z rejestru).
Premia pieniężna jest rozliczna na podstawie istniejącej umowy.
Warunki Programu: Program Motywacyjny uprawnia Pana do otrzymania od Spółki Holenderskiej premii pieniężnej pod warunkiem, że:
- Spółka Holenderska dokona zbycia całości lub części udziałów w posiadanych przez nią spółkach zależnych;
- suma wpływów otrzymanych przez Spółkę Holenderską na skutek zbycia udziałów przekroczy daną wartość; oraz
- będzie Pan pełnił funkcję członka rady nadzorczej w wybranych spółkach zależnych Spółki Holenderskiej przez określony w Programie Motywacyjnym czas.
Cel Programu: zwiększenie motywacji kluczowych osób zaangażowanych w ramach działalności Spółki Holenderskiej, mających wpływ w szczególności na rozwój spółek zależnych.
3) W 2021 roku oraz obecnie nie łączy Pana ze spółką holenderską żaden stosunek prawny.
4) We Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, iż będzie Pan pełnił funkcję członka rady nadzorczej w wybranych spółkach zależnych Spółki Holenderskiej przez określony w Programie Motywacyjnym czas.
5) Uczestnictwo Pana w programie motywacyjnym, jaki zorganizowała Spółka holenderska wynikało z zawartej z Panem umowy.
6) Uczestnictwo w programie motywacyjnym nie było zawarte w ramach działalności gospodarczej i nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
7) Rozpoczęcie w dniu 1 kwietnia 2023 r. prowadzenia działalności gospodarczej nie ma związku z możliwością otrzymania Premii.
8) Z polską spółką, za pośrednictwem której będzie wypłacona premia posiada Pan umowę o pracę na pół etatu. Przedmiotowa umowa o pracę nie ma związku z przedmiotowym programem motywacyjnym. Spółka polska nie jest spółką zależną Spółki Holenderskiej.
9) Wysokość Premii ustalana jest jednorazowo i będzie wypłacona w dwóch transzach.
10) Spółka w Holandii ponosi ciężar ekonomiczny uczestnictwa w Programie Motywacyjnym.
Żadna inna spółka z wyjątkiem spółki z Holandii nie ma wpływu na przyznanie Panu premii.
Nie ma Pan możliwości domagania się wypłaty Premii przez Spółkę polską (pomimo iż wypłata jest realizowana przez polską spółkę), ponieważ Spółka polska nie posiada mocy decyzyjnych w tym zakresie, pełniąc jedynie funkcję podmiotu pośredniczącego w płatności.
11) Spółka Holenderska wypłaci Premię na Pana rzecz.
We Wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej zostało wskazane, iż w przypadku spełnienia warunków wynikających z Programu Motywacyjnego Spółka Holenderska, za pośrednictwem powiązanej z nią spółki polskiej, wypłaci Premię na rzecz Wnioskodawcy.
Spółka holenderska powierzyła obowiązki związane z wypłatą Premii na rzecz Agenta Transferowego (spółka z siedzibą w Polsce).
Spółka z siedzibą w Polsce weryfikuje nabycie prawa do Premii przez Menadżera, oblicza jej wysokość i weryfikuje proces przekazania jej na Pana rzecz.
12) Stroną umów Programów Motywacyjnych jest Spółka Holenderska oraz Pan.
Polska Spółka jest wskazana w Umowie jako Agent Transferowy.
Spółka holenderska powierzyła obowiązki Agentowi Transferowemu (spółka z siedzibą w Polsce) związane z wypłatą Premii.
13) Za zarządzanie oraz administrowanie Programem Motywacyjnym jest odpowiedzialna Spółka Holenderska.
Umowa reguluje, iż spółka holenderska zamierza powierzyć obowiązki związane z wypłatą premii na rzecz Agenta Transferowego będącego spółką prawa polskiego i prowadzącą działalność gospodarczą na terytorium Polski. Agent transferowy jest agentem w celu weryfikacji nabycia prawa do premii przez Menadżera, obliczenia jej wysokości i przekazania informacji Spółce Holenderskiej.
Pytanie
Czy Premia, którą będzie Pan mógł uzyskać w przyszłości od Spółki Holenderskiej powinna zostać zakwalifikowana na potrzeby PIT jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych („Ustawa PIT”)?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że Premia, którą będzie Pan mógł uzyskać w przyszłości od Spółki Holenderskiej powinna zostać zakwalifikowana na potrzeby PIT jako przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jednocześnie, w myśl art. 11 ust. 1 Ustawy PIT, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 Ustawy PIT, źródłami przychodów są:
1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2) działalność wykonywana osobiście;
3) pozarolnicza działalność gospodarcza;
4) działy specjalne produkcji rolnej;
5) (uchylony);
6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9) inne źródła.
Jak wynika z art. 20 ust. 1 Ustawy PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. W praktyce powszechnie przyjmowany jest pogląd, zgodnie z którym o przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, które nie mogą zostać przyporządkowane do pozostałych nazwanych źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 Ustawy PIT.
Wobec powyższego stoi Pan na stanowisku, że Premia nie spełnia warunków umożliwiających przypisanie jej do źródeł przychodów wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b Ustawy PIT, ponieważ:
a) została przyznawana w celu zwiększenia Pana motywacji przez Spółkę Holenderską, z którą nie pozostaje Pan ani nie pozostawał w stosunku pracy ani w żadnym innym stosunku zobowiązaniowym;
b) nie będzie stanowiła elementu umowy o pracę, umowy o współpracy ani żadnego innego stosunku zobowiązaniowego łączących Pana i Spółki Córki;
c) przyznanie premii nie będzie wynikało z dokumentów wewnętrznych obowiązujących w Spółkach Córkach (np. regulaminu pracy, regulaminu wynagradzania);
d) nie jest częścią oraz nie będzie miała wpływu na wysokość Pana wynagrodzenia otrzymywanego od Spółek Córek; oraz
e) żadna inna spółka z wyjątkiem Spółki Holenderskiej nie miała wpływu na przyznanie Premii na Pana rzecz.
Mając powyższe na uwadze, w Pana ocenie, jedyną możliwą kwalifikacją Premii dla potrzeb PIT jest uznanie jej za przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy PIT.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w dotychczasowej praktyce organów podatkowych, tj.:
a) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.711.2022.2.TR;
b) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 marca 2020 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.118.2019.2.MT; oraz
c) interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 sierpnia 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-3.4011.218.2019.2.MC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
źródłami przychodów są:
- inne źródła (pkt 9).
W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W myśl art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.
Zgodnie z art. 11 ust. 2a ww. ustawy,
Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Stosownie natomiast do art. 11 ust. 2b ww. ustawy:
Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.
Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika. Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne lub częściowo odpłatne - tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
O uzyskaniu przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc mówić w każdej sytuacji, gdy podatnik na skutek otrzymania określonych wartości majątkowych (środków pieniężnych, świadczeń w naturze, czy też innych nieodpłatnych świadczeń), jak również na skutek określonego zdarzenia powodującego zmniejszenie jego zobowiązań wobec innych podmiotów, uzyskuje określone przysporzenie majątkowe.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W 2021 r. zawarł Pan ze spółką mającą siedzibę w Holandii umowę dotyczącą programu motywacyjnego. Został Pan objęty planem, w związku z tym, że będzie Pan pełnił funkcję członka rady nadzorczej w wybranych spółkach zależnych Spółki Holenderskiej przez określony w Programie Motywacyjnym czas. W ramach planu motywacyjnego może Pan otrzymać Premię. Obecnie nie pełni Pan już funkcji członka rady nadzorczej w spółkach należących do Spółki Holenderskiej. Uprawnienie do uczestnictwa w planie nie było zawarte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie wynika również z umowy o pracę zawartej ze spółką polską. Spółka holenderska wypłaca Premię na Pana rzecz oraz Spółka Holenderska ponosi ciężar ekonomiczny uczestnictwa w Programie Motywacyjnym. Spółka polska pełni jedynie funkcję podmiotu pośredniczącego w płatności.
Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Pana, że w przypadku otrzymania Premii, stanowi ona dla Pana tzw. przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pochodzący od Spółki holenderskiej.
Wypłata pieniężna podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych według skali podatkowej zgodnie z art. 27 ust. 1 ww. ustawy i jest rozliczana w zeznaniu rocznym oraz podatek jest płatny przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 29-30f, pobiera się od podstawy jego obliczenia według skali podatkowej.
W myśl art. 45 ust. 1 ww. ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania podatnicy są obowiązani wpłacić:
1) różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania, o którym mowa w ust. 1, a sumą zapłaconych za dany rok zaliczek, w tym również sumą zaliczek pobranych przez płatników;
Stanowisko Pana należało zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...), (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right