Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 12 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.572.2023.2.JSZ

Uznanie transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsce jej opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz miejsca jej opodatkowania. Uzupełnił go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 2 października 2023 r. (wpływ 2 października 2023 r.) oraz z 4 października 2023 r. (wpływ 4 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego, posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), zarejestrowanym również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT UE. Spółka jest zgłoszona do procedury szczególnej VAT ... w Polsce. Dodatkowo, Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny na terytorium Niemiec.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych, sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) kodem 22.29.Z.

Zgodnie z KRS do przedmiotu pozostałej działalności Spółki należy:

·Produkcja wyrobów z gumy i tworzyw sztucznych

·Handel hurtowy, z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi

·Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi

·Magazynowanie i działalność usługowa wspomagająca transport

·Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości

·Reklama, badanie rynku i opinii publicznej

·Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna

·Wynajem i dzierżawa

·Działalność organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji i działalności z nią związane.

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż na platformie sprzedażowej A. Odbiorcami Wnioskodawcy są zarówno klienci krajowi, jak i zagraniczni.

Spółka dokonała zgłoszenia do procedury szczególnej ...i wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej: „WSTO”) dla konsumentów rozlicza w systemie VAT OSS.

Przedmiotem wniosku jest sprzedaż dokonywana przez Spółkę na rzecz klientów detalicznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec. W tym przypadku towar jest wysyłany z magazynu Spółki znajdującego się terytorium Polski. Schemat wysyłki za pośrednictwem firmy kurierskiej wygląda następująco:

1.Wnioskodawca generuje etykietę wysyłkową lokalnego kuriera (dalej: „Kurier 1”) w panelu firmy kurierskiej.

2.Kurier 1 odbiera paczkę z magazynu Wnioskodawcy.

3.Paczka jest transportowana do portu logistycznego Kurier 1 na terytorium kraju lub bezpośrednio do operatora logistycznego w Niemczech (dalej: „Kurier 2”).

4.Paczki są sortowane i skanowane u Kuriera 2, w związku z tym zostaje wygenerowana nowa etykieta transportowana (dotycząca transportu z magazynu Kurier 2 do klienta ostatecznego).

5.Następnie paczka zostaje przetransportowana przez Kuriera 2 do klienta ostatecznego w Niemczech.

6.W przypadku zwrotu towaru przez klienta niemieckiego, towar trafia do magazyny operatora logistycznego (Kuriera 2). Następnie paczka jest wysyłana do polskiego magazynu firmy kurierskiej (Kuriera 1), a później paczka wraca do Wnioskodawcy.

Wnioskodawca będzie posiadał elektroniczną dokumentację (dalej: „Raport Dostawy”), która będzie przedstawiała całą drogę paczki wysłanej do określonego kontrahenta, m.in.:

1)Datę nadania oraz odbioru paczki przez kolejnego operatora logistycznego oraz klienta końcowego.

2)Dane nadawcy, odbiorcy, w szczególności nazwę, kraj, miasto, kod pocztowy oraz adres.

3)Dane paczki, w tym: numer indentyfikacyjny paczki, wagę, serwis, rozmiar, numer śledzenia paczki, numer zamówienia.

Ponadto, Wnioskodawca będzie w stanie na bieżąco śledzić status przesyłki. Należy podkreślić, że Wnioskodawca nie ma możliwości ingerowania w wygenerowane dokumenty. Na podstawie raportu dostawy Spółka będzie w stanie połączyć dane z panelu dostawców z konkretnym zamówieniem od klienta (fakturą).

Należy podkreślić, iż specyfika dostawy towarów do klienta w Niemczech (generowanie nowej etykiety przez Kuriera 2) wynika wyłącznie z optymalizacji kosztów i transportu. Spółka może bowiem ograniczyć koszty wysyłki towarów poprzez potraktowanie wysyłki towarów z magazynu Kuriera 2 jako wysyłki krajowej na terytorium Niemiec (w przypadku wysyłki do klienta bezpośrednio z magazynu w Polsce, Spółka musiałaby ponosić koszty wysyłki międzynarodowej). Jednocześnie, towary są przechowywane w magazynie Kuriera 2 jedynie przez okres niezbędny do przeprowadzenia sortowania, naniesienia nowej etykiety transportowej i odbioru towaru przez kuriera.

W związku z powyższym pojawiła się wątpliwość dotycząca sposobu rozliczenia sprzedaży na rzecz klientów niemieckich na potrzeby podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1)Przedmiotem sprzedaży Wnioskodawcy są produkty dla dzieci i niemowląt, w szczególności produkty higieny, zabawki, ubranka, maskotki.

2)Wśród produktów sprzedawanych towarów nie znajdują się:

a)nowe środki transportu,

b)towary, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,

c)towary tj. dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki, towary używane, dla których podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).

3)Dostawy towarów, objęte zakresem zadanych pytań, są dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

4)Wnioskodawca potwierdził, iż całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 10 000 euro oraz 42.000 zł.

5)Spółka jako dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie/wysyłce towarów do klientów na terytorium Niemiec. Klienci jako osoby prywatne w ogóle nie uczestniczą w tym procesie. Spółka jako dystrybutor ma podpisaną umowę z firmą logistyczną i zleca przesyłki towarów do Niemiec.

6)Spółka, oprócz Raportu Dostawy będzie dysponować również potwierdzeniami zamówień oraz raportami płatności wygenerowanymi za pośrednictwem platform sprzedażowych. Na tej podstawie Spółka jest w stanie powiązać wysyłkę towarów z konkretnym zamówieniem i płatnością.

7)Z posiadanej przez Spółkę dokumentacji dotyczącej dostaw towarów, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

8)Spółka posiada dokumentację dotyczącą dostaw towarów, o których mowa we wniosku przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Pytania

1.Czy dostawy towarów realizowane przez Wnioskodawcę na rzecz klientów detalicznych zamieszkałych na terytorium Niemiec spełniają definicję WSTO w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy o VAT?

2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca może uznać, że miejsce opodatkowania zgodnie z posiadaną dokumentacją znajduje się na terytorium Niemiec?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż na rzecz klientów detalicznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec powinna być klasyfikowana jako WSTO, a Spółka ma możliwość rozliczenia transakcji z wykorzystaniem procedury VAT OSS.

Jednocześnie, posiadana przez Spółkę dokumentacja uprawnia do ustalenia miejsca opodatkowania transakcji na terytorium Niemiec.

Uzasadnienie

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 1

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22a ustawy o VAT, przez WSTO rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a.podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c.podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

W opinii Wnioskodawcy, wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, a mianowicie:

1.Towary są wysyłane z terytorium kraju na terytorium Niemiec. Co prawda przez pewien, krótki okres towary są magazynowane przez Kuriera 2 na terytorium Niemiec, jednakże wynika to wyłącznie ze specyfiki procesu logistycznego.

2.Klientami Spółki są osoby fizyczne niebędące podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT.

3.Dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Podsumowując, sprzedaż na rzecz klientów detalicznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec powinna być klasyfikowana jako WSTO.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 2

Jednocześnie, zgodnie z art. 22a ust. 7 ustawy o VAT, warunkiem uznania dostawy towarów w ramach WSTO za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Art. 22a ust. 8 ustawy o VAT wskazuje, iż dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

1)przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2)potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju

- jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Natomiast, zgodnie z art. 22a ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2)dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie posiadane przez Spółkę dokumenty w postaci Raportu Dostaw w panelu przewoźnika spełniają przedstawione w art. 22a ust. 7 i 8 ustawy o VAT wymagania.

Przepisy opisane w art. 22a ust. 7 i 8 ustawy o VAT, wskazują na obowiązek potwierdzenia przez Spółkę stosującą WSTO, że dostawa do kraju konsumpcji została dokonana, a tym samym dostawę tę można potraktować jako WSTO.

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że przepisy ustawy o VAT nie wskazują obligatoryjnych form/rodzajów dowodów (dokumentów) stanowiących jedyną podstawę do potwierdzenia, że towar został dostarczony do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE. Ustawodawca podał jedynie przykładowe dokumenty mogące stanowić dowody potwierdzające dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, co potwierdza zwrot „w szczególności” zawarty w art. 22a ust. 9 ustawy o VAT, co tym samym oznacza, iż mogą to być również inne dowody niż te wymienione w art. 22a ust. 8-9.

Oznacza to, że każda forma dowodu jest dopuszczalna, pod warunkiem, że jego autentyczność jest uprawdopodobniona. W konsekwencji, możliwe jest potwierdzenie dostarczenia towarów do konsumentów za pomocą szeregu dowodów. Przerwa w transporcie spowodowana zmianą kuriera stanowi element logistyczny i nie wyklucza uznania takiej dostawy towarów za dostawę w ramach WSTO.

Przepis mówi o dokumentach przewozowych otrzymanych od przewoźnika, nie wskazuje jednak na formę w jakiej te dokumenty miałyby być dostarczone. W myśl tego przepisu zatem, również dokumenty w formie raportu elektronicznego, przekazane przez firmy kurierskie, które Wnioskodawca jest w stanie powiązać z konkretnym zamówieniem (fakturą) i zapłatą za dostarczone towary, spełniają wymogi stawiane podatnikom w ramach potwierdzenia WSTO, opisane w art. 22a ust. 7 i 8 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, aby dopełnić obowiązku potwierdzenia dostawy w ramach WSTO, Spółka winna posiadać jednoznaczny dowód wysłania towarów do innego kraju UE i odebrania go przez Nabywcę.

Jak wskazał Wnioskodawca, fakt że dana przesyłka zostanie dostarczona do Konsumenta wynikać będzie z Raportu Dostaw, gdzie w poszczególnych pozycjach wskazane będzie miejsce wysyłki i odbioru poszczególnych paczek. Do wysyłanych paczek z kolei przypisany będzie nr identyfikacyjny paczki, rozmiar wysyłanego przedmiotu oraz numer zamówienie, adres odbiorcy oraz adres dostawcy.

Poszczególne pozycje Raportu Dostaw powiązane będą z kolei z posiadaną Dokumentacją, tj. - z numerem zamówienia i potwierdzeniem płatności przez Konsumenta. Spółka posiadać więc będzie dowody, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki.

W konsekwencji dowody jakimi Spółka będzie dysponować w sposób jednoznaczny będą potwierdzać, iż towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów i spełniają wymogi stawiane w art. 22a ust. 7, 8 oraz 9 ustawy o VAT do rozpoznania transakcji WSTO jako opodatkowanej na terytorium Niemiec.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju. W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020 str. 7 z późn. zm.).

W myśl art. 2 pkt 3 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Jak wynika z art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c)podmiotem niebędącym podatnikiem

- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Według art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:

Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;

2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;

3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.

W myśl art. 22a ust. 3 ustawy:

Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.

Jak wynika z przywołanych przepisów wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce jeżeli towary są wysyłane lub transportowane m.in. przez dostawcę lub na jego rzecz z jednego państwa członkowskiego (nie musi to być Polska) do innego państwa członkowskiego, a dostawa towarów musi być dokonywana na rzecz:

˗podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku których nie występuje opodatkowania tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycia towarów,

˗każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.

Przedmiotem WSTO mogą być towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczane nabywcom w UE. WSTO nie stosuje się w odniesieniu do:

˗nowych środków transportu,

˗towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,

˗dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, towarów używanych – jednak tylko wówczas, gdy podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy.

Co do zasady miejscem dostawy (opodatkowania) w przypadku WSTO jest kraj, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy – czyli kraj konsumenta. Natomiast w sytuacji gdy są spełnione warunki określone w art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy, za miejsce opodatkowania dostawy towarów uznaje się kraj rozpoczęcia wysyłki/transportu towarów. Przy czym podatnik uprawniony do stosowania ww. zasady szczególnej może z niej zrezygnować (przez złożenie stosownego zawiadomienia) i rozliczać dostawy na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 22a ust. 7 ustawy:

Warunkiem uznania dostawy towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W myśl art. 22a ust. 8 ustawy:

Dowodami, o których mowa w ust. 7, są dokumenty:

1)przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przez dostawcę przewoźnikowi (spedytorowi),

2)potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju

- jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

Stosownie do art. 22a ust. 9 ustawy:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 8, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności:

1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2)dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie - inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Ww. przepisy określają warunki, które muszą być spełnione aby opodatkować WSTO w kraju

konsumenta.

Natomiast zgodnie z art. 130a pkt 2 ustawy (na potrzeby rozdziału 6a ustawy – Procedura unijna dotycząca niektórych dostaw towarów oraz świadczenia niektórych usług):

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podatnikach - rozumie się przez to osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, które:

a)dokonują wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub

b)ułatwiają dostawę towarów zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem dostawy rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego, lub

c)posiadają siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale nie posiadają siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego konsumpcji oraz świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a.

Według art. 130a pkt 2a ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o państwie członkowskim konsumpcji - rozumie się przez to:

a)w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy,

b)w przypadku dostaw towarów dokonanych przez podatnika ułatwiającego takie dostawy zgodnie z art. 7a ust. 2, jeżeli wysyłka lub transport towarów będących przedmiotem takich dostaw rozpoczyna się i kończy na terytorium tego samego państwa członkowskiego - to państwo członkowskie,

c)w przypadku świadczenia usług - państwo członkowskie, na terytorium którego ma miejsce świadczenie usług.

Na podstawie art. 130a pkt 2b ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o państwie członkowskim identyfikacji - rozumie się przez to państwo członkowskie:

a)w którym podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej albo

b)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

c)w którym podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, jeżeli nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, ale posiada więcej niż jedno stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej, albo

d)rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, a w przypadku większej liczby takich państw członkowskich - państwo członkowskie, które podatnik wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, pod warunkiem że nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 130a pkt 3 ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o procedurze unijnej - rozumie się przez to rozliczenie VAT należnego z tytułu czynności określonych w pkt 2 lit. a-c państwu członkowskiemu konsumpcji za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji.

W świetle przepisu art. 130b ust. 1 ustawy:

Podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji. Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej.

Ww. przepisy wprowadzają procedurę tzw. One Stop Shop (OSS). Procedura ta ma na celu uproszczenie obowiązków w zakresie podatku VAT nałożonych na podatników dokonujących dostaw towarów i świadczących usługi osobom niebędącym podatnikami (konsumentom) na terytorium UE, poprzez umożliwienie im:

elektronicznej rejestracji dla celów podatku VAT w jednym państwie członkowskim;

deklarowania i płacenia należnego podatku VAT w ramach jednej elektronicznej kwartalnej deklaracji;

współpracy z administracją podatkową państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej, nawet jeśli dokonywane dostawy/świadczenie usług mają charakter transgraniczny.

Na podstawie ww. procedury podatnicy, m.in. dokonujący WSTO, nie muszą rejestrować się do celów podatku VAT we wszystkich państwach członkowskich, w których dokonywane są dostawy. Zamiast tego podatek VAT należny od tych transakcji mogą zadeklarować i zapłacić w jednym państwie członkowskim (państwie członkowskim identyfikacji) za pośrednictwem OSS.

Z opisu sprawy wynika, że posiadają Państwo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polski. Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych VAT UE oraz jesteście Państwo zgłoszeni do procedury szczególnej VAT OSS w Polsce. Prowadzą Państwo sprzedaż na platformie sprzedażowej A. Przedmiotem sprzedaży są produkty dla dzieci i niemowląt, w szczególności produkty higieny, zabawki, ubranka, maskotki. Odbiorcami Wnioskodawcy są zarówno klienci krajowi, jak i zagraniczni. Przedmiotem wniosku jest sprzedaż dokonywana przez Państwa na rzecz klientów detalicznych mających miejsce zamieszkania na terytorium Niemiec. Dostawy towarów, objęte zakresem zadanych pytań, są dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W tym przypadku towar jest wysyłany z Państwa magazynu znajdującego się terytorium Polski. Państwo jako dostawca uczestniczą pośrednio w transporcie/wysyłce towarów do klientów na terytorium Niemiec. Klienci jako osoby prywatne w ogóle nie uczestniczą w tym procesie. Państwo jako dystrybutor ma podpisaną umowę z firmą logistyczną i zleca przesyłki towarów do Niemiec. Całkowita wartość dostaw towarów dokonywanych w ramach WSTO, jak i usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, liczona łącznie dla wszystkich państw członkowskich, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, przekroczyła w trakcie roku podatkowego kwotę 10 000 euro oraz 42.000 zł.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy podkreślić, że z wniosku wynika, iż transakcje sprzedaży towarów dokonywane są przez Państwa na rzecz podmiotów wymienionych w art. 2 pkt 22a ustawy, wysyłka tych towarów będzie odbywać się z Państwa magazynu w Polsce, a ponadto jak Państwo wskazali jako dostawca uczestniczą pośrednio w transporcie/wysyłce towarów do klientów na terytorium Niemiec. Tym samym należy uznać, że opisane dostawy stanowią wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na odległość w rozumieniu art. 2 pkt 22a ustawy.

Jednocześnie w związku z przekroczeniem limitu kwoty 10 000 euro, o którym mowa w art. 22a ust. 1 pkt 3 ustawy, nie nie zostaną łącznie spełnione warunki wynikające z art. 22a ust. 1 ustawy. Zatem miejscem dostawy towarów na rzecz podmiotów wymienionych w art. 2 pkt 22a ustawy, dokonywanych w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na odległość – stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy – jest państwo członkowskie zakończenia wysyłki tj. w przedmiotowej sprawie terytorium Niemiec.

W świetle art. 22a ust. 7 ustawy należy podkreślić, że warunkiem uznania dostawy towarów w ramach WSTO za dostawę dokonaną na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy towarów, w przypadku gdy towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, jest otrzymanie przez dostawcę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowodów, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Ww. artykuł wskazuje również, że dowodami tymi mogą być dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju oraz dokumenty potwierdzające odbiór towarów poza terytorium kraju – jeżeli dokumenty te łącznie potwierdzają dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. Co istotne, zgodnie z art. 22a ust. 9 ustawy, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa powyżej, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, dokumentami wskazującymi, że dostawa towarów została dokonana na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów, mogą być również inne dokumenty otrzymywane przez dostawcę w tego rodzaju dostawie towarów, w szczególności korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie oraz dokument potwierdzający zapłatę za towar, a w przypadku gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie – inny dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania.

Zauważyć zatem należy, że ustawa nie wskazuje obligatoryjnych rodzajów dokumentów stanowiących podstawę do potwierdzenia, że towary zostały dostarczone do konsumenta zamieszkałego na terytorium innego niż Polska kraju UE.

Jak wynika z okoliczności sprawy posiadają Państwo elektroniczną dokumentację („Raport Dostawy”), która będzie przedstawiała całą drogę paczki wysłanej do określonego kontrahenta. Na podstawie raportu dostawy są Państwo w stanie połączyć dane z panelu dostawców z konkretnym zamówieniem od klienta (fakturą). Oprócz Raportu Dostawy będą Państwo dysponować również potwierdzeniami zamówień oraz raportami płatności wygenerowanymi za pośrednictwem platform sprzedażowych. Na tej podstawie jesteście Państwo w stanie powiązać wysyłkę towarów z konkretnym zamówieniem i płatnością. Z posiadanej przez Państwa dokumentacji dotyczącej dostaw towarów, o których mowa we wniosku, jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów. W konsekwencji dowody jakimi dysponują Państwo w postaci Raportu Dostaw, jak również potwierdzeniami zamówień oraz raportami płatności, spełniają wymogi stawiane w art. 22a ust. 7-ust. 9 ustawy.

W konsekwencji miejscem opodatkowania opisanych dostaw towarów jest państwo członkowskie zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, tj. terytorium Niemiec. Przy czym, skoro dokonują Państwo sprzedaży towarów w ramach WSTO i równocześnie jesteście Państwo zgłoszeni do procedury szczególnej VAT OSS, to Państwa sprzedaż należy rozliczać w Polsce poprzez zastosowanie procedury szczególnej OSS.

Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00