Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.341.2023.3.MJ
Niepodleganie opodatkowaniu sprzedaży działek.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 czerwca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 2 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niepodlegania opodatkowaniu sprzedaży działek nr X i nr Y. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 9 sierpnia 2023 r. (data wpływu 14 sierpnia 2023 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2023 r. (data wpływu 28 września 2023r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest właścicielką działek:
- działki o numerze ewidencyjnym X i o powierzchni 1,7677 ha położonej w miejscowości …, gmina … nabytej przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy darowizny od rodziców zawartej 28 września 1992 r.
- działki o numerze ewidencyjnym Y i o powierzchni 3,2839 ha położonej w miejscowości …, gmina … nabytej wraz z innymi działkami przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy darowizny od rodziców zawartej 28 września 1992 r.
Opisane nieruchomości stanowią majątek osobisty Wnioskodawczyni, który otrzymała od rodziców prowadzących na tych działkach gospodarstwo rolne. Działki te stanowią część gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, posiadały przeznaczenie rolne, użytkowane były rolniczo, pierwotnie obsiewane były zbożem, obecnie obsiewane są zbożem oraz zostały na nich zasadzone krzewy czarnej porzeczki. Działki są niezabudowane, nieogrodzone i nieuzbrojone. Wnioskodawczyni przekazała te działki w użyczenie mężowi, który pobiera dopłaty bezpośrednie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się tłocznią soków owocowych. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą o przeważającym PKD 47.99.Z - pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, nie jest to działalność związana z obrotem nieruchomościami. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawczyni nie ma rozdzielności majątkowej z mężem.
Zebrane ze wskazanych wyżej działek owoce porzeczki czarnej są sprzedawane skupom owoców w ramach działalności rolniczej męża Wnioskodawczyni, który posiada status rolnik Vatowiec lub też są przeznaczane na produkcję soków owocowych.
W 2007 r. na podstawie aktu notarialnego zawartego w dniu 13.02.2007 r. Wnioskodawczyni sprzedała jedną z działek nabytą od rodziców na podstawie darowizny z 28 września 1992 r., o numerze …, osobie prawnej. W chwili sprzedaży wskazana działka o numerze … w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona była jako teren nieuciążliwego przemysłu, baz składów magazynów, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w … nr … z 24 czerwca 2004 r.
Przedmiotowa działka o numerze … znajdowała się, w tej samej miejscowości, w niedalekim sąsiedztwie działek o numerach X i Y. Wnioskodawczyni wiedząc, że działka o numerze … ma przeznaczenie przemysłowe 2 czerwca 2006 r., wraz z innymi właścicielami działek położonych w tej samej miejscowości wystąpiła do Burmistrza … z uwagą do projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy … wnioskując o zmianę przeznaczenia działek o numerach X i Y z terenów rolnych na tereny usługowo-produkcyjno-składowe. Uwaga została uwzględniona. Powyższe umotywowane było bliskim sąsiedztwem terenów przemysłowych z działkami o numerach X i Y.
Zgodnie z uchwalą nr … Rady Miejskiej w … z dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta … oraz gminy … na części obszaru wsi … obręb … działka numer X ma przeznaczenie: 2PU (ok. 16211 m2, pokrycie 91.8%) teren obiektów produkcyjnych, składów, magazynów lub usług. 3KDD (ok. 415 m2, pokrycie 2.4%) teren drogi publicznej klasy dojazdowej, 1KDL (ok. 1027 m2, pokrycie 5.8%) teren drogi publicznej klasy lokalnej, działka o numerze Y ma przeznaczenie: 2PU (ok. 32508 m2, pokrycie 99.1%) teren obiektów produkcyjnych, składów, magazynów lub usług, 3KDD (ok 290 m2, pokrycie 0.9%) teren drogi publicznej klasy dojazdowej.
5 sierpnia 2018 r. Wnioskodawczyni podpisała z firmą zajmującą się pośrednictwem w sprzedaży nieruchomości umowę pośrednictwa związaną z ww. działkami. Firma ta sama zgłosiła się do Wnioskodawczyni z propozycją znalezienia nabywców na działki w związku z planowaną zmianą miejscowego planu zagospodarowania przez Gminę …., Wnioskodawczyni nie przejawiała żadnej inicjatywy w tym zakresie. 24 maja 2019 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną sprzedaży przedmiotowych działek. Zgodnie z treścią umowy przedwstępnej zawartej w formie aktu notarialnego Wnioskodawczyni sprzeda kupującemu opisane we wniosku działki po spełnieniu się Warunków Zawarcia Umowy. Umowa przyrzeczona zostanie zawarta w dacie wskazanej sprzedającej przez kupującego z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem w terminie 12 miesięcy od dnia uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania, nie później niż w terminie do dnia 24.05.2022 r. po spełnieniu następujących Warunków Zawarcia Umowy Sprzedaży:
a)uzyskanie zaświadczeń wydanych przez urząd skarbowy w trybie art. 306g ordynacji podatkowej, urząd gminy, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zaświadczeń wydanych przez ZUS, KRUS potwierdzających że sprzedająca nie zalega z płatnością należnych podatków i innych należności publicznoprawnych,
b)przeprowadzenie przez Kupującego analizy stanu prawnego działek i uznaniu przez niego wyników analizy za satysfakcjonujące,
c)uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pozwalającego na przedmiocie sprzedaży, tj. działkach realizacji inwestycji magazynowo - logistyczno - produkcyjnej według zapotrzebowania kupującego,
d)uzyskanie, na koszt i staraniem Kupującego, ustaleń, z których ma wynikać, że warunki glebowo-środowiskowe umożliwią zamierzoną inwestycję,
e)potwierdzenie przez Kupującego, na jego koszt i jego staraniem, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: woda, kanalizacja sanitarna, energia elektryczna, gaz, odprowadzenie wód deszczowych i roztopowych) umożliwią inwestycję,
f)potwierdzenia, że nieruchomości posiadają dostęp do drogi publicznej,
g)zawarcie przez kupującego umowy najmu dotyczącej budynku, który ma zostać wybudowany m.in. na przedmiocie sprzedaży,
h)uzyskaniu przez kupującego ostatecznej decyzji potwierdzającej, że przedmiot sprzedaży został wyłączony z produkcji rolnej lub zaświadczenia, że może zostać wyłączony z produkcji rolnej bez konieczności wydawania decyzji zezwalającej na takie wyłączenie,
i)uzyskanie przez kupującego ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, dotyczącej przedmiotu sprzedaży i zezwalającej między innymi na realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu zespołu budynków magazynowo - logistycznych najpóźniej do daty zwarcia umowy sprzedaży,
j)przedłożenie na wezwanie kupującego kopii notarialne poświadczonej dowodu osobistego lub paszportu,
k)podpisania przez sprzedającą oświadczeń dotyczących zgodności działań sprzedającej z wymogami oraz procedurami w zakresie przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
l)uzyskaniu przez kupującego zgody wspólników kupującego na nabycie przedmiotu sprzedaży.
Strony postanowiły w umowie przedwstępnej, że warunki zawarcia umowy z wyjątkiem punku I) mają takie znaczenie, że kupujący ma prawo żądać zawarcia umowy sprzedaży do czasu upływu daty ostatecznej pomimo nieziszczenia się któregokolwiek z warunków pod warunkiem złożenia sprzedającej oświadczenia przez kupującego najpóźniej w dacie zawarcia umowy oświadczenia o zrzeczeniu się prawa żądania spełnienia któregokolwiek z warunków oprócz wskazanego w punkcie I.
Wnioskodawczyni w umowie przedwstępnej udzieliła kupującemu pełnomocnictwa (z prawem udzielania dalszych pełnomocnictw) do wystąpienia w jej imieniu do właściwego dostawcy lub dystrybutora energii elektrycznej lub gazowej celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i gazowej, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru. Upoważniła i udzieliła kupującemu pełnomocnictwa do:
- przeglądania akt ksiąg wieczystych prowadzonych dla nieruchomości, w tym składania wniosków o sporządzenie fotokopii i odpisów z akt oraz do odbioru takich odpisów i fotokopii,
- uzyskania warunków technicznych przyłączenia przedmiotu sprzedaży do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, ciepłowniczej lub innej infrastruktury technicznej, umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenia do dróg publicznych,
- uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie.
- uzyskania decyzji o wycince drzew i krzewów oraz uzyskania decyzji o nasadzeniach zastępczych,
- uzyskania decyzji o lokalizację zjazdu z nieruchomości oraz zgody wydanej przez zarządcę drogi na włączenie się do ruchu aut obsługujących zamierzona przez kupującego inwestycję,
- uzyskiwania, wyłącznie w celu zawarcia umowy, zaświadczeń z właściwych dla sprzedających urzędach skarbowych, urzędu gminy, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych potwierdzających ze sprzedająca nie zalega z należnymi podatkami i innymi świadczeniami publicznoprawnymi,
- zawarcia w imieniu sprzedającej umów przyłączenia do sieci oraz umów drogowych określających warunki włączenia do dróg,
- uzyskania decyzji - pozwolenia wodnoprawnego oraz decyzji zezwalającej na prowadzenie badań archeologicznych, przy czym wszystkie koszty oraz opłaty przyłączeniowe związane z warunkami technicznymi i decyzjami będą obciążały kupującego.
Od dnia zawarcia umowy przedwstępnej do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej sprzedającej będzie przysługiwać ograniczone prawo do dysponowania działkami dla celów koniecznych do uzyskania decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, przygotowania planowanej przez kupującego inwestycji w zakresie przewidzianej przez prawo budowlane.
Sprzedająca wyraziła zgodę na przeniesienie wszelkich praw i obowiązków wynikających z umowy przedwstępnej dokonane przez kupującego na rzecz spółki mającej siedzibę w Polsce (cesjonariusza) i przejęcie przez cesjonariusza obowiązków wynikającej z umowy przedwstępnej o przeniesieniu praw i obowiązków sprzedająca zostanie zawiadomiona w ciągu 14 dni.
Umowa przyrzeczona nie została zawarta do chwili złożenia niniejszego wniosku. Termin zawarcia umowy ostatecznej upłynął 24.05.2022 r.
Obecnie działki nadal użytkowane są rolniczo, natomiast ewentualna sprzedaż nastąpi jako działek o przeznaczeniu produkcyjnym zgodnie z aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych działań w celu zwiększenia atrakcyjności działek typowych dla osób zajmujących się obrotem nieruchomościami. Działki otrzymała od rodziców w 1992 r. i od tego czasu użytkowane były zgodnie z ich ówczesnym rolniczym przeznaczeniem. Z uwagi na fakt, iż inna należąca do Wnioskodawczyni działka o numerze … została przeznaczona w gminnym planie zagospodarowania przestrzennego na tereny przemysłowe oraz bliskie sąsiedztwo działek X i Y z działką o numerze … Wnioskodawczyni w 2006 r. złożyła uwagi do studium uwarunkowań. Powyższe było wyrazem racjonalnego gospodarowania majątkiem prywatnym ponieważ w sąsiedztwie działki posiadały już przeznaczenie przemysłowe.
W uzupełnieniu wniosku z 9 sierpnia 2023 r. wskazała Pani, że:
Działki nie były, nie są i nie będą udostępniane innym osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych
Działki stanowiły część gospodarstwa rolnego, obsiewane były zbożem, a także były na nich zasadzone krzewy czarnej porzeczki. Pochodzące z nich zboże było wykorzystywane przy prowadzonej do 2004 r. hodowli bydła opasowego. Po tym czasie, zboże i owoce czarnej porzeczki były sprzedawane przez Pani męża. Pani mąż od listopada 2012 r. posiada status rolnika Vatowca i wskazane płody rolne sprzedaje jako rolnik Vatowiec, zatem od listopada 2012 r. działki objęte wnioskiem są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przed listopadem 2012 r. Pani mąż posiadał status rolnika ryczałtowego zatem sprzedaż płodów rolnych pochodzących z objętym wnioskiem działek była zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT, zgodnie z art. 43. ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Na pytanie „Czy przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku, poczyniła/zamierza poczynić Pani jakiekolwiek działania dotyczące zwiększenia wartości ww. działek (np. uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia)? Jeśli tak, to jakie i w jakim celu?” odpowiedziała Pani, że przed sprzedażą objętych wnioskiem działek nie były poczynione żadne działania mające na celu zwiększenie wartości działek. Nie zamierza Pani podejmować czynności zmierzających do zwiększenia wartości działki takich jak wymienione w punkcie 3 wezwania Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 lipca 2023 r., nr 0113-KDITP1-3.4012.341.2023.1.MJ. Tak jak wskazano we wniosku o interpretację, jedyne Pani działanie dotyczyło złożenia w 2006 r. uwagi do projektu studium warunkować i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy … wnioskując o zmianę przeznaczenia działek o numerach X i Y z terenów rolnych na tereny usługowo-produkcyjno-składowe. Uwaga została uwzględniona. Powyższe umotywowane było bliskim sąsiedztwem terenów o przeznaczeniu przemysłowym z działkami o numerach X i Y, a także faktem, iż należąca do Wnioskodawczyni inna działka o numerze ewidencyjnym …, która znajdowała się w pobliżu działek o numerach X i Y została w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona jako teren nieuciążliwego przemysłu, baz, składów, magazynów, zgodnie z uchwała Rady Miejskiej w … nr … z 24 czerwca 2004 r. Przedmiotowa działka o numerze … znajdowała się w tej samej miejscowości, w niedalekim sąsiedztwie działek o numerach X i Y.
Jak wskazano we wniosku, w 2007 r., na podstawie aktu notarialnego zawartego w dniu 13.02.2007 r. sprzedała Pani jedną z działek nabytych od rodziców na podstawie darowizny z 28 września 1992 r., to jest działkę o numerze …, osobie prawnej. Działka nie była zabudowana. W chwili sprzedaży wskazana działka o numerze … w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznaczona była jako teren nieuciążliwego przemysłu, baz składów magazynów, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej w … nr … z 24 czerwca 2004 r. Działkę tą nabyła Pani w drodze darowizny od rodziców, podobnie jak objęte wnioskiem działki o numerach: X i Y. Działka ta wcześniej miała przeznaczenie rolne i stanowiła część gospodarstwa rolnego. Sprzedaż działki o numerze … jako sprzedaż majątku prywatnego nie była opodatkowana podatkiem VAT, nie składano zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R ani deklaracji VAT-7. Sprzedaży dokonano z powodu zmiany przeznaczenia działki w planie zagospodarowania przestrzennego gminy … z terenów rolnych na przemysłowe. Ponadto, oprócz wskazanych wyżej działek, na postawie umowy darowizny z 28 września 1992 r. otrzymała Pani od rodziców także działkę o numerze … o powierzchni 4859 m2 i działkę o numerze … o powierzchni 5292 m2 o przeznaczeniu rolniczym. W 1995 i w 1997 r. działki zostały podzielone, potem sprzedane co było związane z koniecznością podratowania budżetu domowego wnioskodawczyni. Działka o numerze … (potem posiadająca numer … została podzielona na działki:
–o numerze … i o powierzchni 1300 m2, sprzedana 7.11.1995 r.,
–o numerze … i o powierzchni 1200 m2, sprzedana 8.05.1997 r.,
–o numerze … i o powierzchni 793 m2, sprzedana 8.05.1997 r.,
–o numerze … i o powierzchni 783 m2, sprzedana 2.08.2001 r.,
–o numerze … i o powierzchni 783 m2, sprzedana 2.08 2001 r..
Działka o numerze … (potem posiadająca numer … została podzielona na działki:
–o numerze … i o powierzchni 1358 m2, sprzedana 5.11.2001 r.,
–o numerze … i o powierzchni 1275 m2, sprzedana 25.01.2008 r.,
–o numerze … i o powierzchni 1329 m2, sprzedana 8.10.2001 r.,
–o numerze … i o powierzchni 1330 m2, sprzedana 5.11.2001 r.,
Wskazane działki miały przeznaczenie letniskowe, nie były zabudowane. Sprzedaż działek jako majątku prywatnego nie była opodatkowana podatkiem VAT, nie składano zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R ani deklaracji VAT-7.
Obecnie nie planuje Pani sprzedaży innych działek, które posiada.
W odpowiedzi na pytanie „W związku ze wskazaniem, że „Umowa przyrzeczona nie została zawarta do chwili złożenia niniejszego wniosku. Termin zawarcia umowy ostatecznej upłynął 24.05.2022 r.” proszę wskazać czy sprzedaży działek nr X i nr Y dokona Pani na rzecz Kupującego, o którym mowa we wniosku?” wskazała Pani, że obecnie brak jest jakichkolwiek uzgodnień z których wynikałaby możliwość sprzedaży działek na rzecz Kupującego. Gdyby doszło do wznowienia rozmów nie wyklucza Pani sprzedaży na rzecz kupującego.
Jeżeli doszłoby do sprzedaży objętych wnioskiem działek na rzecz innego podmiotu niż kupujący opisany we wniosku, bierze Pani pod uwagę możliwość podpisania umowy przedwstępnej, w zależności od jej treści. Obecnie nie może wypowiedzieć się o warunkach takiej umowy ponieważ nie otrzymała takiej propozycji. Przy sprzedaży działek o przeznaczeniu przemysłowym powszechnym jest, że treść i postanowienia umowy przedwstępnej ustalane są przez stronę kupującą, sprzedający nie opracowuje takiego dokumentu. Natomiast podpisałaby Pani umowę przedwstępną o treści zbliżonej do tej z 24 maja 2019 r. ponieważ przy tego rodzaju inwestycjach i ich rozmiarach inwestor musi wiedzieć czy na danym gruncie będzie mógł zrealizować inwestycję zanim dojdzie do podpisania umowy przyrzeczonej.
Jeżeli doszłoby do sprzedaży objętych wnioskiem działek na rzecz innego podmiotu niż kupujący opisany we wniosku, bierze Pani pod uwagę możliwość udzielenia pełnomocnictwa w sprawach dotyczących działek, w zależności od treści pełnomocnictwa. Treść i zakres pełnomocnictwa proponuje strona kupująca, jest Pani skłonna do udzielenia pełnomocnictwa o zakresie zbliżonym do tego wynikającego z umowy przedwstępnej opisanej we wniosku. Powyższe wynika z praktyki, iż przy tego rodzaju inwestycjach kupujący musi wiedzieć czy na danej nieruchomości będzie mógł ją zrealizować zanim zakupi grunty.
W uzupełnieniu wniosku z 26 września 2023 r. udzieliła Pani odpowiedzi na pytania:
1.Czy Kupujący, o którym mowa we wniosku, na podstawie udzielonego przez Panią pełnomocnictwa, uzyskał:
- warunki techniczne przyłączenia przedmiotu sprzedaży do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, ciepłowniczej lub innej infrastruktury technicznej, umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenia do dróg publicznych,
- decyzję o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów,
- decyzję dotyczącą gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie.
- decyzję o lokalizacji zjazdu z nieruchomości oraz zgody wydanej przez zarządcę drogi na włączenie się do ruchu aut obsługujących zamierzona przez kupującego inwestycję lub
- zawarł w Pani imieniu umowy przyłączenia do sieci oraz umowy drogowe określające warunki włączenia do dróg?
Odpowiedź: Nie ma Pani wiedzy na temat tego czy Kupujący uzyskał wymienione w pytaniu nr 1 warunki techniczne, decyzje oraz czy zawarł umowę przyłącza do sieci oraz umowy drogowe.
2.Czy po zawarciu umowy przedwstępnej z Kupującym, o którym mowa we wniosku, zostały spełnione Warunki Zawarcia Umowy Sprzedaży, tj.:
- uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pozwalającego na przedmiocie sprzedaży, tj. działkach realizacji inwestycji magazynowo - logistyczno - produkcyjnej według zapotrzebowania kupującego,
- potwierdzenie przez Kupującego, na jego koszt i jego staraniem, że warunki techniczne (zaopatrzenie w media: woda, kanalizacja sanitarna, energia elektryczna, gaz, odprowadzenie wód deszczowych i roztopowych) umożliwią inwestycję,
- uzyskanie przez kupującego ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę, dotyczącej przedmiotu sprzedaży i zezwalającej między innymi na realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu zespołu budynków magazynowo - logistycznych najpóźniej do daty zwarcia umowy sprzedaży?
Odpowiedź: Nie ma Pani wiedzy czy po zawarciu umowy przedwstępnej zostały spełnione Warunki Zawarcia Umowy Sprzedaży wymienione w pkt 2 wezwania.
Jak wskazano we wniosku o interpretację 2 czerwca 2006 r., wraz z innymi właścicielami działek położonych w tej samej miejscowości wystąpiła Pani do Burmistrza … z uwagą do projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy … wnioskując o zmianę przeznaczenia działek o numerach X i Y z terenów rolnych na tereny usługowo - produkcyjno-składowe Uwaga została uwzględniona. Powyższe umotywowane było bliskim sąsiedztwem terenów przemysłowych z działkami o numerach X i Y.
Pytanie
Czy sprzedaż przez Wnioskodawczynię niezabudowanych, stanowiących jej majątek osobisty, działek:
- działki o numerze ewidencyjnym X i o powierzchni 1,7677 ha położonej w miejscowości …, gmina …, nabytej przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy darowizny od rodziców zawartej 28 września 1992 r.,
- działki o numerze ewidencyjnym Y i o powierzchni 3,2839 ha położonej w miejscowości …, gmina …, nabytej przez Wnioskodawczynię na podstawie umowy darowizny od rodziców zawartej 28 września 1992 r.
będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni opisana w pytaniu, planowana sprzedaż działek:
-działki o numerze ewidencyjnym X i o powierzchni 1,7677 ha położonej w miejscowości …, gmina …,
-działki o numerze ewidencyjnym Y i o powierzchni 3,2839 ha położonej w miejscowości …, gmina …
nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z uwagi na następujące okoliczności.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2C06/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE” państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy: 1 określone udziały w nieruchomości, 2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości, 3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju. Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wyjaśniono m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 maja 2021 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.185.2021.2.AJB, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W przypadku opodatkowania dostawy gruntów istotne jest czy podmiot dokonujący sprzedaży gruntu podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż działek była sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, był przedmiotem orzeczenia z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 Z tezy ww. orzeczenia wynika m.in., że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.
Zatem jak wynika z powyższego, kryterium decydującym o zaliczeniu transakcji sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne do działalności gospodarczej jest podejmowanie aktywnych działań angażujących środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. W konsekwencji powyższego, dostawę gruntu należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu pojedynczych z tych okoliczności.
W przypadku, gdy brak jest przesłanek świadczących o aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia gruntu, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem - zbycie działki nie stanowi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
W przypadku Wnioskodawczyni brak jest podstaw do stwierdzenia, że dokonując w przyszłości sprzedaży działek o numerach X i Y położonych w miejscowości …, gmina … będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Opisane działki Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców w 1992 r. na podstawie umowy darowizny. Nie było więc to nabycie w celu dalszej odsprzedaży. Jak wskazano, Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnej aktywności wykraczającej poza realizację prawa własności. Po jej stronie brak było jakiekolwiek aktywności porównywalnej do aktywności podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego - stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Wnioskodawczyni, będąc właścicielem przez ponad 30 lat nie podejmowała żadnych czynności w celu zwiększenia wartości działek czy podniesienia ich atrakcyjności lub w celu znalezienia nabywcy. Działki były i są obecnie wykorzystywane rolniczo zgodnie z ich przeznaczeniem, początkowo były i są obsiewane zbożem, aktualnie obsiewane są zbożem i obsadzone krzewami czarnej porzeczki. Zgodnie z treścią przedwstępnej umowy sprzedaży z 24 maja 2019 r., umowa przyrzeczona zostanie zawarta w dacie wskazanej sprzedającej przez kupującego z co najmniej 7 dniowym wyprzedzeniem w ciągu 12 miesięcy od dnia uchwalenia miejskiego planu zagospodarowania, nie później niż w terminie do dnia 24.05.2022 r. po spełnieniu Warunków Zawarcia Umowy Sprzedaży. Do chwili obecnej nie doszło do zawarcia umowy przyrzeczonej, działki są w posiadaniu wnioskodawczyni. W 2006 roku Wnioskodawczyni zgłosiła uwagi do projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania aby działki o numerach X i Y zmieniły przeznaczenie z rolnych na usługowo-produkcyjno-składowe natomiast wynikało to z tego, że działki znajdujące się w sąsiedztwie tych działek uzyskały przeznaczenie przemysłowe, w tym działka o numerze …, zatem zaczął się zmieniać charakter otoczenia z rolnego na przemysłowe. Gmina … uznała zasadność wniosku i się do niego przychyliła.
Dodatkowo, wskazać należy, iż orzecznictwo sądów administracyjnych wskazuje, że „okoliczność, iż Skarżąca wraz z sąsiadami podjęła czynności mające na celu racjonalne zagospodarowanie jej majątkiem nie czynią z niej jeszcze podatnika podatku od towarów i usług, gdyż nie można wymagać, aby osoba fizyczna wyzbywała się swego majątku w możliwe najmniej rentowny i ekonomicznie uzasadniony sposób, aby tylko nie podjąć żadnych czynności zwiększających atrakcyjność czy przeznaczenie gruntu, co mogłoby skutkować uznaniem za podatnika VAT.” (wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2022 r., I FSK 1589/18).
Wskazać należy także, że udzielenie ewentualnemu nabywcy pełnomocnictwa do uzyskania uzgodnień i zgód związanych z planowaną inwestycją nie powoduje zmiany statusu Wnioskodawczyni na podmiot zajmujący się obrotem nieruchomościami. Przy tego rodzaju transakcjach i ich wartości kupujący przeprowadza analizę i badanie rynku czy będzie mógł zlokalizować planowaną inwestycję i w ten sposób ogranicza ryzyko gospodarcze.
Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, że dokonując sprzedaży działek o numerach X i Y Wnioskodawczyni będzie działała w ramach zarządu majątkiem prywatnym, który otrzymała w 1992 r. w drodze darowizny, nie zaś jako podatnik podatku VAT.
W uzupełnieniach wniosku wskazała Pani, że Pani zdaniem uzupełnienie wniosku nie wpływa na zaprezentowane pierwotnie stanowisko, iż planowana sprzedaż działek:
- działki o numerze ewidencyjnym X i o powierzchni 1,7677 ha położonej w miejscowości …, gmina …,
- działki o numerze ewidencyjnym Y i o powierzchni 3,2839 ha położonej w miejscowości …, gmina …
nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ będzie stanowić jedynie rozporządzenie majątkiem prywatnym otrzymanym od rodziców w 1992 r. Podejmowane przez Wnioskodawczynię działania związane z zawarciem umowy przedwstępnej czy udzieleniem pełnomocnictwa wynikały z procedury stosowanej przez podmioty kupujące tereny przemysłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie gruntu traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w uchwale 7 sędziów z 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.
Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podmiot o statusie podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tej czynności.
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik.
Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.
W kontekście powyższych rozważań nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej, a tylko np. wyzbywa się majątku osobistego. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).
Z ww. orzeczenia wynika m.in., że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy 112, zmienionej dyrektywą 2006/138/WE, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeśli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.
Ponadto, Trybunał orzekł, że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.
Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
W powyższym wyroku Trybunał stwierdził również, że osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku od wartości dodanej i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku od wartości dodanej w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112, zmienionej Dyrektywą 2006/138, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby. Okoliczność, że osoba ta jest „rolnikiem ryczałtowym” w rozumieniu art. 295 ust. 1 pkt 3 dyrektywy 2006/112, zmienionej dyrektywą 2006/138, jest w tym zakresie bez znaczenia.
Jednakże co ważne, wskazane orzeczenie Trybunału odnosiło się do rolnika, który korzystał ze zwolnienia od podatku VAT.
W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Aby ocenić czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymagana jest ocena każdorazowo odnosząca się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Ocenie podlegać muszą przede wszystkim działania, jakie podejmuje zbywca w celu dokonania sprzedaży.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.
Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni jest właścicielką działek nr X i nr Y nabytych na podstawie umowy darowizny. Działki stanowią część gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni, posiadały przeznaczenie rolne, użytkowane były rolniczo, pierwotnie obsiewane były zbożem, obecnie obsiewane są zbożem oraz zostały na nich zasadzone krzewy czarnej porzeczki. Działki są niezabudowane, nieogrodzone i nieuzbrojone. Wnioskodawczyni przekazała te działki w użyczenie mężowi, który pobiera dopłaty bezpośrednie z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Mąż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się tłocznią soków owocowych. Wnioskodawczyni nie ma rozdzielności majątkowej z mężem. Zebrane z działek owoce porzeczki czarnej są sprzedawane skupom owoców w ramach działalności rolniczej męża Wnioskodawczyni, który posiada status rolnik Vatowiec lub też są przeznaczane na produkcję soków owocowych. Wnioskodawczyni wraz z innymi właścicielami działek położonych w tej samej miejscowości wystąpiła do Burmistrza z uwagą do projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy wnioskując o zmianę przeznaczenia działek o numerach X i Y z terenów rolnych na tereny usługowo-produkcyjno-składowe. Uwaga została uwzględniona. Powyższe umotywowane było bliskim sąsiedztwem terenów przemysłowych z działkami o numerach X i Y. 24 maja 2019 r. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną sprzedaży ww. działek, zgodnie z którą sprzeda kupującemu działki po spełnieniu Warunków Zawarcia Umowy, m.in.:
-uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego pozwalającego na realizację na działkach inwestycji magazynowo-logistyczno-produkcyjnej według zapotrzebowania kupującego,
-uzyskanie przez kupującego ostatecznej decyzji zatwierdzającej projekt budowalny i udzielającej pozwolenia na budowę, dotyczącej przedmiotu sprzedaży i zezwalającej między innymi na realizację na niej inwestycji polegającej na wybudowaniu zespołu budynków magazynowo - logistycznych najpóźniej do daty zwarcia umowy sprzedaży,
Wnioskodawczyni udzieliła kupującemu pełnomocnictwa do wystąpienia w jej imieniu do właściwego dostawcy lub dystrybutora energii elektrycznej lub gazowej celem uzyskania technicznych warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej i gazowej, w tym składania i podpisywania wniosków i innych dokumentów, ich zmiany, cofania oraz odbioru. Upoważniła i udzieliła kupującemu pełnomocnictwa m.in. do:
-uzyskania warunków technicznych przyłączenia przedmiotu sprzedaży do infrastruktury technicznej, w szczególności przyłączenia do sieci wodociągowej, kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci energetycznej, gazowej, teleinformatycznej, ciepłowniczej lub innej infrastruktury technicznej, umożliwiającej odprowadzenie wód opadowych oraz włączenia do dróg publicznych,
-uzyskania decyzji o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, zmiany klasyfikacji gruntów oraz uzyskania decyzji dotyczącej gospodarowania masami ziemi podlegającymi ochronie.
-uzyskania decyzji o lokalizację zjazdu z nieruchomości oraz zgody wydanej przez zarządcę drogi na włączenie się do ruchu aut obsługujących zamierzoną przez kupującego inwestycję,
-zawarcia w imieniu sprzedającej umów przyłączenia do sieci oraz umów drogowych określających warunki włączenia do dróg.
Umowa przyrzeczona nie została zawarta. Obecnie działki nadal użytkowane są rolniczo, natomiast ewentualna sprzedaż nastąpi jako działek o przeznaczeniu produkcyjnym zgodnie z aktualnym planem zagospodarowania przestrzennego. Mąż Wnioskodawczyni od listopada 2012 r. posiada status rolnika Vatowca i wskazane płody rolne sprzedaje jako rolnik Vatowiec, zatem od listopada 2012 r. przedmiotowe działki są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Oprócz ww. działek, na postawie umowy darowizny Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców działki o nr … i nr … o przeznaczeniu rolniczym. W 1995 i w 1997 r. działki zostały podzielone i sprzedane. Działka nr … (potem posiadająca nr …) została podzielona na działki o nr: …, …, …, …, …. Działka nr … (potem posiadająca nr …) została podzielona na działki o nr: …, …, …, …, …. Jeżeli doszłoby do sprzedaży objętych wnioskiem działek, bierze Pani pod uwagę możliwość podpisania umowy przedwstępnej, o treści zbliżonej do tej już zawartej. Jeżeli doszłoby do sprzedaży objętych wnioskiem działek bierze Pani pod uwagę możliwość udzielenia pełnomocnictwa w sprawach dotyczących działek, o treści zbliżonej do tego już udzielonego.
Jak już wyżej wskazano, istotnym dla określenia, czy w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy. Należy zatem ustalić, czy w odniesieniu do dokonanej sprzedaży działek nr X i nr Y spełni Pani przesłanki do uznania Pani za podatnika podatku od towarów i usług.
W kontekście powyższych rozważań istotna jest więc ocena, czy z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że podjęła Pani działania charakterystyczne dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami. Ocena ta powinna przy tym uwzględniać nie tylko samodzielne znaczenie poszczególnych kryteriów kwalifikacji określonych działań jako cech charakteryzujących działalność handlową, ale też brać pod uwagę całokształt tychże działań, ich wzajemne uzupełnianie się i przydatność z punktu widzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.
Należy stwierdzić, że każdy kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania nieruchomości dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości, jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.
Wskazać należy, że w związku z udostępnieniem działek małżonkowi, który prowadził na tych działkach działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działki utraciły charakter majątku osobistego. Mimo, że działki stanowią Pani majątek prywatny, to nie macie Państwo rozdzielności majątkowej, zatem korzyści majątkowe uzyskiwane przez Pani męża stanowią również Pani korzyści. Takie działanie powoduje, że przedmiotem sprzedaży nie będzie majątek osobisty ale grunt wykorzystywany w działalności gospodarczej.
Wykorzystywanie w sposób ciągły dla celów zarobkowych przedmiotowych działek przez Pani męża, z którym posiada Pani współwłasność majątkową, spowodowało, że działki nie były wykorzystywane wyłącznie w ramach majątku osobistego.
W świetle przedstawionych okoliczności nie można uznać, że przedmiotem sprzedaży będzie składnik majątku prywatnego, a sprzedaż ww. działek będzie stanowiła realizację prawa do rozporządzania majątkiem osobistym. Wobec powyższego, należy stwierdzić, że ww. sprzedaż będzie dostawą dokonaną w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, a Pani będzie działała jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji, skoro w tej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę uznania Pani za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność sprzedaży działek nr X i Y będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
Wobec powyższego Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Panią, tj. Dz. U z 2022 r. poz. 931 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right