Porada
Czy zmniejszenie ryczałtu za używanie prywatnego samochodu może być uznane za dyskryminujące pracownika
PROBLEM
Czy pomniejszenie stawki za używanie pojazdów prywatnych do celów służbowych zastosowane wybiórczo dla danego rodzaju wyjazdu jest możliwe i jak się ma do np. równego traktowania pracowników? Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25.03.2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy, maksymalna stawka za używanie pojazdów do celów służbowych odpowiednio dla samochodu pojemności skokowej silnika powyżej 900 cm3 wynosi 1,15 zł. Dyrektor jednostki zarządzeniem wewnętrznym dopuszcza możliwość przejazdu pracownika samochodem prywatnym w celach służbowych i przyjmuje stawki maksymalne określone w ww. rozporządzeniu. Niemniej jednak, w tym samym zarządzeniu podaje, że w przypadku gdy podróż jest związana ze szkoleniem lub podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracownika, stawki wynoszą odpowiednio: 1) 100% kwoty jeżeli z pracownikiem podróżują 3 i więcej osób; 2) 80% kwoty (tj. 1,15 x suma kilometrów x 80%) jeżeli z pracownikiem podróżują 2 osoby; 3) 60% kwoty jeżeli z pracownikiem podróżuje 1 osoba; 4) 40% kwoty jeżeli z pracownik podróżuje sam. Mając na względzie § 3 ust. 4 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29.01.2023 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, proszę o interpretację podanej treści zarządzenia dyrektora jednostki, tj. obniżenia stawki tylko we wskazanym przypadku (szkoleń) w kontekście m.in. równego traktowania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right