Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2024-05-20

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez pracownika – obowiązki pracodawcy

Podnoszenie przez pracownika kwalifikacji zawodowych z inicjatywy albo za zgodą pracodawcy wiąże się z określonymi uprawnieniami dla tego pierwszego oraz odpowiadającymi im obowiązkami pracodawcy – w tym również samorządowego. Na co może liczyć pracownik zatrudniony w samorządzie? O czym powinien pamiętać pracodawca? Czy rozwój pracownika na koszt pracodawcy będzie się wiązał z powstaniem opodatkowanego przychodu? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.

Obowiązek ułatwiania pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych należy do podstawowych zasad prawa pracy (art. 17 Kodeksu pracy). Jednak regulacja ta nie ma charakteru roszczeniowego. Oznacza to, że nie może stać się podstawą żądań pracownika skierowanych do pracodawcy (np. o sfinansowanie kosztów jego dokształcania)

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych w rozumieniu Kodeksu pracy to zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika. Może ono się odbywać z inicjatywy pracodawcy, albo za jego zgodą. Spojrzenie pracodawców na to zagadnienie może być różne – jedni są zdania, że podnoszenie kwalifikacji przez pracownika leży nie tylko w jego interesie, ale również w interesie pracodawcy (bo lepiej wykształcona kadra, to lepsze efekty pracy). Są jednak też i tacy pracodawcy, którzy uważają, że inwestowanie w podnoszenie kwalifikacji pracowników nie leży w ich interesie, bo po ich podniesieniu pracownicy najczęściej zmieniają pracę, a zainwestowane w ich rozwój pieniądze są dla pracodawcy pieniędzmi straconymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00