Wysokie kary dla przedsiębiorców za nadużycia w komunikacji elektronicznej
25 września 2023 r. zaczęła obowiązywać ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Dzięki jej regulacjom ma zmniejszyć się liczba fałszywych połączeń, SMS-ów oraz domen internetowych. Z nowymi regulacjami powinni zapoznać się przede wszystkim przedsiębiorcy telekomunikacyjni i dostawcy poczty elektronicznej. To właśnie oni bowiem mają obowiązek podejmowania konkretnych działań w celu zapobiegania zjawiskom nadużyć w komunikacji elektronicznej pod rygorem wysokich kar finansowych. Z kolei sprawców nadużyć może spotkać odpowiedzialność karna.
Otwarty katalog zakazanych nadużyć w komunikacji elektronicznej
Przedsiębiorcy korzystający z komunikacji elektronicznej powinni wiedzieć, kiedy ich działalność może być uznana za nadużycie. Ustawa definiuje nadużycie w komunikacji elektronicznej jako świadczenie lub korzystanie z usługi telekomunikacyjnej lub korzystanie z urządzeń telekomunikacyjnych niezgodnie z ich przeznaczeniem lub przepisami prawa, których celem lub skutkiem jest wyrządzenie szkody przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu lub użytkownikowi końcowemu lub osiągnięcie nienależnych korzyści dla podmiotu dopuszczającego się nadużycia w komunikacji elektronicznej, innej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej. Przy tym ustawodawca określił cztery szczególne (obecnie występujące) formy nadużyć w komunikacji elektronicznej. Przedstawiamy je w tabeli.
Tabela 1. Ustawowo zdefiniowane formy nadużyć w komunikacji elektronicznej (art. 3 ustawy)
Nazwa nadużycia | Definicja ustawowa |
generowanie sztucznego ruchu | wysyłanie lub odbieranie komunikatów lub połączeń głosowych w sieci telekomunikacyjnej z wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych lub programów, których celem nie jest skorzystanie z usługi telekomunikacyjnej. Przykład Po wejściu na stronę internetową telefon komórkowy zainfekowany został złośliwym oprogramowaniem. Na tego działania z telefonu dokonywane są połączenia na numery o podwyższonej opłacie. |
smishing | wysyłanie SMS-a, w którym nadawca podszywa się pod inny podmiot, w celu nakłonienia odbiorcy tej wiadomości do określonego działania, w szczególności przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem, otwarcia strony internetowej, inicjowania połączenia głosowego lub instalacji oprogramowania; |
CLI spoofing | nieuprawnione posłużenie się przez użytkownika wywołującego połączenie głosowe numerem wskazującym na inną osobę lub instytucję (np. bank) po to, aby podszyć się pod tę osobę albo instytucję i dzięki temu móc łatwiej nakłonić ofiarę (tj. odbiorcę takiego połączenia) do określonego działania, w szczególności przekazania danych osobowych, niekorzystnego rozporządzenia mieniem lub instalacji złośliwego oprogramowania; |
nieuprawniona zmian informacji adresowej | nieuprawnione modyfikowanie informacji adresowej uniemożliwiające lub istotnie utrudniające ustalenie numeru telefonu lub identyfikatora, przy użyciu którego nastąpiło wysłanie komunikatu elektronicznego. |
Przy tym ustawodawca nie ogranicza pojęcia "nadużycie w komunikacji elektronicznej" tylko do wymienionych. Katalog ma charakter otwarty, zatem także i inne działania będą mogły być uznane za takie nadużycia i odpowiednio będzie należało im przeciwdziałać na podstawie ustawy.
Czytaj więcej w artykule Monitora Księgowego Nr 10/2023: "Obowiązki i uprawnienia przedsiębiorców związane ze zwalczaniem nadużyć w komunikacji elektronicznej" >>