Strabag postuluje o podniesienie klauzul waloryzacyjnych dla kontraktów drogowych podpisywanych przed wybuchem wojny w Ukrainie
Członek zarządu Strabag Wojciech Trojanowski ocenia, że największym problemem, jeśli chodzi o budżet kosztów, są kontrakty długoterminowe, które były oferowane i podpisywane jeszcze przed wybuchem wojny w Ukrainie. Stanowią one około 3 mld zł portfela Strabagu, w przypadku tych kontraktów klauzule waloryzacyjne nie wystarczają w momencie dużego wzrostu kosztów.
Wojciech Trojanowski w kuluarach Forum Ekonomicznego w Karpaczu powiedział:
- obecnie portfel zamówień Strabagu wynosi 8 mld zł, jest to poziom wysoki, ale zbliżony do kilku ostatnich lat, 3/4 tego portfela to kontrakty drogowe i kolejowe, a 1/4 to budownictwo ogólne;
- rynek budowlany zawsze jest pierwszym wskaźnikiem koniunktury i dobrym barometrem rynku pracy i rozwoju kosztów w gospodarce, ostatni rok oceniam dość dobrze jeśli chodzi o podaż nowych kontraktów w części branż;
- Strabag ma 8 mld zł w portfelu właściwie we wszystkich sektorach, mamy duże kontrakty infrastrukturalne, drogowe samorządowe, jestem zadowolony ze wzrostu kontraktów w budownictwie ogólnym, bo to zawsze pokazuje poziom koniunktury i optymizmu;
- ostatnie miesiące to bardzo duży wzrost jeśli chodzi o projekty mieszkaniowe, patrzymy na program dopłat do kredytów mieszkaniowych bezpieczny kredyt 2%, który może nawet za bardzo rozgrzewa koniunkturę;
- o potrzebie podniesienia klauzul waloryzacyjnych mówi większość firm i organizacji biznesowych i branżowych (Pracodawcy RP, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Budownictwa);
- uważamy, że bardzo dobry ruch GDDKiA sprzed roku polegający na podniesieniu limitów waloryzacyjnych z 5 na 10% jest obecnie niewystarczający, zasługują one na dużo bardziej elastyczne klauzule waloryzacyjne, uważam, że powinny być one podniesione do 20%;
- dotyczy to zamkniętej listy kontraktów drogowych, które mają horyzont kilkuletni, podpisywanych przed wybuchem wojny, mówimy chociażby o drodze ekspresowej S17, czyli najważniejszej arterii Polski wschodniej, łączącej porty bałtyckie z krajami Europy Środkowej i Południowej, o obwodnicy Chełma - chcemy te kontrakty realizować, ale uważamy, że to ryzyko powinno być lepiej zabezpieczone przez bardziej elastyczne klauzule waloryzacyjne;
- po dwóch latach projektowania zaczynamy budować te drogi i widzimy, że koszty wzrosły o 30%, mówimy o dodatkowej kwocie 2-3 mld zł rozłożonej na lata, nawet przy normalnie ustabilizowanej sytuacji gospodarczej w horyzoncie kilkuletnim waloryzacja na poziomie 10% nie jest wystarczająca patrząc na to, jaki jest wzrost cen i niepewność na rynku;
- odpowiednio elastyczne klauzule waloryzacyjne doprowadzą do potanienia kontraktów, gdyż firmy nie będą musiały spekulować i zastanawiać, jakie będą ceny materiałów czy stali za 2-3 lata, bo jakaś część tego wzrostu cen będzie pokryta przez zamawiającego;
- nie proponujemy, żeby zmianę klauzul waloryzacyjnych wprowadzać do poprawy budżetu na kontraktach, które były oferowane po wybuchu wojny.
Grupa Strabag działa w Polsce od 1987 r. Zatrudnia około 8000 osób. W skład grupy wchodzą spółki zajmujące się budownictwem drogowym, kubaturowym, kolejowym, wytwarzaniem mas bitumicznych, wydobyciem kruszyw i tłucznia, a także zarządzaniem nieruchomościami.
Redakcja INFORLEX (na podstawie komunikatu PAP)