Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.468.2023.2.EC
Skutki podatkowe sprzedaży działek wydzielonych z nieruchomości rolnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 czerwca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 15 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomości. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lipca 2023 r. (wpływ 1 sierpnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 16 sierpnia 2001 r. mama przekazała Wnioskodawcy w formie darowizny gospodarstwo rolne, w skład którego wchodziła działka gruntu nr … o powierzchni 5,52 ha. Wobec powyższego, Wnioskodawca stał się właścicielem ww. działki na podstawie aktu notarialnego Repetytorium A nr ………….. W latach 2020-2021 wydzielono geodezyjnie 8 działek budowlanych, zgodnie z P. Z. P..
W 2021 r. Wnioskodawca sprzedał wszystkie 8 działek, które zostały wydzielone z nabytego gospodarstwa rolnego w 2001 r. w formie darowizny od mamy.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nadmienia, że otrzymana przez Niego w darowiźnie w 2001 r. nieruchomość (ziemia rolna) stanowi gospodarstwo rolne, w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333) w rozumieniu ww. przepisów, które stanowią, że gospodarstwem rolnym jest obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Powierzchnia gospodarstwa rolnego w momencie nabycia wynosiła 5,52 ha. Na podstawie danych z ewidencji gruntów Wnioskodawca informuje, że w skład nieruchomości wchodzą wyłącznie użytki rolne - grunty orne oznaczone symbolem R (stosownie do treści § 8 i § 9 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 27 lipca 2021 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków; t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1390), co wynika z ewidencji gruntów i budynków. W skład ww. nieruchomości nie wchodziły grunty leśne lub lasy, grunty zurbanizowane, grunty pod wodami ani tereny różne.
Nieruchomość rolna nabyta przez Wnioskodawcę była zabudowana następującymi rodzajami zabudowań znajdujących się na ww. nieruchomości: budynek mieszkalny, 2 budynki gospodarcze.
Dla nieruchomości został uchwalony M. P. Z. P.. W obowiązującym P. Z. P. części miejscowości ... zatwierdzonym Uchwałą nr ... z dnia 24 września 2010 r.: „przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na tereny oznaczone symbolem: w części … - zabudowa zagrodowa i usługowa, w części … - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz usługowa, w części … - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, w części … ulica zbiorcza, w części … - ulica zbiorcza, w części … - ulica lokalna, w części … - ulica dojazdowa, w części … - ulica dojazdowa.”
Zgodnie ze stanem faktycznym, od momentu nabycia Wnioskodawca wykorzystywał działkę rolniczo (na produkcję rolną) i wchodziła ona w skład gospodarstwa rolnego. Podziału działki Wnioskodawca dokonał zgodnie z M. P. Z. P., także w celu łatwiejszej sprzedaży mniejszych działek. Ponadto sprzedaż działek rolnych wiąże się z dużymi ograniczeniami, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wnioskodawca nie dokonał podziału na działki o mniejszej powierzchni wyłącznie w celu uzyskania wyższej ceny sprzedaży za poszczególne działki, aniżeli możliwa do uzyskania cena sprzedaży za całą nieruchomość. W związku z tym, że Wnioskodawca pracuje na podstawie umowy o pracę i pogorszył się Jego stan zdrowia, postanowił część gospodarstwa rolnego podzielić na działki i je sprzedać. W wyniku podziału nieruchomości otrzymanej w drodze darowizny powstały działki o następującym oznaczeniu geodezyjnym (numerach ewidencyjnych). Działka nr …. stanowiąca gospodarstwo rolne posiadała powierzchnię 5,52 ha.
Z tego wydzielono następujące działki:
-działka nr ………. o powierzchni 0,0754 ha,
-działka nr ………… o powierzchni 0,0701 ha (droga gminna),
-działka nr ……… o powierzchni 0,0754 ha,
-działka nr ………….. o powierzchni 0,1173 ha,
-działka nr ……… o powierzchni 0,0330 ha (droga gminna).
Po wydzieleniu ww. działek pozostała działka nr …… o powierzchni 5,1488 ha, którą również podzielono na mniejsze działki:
-działka nr ….. o powierzchni 0,0879 ha (droga gminna),
-działka nr ……….. o powierzchni 0,1060 ha,
-działka nr ………. o powierzchni 0,1013 ha,
-działka nr ………. o powierzchni 0,0987 ha.
Pozostało po wydzieleniu 4,7549 ha o numerze ………., które z kolei podzielono na działki:
-działka nr ………. o powierzchni 0,0746 ha (droga gminna),
-działka nr ………… o powierzchni 0,1164 ha,
-działka nr ……….. o powierzchni 0,1001 ha,
-działka nr ………… o powierzchni 0,1079 ha,
-działka nr …………. o powierzchni 0,1427 ha (droga gminna),
-działka nr ………… o powierzchni 0,1010 ha,
-działka nr ……….. o powierzchni 0,0986 ha,
-działka nr …………. o powierzchni 0,1117 ha,
-działka nr ………. o powierzchni 0,1119 ha,
-działka nr …………. o powierzchni 0,1123 ha.
Po wydzieleniu pozostała działka nr … o powierzchni 3,6777 ha, która stanowi prowadzone przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne. Drogi gminne przeszły na własność U. G. w .... Każda z wydzielonych działek miała dostęp do drogi publicznej. Składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład nieruchomości w momencie ich sprzedaży to grunt niezabudowany. Sprzedaż obejmowała wyłącznie niezabudowane grunty. Przedmiotem sprzedaży były grunty, nie były przedmiotem sprzedaży inne nieruchomości, rzeczy lub prawa majątkowe. Działki w momencie sprzedaży nie były zabudowane. W związku z przygotowaniem do sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca nie poniósł dodatkowych nakładów np. na drogi dojazdowe, uzbrojenie wodno-kanalizacyjne, przyłącza linii elektrycznej. W zawartych umowach sprzedaży kupujący nie złożyli oświadczenia, że dokonują nabycia nieruchomości w celu prowadzenia produkcji rolnej. Po sprzedaży ww. nieruchomości nastąpiło wyłączenie przedmiotowych gruntów z użytkowania rolniczego/działalności rolniczej, polegające na przekształceniu sposobu użytkowania łączącego się ze zmianą dotychczasowego przeznaczenia gruntów. Sprzedane działki nie przekraczają powierzchni 0,3 ha i nie mogą stanowić gruntu rolnego. Odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę ww. nieruchomości nie nastąpiło w wykonywaniu działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i kiedykolwiek wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w szczególności w zakresie obrotu nieruchomościami. Na nieruchomościach, o których mowa we wniosku, nie była prowadzona pozarolnicza działalność gospodarcza. Ww. nieruchomości nie były przedmiotem dzierżawy, nie były wykorzystywane do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i nie stanowiły składnika majątkowego (środka trwałego) w działalności.
Pytanie
Czy sprzedaż działek budowlanych, wydzielonych w latach 2020-2021, poprzez podział geodezyjny gospodarstwa rolnego (otrzymanego w formie darowizny od mamy w 2001 r.), rodził obowiązek zapłaty podatku, zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż działek budowlanych (nabytych w formie darowizny gospodarstwa rolnego od mamy w 2001 r.), nie podlegała opodatkowaniu na podstawie art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,
– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości lub wymienionych praw przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie, nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.
Wobec powyższego, odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych stanowi źródło przychodu podlegające opodatkowaniu, jeżeli zbycie to ma miejsce przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Z kolei stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy:
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:
-zarobkowym celu działalności,
-wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
-prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.
Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 7 maja 2008 r., sygn. akt I SA/Op 18/08).
Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 3 czerwca 2015 r.,sygn. akt I SA/Po 919/14: „Dla przyjęcia, że działalność ma charakter ciągły, nie jest niezbędne, by powtarzane były konkretne czynności; możliwe, że dana czynność (np. sprzedaż) będzie dokonana jednorazowo, natomiast wraz z poprzedzającymi ją czynnościami przygotowawczymi będzie tworzyła ciąg działań, który uznać należy za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a ust. 6 u.p.d.f.”.
Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
- są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
- wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W związku z powyższym, istotne jest również dla aktywności zarobkowej podatnika – mieszczącej się w zakresie zdefiniowanym w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – nieistnienie przeszkód określonych w art. 5b ust. 1 ww. ustawy. Aby dana aktywność nie została uznana za działalność gospodarczą, konieczne jest łączne spełnienie tych przesłanek.
Z przytoczonych przepisów wynika, że przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości może stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub z odpłatnego zbycia nieruchomości (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy).
Ocena, z jakiego źródła pochodzi przychód, ma ogromne znaczenie dla określenia chociażby takich kwestii, jak ustalenie sposobu opodatkowania przychodu, możliwości odliczenia kosztów jego uzyskania itp. W pewnych sytuacjach możliwe jest występowanie wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować danego rodzaju przychód. Jeden i ten sam przychód stanowić może przychód wyłącznie z jednego źródła. Ponadto nie jest możliwa sytuacja, w której ten sam przychód będzie, np. zaliczony częściowo do jednego źródła, a częściowo do innego.
Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Pana do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Jak już wcześniej wyjaśniono, na związek uzyskiwanych przychodów ze źródłem wymienionym w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych może wskazywać rozpatrywany całościowo zespół powiązanych ze sobą działań podatnika, powtarzalnych, uporządkowanych, konsekwentnie prowadzących do osiągnięcia zysku, w szczególności łącznie polegających na nabywaniu nieruchomości, ich zaawansowanym przygotowaniu do sprzedaży (tzn. w sposób wykraczający poza zwykły zarząd mieniem), zbywaniu w celu zarobkowym odpowiednio przygotowanych nieruchomości. Brak jest natomiast podstaw, aby podejmowane przez podatnika czynności mieszczące się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, tzn. mające na celu prawidłowe, racjonalne gospodarowanie tym majątkiem, kwalifikować jako prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy.
W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że otrzymana 16 sierpnia 2001 r. w darowiźnie nieruchomość stanowiła gospodarstwo rolne, w rozumieniu art. 2 ustawy o podatku rolnym, w skład którego wchodziła działka gruntu nr …, o powierzchni 5,52 ha. W skład ww. nieruchomości nie wchodziły grunty leśne lub lasy, grunty zurbanizowane, grunty pod wodami ani tereny różne. Nieruchomość rolna nabyta przez Wnioskodawcę była zabudowana następującymi rodzajami zabudowań znajdujących się na ww. nieruchomości: budynek mieszkalny, 2 budynki gospodarcze. Dla nieruchomości został uchwalony M. P. Z. P.. W obowiązującym P. Z. P. części miejscowości ... zatwierdzonym Uchwałą nr …….. z dnia 24 września 2010 r.: „przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na tereny oznaczone symbolem: w części ……… - zabudowa zagrodowa i usługowa, w części ……. - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna oraz usługowa, w części …… - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna, w części ………. ulica zbiorcza, w części ….. - ulica zbiorcza, w części ……… - ulica lokalna, w części ……… - ulica dojazdowa, w części ……. - ulica dojazdowa.” Wnioskodawca wykorzystywał nieruchomość do produkcji rolnej. W latach 2020-2021 wydzielono geodezyjnie 8 działek budowlanych, zgodnie z P. Z. P., a także w celu łatwiejszej ich sprzedaży.
Wnioskodawca nie dokonał podziału na działki o mniejszej powierzchni wyłącznie w celu uzyskania wyższej ceny sprzedaży za poszczególne działki, aniżeli możliwa do uzyskania cena sprzedaży za całą nieruchomość. Każda z wydzielonych działek miała dostęp do drogi publicznej. Składniki majątkowe i niemajątkowe wchodzące w skład nieruchomości w momencie ich sprzedaży to grunt niezabudowany. Działki w momencie sprzedaży nie były zabudowane. W związku z przygotowaniem do sprzedaży nieruchomości Wnioskodawca nie poniósł dodatkowych nakładów np. na drogi dojazdowe, uzbrojenie wodno-kanalizacyjne, przyłącza linii elektrycznej. Kupujący nie złożyli oświadczenia, że nabywają działki w celach rolniczych. Sprzedaż działek nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie prowadzi i nigdy wcześniej nie prowadził działalności gospodarczej.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. 2020 r., poz. 333):
za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 (tj. gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza), o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Zatem podejmowane przez Pana działania mieszczą się w zwykłym zarządzie własnym majątkiem, związanym ze zwykłym gospodarowaniem tym majątkiem i nie wskazują na działania o charakterze inwestycyjnym, typowym dla przedsięwzięć realizowanych w ramach działalności gospodarczej.
Okoliczności opisane we wniosku nie wskazują, że sprzedaż przedmiotowych działek nabytych w drodze darowizny nastąpiła w ramach zorganizowanej i ciągłej działalności, która wyczerpywałaby znamiona działalności gospodarczej określone w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zakres, stopień zaangażowania i cel działania wskazuje, że były to działania należące do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. W związku z tym, kwota uzyskana ze sprzedaży ww. działek nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 omawianej ustawy. Skutki podatkowe tej czynności należy więc ocenić w kontekście przesłanek wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma forma prawna ich nabycia oraz moment nabycia.
Wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia „nabycie”, a także nie wskazuje, czy ma to być nabycie odpłatne, czy nieodpłatne. Nie określa również, na podstawie jakiej czynności prawnej bądź zdarzenia prawnego może nastąpić nabycie nieruchomości, ich części oraz udziału w nieruchomości lub praw majątkowych. Zatem, pojęcie to należy rozumieć szeroko, co oznacza, że z nabyciem nieruchomości lub praw majątkowych wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mamy do czynienia z chwilą uzyskania prawa własności do nieruchomości lub tych praw, bez względu na charakter czynności prawnej, na podstawie której doszło do przysporzenia majątkowego w postaci własności rzeczy lub praw.
W przedmiotowej sprawie do nabycia przez Pana nieruchomości rolnej doszło w 2001 r. w drodze darowizny.
Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610):
przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku.
Z powyżej zacytowanego przepisu wynika, że darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego) i zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne.
Należy przy tym podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości, a nie podział danej nieruchomości. W wyniku podziału nieruchomości następuje co prawda zmiana powierzchni oraz numerów ewidencyjnych, jednakże wydzielenie działek z nieruchomości gruntowych nie powoduje zmiany ich właściciela, a także na skutek dokonania tej czynności nie następuje przeniesienie prawa własności działek, a więc nie dochodzi do ich nabycia. W konsekwencji, okoliczność podziału nieruchomości nie powoduje konieczności liczenia na nowo 5-letniego terminu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, pięcioletni termin, wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości w drodze darowizny, tj. 2001 r., czyli ww. termin upłynął z dniem 31 grudnia 2006 r.
Stosownie do przywołanego przez Wnioskodawcę art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
ust. 1: od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.
ust. 2: podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedaż w 2021 r. przez Pana działek, wydzielonych w latach 2020-2021 poprzez podział geodezyjny nieruchomości rolnej otrzymanej w drodze darowizny w 2001 r., w związku z tym, że sprzedaż tych działek nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie stanowi przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc nie jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu. Jednocześnie, sprzedaż w 2021 r. ww. działek nie stanowi źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat, liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości w drodze darowizny, tj. od końca 2001 r. W konsekwencji, dokonana przez Pana ww. sprzedaż działek (powstałych z podziału nieruchomości rolnej), nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i z tego tytułu nie ciąży na Panu obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację indywidualną w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.), opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Należy wskazać, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a ;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right