Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. II NSKP 29/23

Uprawnienia przewoźnika kolejowego i użytkownika bocznicy kolejowej są rozdzielne, każda z tych kategorii działalności wiąże się z innym zakresem obowiązków i ryzyka. Prowadzenie działalności w każdym z tych zakresów wymaga spełnienia odpowiednich wymogów prawnych i uzyskania odrębnych dokumentów. Przepisy dotyczące transportu kolejowego mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury kolejowej, dlatego wymagają ścisłej interpretacji i nie mogą być swobodnie interpretowane w celu dostosowania do interesów prywatnych przedsiębiorców.

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Adam Redzik (przewodniczący)
‎SSN Tomasz Demendecki
‎SSN Marek Dobrowolski (sprawozdawca)

w sprawie z powództwa P. w W.

przeciwko Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego

o nałożenie kary pieniężnej,

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 2 sierpnia 2023 r.

skargi kasacyjnej powoda od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie

z 12 kwietnia 2021 r., sygn. VII AGa 329/19:

1.oddala skargę kasacyjną;

2.zasądza od P. w W. na rzecz Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego kwotę 540 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.

3.s.h.

UZASADNIENIE

P. S.A. (dalej: „powód”) posiada status przewoźnika kolejowegooraz jest użytkownikiem bocznicy kolejowej „[…]”, która odgałęzia się wstacji S. od toru nr […] rozjazdem nr […] w km […] linii kolejowej nr[…] S. – T. Powód eksploatował bocznicę kolejową bez świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej wokresieod 2 listopada 2007 r. do 15 grudnia 2013 r. We wskazanym okresie dysponował on natomiast certyfikatami bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego: część A – wydanym 9 kwietnia 2009 r. (nr […]), przedłużonym z9kwietnia 2014 r. (nr […]), zmienionym 21 stycznia 2016 r. (nr[…]) oraz certyfikatem bezpieczeństwa dla przewoźnika kolejowego część B – wydanym 9 lutego 2010 r. (nr […]), zaktualizowanym 28 maja 2014 r. (nr […]) i przedłużonym z 25 sierpnia 2014 r. (nr […]), wydanymi przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (dalej: „Prezes UTK”).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00