Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok SN z dnia 2 sierpnia 2023 r., sygn. II NSKP 15/23

Jeżeli organ administracyjny stwierdza dopuszczenie się przez przedsiębiorcę różnych czynów sankcjonowanych karą pieniężną, musi indywidualizować kryteria wymiaru kary do każdego ze stwierdzonych naruszeń, aby kara była proporcjonalna do każdego z nich. W przeciwnym razie, nie można mówić o adekwatności kary.

Sąd Najwyższy w składzie:

SSN Tomasz Demendecki (przewodniczący)
‎SSN Marek Dobrowolski (sprawozdawca)
‎SSN Krzysztof Wiak

w sprawie z powództwa P. S.A. w W.

przeciwko Prezesowi Urzędu Transportu Kolejowego

o nałożenie kary pieniężnej

po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 2 sierpnia 2023 r.

skargi kasacyjnej pozwanego od wyroku Sądu Apelacyjnego w Warszawie 
‎z 23 listopada 2020 r., sygn. VII AGa 155/19:

1.oddala skargę kasacyjną;

2.zasądza od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego na rzecz P. S.A. w W. kwotę 540 zł tytułem zwrotu kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu kasacyjnym.

3.s.h.

UZASADNIENIE

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (dalej: „Prezes UTK”) decyzją z22sierpnia 2013 r. znak: […], na podstawie art. 104 § 1 i 2 k.p.a. oraz art. 66 ust. 2 w zw. z art 66 ust. 1 pkt 5 lit. b i art. 14b ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn. Dz.U. 2007, nr 16, poz. 94 z późn. zm., dalej: „u.t.k.”), nałożył na P. S.A. z siedzibą w W. (dalej: „P.”) karę pieniężną w wysokości […] zł za naruszenie zakazu stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegających na niewłaściwym zrealizowaniu przez P. obowiązku udzielania pasażerom informacji o ruchu pociągów w zakresie ogłaszania i treści rozkładów jazdy dla przewozu osób w związku z jego zmianą w dniu 8 grudnia 2012 r. poprzez niepodanie do publicznej wiadomości: 1) rocznego rozkładu jazdy dla przewozu osób, co jest sprzeczne z art. 30 ust. 5c u.t.k.; 2) tabel dla poszczególnych linii z wyszczególnieniem kursujących tam pociągów dla rocznego rozkładu jazdy dla przewozu osób, co jest sprzeczne z art. 30 ust. 5c u.t.k. w zw. z art. 4 pkt 4 i pkt 23 u.t.k. Ponadto Prezes UTK umorzył postępowanie z uwagi na bezprzedmiotowość w części dotyczącej: 1) niepodania do publicznej wiadomości rocznego rozkładu jazdy dla przewozu osób: w zakresie, w jakim dotyczy informacji o skomunikowanych połączeniach; 2) nieumieszczenia na rozkładach jazdy informacji o odległości w kilometrach pomiędzy przystankami komunikacyjnymi. Decyzją z 20 marca 2014 r., znak: […], Prezes UTK utrzymał w mocy decyzję z 21 sierpnia 2013 r. (dalej: „decyzja z 2013 r.” lub „decyzja o karze”).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00